Köpråd: R32,Evo,S3?

RoberthR
14 april 2011 · 345 Inlägg

Tjena

Är sugen på en fyrhjulsdriven kärra som man kan använda på vintern. Vad skulle ni säga skillnaderna mellan dessa bilar och era egna tankar om dessa bilar? Som tex audi har jag fått reda på att dom har problem med framvagnen tex. Mer positiva och negativa saker som är bra att veta.

Audi S3 04-uppåt
Golf r32 04-uppåt
Mitsubishi evolution 8/9


tacksam för svar

Supra Club Sweden
SportPilot Ubåtsingenjör
14 april 2011 · 7 217 Inlägg

jag har provat både s3 och r32 och tycker båda är underbara smile men gillar golfen lite mer pga 6an , låter gött och mysigare gång i en större 6a än en turbo 4a. Evon kan jag inte svara för då jag aldrig ens suttit i en tongue

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
RoberthR
14 april 2011 · 345 Inlägg

Mjo det känns som om r32 är lite roligare än s3an. smile

Supra Club Sweden
SportPilot Ubåtsingenjör
14 april 2011 · 7 217 Inlägg

prov kör båda  ! riktigt härligt ljud ur r32ans vr6a !!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Surfaren
14 april 2011 · 167 Inlägg

Lind4hl skrev:
Haldexen i s3/r32 fördelar väl mycket framåt, men det kanske går att programmera?

Japp, finns mod att köpa hos Ace Competition.

Golfen är ju det givna valet. wink Nä, men allvarligt så tror jag du får mest för pengarna med en R32 Mk 5. Mycket lättkörd, grym känsla i växelspaken, fullt ös direkt när du går på gasen tack vare V6:an. Ljudet är helt fantastiskt och inget som Evon eller Audin kommer ens i närheten av. smile

Provkörde en Golf R DSG häromdan (jämförbar med S3) och jag var glad att få lämna tillbaka den och sätta mig i min R32 med manuell låda efteråt.

RoberthR
14 april 2011 · 345 Inlägg

Haha, jo manuellt ska det vara för att få ut känslan antar jag?. Men vad bör man kolla upp med r32? Kända problem?

Supra Club Sweden
SportPilot Ubåtsingenjör
14 april 2011 · 7 217 Inlägg

RoberthR skrev:
Haha, jo manuellt ska det vara för att få ut känslan antar jag?. Men vad bör man kolla upp med r32? Kända problem?

som alla vw vr6or ska man lyssna efter kamkjedjan, de nya ( 24v,r32,r36 ) är något hållbarare men ändå ganska känsliga

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
RoberthR
14 april 2011 · 345 Inlägg

okok ifall man skulle göra ett byte, vad kan det kosta? Har golf dyra reservdelar? man är ju sjukt bortskämd med toyotas billiga reservdelar ^^

Supra Club Sweden
SportPilot Ubåtsingenjör
14 april 2011 · 7 217 Inlägg

RoberthR skrev:
okok ifall man skulle göra ett byte, vad kan det kosta? Har golf dyra reservdelar? man är ju sjukt bortskämd med toyotas billiga reservdelar ^^

jag frågade på vag vad ett byte skulle gå på .. då skrattade de endast och sa minst 30 000

sen snacka jag med lite andra mekaniker och fick priser på runt 10 svart med alla delar osv.
för min del blev det att renovera hela motorn själv, har nu slängt ihop ett paket för att renovera istort sätt allt för ca 8 000 kr i usa, i sverige är det enligt mig inte lönt att kolla efter reservdelar ( för dyrt )

detta gäller min gamla vr6a men skulle tro att priserna är runt det samma för övriga vr6or

Senast redigerat av CHEEVA (14 april 2011)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
RoberthR
14 april 2011 · 345 Inlägg

oh fy fan, men har kamkedjan ett slut datum när det gäller mil?

Supra Club Sweden
SportPilot Ubåtsingenjör
14 april 2011 · 7 217 Inlägg

RoberthR skrev:
oh fy fan, men har kamkedjan ett slut datum när det gäller mil?

nepp ! enligt vag ska den aldrig behöva bytas men i verkligheten behöver den det, för de gamla vr6orna brukar man säga runt 15 000 mil  antar att de nya kan rulla något längre. Största felet med kjedjan är inte själv konstruktionen i sig själv, den håller men kräver ganska täta olje byten och bra olja annars sliter man ut spännarna väldigt fort vilket gör att kjedjan kuggar över och det blir ventil sallad

priser på reservdelar bör du inte oroa dig för som sagt , handla i tyskland och usa så kommer man ganska smärt fritt undan

Senast redigerat av CHEEVA (14 april 2011)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Anubis
14 april 2011 · 1 255 Inlägg

Tycker du ska köra på Evon hade min nu i vinter roligaste vinterbilen jag haft o jag har ändå en äldre variant o tror inte de nyare är tråkigare direkt big_smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
RoberthR
14 april 2011 · 345 Inlägg

Inga mer saker om r32 man behöver hålla koll på? smile

Supra Club Sweden
SportPilot Ubåtsingenjör
14 april 2011 · 7 217 Inlägg

RoberthR skrev:
Inga mer saker om r32 man behöver hålla koll på? smile

nej inte direkt smile  väldigt säker konstruktion i övrigt som dessutom går över jävligt bra när den får lite andningshjälp wink

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Surfaren
14 april 2011 · 167 Inlägg

RoberthR skrev:
Inga mer saker om r32 man behöver hålla koll på? smile

Det enda jag drabbats av var att nedre främre hörnet på förardörren veks uppåt/utåt pga isbildning i vintras, men detta fenomen är klassat som konstruktionsfel och reparationen betalas i regel av VW. smile

Sätter nog på nån sorts stänkskydd vid framhjulen innan nästa vinter. Det kan ösa upp rätt duktigt. wink

Senast redigerat av Surfaren (14 april 2011)

marcuslarsson
14 april 2011 · 4 Inlägg

Hej, hade en audi s3-02. Underbar bil! men R32 och den är väl hyffsat lika. Men jag tycker alla borde på testa på en s3 på vintern smile

Toyota Mkiv TT "TT" (1995)
Rinnegan Malleus Malificarum
14 april 2011 · 2 401 Inlägg

Finns inte så mycket man ska hålla reda på faktiskt då det gäller EVO 8/9. I överlag riktigt bra bilar, har en vän som kör året runt med sin lätt trimmade EVO 8'a, som då ligger på cirka 430hk. Fungerar i ur och skur.
Dock så är det bäst att hålla koll på fördelningslådan, vilket tydligen är ett problem på EVO 8 MR, som oftast märks om bilen har blivit plågad under en längre tid.


Dock angående fyrhjulsdriften så är den visserligen rolig, men det är ju mer utav en modifierad framhjulsdrift då den har tvärställd motor.


Om du nu vill ha en bil som du kan ha riktigt roligt med så skulle jag hellre sikta på en Cosworth av något slag. Bra mycket billigare än EVO, samt att de är i princip pansarvagnar när det gäller hållbarhet.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
RoberthR
15 april 2011 · 345 Inlägg

Bra tips mycket bra, är jättetacksam för all info jag får, dock så är jag sugen på en mer "modernare" bil än cosworth smile

Supra Club Sweden
Danne_gg KTH Ingenjör;)
15 april 2011 · 391 Inlägg

S3an kommer ju garanterat gå bättre efter lite enklare optimeringar än R32an! Och mycke bättre också!tongue Om den inte hänger av R32an rätt duktigt redan från fabrik dvs...

Four rings to rule them all!
RoberthR
15 april 2011 · 345 Inlägg

Tanken är att jag ska ha den som en jäkligt schysst bruksbil så något meckande med den kommer nog inte förekomma så man vill ha den så original som möjligt. smile

Supra Club Sweden
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang