Vad kan det vara för fel om ratten skakar?

CalibraN92
6 januari 2011 · 229 Inlägg

Vad kan det vara för fel om ratten skakar över en viss hastighet? Hjulinställning? Balansering? // Mattias

Sarge
6 januari 2011 · 2 337 Inlägg

Obalans i hjulen är ett hett tips. Så här års kan det fastna snö i hjulen som skapar obalans.

Frosted
6 januari 2011 · 1 878 Inlägg

Däck som är skrot, Fälg som är skev, Obalans i fälg/däck eller hjullager.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
CalibraN92
6 januari 2011 · 229 Inlägg

Jag har aldrig kört med den i snön i min ägo. Sätta på lastbilsvikter eller? // Mattias

Adse "The guy who never make up his mind"
6 januari 2011 · 347 Inlägg

har du kört med bilen nu när det varit snö? för det brukar bli obalans om snön fastnar i fälgen.

Nulla tenaci invia est via
Bjork_Pagen Scania Euro 6 Trucker
6 januari 2011 · 219 Inlägg

CalibraN92 skrev:
Jag har aldrig kört med den i snön i min ägo. Sätta på lastbilsvikter eller? // Mattias

Kör in till gummiknullarna så kan dom ju iallafall testa däcken i balanserings maskinen och se om där e obalans eller inte

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
CalibraN92
7 januari 2011 · 229 Inlägg

Bjork_Pagen skrev:

CalibraN92 skrev:
Jag har aldrig kört med den i snön i min ägo. Sätta på lastbilsvikter eller? // Mattias

Kör in till gummiknullarna så kan dom ju iallafall testa däcken i balanserings maskinen och se om där e obalans eller inte

Okej, men det får bli när snön är borta.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
7 januari 2011 · 5 092 Inlägg

Sarge skrev:
Obalans i hjulen är ett hett tips. Så här års kan det fastna snö i hjulen som skapar obalans.

till 99% snö i däcken. men har du aldrig kört på vintern är det till 90% bara att ballansera fälgarna. kan ju vara däcken eller hjulinställning men det är ju oftast obalans big_smile

CalibraN92
7 januari 2011 · 229 Inlägg

Piratstikins skrev:

Sarge skrev:
Obalans i hjulen är ett hett tips. Så här års kan det fastna snö i hjulen som skapar obalans.

till 99% snö i däcken. men har du aldrig kört på vintern är det till 90% bara att ballansera fälgarna. kan ju vara däcken eller hjulinställning men det är ju oftast obalans big_smile

Det kan inte vara snö i däcken i med att jag inte kört i snö med den. Det kan vara att när jag körde med högtryck på fälgarna i somras så åkte kanske vissa vikter bort? Hur mycket kostar en hjulinställning? Kan det inte vara att man behöver ställa in framvagnen eller bakvagnen? big_smile

Alka0512
7 januari 2011 · 474 Inlägg

Har några vikter åkt bort är det ju rätt säkert att de är obalans.. Så jag skulle kolla balansen i dom först, självklart kan det vara hjulinställning som behövs, men då det kostar en del mer är det ju bäst/enklast att börja i rätt ände. (Balansering)

BMW 540 e34 (1994)
CalibraN92
7 januari 2011 · 229 Inlägg

Alka0512 skrev:
Har några vikter åkt bort är det ju rätt säkert att de är obalans.. Så jag skulle kolla balansen i dom först, självklart kan det vara hjulinställning som behövs, men då det kostar en del mer är det ju bäst/enklast att börja i rätt ände. (Balansering)

Jag såg inga vikter ligga bredvid eller så när jag hade kört med högtryck så det är nog inte det. Men det kan vara att man har kört in på en parkering så har de inte asfalterat upp till kanten så hade det slått i där och ändrat sig? Balansering gör de som byter däck det? smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 januari 2011 · 3 068 Inlägg

Ja, däckfirmor fixar balansering, kostar inte så många kronor. En framvagnsinställning behöver inte kosta så mkt heller, men troligtvis är det dålig balans om det vibrerar i ratten. Drar den snett eller sliter däcken konstigt brukar inte vibrationer uppstå.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
7 januari 2011 · 5 092 Inlägg

CalibraN92 skrev:

Alka0512 skrev:
Har några vikter åkt bort är det ju rätt säkert att de är obalans.. Så jag skulle kolla balansen i dom först, självklart kan det vara hjulinställning som behövs, men då det kostar en del mer är det ju bäst/enklast att börja i rätt ände. (Balansering)

Jag såg inga vikter ligga bredvid eller så när jag hade kört med högtryck så det är nog inte det. Men det kan vara att man har kört in på en parkering så har de inte asfalterat upp till kanten så hade det slått i där och ändrat sig? Balansering gör de som byter däck det? smile

brukar kosta typ 50 - 100kr/hjul att ballansera. bara testa göra det först.

