2111
Sök

Läckage i nivåreglering! Bmw e34 T

141 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Har nu fått ett läckage i min nivåreglering i bmwn.

Vad måste bytas tror ni? är det bara röret eller är det något annat i denna grej som rören går in i? Någon slags ventil eller vad är det?

Här kommer en bild.

http://img6.imagebanana.com/img/2srz1m69/thumb/DSC00993.JPG

Ni ser ju vart röret är blött, vart röret går in i muttern kommer oljan ut!

Och en fråga till, är mitt servosystem kört nu eller något? För jag blev lurad att det skulle vara ATF olja i servosystemet.. men det är ju tydligen skadligt för pump, packningar? Fick reda på att det skulle vara CHF-11s.

Men atf oljan sprutade ju ut på 3 sekunder, och har ju inte kört något med bilen, men det finns ju garanterat kvar pyttelite i systemet, kommer min pump haverera nu eller?

Tacksam för svar!!!
Mvh
William

141 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
Ingen som vet något om detta? Hade gärna velat ha svar då jag inte vet om den tar mer skada om det ligger atf olja i systemet!

311 Inlägg
4 mars 2011
Tror inte att det är någon fara med att du hällde i ATF olja.
Servopumpen tål ganska mycket, däremot är det inte bra att köra hela tiden med ATF.
Enl BMW kan man förkorta livslängden på servopumpen för att man konstant kör med fel olja.
Köp rätt olja och försök hitta läckan.
Jag skulle fylla på rätt olja, göra ordentligt rent runt röret och anslutningarna, köra en bit och titta igen var det läcker. ( har en liten läcka med på min 530, har inte orkat titta än utan fyller bara på. Tänkte ta det när det blir lite varmare ute wink
Lycka till

141 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
kajc skrev:
Tror inte att det är någon fara med att du hällde i ATF olja.
Servopumpen tål ganska mycket, däremot är det inte bra att köra hela tiden med ATF.
Enl BMW kan man förkorta livslängden på servopumpen för att man konstant kör med fel olja.
Köp rätt olja och försök hitta läckan.
Jag skulle fylla på rätt olja, göra ordentligt rent runt röret och anslutningarna, köra en bit och titta igen var det läcker. ( har en liten läcka med på min 530, har inte orkat titta än utan fyller bara på. Tänkte ta det när det blir lite varmare ute wink
Lycka till

Tack så hemskt mycket för svaret!!
Bilen ska in på verkstad på tisdag, då läckaget sitter precis ovanför bakaxelklumpen och kommer ej åt själv.. har inte lyft eller något så..

De skulle tydligen rengöra hela systemet och allting, så får man se vad det kostar att repa..

för min läcka var så stor, så att när den blev tom, så testade jag fylla på. och när jag backade bak så låg all olja på backen under.. men få se gur det blir under nästa vecka!!

Ursäkta min onykterhet

12 086 Inlägg
5 mars 2011
Du kan inte köra ATF om du har nivåreglering, då är de CHF 11S som gäller.

Hoppas det inte bli för dyrt, originalrör är rätt dyra.

141 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
JapMax skrev:
Du kan inte köra ATF om du har nivåreglering, då är de CHF 11S som gäller.

Hoppas det inte bli för dyrt, originalrör är rätt dyra.

okej, det går inte med nå andra rör, är det bara original som gäller eller?

12 086 Inlägg
5 mars 2011
Jag vet inte. Det går kanske att knåpa ihop något eget men köper man originalrör (eller åtminstone motsvarande) så får man ju rätt längd och rätt nipplar direkt. Eventuellt är de pressad slang på också och de är inte billigare.

Om jag tolkar din bild rätt är det ett rör utan slang mellan T-kors och en accumulator? Isåfall kostar den ca 100kr på BMW.
Senast redigerat av JapMax (5 mars 2011)

Sök