Har precis hämtat ut min första systemkamera och sjukt sugen på att få till nån bild som ser ut som den här.. Hur mycket tid är igentligen redigering av en sån här bild? Hur lär man sig att ta en sån bild? vore fint att få se orginalbilden också. /jonas
Köp (ladda ner om du känner för det) Photoshop är en början! Sen är det bara att följa guider på nätet www.moderskeppet.se är en jävligt bra sida! Där lärde jag mig HDR t.ex!
Har precis hämtat ut min första systemkamera och sjukt sugen på att få till nån bild som ser ut som den här.. Hur mycket tid är igentligen redigering av en sån här bild? Hur lär man sig att ta en sån bild? vore fint att få se orginalbilden också. /jonas
Det svåra med den bilden är ju att ha lång slutartid och endå få bilenskarp. Det som är redigerat är lite ökad svärta och ändrat tonen lite inga stora saker. Det största felet folk gör när dom börjar redigera är att dom tar i för mycket. Det är små ändringar över hela bilden som ger ett bra resultat.
Jag rekomenderar att kika på andras bilder och se hur deras bilder är uppbygda. Det viktigaste är att bilden är rätt från början sen kan man pilla med den i tex PS. Hörnstenarna enligt mig är ljuset och komposition.Sitter det så har du bilden. Gå gärna in på DS och kika där finns en hel del duktiga killar.Min favorit är nog Larsen från Norge.Hans bilder är rena och inte en massa fejkrök och skit.
Jag skulle säga att man gärna ska göra sjukt stora saker i början! Dra gärna i alla reglage som går så att man lär sig vad händer om man drar i opacity, vad händer om man ändrar i exponeringen osv.. Testa allt så du lär dig vad de olika verktygen är!
Det är bara att göra en tråd här så kan du säkert få hjälp om du undrar över något Jag har 3 års gymnasieutbildning med Photoshop i bagaget och då kan jag långt ifrån allt haha så det är inget man lär sig över en natt!
Smaken är som baken Men ska hålla mig till motorrelaterade bidler iaf! Kanske ska skriva det i rubriken så man förstår direkt att det ska vara motorrelaterat?
Bilden på halvarsson e exakt det jag vill lära mig,, oj oj oj va snygg bild,, Larsens bilder va fina ,en del av dom.. vad är grejen med att ta med halva bilen i bilden? tänker på bild nr 1 i första länken.. Tog den igår redigerade i ps elements blev rätt ok ?
Bilden på halvarsson e exakt det jag vill lära mig,, oj oj oj va snygg bild,, Larsens bilder va fina ,en del av dom.. vad är grejen med att ta med halva bilen i bilden? tänker på bild nr 1 i första länken..
Thanx
Bilden kanske inte hade laddat klart?Hela bilen är med när jag kollade. Mvh
Bilden på halvarsson e exakt det jag vill lära mig,, oj oj oj va snygg bild,, Larsens bilder va fina ,en del av dom.. vad är grejen med att ta med halva bilen i bilden? tänker på bild nr 1 i första länken..
Thanx
Bilden kanske inte hade laddat klart?Hela bilen är med när jag kollade. Mvh