Hållbarhet växellåda Chrysler Grand Voyager

zovix Maskinbefäl
25 januari 2011 · 1 038 Inlägg

Hej

går i köptankar och funderar lite runt växellåderna på Voyagern som jag förstått skulle vara den bilens akilleshäl. Är det någon skillnad mellan 2/4 hjuls drift?

Vad är det som händer med lådan? Är det reparerbart eller är det utbyte som gäller. Finns det några första tecken?

Vad ligger oljebytesintervallet på enligt Chrysler?

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
chryslerstratus
25 januari 2011 · 440 Inlägg

Hej!

Vilken årsmodell inriktar du dig på?

Generellt så "försvann" väldigt många av de "utmålade" växellådsproblemen efter 2001.

Konstruktionen som automatlådorna hade (har) fick en dålig början -89 och några år framåt, men från år -96 och framåt så är dom enligt mig inte sämre än några andra automat på marknaden?!

Och jag vill inte påpeka att början på 90-talet hade dåliga lådor (körde en Town & Country -93 36 000 mil!), men jag hade inte valt en svensksåld (eller europasåld Voyager) överhuvudtaget då dom är monterade i Österrike (har givetvis inget emot landet men dålig erfarenhet av just Voyager. Köp istället en import från USA, Town & Country, finns en del på blocket.se.

Lådorna är förstärkta i 4WD (samma som i Jeep).

Det som händer (om det inte är ett enkelt fel såsom hastighetssensor, oljebyte, filter eller ventilspel), är att "kopplingarna" slits ut eller så går momentomvandlaren (convertern) sönder (bilen slirar).

Serviceintervallen varierar, men generellt (enligt boken) ligger de på 2 år eller 5000 mil.

Mvh

Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

zovix Maskinbefäl
25 januari 2011 · 1 038 Inlägg

Tack för ett snabbt svar.

Jo det var 96 till 2001 som jag inriktar mig emot framför allt 4x4.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
chryslerstratus
25 januari 2011 · 440 Inlägg

Hej igen!

Jo men det är nog ett bra köp, är den servad och inte rallykörd så är det nog ingen fara.

Behöver du specifikt en AWD ? smile

PS, skrev nog lite fel innan, de är inte samma låda som i Jeep "Jeep", utan i en av Chrysler's mer Jeep-aktiga- bilar, Chrysler Pacifica tror jag..

De här är bara mina åsikter, men jag hade i sådana fall köpt en som gått under/runt 15 000 mil samt årsmodell -99/00 om du hittar någon sådan, och sedan tycker jag dom flesta var väldigt dyra, försök få ner priset direkt på telefon eller mail i sådana fall innan du åker och tittar på den.

Mvh

Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

zovix Maskinbefäl
25 januari 2011 · 1 038 Inlägg

Nej inte kan jag påstå att jag behöver en AWD... För att citera en chef på Energiverket hemmavid... Nej förfan köp inte fyrhjulsdrivet ni kör fast lika bra ändå, skillnaden är att ni står längre ut i skogen...

AWD vill jag ha av bekvämlighetsskäl vintertid då jag trivs att köra fyrkraffs

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
chryslerstratus
26 januari 2011 · 440 Inlägg

Haha, han kanske har rätt smile

Meddela gärna om du åker och tittar på någon bil, vill gärna höra hur det går smile

Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

mur
26 januari 2011 · 104 Inlägg

zovix skrev:
Nej inte kan jag påstå att jag behöver en AWD... För att citera en chef på Energiverket hemmavid... Nej förfan köp inte fyrhjulsdrivet ni kör fast lika bra ändå, skillnaden är att ni står längre ut i skogen...AWD vill jag ha av bekvämlighetsskäl vintertid då jag trivs att köra fyrkraffs

Mvh Magnus

OT: Fy fan vilken skön snubbe.

Mattia-SS
30 januari 2011 · 188 Inlägg

Jag jobbade på en tidning och de hade en Voyager, den gick ca 15mil/natt och de bytte 5 växellådor på den. Service verkstaden sa att felet folk gör är att de lägger i "D" och väntar inte tills växeln "satt sig" du vet när man känner att bilen liksom niger till lite. Jag är supernoga med detta men har inte stött på en enda annan människa som inte trycker på gasen direkt efter "D".

zovix Maskinbefäl
30 januari 2011 · 1 038 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Jag jobbade på en tidning och de hade en Voyager, den gick ca 15mil/natt och de bytte 5 växellådor på den. Service verkstaden sa att felet folk gör är att de lägger i "D" och väntar inte tills växeln "satt sig" du vet när man känner att bilen liksom niger till lite. Jag är supernoga med detta men har inte stött på en enda annan människa som inte trycker på gasen direkt efter "D".

Är det inte så man kör automatlåda? Jag har alltid på alla automatlåde bilar jag kört, satt foten på bromsen, fört växelväljaren till D, kännt efter om bilen vill börja driva, släpper bromen och där efter gas...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
chryslerstratus
30 januari 2011 · 440 Inlägg

Convertern slirar om man inte inväntar drivläget efter att man lagt i D. Fördröjningen innan den får kraft är normal.

Mattia-SS
30 januari 2011 · 188 Inlägg

zovix skrev:

Mattia-SS skrev:
Jag jobbade på en tidning och de hade en Voyager, den gick ca 15mil/natt och de bytte 5 växellådor på den. Service verkstaden sa att felet folk gör är att de lägger i "D" och väntar inte tills växeln "satt sig" du vet när man känner att bilen liksom niger till lite. Jag är supernoga med detta men har inte stött på en enda annan människa som inte trycker på gasen direkt efter "D".

Är det inte så man kör automatlåda? Jag har alltid på alla automatlåde bilar jag kört, satt foten på bromsen, fört växelväljaren till D, kännt efter om bilen vill börja driva, släpper bromen och där efter gas...

Mvh Magnus

Jo det är precis så man ska göra, vänta lite tills man känner att växeln har gått i. Inte trycka på gasen direkt efter "D" som alla gör. Vet inte om alla växellådor är känsliga för detta men det skadar ju inte att göra rätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang