Ang. Reg.Besiktning för avtagbart drag! Vad är tillåtet?

litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

Hej!
Har ju haft ett inlägg tidigare om min avtagbara dragkrok.
Jag har ett stort problem angående demonteringen trots att jag tror mig veta vid det här laget hur anatomin ser ut. Varför? Jo, för att när den "kära" besiktningsmannen till slut lyckades med att bryta bort låsanordningen så drog han på köpet ett fint gängpaj vilket nu resulterat i att jag inte kan demontera den.
Ja, jag kan ju alltid montera bort HELA dragkroken med eldel och allt, men tänkte slippa det just nu då jag har lite kort om tid och inte riktigt vet hur elen är dragen till den wink.

Min fundering nu:

1. Istället för att montera bort hela så kan man svetsa på något så att det blir en cykelhållare? Hur ska det i så fall se ut?

2. Jag tar och kapar av dragkroken med en rondell tills jag har tid att montera bort hela (Den är ju i alla fall förstörd och jag kommer inte kunna använda den även om jag får bort den då låsanordningen inte längre existerar.)?

Vad godkänner besiktningen? Det kommer göras en REGISTRERINGSbesiktning där bilden omregistreras som bil UTAN drag:cool:.

Tack för eventuella smarta och osmarta förslag. ALLA förslag utom de dåliga är välkomna big_smile

/Malin som är J*piiip*ligt less på sin dragkrok

SAAB 9-5 Aero
TooS Hjultomte
9 februari 2011 · 1 500 Inlägg

Jag kapa bara mitt på min sierra. dock va inte mitt avtagbart. Det den bes mannen sa till mig var att man kunde svetsa något ovanpå som du sa för att kunna ha cykel saken på smile

Ring imorrn till Bes o fråga dom lite snabbt tongue enklaste vägen wink

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

TooS skrev:
Jag kapa bara mitt på min sierra. dock va inte mitt avtagbart. Det den bes mannen sa till mig var att man kunde svetsa något ovanpå som du sa för att kunna ha cykel saken på smile

Ring imorrn till Bes o fråga dom lite snabbt tongue enklaste vägen wink

Jag bara älskar detta forum. TVÄRSNABBA svar får man big_smile

Det är ju just det att mitt är avtagbart angående svetsningen. Nu går det inte att rubba, för det är något fastrostat:cool: men som sagt låsanordningen är puts väck så jag tror inte jag kommer undan med den lösningen. Kapning var en tanke! Att bara kapa så tajt som det går?

SAAB 9-5 Aero
Alka0512
9 februari 2011 · 474 Inlägg

litenmalin skrev:

TooS skrev:
Jag kapa bara mitt på min sierra. dock va inte mitt avtagbart. Det den bes mannen sa till mig var att man kunde svetsa något ovanpå som du sa för att kunna ha cykel saken på smile

Ring imorrn till Bes o fråga dom lite snabbt tongue enklaste vägen wink

Jag bara älskar detta forum. TVÄRSNABBA svar får man big_smile

Det är ju just det att mitt är avtagbart angående svetsningen. Nu går det inte att rubba, för det är något fastrostat:cool: men som sagt låsanordningen är puts väck så jag tror inte jag kommer undan med den lösningen. Kapning var en tanke! Att bara kapa så tajt som det går?

Om du vill ha kvar drag så går det att svetsa så att det inte längre är avtagbart.. Har iaf hört att det ska gå att göra så och då regga om till "vanligt" drag!

BMW 540 e34 (1994)
litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

Alka0512 skrev:

litenmalin skrev:

TooS skrev:
Jag kapa bara mitt på min sierra. dock va inte mitt avtagbart. Det den bes mannen sa till mig var att man kunde svetsa något ovanpå som du sa för att kunna ha cykel saken på smile

Ring imorrn till Bes o fråga dom lite snabbt tongue enklaste vägen wink

Jag bara älskar detta forum. TVÄRSNABBA svar får man big_smile

Det är ju just det att mitt är avtagbart angående svetsningen. Nu går det inte att rubba, för det är något fastrostat:cool: men som sagt låsanordningen är puts väck så jag tror inte jag kommer undan med den lösningen. Kapning var en tanke! Att bara kapa så tajt som det går?

Om du vill ha kvar drag så går det att svetsa så att det inte längre är avtagbart.. Har iaf hört att det ska gå att göra så och då regga om till "vanligt" drag!

Ja just! Frågan är hur de vill att man svetsar fast det då i så fall? Det lät ju enklast faktiskt. Ja, det är ju enkelt att kapa med, men det känns ju lite drastiskt och det är ju definitivt ett permanent ingrepp big_smile

SAAB 9-5 Aero
Smajly
9 februari 2011 · 3 059 Inlägg

Mycket hört och tror här... Det tar 2 minuter att ringa, fråga och få ett korrekt svar imorgon förmidda.
Posta sen det svar du får här så har alla ett korrekt och exakt svar.

twin_cam Smålänning
9 februari 2011 · 7 877 Inlägg

Du måste även ta bort elen. Vissa godkänner omd ne är kvar, men inte värt att ta risken. Bara klipp kablarna och tejpa ändarna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

Smajly skrev:
Mycket hört och tror här... Det tar 2 minuter att ringa, fråga och få ett korrekt svar imorgon förmidda.
Posta sen det svar du får här så har alla ett korrekt och exakt svar.

GLÄDJEDÖDARE sad Självklart ska jag ringa, men jag hade lite tråkigt och tänkte att det fanns fler utan något att göra wink Det är väl därför det finns forum?
Sedan är det ju så att jag sitter självklart och FUNDERAR på ev lösningar och hade kanske inte lust med att vänta till imorgon. Vem vet? Kanske finns det en reg.bes man här inne tongue

SAAB 9-5 Aero
TireSlayer Tvivlare
9 februari 2011 · 2 266 Inlägg

Har hört att man kan svetsa en stor mutter mitt på kulan, då får man på cykelställ mer mera, men släphandsken kan inte låsa om kulan. Garanterar dock ingenting! Annars kan man kapa bort så pass mycket så de inte går att använda draget igen, har gjort på en 9-5a på jobb på kunds begäran utan några problem smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

twin_cam skrev:
Du måste även ta bort elen. Vissa godkänner omd ne är kvar, men inte värt att ta risken. Bara klipp kablarna och tejpa ändarna.

Jag tänkte slippa det big_smile Godkänner de att man bara tejpar ändarna?

SAAB 9-5 Aero
litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

MantaRobin skrev:
Har hört att man kan svetsa en stor mutter mitt på kulan, då får man på cykelställ mer mera, men släphandsken kan inte låsa om kulan. Garanterar dock ingenting! Annars kan man kapa bort så pass mycket så de inte går att använda draget igen, har gjort på en 9-5a på jobb på kunds begäran utan några problem smile

På ett sätt känns det just nu som att det kvittar om jag kapar den, men skulle inte förvåna mig om jag kommer bli i jättebehov av ett drag om jag kapar det roll ? Därför känns det som att jag skulle vilja prova att svetsa fast det. DU vet inte hur man svetsar för att få den godkänd som fast dragkrok?

SAAB 9-5 Aero
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
9 februari 2011 · 857 Inlägg

Dom godkänner drag utan el för dom kollar inte om uttaget funkar eller inte, kan ju argumentera mot att det kan vara bra att sätta ljusramp på ev cykel på cykelstället. Funkar som sagt att svetsa en mutter uppe på kulan för då blir draget obrukbart för släp.

PMPerformance
9 februari 2011 · 2 266 Inlägg

Du har besiktat bilen och draget gick inte att demontera kroken så du fick en tvåa?

De går inte på något vis att få bort själva kulan med nå verktyg och beställa en ny kul del?

Elkontakten kan du låta hänga kvar om du ska byta ut hela draget
De blir regbesiktning på draget om du svetsar de till ett fast ändring Fast drag i pappret
En mutter och göra de till cykelställ blir de också regging på. Dom har ändrat lagen för att komma åt alla med defekta drag som svetsa en mutter besikta åkte hem slipa bort muttern och använde draget normalt

svetsdiff !!!
beemern .......
9 februari 2011 · 2 655 Inlägg

vet dock att om du ska svetsa den så den inte ska vara avtagbar så måste du i så fall lämna in den till en verkstad där en licenssvetsare kan svetsa den på ett specielt sätt så du får kvitto på de som du kan ta med till besiktningen och visa upp. och hur kroken ska svetsas de vet tillverkaren av kroken du har på bilen så ring/maila dom efter en ritning.
kostnad för detta är runt 500kr, kanske mer beroende på vart man gör de.

och detta vet jag är 100% rätt för så fick en kompis göra på sin bil som var ute för exakt samma sak som dej.

twin_cam Smålänning
9 februari 2011 · 7 877 Inlägg

Finns det ingen begagnad dragkrok att köpa nånstans? Eller en helt ny...

Behövs ingen monteringsanvisning om du byter en befintlig dragkrok.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

PMPerformance skrev:
Du har besiktat bilen och draget gick inte att demontera kroken så du fick en tvåa?

De går inte på något vis att få bort själva kulan med nå verktyg och beställa en ny kul del?

Elkontakten kan du låta hänga kvar om du ska byta ut hela draget
De blir regbesiktning på draget om du svetsar de till ett fast ändring Fast drag i pappret
En mutter och göra de till cykelställ blir de också regging på. Dom har ändrat lagen för att komma åt alla med defekta drag som svetsa en mutter besikta åkte hem slipa bort muttern och använde draget normalt

När besiktningsmannen skulle demontera så fick han inte upp "låsanordningen" (se bilder i mitt galleri) för att den rostat fast. Istället för att ge f-n i den så bröt han och bände tills den släppte vilket resulterade i gängpaj och att låsningen inte fungerar. "Den här är ju dessutom trasig" (Ja, det tror jag det, du hade just sönder den. IDIOT) Självklart fick jag en tvåa och anteckningen "låsning osäker".
Eftersom det är gängpaj på den inre delen, så antar jag att jag måste byta ut hela draget? Det går ju inte att få loss endast kuldelen utan jag måste ta bort hela draget eller svetsa fast alternativt kapa?

Tack även för upplysningen om elen och reggningbestämmelser smile

SAAB 9-5 Aero
litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

twin_cam skrev:
Finns det ingen begagnad dragkrok att köpa nånstans? Eller en helt ny...

Behövs ingen monteringsanvisning om du byter en befintlig dragkrok.

Jo, men det är inte bara att. Dels för att de kostar lite och dels för att jag inte har tiden till att sätta mig att leta sad Kanske längre fram, men till dess så tänkte jag mig någon annan lösning smile

SAAB 9-5 Aero
litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

beemern skrev:
vet dock att om du ska svetsa den så den inte ska vara avtagbar så måste du i så fall lämna in den till en verkstad där en licenssvetsare kan svetsa den på ett specielt sätt så du får kvitto på de som du kan ta med till besiktningen och visa upp. och hur kroken ska svetsas de vet tillverkaren av kroken du har på bilen så ring/maila dom efter en ritning.
kostnad för detta är runt 500kr, kanske mer beroende på vart man gör de.

och detta vet jag är 100% rätt för så fick en kompis göra på sin bil som var ute för exakt samma sak som dej.

Räcker det med att min sambo är utbildad svetsare? Han jobbar inte som det just nu, men det finns väl ett utbildningsbevis antar jag? Det borde räcka? Eller roll ?

Tack det var bra att du upplyste om det.

SAAB 9-5 Aero
beemern .......
9 februari 2011 · 2 655 Inlägg

litenmalin skrev:

beemern skrev:
vet dock att om du ska svetsa den så den inte ska vara avtagbar så måste du i så fall lämna in den till en verkstad där en licenssvetsare kan svetsa den på ett specielt sätt så du får kvitto på de som du kan ta med till besiktningen och visa upp. och hur kroken ska svetsas de vet tillverkaren av kroken du har på bilen så ring/maila dom efter en ritning.
kostnad för detta är runt 500kr, kanske mer beroende på vart man gör de.

och detta vet jag är 100% rätt för så fick en kompis göra på sin bil som var ute för exakt samma sak som dej.

Räcker det med att min sambo är utbildad svetsare? Han jobbar inte som det just nu, men det finns väl ett utbildningsbevis antar jag? Det borde räcka? Eller roll ?

Tack det var bra att du upplyste om det.

tror tyvärr inte de då det var tvunget att vara på en auktoriserad (hur de nu stavas tongue) verkstad med kvitto på själva jobbet.

PMPerformance
9 februari 2011 · 2 266 Inlägg

Kolla de och kommentera en av bilderna i galleriet och jag tror man kan kapa ett jack i kuldelen under även kapa av låsdelen på sidan och även göra ett jack där sen kan du nog slå bort kulan med en slägga och då är de bara en ny eller begangad kuldel som behövs

svetsdiff !!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang