4 stycken skruvar av på mitten...bbs split fälgar..rs722! hur gör jag för att få ut dom?

V-tec
1 juni 2010 · 163 Inlägg

tyvärr så pajja jag en och farsan paja 3...nu har jag ett stort problem hur jag ska få ut dom'? dom är gjorda av titanium!

Eisenhut
1 juni 2010 · 1 827 Inlägg

Är du säker på att det är titanium om ni nu lýckades dra itu dom?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
V-tec
2 juni 2010 · 163 Inlägg

japp! min fråga var hur jag ska få ut dom?

XeptiQ Whatever :)
2 juni 2010 · 1 652 Inlägg

hmm kan nästan förstå att de vart vanlig stål som ni drog av men titanium? låter lite konstigt!?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
PoulZen
2 juni 2010 · 772 Inlägg

XeptiQ skrev:
hmm kan nästan förstå att de vart vanlig stål som ni drog av men titanium? låter lite konstigt!?

Nu var ju inte frågan vad dom var gjorda av, utan hur han skulle få ut dom.

Jag tror nog det enda man kan göra är att borra ut dom.
Dom sitter ju ganska illa till.

Dubs I got Dubs!
2 juni 2010 · 2 423 Inlägg

Titan är inte speciellt hårt, dvs högt upp på Rockwell skalan, dock så skall det vara segt och sliter på verktygen mer än stål.
Jag har borrat i titan flera gånger med både pelarborr och handborrmaskin, samt filat i det.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Eisenhut
3 juni 2010 · 1 827 Inlägg

Är hålet dom sitter i gängat?

Om inte så banka ut bara, är det gänget så försök borra i och slå i en grispitt och försök dra ur med den.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
V-tec
4 juni 2010 · 163 Inlägg

tyvärr så är det gängat..jävligt jobbigt!

monno Elektriker
4 juni 2010 · 718 Inlägg

Ett tips är att INTE använda grispitt!!
Hört massa skräck historier om dom, ställer i regel till med mer besvär än dom löser då dom spränger ut bulten så den vidgas.

Om du fått lös fälgen så så smörj å rostsprejja å allt sånt. Sen så borrar du ett hål i bultarna och tar en torx, eller ännu hellre så finns det nå torxliknande(vet inte vad det heter, men känner du nån som jobbar på en fabrik så ska dom ha det där iaf) som är gjort för att dra ut bultar som gått av, sen smackar du in en sån i hålet, ber lite granna, å värmer sen är det bara hoppas att det går lös.
Alltså borra ett aningen mindre hål än torxen, och använd inge biltema torx om du ska köra med det utan använd nå riktigt. Och värm!

Eventuellt kanske det är lättare att dra bulten inåt om det går tt dra igenom? Fast inte säkert det är nå bättre.

Senast redigerat av monno (4 juni 2010)

Som att kasta vatten i sjön.
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
5 juni 2010 · 3 585 Inlägg

Och borra med vänster borr! har du tur så åker den med ut automatiskt!

Borra med ett litet borr. sedan tar du ett stort. borrar lite och sedan ser du till så att borret hugger/låser sig) antingen har du för slö borrmaskin och den stannar. du åker med runt, skruven åker upp eller borret går av.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Severin
5 juni 2010 · 1 587 Inlägg

Jag hade borrat ut dom sen gängat om med snabbståls gängtapp och kört in nya skruvar bara smile om det nu går och inte är för trångt..

FLindgren
5 juni 2010 · 5 089 Inlägg

Det är hjulbultarna som är av alltså?

Ta loss fälgen, ta bort bromsok och skivan och hoppas på att bulten sticker ut litegranna. Försök med att ta en rörtång å lossa med.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Juvakka
5 juni 2010 · 1 697 Inlägg

kan man inte bara borra upp hjulbulten å vänstergänga å sätta i en bult i den knäckta hjulbulten å "bara" skruva ut den. Om det går å komma åt så ta å värm oxå.

Saab 900 "T16" (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juni 2010 · 13 810 Inlägg

skruvarna som håller fälgbanorna mot centrum på fälgen därav bbs "split"

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
V-tec
5 juni 2010 · 163 Inlägg

shitt hahaha..nu fattar jag inget vad dom sista personerna har snackat om...

FLindgren
5 juni 2010 · 5 089 Inlägg

V-tec skrev:
shitt hahaha..nu fattar jag inget vad dom sista personerna har snackat om...

Om du förklarar lite bättre så kanske vi förstår...

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Germax
5 juni 2010 · 12 086 Inlägg

PoulZen skrev:

XeptiQ skrev:
hmm kan nästan förstå att de vart vanlig stål som ni drog av men titanium? låter lite konstigt!?

Nu var ju inte frågan vad dom var gjorda av, utan hur han skulle få ut dom.

Jag tror nog det enda man kan göra är att borra ut dom.
Dom sitter ju ganska illa till.

Borra i titan, fifan vilken bra ide. Köp alla borr du hittar och alla kommer gå sönder.

PoulZen
5 juni 2010 · 772 Inlägg

JapMax skrev:

PoulZen skrev:

XeptiQ skrev:
hmm kan nästan förstå att de vart vanlig stål som ni drog av men titanium? låter lite konstigt!?

Nu var ju inte frågan vad dom var gjorda av, utan hur han skulle få ut dom.

Jag tror nog det enda man kan göra är att borra ut dom.
Dom sitter ju ganska illa till.

Borra i titan, fifan vilken bra ide. Köp alla borr du hittar och alla kommer gå sönder.

Kom på någon ide själv då istället för att idiotförklara andras ideer. Någon borr måste det ju finnas som kan borra i titan eller?

De-Stijl
5 juni 2010 · 37 Inlägg

Hey

Hur trångt sitter dom..
Kan gå med en Dremel multi å diamant stift eller liknande slipstift men det tar tid..

Om du ska borra så skulle jag välja nån kvalitets borr typ DORMER med guldfärgad spets samt ha bra kylning vid borrningen, finns olika bra kylvätskor så inte borren går varm..
kör med låg fart å lite tryck på maskin så ska du se att de går att borra i titan
men det är tids krävande.. annars lämna ivag på gnistning..

& om inte fälgen skulle vart så känslig så skulle det ev gå att svetsa dit en mutter med hjälp av pinnsvets å lämpligt tillsats material för titan troligt vis vanligt hårdpåläggnings elektrod..

Chevrolet IMPALA SS "HEY HO LETS GO" (1965)
V-tec
6 juni 2010 · 163 Inlägg

tack allihopa

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang