Tappar laddtrycket Golf GTI4 1,8T

GTI_4
7 januari 2011 · 19 Inlägg

hej jag har en Golf GTI4 1,8T chippad som tappar laddtrycket i högre växlar, Felet inträffar när man kör lite hårdare med bilen, vid normal körning och på tomgång går bilen klockrent. Felet är att när jag varvar motorn (känns mest i 3 och 4) och varvtalet går över ca 5000varv så dyker laddtrycket känns som bilen går i en vägg, Fortsätter jag hålla gasen i bott så går bilen frammåt, men den accelererar inte längre. Om jag växlar upp och gasar på igen så fortsätter bilen dra som vanligt, till den når ca 5000varv igen, då kommer samma fel återigen.

Jag är jättetacksam för alla tips och idéer!!

GTI_4
7 januari 2011 · 19 Inlägg

är det ingen som har vart med om detta problem? jättetacksam för alla tips och idéer!

2quick4u
7 januari 2011 · 296 Inlägg

har den varit så hela tiden eller har det kommit med tiden? kkk03:an har väl gett upp vid ungefär 5000rpm så någe jätte ladd har du ju inte kvar?

http://sv.bsr.se/products/t969/chart/

MvH

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
moffegrev
7 januari 2011 · 228 Inlägg

den är turbon som inte pallar som sagt men du kan köpa dej en starkare WG klocka som gör att den håller kvar lite längre samt en raceventil kallad N75 och någon härlig benämning.

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
onej84
7 januari 2011 · 1 854 Inlägg

Har du orginal dump?

GTI_4
8 januari 2011 · 19 Inlägg

onej84 skrev:
Har du orginal dump?

japp det är original men misstänker att den är kass blir stötvåger i systemet man hör det ganska svagt men den ska inte dumpa men original dumventilen?

Twins Twins Bil & Plåt
8 januari 2011 · 2 577 Inlägg

GTI_4 skrev:

onej84 skrev:
Har du orginal dump?

japp det är original men misstänker att den är kass blir stötvåger i systemet man hör det ganska svagt men den ska inte dumpa men original dumventilen?

turbon har gått, var samma på sharanen tills det kom svart rök bakom bilen tongue,  snacka med turbocenter i gbg dem kan fixa turbos dem smile

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
8 januari 2011 · 5 650 Inlägg

GTI_4 skrev:

onej84 skrev:
Har du orginal dump?

japp det är original men misstänker att den är kass blir stötvåger i systemet man hör det ganska svagt men den ska inte dumpa men original dumventilen?

är ju det den ska göra för annars avlastar den inte turbon skulle inte va meningen att den ska "dumpa" skulle de inte sitta nån där alls.

och sen att de känns som att den tappar kraft efter 5000 rpm
är ganska normalt för original bilar med så pass liten turbo. och ja den räknas som original fast den är chippad!

vill du ha en bil med mer power än 5000 rpm  kanske du ska skaffa en mazda rx7 wankel motorer pallar trotsallt 9000 rpm och skjuter på bra länge med original twinturbon

men å andra sidan ska man inte gämnföra en liten 1.8 t golf med en sportbil
men poängen är de finns bilar som är gjorda för och gasa satan med och andra inte

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
GTI_4
8 januari 2011 · 19 Inlägg

TwinsBilOchPlat skrev:

GTI_4 skrev:

onej84 skrev:
Har du orginal dump?

japp det är original men misstänker att den är kass blir stötvåger i systemet man hör det ganska svagt men den ska inte dumpa men original dumventilen?

turbon har gått, var samma på sharanen tills det kom svart rök bakom bilen tongue,  snacka med turbocenter i gbg dem kan fixa turbos dem smile

Det skulle jag inte tro efter som den går hur bra som helst visar inga tecken på kass Turbo tills den kommer till ca 5000 rpm då det börjar sega tappar laddrycket, kankse är så enkelt att turbon inte pallar ladda mer speciellt nu när den är chippad

GTI_4
8 januari 2011 · 19 Inlägg

MrEricsson skrev:

GTI_4 skrev:

onej84 skrev:
Har du orginal dump?

japp det är original men misstänker att den är kass blir stötvåger i systemet man hör det ganska svagt men den ska inte dumpa men original dumventilen?

