O-ringat vs 3-lager MLS Cometic packning

Sharky
14 september 2010 · 10 287 Inlägg

Med B230 så kan man lägga sig på mellan 8.0 - 8.5:1. Vilket laddtryck man kan lägga sig på handlar mera om vilken kam du har, hur ditt förbränningsutrymme ser ut, vilket avgasmottryck du får, hur bra IC du har tex.

(Ladda två bar är inga problem - det är bara att sätta dit världens sämsta kam så att allt laddtryck stannar kvar i insuget. Men bygger du en ordentligt bra grundmotor med riktigt bra topp, bra insug, bra avgas, stort avgashus, bra kam så är två bar massssssor med effekt)

/Göran



BrajjAxx skrev:
Men hur vet man hur mycket man ska kompsänka osv, det beror ju på hur mycket man ska ladda om jag fattat det rätt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
14 september 2010 · 10 572 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Okej, men jag vill ladda 2 bar, så får jag se var efekten landar. För jag tror inte turbon klarar mycket mer än 2 bar...

det är också en approach. För att inte gå och handla runtikringdelar som inte kommer fungera måste du ju gissa rätt med dina 2bar.  Bygger du någorlunda vettigt men utan att investera 50000kr på topplocket så hittar du 600hk vid 2bar laddtryck, dvs om hela setupen är genomtänkt och vi inte eldar för kråkorna.

men gissar du på 350hk och bygger efter det så kommer ju inte kopplingen hålla, motorkuddarna ger vika, växellådan rasar, bakaxeln hoppar loss om den inte rasar etc...

gäller att ha någorlunda bra gissningar redan från början smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
BrajjAxx 040 RedLine
16 september 2010 · 1 219 Inlägg

Okej, tack för fin info grabbar:D

Men stämmer mitt påstående att ju högre ladd man ska köra på ju lägre komp ska man ha?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Marlboroman
16 september 2010 · 8 234 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Men stämmer mitt påstående att ju högre ladd man ska köra på ju lägre komp ska man ha?

Nej, inte direkt. För i slutänden så är det förbränningstrycket / cylindertrycket som spelar bnågon roll, inte kompressionen.

Senast redigerat av Marlboroman (16 september 2010)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang