3252
Sök

Vilket är det bästa dubbdäcket ?

1 915 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Hej!
Tänkte se om nån av er kan hjälpa mig bestämma vilket däck jag ska välja.
Suttit och kollat massa tester på olika däck, men kan inte bestämma mig för vilket jag ska välja…

Har Hakkapelitta4 på bilen nu, men fick en skruv i ett däck så tänkte byta ut dom mot bättre däck istället, då alla dubb är nerslitna och mönsterdjupet är bara 4-5mm..
Är nöjd med mina gamla Nokian, är bara några dubb som försvunnit på dom, trots hård körning.
Funderar på att välja Hakkapelitta 7, men har även funderat på Michelin.
De andra märkena är billigare, men antar att de även är sämre.
Har kollat runt på 3 olika däckfirmor i stan och fått priserna: (monterat o klart på bil)
KUMHO KW22 Dubb  3481kr
Hankook W409 3928kr
Pirelli Winter Carving Edge 4252kr
KLEBER KAPNOR 5 4781kr
Nokian HKPL 7 5448kr
MICHELIN X-ICE NORTH XIN2 XL 5741kr
http://forumbilder.se/images/cd15201012380928ad.jpg

Vilket däck tycker ni är bästa valet ? och varför ?
Även andra förslag är intressant, om det finns till bra pris på internet.
Mvh Marcus

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
15 november 2010
Åfan, jag som köpte Kumhodäcket. Visserligen hade jag bara råd med två stycken.
Fick med gamla Pirelli till bilen, men där var det både cordbrott och separationer i gummit. sad

Men än så länge har jag inte haft några problem med Kumho... smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
15 november 2010
Har michelin x-ice north på bmwn och det är riktigt bra däck. Fast de finns ett däck som är bättre och det heter gislaved nordfrost 5. Har rektangulära dubb
Inne på fjärde säsongen och har ändå bättre fäste än många andra däck (testat på samma bil vid samma väderlek)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

BMW fantast
1 172 Inlägg
15 november 2010
Hakkapelitta har alltid varit ett bra däck/ ledande vinterdäck, men tycker du ska kolla upp Gislaved Nordfrost 5 som ovanstående också nämnde. ruskigt bra däck.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

807 Inlägg
15 november 2010
AeroMalm skrev:
Hakkapelitta har alltid varit ett bra däck/ ledande vinterdäck, men tycker du ska kolla upp Gislaved Nordfrost 5 som ovanstående också nämnde. ruskigt bra däck.

Håller med, värt varje krona!

I'd rather die like a man, than live like a coward

1 915 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Finns ingen som säljer Nordfrost 5 här vad jag vet.
Närmaste jag hittat är General Arctic, som enligt företaget ska vara samma som Gislaved Nordfrost 3, 3580kr.

En firma sa att Kumho är ett bra däck och det är ju även billigt.
Men sa även att hakka 7 är bättre, fast det däcket sålde de inte.

Skiljer ju ändå ca 2000kr mellan kumho och nokian.

Ska ta en tur till Volvo och se vad de har för däck o priser...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

5 111 Inlägg
15 november 2010
Volvo har väl brukat sälja Kleber Kapnor, åtminstone tidigare, det är däck jag varit riktigt nöjd med.

Dock undrar jag med alternativen du räknar upp, om inte Pirellidäcket är mest prisvärt. Inte mycket dyrare än koreanerna, och jag har provat det och varit riktigt nöjd...
Senast redigerat av Volvo544special65 (15 november 2010)

167 Inlägg
15 november 2010
Min bmw är skod med gislaved nordfrost 5 och de är galet bra bett i dom.

Far mins saab 9-5 aero ligger de x-ice north på och dom är häller inte dåliga däck. dock höll dom inte så länge.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
15 november 2010
krakis skrev:
Min bmw är skod med gislaved nordfrost 5 och de är galet bra bett i dom.

Far mins saab 9-5 aero ligger de x-ice north på och dom är häller inte dåliga däck. dock höll dom inte så länge.

Michelindäcken är ju riktigt mjuka så de slits fortare men det klarar riktigt låga temperaturer utan att det blir sämre grepp.

Men Gislaved Nordfrost 5 är överlägst bäst av de jag testat. Ska på med nokkian hakka på 240in snart så får återkomma när jag testat dem.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

1 915 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Volvo hade ett Pirellidäck framme, som jag kollade på. Det såg väl okej ut, men läst att det lätt tappar dubben och högt vägljud.

De hade Hakka 7 för 1570kr/st monterat o klart. och 15% rabatt om man betalade med volvokort så det kom ner i 5338kr för 4st.
Slog till på det, så om en vecka ska 945an få nya däck, de hade fullt upp denna vecka...

Hoppas det blev ett bra val, nästan värt mer än bilen tongue

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

huh?
10 427 Inlägg
15 november 2010
Har lusläst de flesta vinterdäckstesten denna vinter och Nokian Hakkapellitta 7 är nästan obestridd mästare
så det var nog ett bra val smile

Tänker nog ersätta mina nuvarande Gislaved NordFrost 5 med Nokian Hakkapellitta 7 i vår eller nästa höst wink

12 Inlägg
28 november 2010
Hel ny på vilka vinterdäck som är riktigt bra, tidigare har jag inte varit så insatt utan
mest hittat något som är ekonomiskt hur galet det än kan låta(ingen har skadats tack
gode gud jag kör försiktigt), nu när jag köper en ny bil så vill jag köpa något av det bästa,
funderar på Nordfrost 5. Prisskillnaden är enorm för mig mot tex Hakka 7. Hur ser ni på
det, stor skillnad mellan Nordfrost 5 och Hakka 7? Det handlar om ca 3000 spänn i mitt
fall.

Hur skulle ni gjort?

Tack!

1 798 Inlägg
28 november 2010
slickrims skrev:
Hel ny på vilka vinterdäck som är riktigt bra, tidigare har jag inte varit så insatt utan
mest hittat något som är ekonomiskt hur galet det än kan låta(ingen har skadats tack
gode gud jag kör försiktigt), nu när jag köper en ny bil så vill jag köpa något av det bästa,
funderar på Nordfrost 5. Prisskillnaden är enorm för mig mot tex Hakka 7. Hur ser ni på
det, stor skillnad mellan Nordfrost 5 och Hakka 7? Det handlar om ca 3000 spänn i mitt
fall.

Hur skulle ni gjort?

Tack!

Kör på hakka 7 dem har ju alltid vart högst i tester även i år

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

12 Inlägg
28 november 2010
fredde85 skrev:
slickrims skrev:
fall.

Hur skulle ni gjort?

Tack!

Kör på hakka 7 dem har ju alltid vart högst i tester även i år

Så du menar att det är så stor skillnad att 3000 spänn skulle seriöst förändra situationen?

Alla skriver ju att Nordfrost 5 ska vara riktigt bra däck! Förutom förvirrande tester, vad bygger
dina erfarenheter på?

Ps. Man vill ju få bra däck men inte lägga en förmögenhet.
Senast redigerat av slickrims (28 november 2010)

huh?
10 427 Inlägg
28 november 2010
slickrims, kolla om du kan köpa Continental IceContact också, de är nya för i år och har presterat
ungefär som Nokian Hakka7 i de flesta testen. Föregångaren till IceContact ContiWinterWiking2 var ungefär
som Gislaved Nord Frost 5 i tester förr. Contidäcken brukar kosta lite mindre än Nokians motsvarigheter.

Edit: Det är för övrigt Continental som äger och tillverkar Gislaved (som är lite utav ett budgetmärke).
Senast redigerat av steifan (28 november 2010)

12 Inlägg
28 november 2010
steifan skrev:
slickrims, kolla om du kan köpa Continental IceContact också, de är nya för i år och har presterat
ungefär som Nokian Hakka7 i de flesta testen. Föregångaren till IceContact ContiWinterWiking2 var ungefär
som Gislaved Nord Frost 5 i tester förr. Contidäcken brukar kosta lite mindre än Nokians motsvarigheter.

Edit: Det är för övrigt Continental som äger och tillverkar Gislaved (som är lite utav ett budgetmärke).

Aj fan det här låter inte alls bra. Jag är faktiskt inne på ett par begagnade nordfrost 5 för runt 4 tusen.
Är det värt det? Eller ska jag lägga typ 12.000 på continental alt hakka 7. Hur hade ni gjort? Snacka
om prisskillnad....

Säkerhet vs Pris..

huh?
10 427 Inlägg
28 november 2010
slickrims skrev:
steifan skrev:

Aj fan det här låter inte alls bra. Jag är faktiskt inne på ett par begagnade nordfrost 5 för runt 4 tusen.
Är det värt det? Eller ska jag lägga typ 12.000 på continental alt hakka 7. Hur hade ni gjort? Snacka
om prisskillnad....

Säkerhet vs Pris..

Vad är det för dunderdimension du ska ha på däcken då? tongue

Gislaved NordFrost 5 var oftast testvinnare i däcktest för några år sen, men de
tester det varit med på i senare tid har det väl varit "ok".

1 915 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
Jag är nöjd med mina hakka7, mkt bra grepp både på is och snö.
Blev rejäl skillnad på fästet jämfört med mina gamla hakka4.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

12 Inlägg
28 november 2010
steifan skrev:
Vad är det för dunderdimension du ska ha på däcken då? tongue

Gislaved NordFrost 5 var oftast testvinnare i däcktest för några år sen, men de
tester det varit med på i senare tid har det väl varit "ok".

För mig är det
225/xx  17"

Kollade in 18" 255/45 18 XL förut då jag har sånna fälgar för sommardäck, glömde det så
därför vart priset högre.

Vill trots allt vara ekonomisk, men om det finns stora risker så måste jag ju välja ett bättre däck.

Billigaste Continental ice och Nokian Hakka går ju på 8-9 bara däcken nya. Sen ska
jag ha fälgar på det också...

Det kryllar ju inte av bra beg däck direkt.

1 798 Inlägg
28 november 2010
Måste Du Ha 17 Då 15 Tum Är Ju Billigare O Mer Vanligt Som Vinterdäck

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Sök