är ju det den ska göra för annars avlastar den inte turbon skulle inte va meningen att den ska "dumpa" skulle de inte sitta nån där alls.

och sen att de känns som att den tappar kraft efter 5000 rpm
är ganska normalt för original bilar med så pass liten turbo. och ja den räknas som original fast den är chippad!

vill du ha en bil med mer power än 5000 rpm  kanske du ska skaffa en mazda rx7 wankel motorer pallar trotsallt 9000 rpm och skjuter på bra länge med original twinturbon

men å andra sidan ska man inte gämnföra en liten 1.8 t golf med en sportbil
men poängen är de finns bilar som är gjorda för och gasa satan med och andra inte

ja jag vet att den ska dumpa men den ska inte kvitra låter som det studsar mot turbon.

låter som i videon fast inte lika högt något mindre fast samma dumpljud

http://www.youtube.com/watch?v=nx4ormR7CJA

onej84
8 januari 2011 · 1 854 Inlägg

GTI_4 skrev:

onej84 skrev:
Har du orginal dump?

japp det är original men misstänker att den är kass blir stötvåger i systemet man hör det ganska svagt men den ska inte dumpa men original dumventilen?

Byt dump vanligt att dom pajjar.

Köp en starkare

Vart är den chippad?

Senast redigerat av onej84 (8 januari 2011)

moffegrev
9 januari 2011 · 228 Inlägg

men som sagt du har inget större fel på din turbo om den laddar okej fram till 5000 k03 orna är så små att de inte orkar hålla trycket uppe så enkelt är det..så handla dej inte en ny turbo för den skull i så fall ska du köpa dej en större

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
GTI_4
9 januari 2011 · 19 Inlägg

moffegrev skrev:
men som sagt du har inget större fel på din turbo om den laddar okej fram till 5000 k03 orna är så små att de inte orkar hålla trycket uppe så enkelt är det..så handla dej inte en ny turbo för den skull i så fall ska du köpa dej en större

nej det ska jag inte göra smile får skaffa en större Turbo när original Turbon rasat, men det är i alla fall stor skillnad nu med chip.

kan en dålig dumpventil en återcirkulerande som läcker göra så att man tappar laddtryck i dom högre varv?

moffegrev
9 januari 2011 · 228 Inlägg

javisst men om det dimper vid 5000 så skulle jag inte bry mig..köp en ny orginal dump bara för att de kostar ca 300:- o tar max 10 minuter att byta om mna har tummen mitt i handen

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
GTI_4
9 januari 2011 · 19 Inlägg

onej84 skrev:

GTI_4 skrev:

onej84 skrev:
Har du orginal dump?

japp det är original men misstänker att den är kass blir stötvåger i systemet man hör det ganska svagt men den ska inte dumpa men original dumventilen?

Byt dump vanligt att dom pajjar.

Köp en starkare

Vart är den chippad?

på Höglund Motorsport i Göteborg återförsäljare ITSFUN

GTI_4
9 januari 2011 · 19 Inlägg

moffegrev skrev:
javisst men om det dimper vid 5000 så skulle jag inte bry mig..köp en ny orginal dump bara för att de kostar ca 300:- o tar max 10 minuter att byta om mna har tummen mitt i handen

okej big_smile

aakesson
9 januari 2011 · 812 Inlägg

jag skulle tippa på att dumpen är trasig

Sarge
9 januari 2011 · 2 337 Inlägg

Det är nog som många skriver, turbon tappar andan efter 5000 rpm. Min gamla Passat var likadan, bra fart upp dit sen tog det stopp. Man lär sig att växla vid rätt varvtal istället så fortsätter det att gå fort framåt smile

GTI_4
6 mars 2011 · 19 Inlägg

Nu är felet fixat efter mycket sökande, visade sig vara en kass slangklämma som tog in tjuvluft så det blev över ladd så att motorn klippte laddtrycket. Nu går bilen som ett skållat troll. lämnade in bilen på AUTOTECH först för fel sökning men dom kom fram till att det var kass programvara i den så dom erbjöd mig deras programvara/chip, tur att jag sa att jag skulle tänka på saken kändes som dom ville blåsa mig 5000kr. Aldrig mer AUTOTECH !!!

SwedenBamse
3 februari 2013 · 3 Inlägg

GTI_4 skrev:
Nu är felet fixat efter mycket sökande, visade sig vara en kass slangklämma som tog in tjuvluft så det blev över ladd så att motorn klippte laddtrycket. Nu går bilen som ett skållat troll. lämnade in bilen på AUTOTECH först för fel sökning men dom kom fram till att det var kass programvara i den så dom erbjöd mig deras programvara/chip, tur att jag sa att jag skulle tänka på saken kändes som dom ville blåsa mig 5000kr. Aldrig mer AUTOTECH !!!

Kommer du ihåg vilken slang som tog tjuvluft..har nämligen samma problem

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang