Nira eller Civinco?

Knape
9 mars 2011 · 125 Inlägg

Funderar lite på att skaffa ett eftermarknads-sprut men undrar då vilket jag skall ha? Nira e ju bättre vad jag har förståt men civinco är enklare att installera och billigare? Vad tycker ni? Till en början ska jag bara skaffa lite större turbo,spridare,ic,lmm/map. Så ca 300 hk. men vill ha ett sprut som är framtidssäkert har bra med funktioner och klarar av att köra bilen från -30 till +40 grader då den används året runt. Så vad tycker ni?

Just de. Har aldrig mappat innan men ska göra det själv så de får gärna vara så enkelt som möjligt!!wink

Edit: Bilen är en V40 2.0T -98
//Knape

Senast redigerat av Knape_V40 (9 mars 2011)

BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
torpis Forummoderator
9 mars 2011 · 10 572 Inlägg

Knape_V40 skrev:
Funderar lite på att skaffa ett eftermarknads-sprut men undrar då vilket jag skall ha? Nira e ju bättre vad jag har förståt men civinco är enklare att installera och billigare? Vad tycker ni? Till en början ska jag bara skaffa lite större turbo,spridare,ic,lmm/map. Så ca 300 hk. men vill ha ett sprut som är framtidssäkert har bra med funktioner och klarar av att köra bilen från -30 till +40 grader då den används året runt. Så vad tycker ni?

Just de. Har aldrig mappat innan men ska göra det själv så de får gärna vara så enkelt som möjligt!!wink

//Knape

Vad för bil och motor gäller det?  Alla eftermarknadssprut är likvärdiga att installera. Det skall ju fram sladdar till alla givare likförbannat oavsett om det är megasquirt, nira eller motec :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Knape
9 mars 2011 · 125 Inlägg

V40 2.0T -98. Vad jag läste på civinco så skall det vara plugNplay (stand alone). Använder original givare och original kablage? vad jag vet gör inte nira det.

torpis skrev:

Knape_V40 skrev:
Funderar lite på att skaffa ett eftermarknads-sprut men undrar då vilket jag skall ha? Nira e ju bättre vad jag har förståt men civinco är enklare att installera och billigare? Vad tycker ni? Till en början ska jag bara skaffa lite större turbo,spridare,ic,lmm/map. Så ca 300 hk. men vill ha ett sprut som är framtidssäkert har bra med funktioner och klarar av att köra bilen från -30 till +40 grader då den används året runt. Så vad tycker ni?

Just de. Har aldrig mappat innan men ska göra det själv så de får gärna vara så enkelt som möjligt!!wink

//Knape

Vad för bil och motor gäller det?  Alla eftermarknadssprut är likvärdiga att installera. Det skall ju fram sladdar till alla givare likförbannat oavsett om det är megasquirt, nira eller motec :-)

BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
torpis Forummoderator
9 mars 2011 · 10 572 Inlägg

Knape_V40 skrev:
V40 2.0T -98. Vad jag läste på civinco så skall det vara plugNplay (stand alone). Använder original givare och original kablage? vad jag vet gör inte nira det.

Mja, det är klurigt det där.   Vill du ha kvar ett 13år gammalt elsystem när du köper ett nytt sprut värt lika mycket som hela bilen?   Ne, ganska glasklart att du skall dra nytt kablage.  Tänk om du pluggar in och det inte fungerar, börja felsöka i det råttboet som en originalkabelstam är. *urk*

drar man nya kablar så är iaf niras kablar uppmärka i klartext, mycket enklare att ha koll på vilken kabel som går vart.  Originalsprutet bygger på att använda så lite kabel som möjligt och man använder exempelvis samma signaljord till tempgivaren och spjällägesgivaren via en y-koppling.  helvimsigt att felsöka glapp där när kabeln byter färg ett par gånger mellan givare och box.

jag vet inte exakt hur civinco löst sin plug and play, men du måste/bör ha kvar original ECU till att sköta vissa funktioner så som AC, tempgivare etc.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Knape
9 mars 2011 · 125 Inlägg

jo men original kablage funkar ju idag, så varför skulle det inte funka om jag byter sprut? visst de kan strula sen men varför just när jag byter till eftermarknads-sprut:S... nje de e ganska glasklart att man vill göra så lite som möjligt och betala så lite som möjligt;) rätt eller fel är en HEEELT annan femma;) men förstår vad du menar att det e bättre att byta kablage. vilket är sen enklast att mappa? civinco eller nira och som sagt bäst? skillnaden?

torpis skrev:

Knape_V40 skrev:
V40 2.0T -98. Vad jag läste på civinco så skall det vara plugNplay (stand alone). Använder original givare och original kablage? vad jag vet gör inte nira det.

Mja, det är klurigt det där.   Vill du ha kvar ett 13år gammalt elsystem när du köper ett nytt sprut värt lika mycket som hela bilen?   Ne, ganska glasklart att du skall dra nytt kablage.  Tänk om du pluggar in och det inte fungerar, börja felsöka i det råttboet som en originalkabelstam är. *urk*

drar man nya kablar så är iaf niras kablar uppmärka i klartext, mycket enklare att ha koll på vilken kabel som går vart.  Originalsprutet bygger på att använda så lite kabel som möjligt och man använder exempelvis samma signaljord till tempgivaren och spjällägesgivaren via en y-koppling.  helvimsigt att felsöka glapp där när kabeln byter färg ett par gånger mellan givare och box.

jag vet inte exakt hur civinco löst sin plug and play, men du måste/bör ha kvar original ECU till att sköta vissa funktioner så som AC, tempgivare etc.

BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
torpis Forummoderator
9 mars 2011 · 10 572 Inlägg

Tja, det fungerar idag säger du, hur vet du det? ett ganska dumt originalsprut som mosar på i godan ro med ganska så bra grundmappar och störningsfilter för alla closed loops. Lite glapp här och var kanske inte märks då, medans du med eftermarknadssprutet får jobba dig gråhårig för att lista ut varför lambdavärdet aldrig blir stabilt vid vissa väderlekar.

Det måste inte vara så men det är helt klart en risk.

Har bara mappat nira i större utsträckning och det är lättbegripligt iaf.  Civinco förefaller jobba utefter en annan princip där man loggar och justerar efter loggen och inte jobbar "live".  Jag har dock inte pillat med det så mycket att jag direkt kan säga bu eller bä.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Knape
9 mars 2011 · 125 Inlägg

okej, får väl se vad jag gör med kablaget då. håller just nu på att montera nira i en polares evo4 och av den anledningen så skulle ja vilja slippa kablaget. INGET roligt jobb;)

Ingen annan som kan uttala sig om nira eller civinco. Torpis har ju mappat nira, nån som har mappat civinco och kan utala sig?? 
//Knape

torpis skrev:
Tja, det fungerar idag säger du, hur vet du det? ett ganska dumt originalsprut som mosar på i godan ro med ganska så bra grundmappar och störningsfilter för alla closed loops. Lite glapp här och var kanske inte märks då, medans du med eftermarknadssprutet får jobba dig gråhårig för att lista ut varför lambdavärdet aldrig blir stabilt vid vissa väderlekar.

Det måste inte vara så men det är helt klart en risk.

Har bara mappat nira i större utsträckning och det är lättbegripligt iaf.  Civinco förefaller jobba utefter en annan princip där man loggar och justerar efter loggen och inte jobbar "live".  Jag har dock inte pillat med det så mycket att jag direkt kan säga bu eller bä.

BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
bloodimir
10 mars 2011 · 237 Inlägg

Jag hade civinco pnp i min 945 jag tog krut ur,
och vad jag vet om det är bara att det är underbart lätt att ha att göra med,
start mappen får du efter 11 steg tror jag det var där man uppger alla saker som spridare med mera, sen är det bara starta o börja pilla smile

Turbo knackare
Knape
10 mars 2011 · 125 Inlägg

e det svårt för övrigt (har aldrig mappat i hela mitt liv;) )? hur löser civinco ac mm?

bloodimir skrev:
Jag hade civinco pnp i min 945 jag tog krut ur,
och vad jag vet om det är bara att det är underbart lätt att ha att göra med,
start mappen får du efter 11 steg tror jag det var där man uppger alla saker som spridare med mera, sen är det bara starta o börja pilla smile

Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
10 mars 2011 · 3 180 Inlägg

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop … ht=civinco

läsvärt kanske?

Senast redigerat av NITROUS (10 mars 2011)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Knape
10 mars 2011 · 125 Inlägg

de va inget roligt att läsa;) men tack för länken!
fler får gärna säga vad ni tycker. har ej bråttom med att köpa. kollar gärna lite extra!

NITROUS skrev:
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=52963&highlight=civinco

läsvärt kanske?

Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
KHRacing
10 mars 2011 ·

Nira - Stand Alone

Civinco - Tilläggs

Knape
10 mars 2011 · 125 Inlägg

http://www.streetperformance-butik.se/S … Id=SA5-VO3
civinco - stand alone.

KHRacing skrev:
Nira - Stand Alone

Civinco - Tilläggs

BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
torpis Forummoderator
10 mars 2011 · 10 572 Inlägg

Sen blir inkopplingen inte bättre än han som gör jobbet. Att krimpa terminaler är en HEL VETENSKAP. Men du ser att min poäng att göra nytt fräscht inte är helt så korkad som det kanske verkade från början oavsett om det står Nira eller civinco på boxen.

(Du kan ju lika väl göra "PNP adapter" mellan nira och original kabelstam som mellan civinco och original kabelstam... men det vill man inte som synes.)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Sharky
10 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Jag har tjänat bra på att reda ut taffligt inkopplade sprut i mina dagar. Man gör det ordentligt på engång om man skall göra det, annars kan man lika gärna skita i det och låta någon som kan göra det ta hand om det.
Det blir bara dyrare att låta någon i efterhand reda ut ett kråkbo.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
vr6rotrex
10 mars 2011 · 248 Inlägg

inget av dom smile link eller vipec är fina grejer till rätt kurs!
mappat nira,dta p8pro/s80 ,link,vems å även en kik i buggiga ms ,link är det jag tycker bäst om och kör även det själv nu

men ligger valet endast på nira eller civinco så hade jag valt nirat

mappa är enkelt om man kan det ,kan du inte å inte har en susning om vad du ska justera
så kvittar det vilket sprut du köper

polering 0706-903247
Volkswagen Lupo 1.8t quattro "4wd 520Hk 590Nm" (2000)
KHRacing
10 mars 2011 ·

Knape_V40 skrev:
http://www.streetperformance-butik.se/Shop/Index.php?sArtModelId=SA5-VO3
civinco - stand alone.

KHRacing skrev:
Nira - Stand Alone

Civinco - Tilläggs

men dåså smile

Sharky
10 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Ja, typ...tongue

vr6rotrex skrev:
mappa är enkelt om man kan det

Mjäää. Vet man inte men vill lära sig så spelar de stor roll vad man väljer som förstasprut.
Ett enkelt sprut med stor kunskapsbas och vettig hantering med begränsade funktioner är
sannolikt bättre val än ett nyutvecklat skitkomplicerat sprut med en miljon mappar och finesser.

vr6rotrex skrev:
kan du inte å inte har en susning om vad du ska justera
så kvittar det vilket sprut du köper

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
vr6rotrex
10 mars 2011 · 248 Inlägg

det är ju säkerhets funktioner och finesser man vill ha ,är ju inget man behöver använda sig av till en början, close loop mappningen i link/vipec är riktigt bra ,nu finns även close loop laddtrycks styrning

en fin loggnings funktion är också väldigt bra att ha ,där är nira helt ok men tycker personligen om linket mera då det är enkelt uppbyggt och lätt att få en överblick snabbt ,där åker iallfall nirat ner i sop påsen då det enligt mig är sjukt rörigt i menyerna

men lättast är att ladda hem programvaran och manualen på olika sprut och läsa på och pilla lite med mappar som brukar följa med i programmet och oftast brukar man även få en start mapp av försäljnings stället

förresten ,autotech lär ju ha fin fina start mappar till volvo motorn å dom säljer även vipec
,eller streetpower om du hellre vill ha link
,dom är i princip samma sprut förutom några få skillnader

polering 0706-903247
Volkswagen Lupo 1.8t quattro "4wd 520Hk 590Nm" (2000)
Sharky
11 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Problemet är att många får feber av en manual på 200 sidor som ofta är skrivna så att dom utgår från att man använder rubbet. Har man ingen tidigare vana så är det inte lätt att sålla exakt vad man behöver och hur man skall ställa alla parametrar för att köra "default-mode".
Jag har själv sett glasartad blick hos folk som har suttit med manual och fabrikslevererad piska med 100 kabeländar i knät.
Men även ett komplext sprut kan vara "enkelt" om det är vettigt segmenterat och dokumenterat och det finns startmappar och bred kunskapsbas på tex diverse forum.

Jag har monterat ett antal sprut åt folk som absolut inte ville ha en massa extra utan bara det enklaste.
Så huruvida "man" vill ha finesser är nog högst personligt.

/Göran


vr6rotrex skrev:
det är ju säkerhets funktioner och finesser man vill ha ,är ju inget man behöver använda sig av till en början

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang