4393
Sök

Trögt att få i 1an och 2an när lådan är kall.

845 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
Har en liten fråga.

Om det är skittrögt att få i 1an och 2ans växel när lådan är kall om man precis startat bilen. Men har man kört ett tag så är det lätt att få i växlarna. Har man motorn avstängd så går växlarna i lätt, problemet uppstår endast när växellådan är kall. Det är en Saab 9-3 6växlad.

Vad kan felet vara?

841 Inlägg
17 november 2010
samma på min audi med ..men det är helt normalt att den e trög i början har ja för mig för så har min varit enda sen den va ny o den ha gått 3000 mil nu typ

845 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
Nej. Det är inte normalt, För det var inte så när jag köpte bilen. Blev så efter den var inne för byte av växellådsolja. Är det då normalt att om man trycker för hårt på växelspaken att bilen typ rycker till. Känns som den inte riktigt frikopplar när lådan är kall.
Senast redigerat av Jimpiz (17 november 2010)

841 Inlägg
17 november 2010
exakt samma här med .. men aja ja vet inte  då för hos mig är de exakt samma ...kan kanske va fel på lådan då.

845 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
dadooo skrev:
exakt samma här med .. men aja ja vet inte  då för hos mig är de exakt samma ...kan kanske va fel på lådan då.

Att det är något fel mellan Växellåda, koppling osv har jag ju märkt, annars skulle jag inte ställa frågan här wink. Frågan är bara vad som kan vara felet?

845 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
dadooo skrev:
kanske borde åka till audi och kolla om det är okej

Jo. För förut när det var -29 så kunde jag växla lådan kall med bara lillfingret. Nu måste jag använda hela min kraft jag har i högerarmen.

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 november 2010
ALLA växellådor går trögare ju kallar det blir, oljan är ju mer trögflytande! Sen går det lättare allt eftersom lådan värms upp. Det enda jag kan tänka mig är att verkstaden hällt på en annan olja som inte tål kyla lika bra som den gamla...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
17 november 2010
Hur gammal är bilen och är det bytt olja i lådan nyligen?

för någon gång under åren så bytte dem oljemängd just i 9-3 med 6vxl (f40).

länk: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … A4xlad+f40

prova och byt olja och se!
Senast redigerat av kwansa (17 november 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

845 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
ALLA växellådor går trögare ju kallar det blir, oljan är ju mer trögflytande! Sen går det lättare allt eftersom lådan värms upp. Det enda jag kan tänka mig är att verkstaden hällt på en annan olja som inte tål kyla lika bra som den gamla...

Det är Saabs Originalolja i. Altså samma som finns i lådan när man köper bilen ny.

845 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
kwansa skrev:

en 2008a. Bytt olja för ca 400 mil sedan. Då hällde dom i nästan 3 liter. Då förklarar det. Då ska jag tappa ut och hälla i igen så snart som möjligt:)

Tack för svaret.

496 Inlägg
17 november 2010
har samma på min 850. Vet inte om det hjälper att bara byta oljan?

496 Inlägg
17 november 2010
har samma på min 850. Vet inte om det hjälper att bara byta oljan?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
18 november 2010
Jimpiz skrev:
kwansa skrev:

en 2008a. Bytt olja för ca 400 mil sedan. Då hällde dom i nästan 3 liter. Då förklarar det. Då ska jag tappa ut och hälla i igen så snart som möjligt:)

Tack för svaret.

åk tillbaka till verkstaden och hör vad dem har och säga smile
dem kanske bara fyllde på 2,2L fast du fick betala för 3L eftersom det troligtvis är 3x1L flaskor?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

845 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
kwansa skrev:
Jimpiz skrev:
kwansa skrev:

Tack för svaret.

åk tillbaka till verkstaden och hör vad dem har och säga smile
dem kanske bara fyllde på 2,2L fast du fick betala för 3L eftersom det troligtvis är 3x1L flaskor?

Dom hade fyllt 3 liter. Dom viste inte att det var ändrat till 2,4 liter. NU har jag iaf tappat ur och fyllt på. Än så länge är det ingen skillnad. Vi får se imorgon bitti.

2 271 Inlägg
18 november 2010
F40 lådan är tyvärr så när den är kall, du är inte ensam.
Har samma på min och även många andra ägare av denna låda.
Har bytt oljan jag med men hjälpte inte tyvärr, lärt mig leva med det helt enkelt. smile

Såg nån tråd ang detta på stcs förut, sök lite där.

Edit: Snabb fråga, dom har inte bara debiterat 3l fast fyllt rätt?
Tänkte om man fick betala per liter så du inte tömmer för mycket nu.
Senast redigerat av lingua (18 november 2010)

845 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
lingua skrev:
Har bytt oljan jag med men hjälpte inte tyvärr, lärt mig leva med det helt enkelt. smile

Den var ju inte så innan, när jag då antagligen hade 2,4 liter olja i lådan. Den gick ju att växla hur lätt som helst, när den var kall, trots det var nästan -30 grader. Men sen fick jag för mig att växellåds oljan skulle bytas, vet ej varför, sen fyllde dom 3 liter, nu har jag tappar ur all olja, å fyllde på med 2,2 liter ny olja.

Jag köpte oljan själv för 63 kr litern och betalde bara en påse bullar för att få det bytt. Nu andra gången gjorde jag det helt själv smile. Så billigt blev det iaf.

2 271 Inlägg
18 november 2010
Jimpiz skrev:
lingua skrev:

Den var ju inte så innan, när jag då antagligen hade 2,4 liter olja i lådan. Den gick ju att växla hur lätt som helst, när den var kall, trots det var nästan -30 grader. Men sen fick jag för mig att växellåds oljan skulle bytas, vet ej varför, sen fyllde dom 3 liter, nu har jag tappar ur all olja, å fyllde på med 2,2 liter ny olja.

Jag köpte oljan själv för 63 kr litern och betalde bara en påse bullar för att få det bytt. Nu andra gången gjorde jag det helt själv smile. Så billigt blev det iaf.

Ja det va ju inte så farligt dyrt! smile
Kanske ska ge sig på't igen om du lyckas den här gången, uppdatera gärna sen.

845 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
lingua skrev:
Jimpiz skrev:
lingua skrev:

Ja det va ju inte så farligt dyrt! smile
Kanske ska ge sig på't igen om du lyckas den här gången, uppdatera gärna sen.

Enligt han på Svenskabil jag köpte oljan utav, han sa att den oljan jag köpte gör att lådan blir mer lättväxlad kall, vi får väll se imorgon hur det blev. Återkommer med svar imorgon kväll när jag kommer hem.

845 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Så. Nu har jag prövat. Efter att ha fyllt till 2,4 liter istället för 3, Är det som natt å dag. Nu går alla växlar lätt. Så det var mängden olja i lådan som var boven smilesmile

Sök