En hjulinställning har jag hört skräck priser på upp till 4 tusen kr för alla 4 hjul men här i västmanland får man en 4hjuls inställning för 600:- vilket låter mer rimligt. skulle vara värt att åka från smygehuk & hit bara för att balansera isåfall haha.

men börja med att åk till vilken däck verkstad som helst och balansera om dom & se om det blir bättre. när det är i en viss hastighet bara oftast mellan 80 - 100kmh brukar det bara vara en balansering som behövs.

CalibraN92
7 januari 2011 · 229 Inlägg

mrpete skrev:
Ja, däckfirmor fixar balansering, kostar inte så många kronor. En framvagnsinställning behöver inte kosta så mkt heller, men troligtvis är det dålig balans om det vibrerar i ratten. Drar den snett eller sliter däcken konstigt brukar inte vibrationer uppstå.

Okej kanon, får köra dit nu när snön är borta så att inte underredet blir rostskadat + att den är avställd och jag har inga vinterdäck. Det ligger 200m ifrån mig smile Ratten bara skakar när man kommer över en viss hastighet, den drar inte snett vad jag märkt och däckens mönster slits inte konstigt heller.

CalibraN92
7 januari 2011 · 229 Inlägg

Piratstikins skrev:

CalibraN92 skrev:

Alka0512 skrev:
Har några vikter åkt bort är det ju rätt säkert att de är obalans.. Så jag skulle kolla balansen i dom först, självklart kan det vara hjulinställning som behövs, men då det kostar en del mer är det ju bäst/enklast att börja i rätt ände. (Balansering)

Jag såg inga vikter ligga bredvid eller så när jag hade kört med högtryck så det är nog inte det. Men det kan vara att man har kört in på en parkering så har de inte asfalterat upp till kanten så hade det slått i där och ändrat sig? Balansering gör de som byter däck det? smile

brukar kosta typ 50 - 100kr/hjul att ballansera. bara testa göra det först.

En hjulinställning har jag hört skräck priser på upp till 4 tusen kr för alla 4 hjul men här i västmanland får man en 4hjuls inställning för 600:- vilket låter mer rimligt. skulle vara värt att åka från smygehuk & hit bara för att balansera isåfall haha.

men börja med att åk till vilken däck verkstad som helst och balansera om dom & se om det blir bättre. när det är i en viss hastighet bara oftast mellan 80 - 100kmh brukar det bara vara en balansering som behövs.

Okej, det är ju ingenting. Det är ju värt att prova det först ja. Det var en väldigt stor skillnad. Ja det ska jag göra. Jag har för mig att det var där runt 80-100 kmh.

Kinnastreet
7 januari 2011 · 362 Inlägg

det kan vara skit i kardantunnelknuten. vanligt fel på calibrorna men det brukar funkar om man byter reservhjul å kamaxelsnörgivarn.
nä men börja med att kolla om du har snö i någon fälg, om inte är det inte helt omöjligt att navkåpejusterskruven har lossnat;)

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
CalibraN92
7 januari 2011 · 229 Inlägg

amazon_jonsson skrev:
det kan vara skit i kardantunnelknuten. vanligt fel på calibrorna men det brukar funkar om man byter reservhjul å kamaxelsnörgivarn.
nä men börja med att kolla om du har snö i någon fälg, om inte är det inte helt omöjligt att navkåpejusterskruven har lossnat;)

Tack för tipsen ska kolla upp det smile

Kibil
7 januari 2011 · 552 Inlägg

Så du menar att bilen stått på sommarfälgar sedan du ställde in den efter sommaren? Du märkte inget när du körde den på sommaren eller hösten?

CalibraN92
7 januari 2011 · 229 Inlägg

Kibil skrev:
Så du menar att bilen stått på sommarfälgar sedan du ställde in den efter sommaren? Du märkte inget när du körde den på sommaren eller hösten?

Ja den står på sommarfälgar nu. Jo jag märkte det efter några månader som jag ägt bilen och det var i typ i Juni.

Kibil
7 januari 2011 · 552 Inlägg

CalibraN92 skrev:

Kibil skrev:
Så du menar att bilen stått på sommarfälgar sedan du ställde in den efter sommaren? Du märkte inget när du körde den på sommaren eller hösten?

Ja den står på sommarfälgar nu. Jo jag märkte det efter några månader som jag ägt bilen och det var i typ i Juni.

Har du haft loss hjulen sedan du ägt den? Jag tror du har minst 1 skevt hjul alt. däck. Brukar hjälpa om man sätter de skeva bak. Detta märker man snabbt ifall man har tillgång till balanseringsmaskin.

Har du någon annan bil som du kan frakta hjulen till närmaste däck nisse så får du snabbt besked.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang