Koppling påväg att ge upp? saab 9000

p-atrik
27 april 2011 · 28 Inlägg

Tjena!

Har nyligen köpt mig en saab 9000 cse 2.0t -97
Mycket nöjd över bilen, men idag när jag skulle hem från en polare började den gå konstigt.

Den går som vanligt när man gasar lite lagomt, men när man gasar på lite rejälare så varvar den upp som tusan utan att driva speciellt mycket framåt.
Kopplingen som är påväg att ge upp eller?
Och isåfall, är det svårt att byta kopplingen?
Bör jag byta något annat när jag ändå har det nerplockat?

KHRacing
27 april 2011 ·

På din beskrivning låter det som den e slut ja.

man byter lamell, urtrampningslager samt tryckplatta i ett.

detta brukar oftast säljas tillsammans som ett paket.

p-atrik
27 april 2011 · 28 Inlägg

Okej, tack för snabbt svar.

KHRacing
27 april 2011 ·

p-atrik skrev:
Okej, tack för snabbt svar.

www.mekonomen.se kan du söka på ditt regnummer på delarna du behöver:

Senast redigerat av KHRacing (27 april 2011)

saab02
17 juni 2011 · 23 Inlägg

Hej jag har en saab 9000 jag undrar om man måste plocka ner hella lådan för att byta Koppling kan nån hjälpa mig med detta och om det är svårt att göra det ?

saab02
27 juni 2011 · 23 Inlägg

Hej jag har en saab 9000 I som koplingen har gått jag undrar vart sitter den så man kan byta ut den och vad kan det va mer för fel om komplingen är intryckt hellt i botten och inte släpper tillbacka vad kan det va då finns det nån här som kan hjälpa mig med dom här frågerna ???????

dan-kristian
28 juni 2011 · 518 Inlägg

saab02 skrev:
Hej jag har en saab 9000 I som koplingen har gått jag undrar vart sitter den så man kan byta ut den och vad kan det va mer för fel om komplingen är intryckt hellt i botten och inte släpper tillbacka vad kan det va då finns det nån här som kan hjälpa mig med dom här frågerna ???????

troligtvis så är det slavcylindern som gett upp,isåfall så är det att ta bort växellådan för att byta den.men kan vara kopplingscylinder med eller kopplingslangen. har det läckt någon bromsvätska då det är samma behållare som kopplingen?

saab02
28 juni 2011 · 23 Inlägg

Hej det vet jag inte om det har vart sitter den bihålaren och vart sitter sulinden då så man kan byta ut den ? sitter det en vajer på kopligen eller om det är nån slang för bihålaren till brosvätskan är slut och det finns ingen läka på det heller så jag vet inte vad det kan va för fel men då måste jag allså ner med hella lådan och sen byta dessa delar på den

sleepyoh
28 juni 2011 · 1 319 Inlägg

Inte för att vara otrevlig men jag tror att du behöver en haynes-bok och lite tålamod, alternativt en verkstad. Läs runt lite om växellådor och haffa en haynes bok.

_----------'
saab02
28 juni 2011 · 23 Inlägg

sorry är är dysläktiker

saab02
28 juni 2011 · 23 Inlägg

jag har jobbat med bilar under tre år

dan-kristian
28 juni 2011 · 518 Inlägg

samma behållare till koppling och bromsvätska.är den slut så har du läckage någon stans,troligtvis slavcylinder men leta upp vart det läcker.har du tur så läcker bara slangen mellan låda och kopplingscylindern..

Rallyhalle
28 juni 2011 · 4 299 Inlägg

saab02 skrev:
jag har jobbat med bilar under tre år

Jobbat som yrkesmässig mekaniker och inte vet vart kopplingen sitter?

Eller menar du skruvat på hemmaplan under dom 3 senaste åren?

sleepyoh
28 juni 2011 · 1 319 Inlägg

Rallyhalle skrev:

saab02 skrev:
jag har jobbat med bilar under tre år

Jobbat som yrkesmässig mekaniker och inte vet vart kopplingen sitter?

Eller menar du skruvat på hemmaplan under dom 3 senaste åren?

Precis min tanke. Låter väldigt amatörmässigt. Ingenting som sägs för att vara elak eller så det bara är på det viset..

Senast redigerat av sleepyoh (28 juni 2011)

_----------'
kwansa Hmm, vet inte?
28 juni 2011 · 1 775 Inlägg

Är bilen trimmad?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
saab02
29 juni 2011 · 23 Inlägg

ja man kan säga att jag inte har jobbat yrkesmässig som mekaniker ja jag e amatör kan man säga man har legat en del på sjukhuset sen ryggen paja och olyckan in träffa mig så e det

Rallyhalle
29 juni 2011 · 4 299 Inlägg

saab02 skrev:
ja man kan säga att jag inte har jobbat yrkesmässig som mekaniker ja jag e amatör kan man säga man har legat en del på sjukhuset sen ryggen paja och olyckan in träffa mig så e det

Har ryggen pajat och du är hobbymekanier så ska du inte ge dig på att byta koppling. Växellådan ska väck och den väger sina kilon.

Bara risk att du pajar ryggen mer, så lämna in bilen och spara på kroppen istället smile

saab02
29 juni 2011 · 23 Inlägg

ja men jag har inga pengar för den kosnaden så det enda jag vill veta det är varför kopligen inte tar det är ingen läka på kopligen och den fjädrar tillbacka men den tar inget alls så vad kan det va för fel då

sleepyoh
29 juni 2011 · 1 319 Inlägg

Lameller/tryckplatta slitet. Även urtrampningslager. Köp kopplings grej, medföljer allt. Sen byt. klart.

_----------'
saab02
29 juni 2011 · 23 Inlägg

sorry skrev fel hade är dyslektiker

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang