Extraljuskoppling

gnidde66
6 januari 2011 · 46 Inlägg

Jag har en Hyundai Getz -05:a.
Skulle i mellandagarna koppla in extraljus på den.
Allt gick bra tills jag skulle prova dom.
Jag kopplade in dom som man ska göra. Jag har kopplat in många extraljus i bilar förut.
Jag har H4:a lampor i bilen. Jag kollade ut vilken som var till helljuset och skarvade på där till relät.
När jag sen skulle prova dom så vart jag minst sagt förvånad.
När jag vred på tändningen så lös extraljusen.
Efter lite felsökning så kom jag fram till att det vart 12V på alla tre stiften till H4: lamorna när jag slog på tändningen. Något nytt för mig.
Har hört att helljuset tänds på jord istället för + på andra bilar. Man kan tydligen vända reläet så ska det funka.
Någon här som är lite mer säker på hur jag ska klara problemet och hur jag ska koppla så jag får igång mina extraljus?
Tacksam för svar.
Mvh Thomas

gnidde66
6 januari 2011 · 46 Inlägg

Så jag ska skifta plats på + och - kabeln på relät?

gnidde66
6 januari 2011 · 46 Inlägg

Nu blir jag lite förvirrad. Ska relät inte ha någon minusanslutning?
30 på relät är kopplat till + på batteriet.
85 är kopplat till chassit.
87 går ut till extraljusen.
86 har jag kopplat till bilens helljus anslutning. Den kabeln var grön i min bil.
Ska jag bara lägga en extra + till stift 85 istället för att den är kopplad till chassit?

gnidde66
6 januari 2011 · 46 Inlägg

Tack ska du ha för ditt svar.

gnidde66
7 januari 2011 · 46 Inlägg

Jag provade att sätta en extra direkt + till stift 85 istället för jord.
Resultatet av detta blev att extraljusen tändes direkt när jag satte i säkringen.
Någon som kan ge en detaljerad beskrivning hur jag ska gå till väga.
Gärna stift för stift på extraljusreläet.

Tomten Tomten
7 januari 2011 · 1 065 Inlägg

87. Till extraljusen (ej jord)
30. Från batteriets pluspol (använd en säkring också)
86. Från helljus, kan kopplas både med och utan strömbrytare, eller med enbart strömbrytare utan att blanda in helljuset.
85. Jord

så jag skulle tro att du har tagit fel kabel som signal

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
gnidde66
7 januari 2011 · 46 Inlägg

Den kabeln jag tagit som signal ÄR helljus kabeln vid lampan. Den är grön. Det är bara det att det blir spänning på den när jag slår på tändningen.
Någon sa att helljuset tänder på jord istället för på + som "normala" bilar.
Då ska man tydligen "vända" på extraljusrelät på något sätt. Det är väl gjort så att det tänds på +? Nu ska det vara tvärtom.
Frågan är bara hur jag ska gå till väga.
Det jag kan tänka mig är att leta upp styrningen till helljuset och koppla in den på stift 85 (minus) istället för jorden. Det borde funka. Hur man nu ska få tag på den. Man får ju knappt ner en hand där kablarna går. Men man är ju lite feg att prova sig fram ifall man sabbar något.

Senast redigerat av gnidde66 (7 januari 2011)

Janneutanb
7 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Då har du tagit fel kabel från helljuset om du har spänning när du slår igång tändningen.

gnidde66
7 januari 2011 · 46 Inlägg

När allt är bortkopplat så har jag spänning på alla tre stift på H4:a lampan. När jag slår på tändningen. Men inget lyser.
Det ska tydligen tända på när den får jord. Likadant på nyare Toyota har jag hört.
Det är det som blir så förvirrande.

Senast redigerat av gnidde66 (7 januari 2011)

Janneutanb
7 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Koppla bort lampan när du mäter, då borde du inte ha spänning på 3st utan bara på 1.
Då har du 2st att prova med, bägge 2 är jord.

gnidde66
7 januari 2011 · 46 Inlägg

Har provat utan lampa och jag har + på alla tre stift när tändningen är påslagen.
Förvirrande...

Janneutanb
7 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Sätt igång helljuset, då kan du inte ha spänning på alla 3.

gnidde66
7 januari 2011 · 46 Inlägg

Ska försöka prova detta imorgon. Men om jag inte missminner mig så har jag spänning på den gröna kabeln. Den jag kopplat till stift 86 på extraljusrelät.

G-sson
7 januari 2011 · 612 Inlägg

Koppla spolen på relät (85/86) till helljuskabeln & jordkabeln vid lampan. Då blandar du inte in några konstigheter med konstant plus eller sånt, utan det blir så enkelt att när helljuset lyser så får relät styrsignal.

gnidde66
7 januari 2011 · 46 Inlägg

Det låter som en bra och tänkbar lösning.

tucce
8 januari 2011 · 106 Inlägg

Eftersom bla. Hyundai har konstant +spänning på lamporna bör det vara + på endast en kabel och de två andra är jordade via ljuskontakten

gnidde66
16 januari 2011 · 46 Inlägg

Så här är det:
30 ska kopplas till batteriets + pol via säkring.
87 ska gå till extraljusen.
85 ska kopplas till den kabel som får jord när helljuset slås på vid H4:a lampan.
86 ska kopplas på den som har konstant spänning på H4:a lampan.
Nu funkar det!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang