4693
Sök

Overdrive låda på amazon, byta bakaxel?

37 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
nja har hört att det är hydral liknande ifall. Då blir det att ta ner lådan i helgen och eventuellt börja och försöka få på den nya med OD. Men jag har hört att man kanske måste förstora kardantunneln för att få plats med ODn?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 januari 2011
amazon_axel skrev:
nja har hört att det är hydral liknande ifall. Då blir det att ta ner lådan i helgen och eventuellt börja och försöka få på den nya med OD. Men jag har hört att man kanske måste förstora kardantunneln för att få plats med ODn?

Har du långspak så är det risk för de, har du kortspak så får od:n plats under helt enkelt.

23 Inlägg
25 januari 2011
Bensinskallen skrev:
amazon_axel skrev:

Har du långspak så är det risk för de, har du kortspak så får od:n plats under helt enkelt.

OD passar oavsätt vad du har för lock , Amazon finns ju orginal med OD så det är inga problem att den ska rymmas ,+ att 140 serien finns ju också med OD orginal oavsätt årsmodell , det är på PVn som det blir lite dåligt om plats , det gäller att ha rätt växellådsbalk och en bra gummikudde

Volvo 164E

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 januari 2011
Aha. Tänkte på att tunneln är mycket mindre när man har långspak och kortlock, att det skulle bli tajt med en OD då, men då är det redan anpassat för de wink

37 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Gött, då ska det bara vara att skruv dit den, kan man kolla på något sätt att solenoiden fungerar innan man sätter dit lådan?

5 111 Inlägg
26 januari 2011
Du har ju helt klart wirekoppling när man ser bilderna från ditt motorrum (vilket för övrigt är helt korrekt på en 69).

37 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Okej hur ser du det? men lådan passar la ändå?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 januari 2011
amazon_axel skrev:
Gött, då ska det bara vara att skruv dit den, kan man kolla på något sätt att solenoiden fungerar innan man sätter dit lådan?

Koppla ström på den så borde den klicka till. Men jag är inte säker, de är ju en hydraulisk historia dedär men i teorin borde den göra de.

Ta isär och rensa filtret innan du monterar lådan för säkerhets skull! ( om de nu sitter filter på m41, sitter filter på m46 )

23 Inlägg
27 januari 2011
Bensinskallen skrev:
amazon_axel skrev:

Koppla ström på den så borde den klicka till. Men jag är inte säker, de är ju en hydraulisk historia dedär men i teorin borde den göra de.

Ta isär och rensa filtret innan du monterar lådan för säkerhets skull! ( om de nu sitter filter på m41, sitter filter på m46 )

VAD ÄR DET FÖR TYP AV OD ? DEN ÄLDRE FRÅN AMAZON OCH TIDIGA 140 ELLER SENARE MODELL FRÅN 140 SERIEN, DEN HAR EN LUCKA UNDER MED 6 ST SKRUVAR , SAMMA SOM 46 LÅDANS OD
RENGÖR DÄR MEN KOLLA NOGA NÄR DU SKRUVAR LÖS LUCKAN OM DET ÄR NÅGOT "SKROT" DÄR DET ÄR INTE SÅ BRA OM DET ÄR DE, SELONIDEN KOLLAR D MED 12 VOLT PÅ ENA UTTAGET SOM INTE ÄR SKRUVAT MED EN KORT KABEL SOM ÄR SKRUVAT DIREKT I LÅDAN "JORD"-
OM DET ÄR DEN "NYARE" OD SOM KAN DET BLI LITE TRONGT VID VÄXELLDSBALKENS KUDDE

VIL DU HA NÅGON BILD HUR DET SER UT PÅ MIN 145A MED OD ,? SKICKA DIN MAILADRESS I SÅ FALL MIN ÄR   jan.hakansson@mbox310.swipnet.se

Volvo 164E

5 111 Inlägg
27 januari 2011
amazon_axel skrev:
Okej hur ser du det? men lådan passar la ändå?

Tja, jag kollade dina motorrumsbilder och för det första sitter det ingen kopplingscylinder där och för det andra sitter det en kopplingswire där och för det tredje så ska det inte vara hydraulik på en 69a... tongue ...men det är ju bara skruva en M41-låda mot kåpan du redan har.

37 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
ja då är det som ja tänkt mig, bara att serva och skruva dit och på med ny kardan, big_smile

37 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Nu ligger det en bild på lådan jag köpte, fast jag ska på med lång spak istället, Vet inte om den är nyare eller äldre? men det är en Typ-J ifall?

37 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
Testa att sätta jord i lådan och + på solinoiden, men de blixtra bara till lite hörde inget "knäppande" men lådan låg i friläge med, har det något med det att göra?. Tog ur filtret med och det var rent och fint och såg helt ok så vitt ja kunde se, Men vad ska jag ha i för olja? då jag kör med bilen året om,

23 Inlägg
31 januari 2011
amazon_axel skrev:
Testa att sätta jord i lådan och + på solinoiden, men de blixtra bara till lite hörde inget "knäppande" men lådan låg i friläge med, har det något med det att göra?. Tog ur filtret med och det var rent och fint och såg helt ok så vitt ja kunde se, Men vad ska jag ha i för olja? då jag kör med bilen året om,

Olja i OD ska vara motorolja vanlig SAE 20 W- 40  eller bara SAE 30 Rymd 1,6 liter totalt

sedan när du ska kolla solinoiden så växel har ingen betydelse, kolla direkt på , det sitter två stift på den den högra på min låda går till jord och den andra kan du lägga + på och då ska det "klicka" annars är det någe fel, kontakten uppe på locket får ej jorda den ska bryta + kabel då du inte har i fyran ,
OD ska inte gå att lägga i utan att fyran är i läge,  för i så fall knäcker du OD om den går att lägga in i alla växlar

Volvo 164E

37 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
Det klickade till när jag la + på den vänsta och jord på jorden, så den borde fungera, Men en fråga till på detta wink måste det vara ett överväxelrelä eller går det med ett annat? hitta ett på Motoroldies.se som funka till överväxel. ljus och något mer, kan de då fungera med ett hel/halv ljus relä?

23 Inlägg
31 januari 2011
amazon_axel skrev:
Det klickade till när jag la + på den vänsta och jord på jorden, så den borde fungera, Men en fråga till på detta wink måste det vara ett överväxelrelä eller går det med ett annat? hitta ett på Motoroldies.se som funka till överväxel. ljus och något mer, kan de då fungera med ett hel/halv ljus relä?

DU BEHÖVER INTE NÅGOT RELÄ MEN DET KAN VARA BRA OCH DET GÅR BRA MED ETT EXTRALJUSRELÄ
ETT SÅDAND TÅL MER STRÖM/AMPERE ,DET ÄR SKILLNADEN , OM DU SKA HA "ORGINAL I MOTOTRUMMET SÅ KAN DU SÄKER HITTA ETT SÅDANT SOM ÄR RUNT OCH DET ÄR VÄL ETT SÅDANT PÅ MOTOROLDIES

Volvo 164E

37 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Okej. nu har jag skruvat ner lådan, men hitta ett litet problem då medbringaren på den vanliga lådan är mindre än ODs medbringare. och då är hålen fel när ja ska ha på kardanen, men kan man svetsa igen dom hålen som är på medbringaren nu och borra nya så kardanen passar?

23 Inlägg
5 februari 2011
amazon_axel skrev:
Okej. nu har jag skruvat ner lådan, men hitta ett litet problem då medbringaren på den vanliga lådan är mindre än ODs medbringare. och då är hålen fel när ja ska ha på kardanen, men kan man svetsa igen dom hålen som är på medbringaren nu och borra nya så kardanen passar?

Om du har någon bekant eller ännu bättre kolla om medbringaren passar i splinessen

alltså du tar lös bägge medbringarna och kollar om dm är lika invändigt

vist går det att borra nya hål men då måste du ha medbringaren i en svarv så du får allt rätt

annars börjar det vibrera , har du rätt mellanaxel (längd) från OD till stödlageret ?

Volvo 164E

37 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
nu kom grannen med en gammel spacer platta som man sätter mellan medbringaren och kardanen, så de kommer nog fungera. bara korta kardanen, och sen var det gjutet på undersidan av långspaks locket för kontakten så ODn inte går i på fyran, så ska borra upp det och gänga det, kan lägga upp en bild på det

23 Inlägg
5 februari 2011
amazon_axel skrev:
nu kom grannen med en gammel spacer platta som man sätter mellan medbringaren och kardanen, så de kommer nog fungera. bara korta kardanen, och sen var det gjutet på undersidan av långspaks locket för kontakten så ODn inte går i på fyran, så ska borra upp det och gänga det, kan lägga upp en bild på det

OKEJ

Volvo 164E

Sök