5828
Sök

Compressor Flow Maps and Calculations

10 287 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
Snubblade över denna:

http://www.lovehorsepower.com/MR2_Docs/ … w_maps.htm

Kan man får lite hjälp att läsa igenom och se hur matnyttig informationen är.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Pedal To The Metal
750 Inlägg
15 november 2010
Sharky skrev:
Snubblade över denna:

http://www.lovehorsepower.com/MR2_Docs/ … w_maps.htm

Kan man får lite hjälp att läsa igenom och se hur matnyttig informationen är.

/Göran

Hur menar du matnyttig? Vad är det du vill veta smile

// Martin

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

1 758 Inlägg
16 november 2010
Läste inte allt ordagrant, men det verkar vara mycket bra info för "nybörjaren". Texten går inte in så djupt på den tekniska biten, men man får bra förståelse för vad en kompressormap är och hur man läser av den. Många exempel är alltid nyttigt!

Vill man ha djupare förståelse för hur det hela funkar kan jag rekommendera "Garrett Turbo Tech":

101 - Vad är turbo, dumpventil, wastegate etc. Hur funkar det?
102 - Trim, A/R, grenrör, kompförhållande, AFR etc.
103 - Kompressormappar.

EDIT: Kanske bör tillägga att eftersom det är Garrett som knåpat ihop infon jag länkade till så finns där lite "smygreklam" i stil med "By installing a Garrett turbocharger, the power and performance of an engine can be dramatically increased." Principen för en turbo är ju dock givetvis densamma oavsett fabrikat! smile
Senast redigerat av schnauz (16 november 2010)

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 november 2010
schnauz skrev:
Vill man ha djupare förståelse för hur det hela funkar kan jag rekommendera "Garrett Turbo Tech":

kolla en våning upp ;-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=120799

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 758 Inlägg
16 november 2010
torpis skrev:
schnauz skrev:

kolla en våning upp ;-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=120799

Ja, se där ja! smile

10 287 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Planen var att skriva ihop lite med den länken jag gav som bas och lägga in i Torpis klistrade tråd. Detta för att ha något att länka till om hur man kalkylerar lämplig kompressor när det dyker upp frågor om hur man väljer aggregat. I den länken så får man ju ett färdig excel-ark på köpet när man knölar in sina motorparametrar.
Jag kollade på Garret Turbo Tech och det är ju...tja, utförligt och bra länkar men att att koka ner det till något "lättförståeligt" med några exempel var väl planen.

/Göran

(Groucho Marx).

Pedal To The Metal
750 Inlägg
16 november 2010
Sharky skrev:
Planen var att skriva ihop lite med den länken jag gav som bas och lägga in i Torpis klistrade tråd. Detta för att ha något att länka till om hur man kalkylerar lämplig kompressor när det dyker upp frågor om hur man väljer aggregat. I den länken så får man ju ett färdig excel-ark på köpet när man knölar in sina motorparametrar.
Jag kollade på Garret Turbo Tech och det är ju...tja, utförligt och bra länkar men att att koka ner det till något "lättförståeligt" med några exempel var väl planen.

/Göran

Jaså det var så du menade... Ja men det låter vettigt...

Vi får väl sovra i materialet och röra ihop en text? Det är ju lite bökigt att leta igenom 600 Länkar tongue

Mvh

Dr. Turbo
459 Inlägg
16 november 2010
Sharky skrev:
Detta för att ha något att länka till om hur man kalkylerar lämplig kompressor när det dyker upp frågor om hur man väljer aggregat. I den länken så får man ju ett färdig excel-ark på köpet när man knölar in sina motorparametrar.

Problemet när man väljer kompressor är tyvärr att turbindelen inte alltid fungerar som man trodde/räknade på och man hamnar fel i kompressordiagramet.
Några klassiska exempel är att man hamnar i surge pga "bättre" turbin än kompressor eller att mottrycket är för högt på varv så VE blir fel pga att varvtalet och PR på turbon sjunker då wastegaten öppnar.

10 287 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Ja men fyll på då...tongue

Jag kör wettex-metoden och suger upp allt. Att "eternal bliss" för kompressorn bara gäller vid...ehhh. "balanserade" konstruktioner förstår jag men det är bra att få ord att ha att klistra på olika beteenden.

/Göran

Big Al skrev:
Problemet

(Groucho Marx).

Pedal To The Metal
750 Inlägg
16 november 2010
Sharky skrev:
Ja men fyll på då...tongue

Ja det ska jag göra.. smile

Återkommer.....

10 287 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Vad jag är ute efter är att kunna sno ihop information som berättar "titta åtminstone på det här när du väljer aggregat till ditt bygge" och "mellan tummen och pekfingret så hamnar man här" samt måhända någon exempelkalkyl på ett par vanliga frågor - tex "300Hkr aggregat till min Volvo" och "turbokonvertera min BMW 325:a".

/Göran

(Groucho Marx).

Pedal To The Metal
750 Inlägg
16 november 2010
Compressor Flow Maps

Först måste vi räkna ut motorns flöde (CFM) Formel som följer

CFM =               L   *    RPM    *    VE    *    PR
                     ------------------------------------------
                                           5660

L = Motorns Storlek i Liter
RPM= Motorns högsta varvtal
VE = Volumetric efficiency ( Volymetrisk Verkningsgrad )
Pr = Pressure ratio

För att räkna ut Pr måste vi veta det önskade laddtrycket. Sen räknas det ut i formeln som följer.

Pr = 14,7 + Laddtryck
        --------------------
                  14,7

Nu sätter vi in lite siffror.. Vi säger att vi vill ha 18 psi i ladd då ser uträkningen ut såhär
(14,7+18) / 14,7 = 2,22

Nu ska vi räkna ut flödet på motorn.. Det ska vi göra vid två olika varvtal. Vi säger att vi vill ha max ladd vid halva maxvarvet. Om maxvarvet är 7200rpm så räknar vi nu på 3600rpm. Vi lägger fyllnadsgraden (VE) på 90%.

För 3600rpm
CFM= (2.0*3600*90*2,22) / 5660 = 254,1 eller 17,8 lb/ min eller

För 7200rpm
CFM= (2.0*7200*90*2,22) / 5660 = 508,32 eller 35,6 lb/min eller

*BILD KOMMER*
Nu sätter vi ut våra två värden här

*BILD KOMMER *
Om man tittar på de värden vi nu satt ut (där linjerna går ihop) Så ligger de väldigt bra i kurvan. D.v.s denna turbon (TD06H-20G) passar perfekt till denna motorn och laddet som vi vill ha.
Turbon klara precis ladda 18 psi vid 3600 rpm och vid vår andra punkt 7200 rpm så ligger turbon på 76% efficiency island (IS). Ju högre IS destå lägre blir temperaturen på den komprimerade luften.

På denna mappen finns varvtal angivet. Så om vi tar vårt sista märvärde 7200rpm på motorn och 18 psi i ladd så ser vi att turbon snurrar mellan 105000 och 120000 rpm.

Kan för tillfället inte ladda upp bilder....  Men jag editar mitt inlägg då så får vi en mer fullständig guide tongue
Senast redigerat av Revotech (11 maj 2011)

Pedal To The Metal
750 Inlägg
16 november 2010
Sharky skrev:
Vad jag är ute efter är att kunna sno ihop information som berättar "titta åtminstone på det här när du väljer aggregat till ditt bygge" och "mellan tummen och pekfingret så hamnar man här" samt måhända någon exempelkalkyl på ett par vanliga frågor - tex "300Hkr aggregat till min Volvo" och "turbokonvertera min BMW 325:a".

/Göran

Japp.. det är pågång.. Har lite problem med bilduppladdning.... Men det löser sig. Så editar jag mitt tidigare och kriver klart..

Mvh

10 287 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
5660 =>

1 CFM = 28.3168 liter.
Kommer av att en inch är 0.254dm, en fot är 12 inch
=> [12*0.254]^3 = 28.3168

Fyrtakt innebär insugfas för r/2

Ve räknas i %, dvs skalas 100 för att göra om till faktor

=>

28.3168 * 2 * 100 = 5663.36

-----------------------------------------------------------------------------

14.7 kommer av att 1 atm räknas som 14.696 psi.

/Göran

(Groucho Marx).

Pedal To The Metal
750 Inlägg
18 november 2010
Någon som vet när det går ladda upp bilder igen?

Blir lite svårt att skriva klart inlägget utan några exempelbilder tongue

Take your time smile tongue

Sök