1513
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 februari 2012
Mack skrev:
Xuri skrev:
Mack skrev:

Och det har alla menar du?

Nä men en normal lön tippar jag ligger på nånstans där och de tycker jag man borde klara sig på.

Själv får jag ut strax över 10 000 efter skatt, varje månad.

Då borde du nästan byta jobb tycker jag ?

Jag har ifmetall som akassa å dom myntar i alla fall nästan 13K ut om jag blir arbetslös... å ifmetall myntar lågt som fan...

749 Inlägg
19 februari 2012
Varför kan inte bensinen kosta 9.50kr/l som förrut?

Forummoderator
26 473 Inlägg
19 februari 2012
Xuri skrev:
Mack skrev:
Xuri skrev:

Nä men en normal lön tippar jag ligger på nånstans där och de tycker jag man borde klara sig på.

Jag har ifmetall som akassa å dom myntar i alla fall nästan 13K ut om jag blir arbetslös... å ifmetall myntar lågt som fan...

Det är inte att "bara byta jobb", såsom många tröga människor i sina egna bubblor tror det är. I den verkliga världen så är det slagsmål med Arbetsförmedlingen som inte kan göra ett skit, Försäkringsskassan som bara existerar för att de ska kunna jävlas med en, och ett evigt knatade från företag till företag, i jakt på vilket jobb som helst.
Minns när jag sökte till Elgiganten när de kom. Var väl runt 10 platser eller nåt sånt som skulle fyllas. Tror det kom runt 3000 personer eller nåt liknande.
Nåt i den storleksordningen var det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

420 Inlägg
19 februari 2012
Xuri skrev:
Mack skrev:
Xuri skrev:

Du tror väl inte man kan byta jobb hur som helst med tanke på hur detta samhället blivit jobbmässigt när moderaterna styr?

Sen går väl dom flesta a-kassorna från "Under de första 200 dagarna är ersättningsnivån 80 procent, men högst 680 kronor per dag.
Från dag 201 blir ersättningen 70 procent av din tidigare inkomst, men högst 680 kronor per dag.
Från dag 301 sänks ersättningsnivån till 65 procent av den tidigare inkomsten"

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 februari 2012
Mack skrev:
Xuri skrev:
Mack skrev:

Det är inte att "bara byta jobb", såsom många tröga människor i sina egna bubblor tror det är. I den verkliga världen så är det slagsmål med Arbetsförmedlingen som inte kan göra ett skit, Försäkringsskassan som bara existerar för att de ska kunna jävlas med en, och ett evigt knatade från företag till företag, i jakt på vilket jobb som helst.
Minns när jag sökte till Elgiganten när de kom. Var väl runt 10 platser eller nåt sånt som skulle fyllas. Tror det kom runt 3000 personer eller nåt liknande.

Nej är inte bara å byta jobb hit eller dit... jag vet. jag svävade fram å tillbaka mellan jobb i typ 1-1.5år.

Jag var tvungen å jobba för 300 kr mer i lön än vad jag fick om jag gick hemma för 2 år sen... var inte så kul för gick ajg hemma kostade inte bilen nån soppa.... men var ju bara å anpassa sig..

men 10k i lön efter skatt är pissdåligt lön...

Jag tjänade mer på sjukhuset som fönsterputsare när jag var tvungen å ta de...

då hade jag 12-13k efter skatt , 7-16 jobb...

Forummoderator
26 473 Inlägg
19 februari 2012
Xuri skrev:
Mack skrev:
Xuri skrev:

Nej är inte bara å byta jobb hit eller dit... jag vet. jag svävade fram å tillbaka mellan jobb i typ 1-1.5år.

Jag var tvungen å jobba för 300 kr mer i lön än vad jag fick om jag gick hemma för 2 år sen... var inte så kul för gick ajg hemma kostade inte bilen nån soppa.... men var ju bara å anpassa sig..

Jo men är man tvungen att ta dem jobb som finns så får man nog leva med att lönen kan vara pissdålig. Är jävligt roligt att åka iväg på nätterna och pulsa i snön, bara för att veta att man får dålig lön för det.
En lön som sen äts upp av bränslekostnaderna bara för att ta sig till jobbet.

619 Inlägg
19 februari 2012
Mack skrev:
Xuri skrev:
Mack skrev:

Exakt! Folk som tror att det bara är att få ett jobb lär vakna.. Den här månaden har jag ringt cirka 5-6 stycken och frågat om jobb, och mejlat 7 stycken. Men inte ett ja. Alla säger att dom är mer folk än vad dom behöver.

Arbetsförmedlingen gör inte ett skit för att man ska få ett jobb.. att vara ung och bo i sverige är inte så lätt som man kan tro om man inte vill leva på mamma och pappa
Senast redigerat av juhaaan (19 februari 2012)

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
19 februari 2012
Bjornn skrev:
Verkar som skattemasen vill att alla ska åka Toyota Aygo eller trabant.

u got a point!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 februari 2012
Mack skrev:
Xuri skrev:
Mack skrev:

Jo men är man tvungen att ta dem jobb som finns så får man nog leva med att lönen kan vara pissdålig. Är jävligt roligt att åka iväg på nätterna och pulsa i snön, bara för att veta att man får dålig lön för det.

Jo men då är nästa fråga, du har 2 bilar i din profil.  kör du nån billigare bil till å från jobbet ?

Forummoderator
26 473 Inlägg
19 februari 2012
Xuri skrev:
Mack skrev:
Xuri skrev:

Jo men då är nästa fråga, du har 2 bilar i din profil.  kör du nån billigare bil till å från jobbet ?

Så här var det; jag körde omkring i en 240 förut, som var lika gammal som jag. Jag blev sambo, och bilen hade många problem som blev värre och värre (läs bland annat rost). Så jag slog två flugor i en smäll i nästa bilköp. Vi hade behov av en kombi, i och med att vi båda vill bli föräldrar inom en snar framtid, men samtidigt blev det så "modern" bil vi hade råd med. V70:in har vi kört på långkörning runt 0.8 liter milen, vilket är ganska okej tycker jag med tanke på fyrhjulsdrift och turbo.
Fyrhjulsdriften är ett stort plus med tanke på vart vi bor.

Så, visst. Jag skulle kunna ha en Nissan Micra att frakta rumpan till och från jobbet, men då är det ju även försäkring, besiktning, skatt och förmodligen reservdelskonto även på den som skall räknas in, så det räcker gott med V70:in.

Edit: Lägg till garageplats/parkeringsplats för bilen också i månadskostnad.
Senast redigerat av Mack (19 februari 2012)

613 Inlägg
19 februari 2012
Turbovin skrev:
Det är ju valfritt att åka runt i gammal törstig skit. Jag gör det själv och snittar nog 1,4-1,6 vintertids med enbart stadstrafik och kallstarter. Tycker inte 15 spänn är så farligt, börjar det närma sig 20 kr är det lite tråkigare men det är ju bara bra att det förmodligen skrotas mer gamla/törstiga/miljöovänliga bilar eftersom vi väl har europas äldsta bilpark.

och om man inte har råd att köpa nyare bil vad gör man då? ska man åka likadan hoj så pippin i kalle anka på jul eller?

613 Inlägg
19 februari 2012
Xuri skrev:
Anderholm skrev:
MrEricsson skrev:

fortfarande friviligt och tanka skiten spelar ingen roll om de är en sketen moped
sen detta gnäll på priset. är de för dyrt ge fan i tanka problem löst.
eller prioritera ner nått annt meninglöst så man har råd och tanka.

bara en jävla massa gnäll på allt.

så de har med snålhet och göra. anser du 15 kr är för dyrt säljbilen åk buss istället.
medans vi andra tankar vidare och bränner på.

jag tycker du ska vara lycklig som har ett sådant jobb där du kan betala 20-30 kronor litern i bensin tycker verkligen att du kan dela med dig av dina inkomster så vi andra kan åka vidare i våra sketna fittbilar från början av 90-talet för det är vad vi har råd med ändå betalar vi lika mycket inkomsskatt och skatt på bilarna
sen är det ännu bättre att de kommuner vi bor i inte har någon fungerande kommunaltrafik och ska man komma till jobbet får man åka 02.00 natten innan man ska jobba för att komma fram så fyfan vad du har det bra men tänk efter lite att alla har inte fina jobb som du tydligen har och om inte alla har fina jobb finns det fortfarande de stackars asen som får göra skitjobben men utan folk som gör skitjobb skulle ni inte kunna ha fina jobb får då stannar detta landet och vi som gör skitobb behöver åka bil långt men våra löner räcker inte till och då kan ju ni fina människor starta en fond till vår ära att ni har det så bra och vi inte.

eller helt sonika sänk bensinpriset till 10-12 spänn och håll det där det är fan rimligare

Har man typ 15-18k efter skatt å har fasta kostnader för typ 8-9k  så kan man mynta rätt bra för soppan....

vad bra att du tjänar så mycket det gör inte alla eller hur?

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
19 februari 2012
Anderholm skrev:
Turbovin skrev:
Det är ju valfritt att åka runt i gammal törstig skit. Jag gör det själv och snittar nog 1,4-1,6 vintertids med enbart stadstrafik och kallstarter. Tycker inte 15 spänn är så farligt, börjar det närma sig 20 kr är det lite tråkigare men det är ju bara bra att det förmodligen skrotas mer gamla/törstiga/miljöovänliga bilar eftersom vi väl har europas äldsta bilpark.

och om man inte har råd att köpa nyare bil vad gör man då? ska man åka likadan hoj så pippin i kalle anka på jul eller?

alla har råd att köpa en snål bil smile tex en golf 2 eller någon gammal polo ... funkar fint att åka fram och tillbaka

Men priset är på tok för högt ! även om bilarna druckit 0,1l/mil

Smålänning
7 887 Inlägg
19 februari 2012
CHEEVA skrev:
Anderholm skrev:
Turbovin skrev:

alla har råd att köpa en snål bil smile tex en golf 2 eller någon gammal polo ... funkar fint att åka fram och tillbaka

Men priset är på tok för högt ! även om bilarna druckit 0,1l/mil

Och nya bilar är för törstiga.

Skiter i om den har 800 hk, en stor bensinkombi 1990 drog ca 0,8-0,9, det gör den idag också. Den borde dra 0,5.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

613 Inlägg
19 februari 2012
problemet med att bränslekostnaderna ökar är också att det blir mer stöldbegärligt som jag Väl fått känna på 2 borrade tankar på under 2 månader vilket resulterar i satans höga kostnader och min bensin är väck säger bara LOOL man kan inte sitta med bössan redo 24/7 samt att då åker man ju dit för dråp eller mord ja fyfan vilka problem sänk konstanden till som sagt 10-12 spänn då har till och med tattarna och tjuvarna råd attm åka utan att förstöra livet för folk som redan har livet förstört

198 Inlägg
19 februari 2012
Allt handlar om prioriteringar. Så länge folk fortsätter att tanka i samma mängder som nu så är soppan inte för dyr. Möjligen för en del, men inte för majoriteten.

Snittlönen i Sverige är 28k kr per månad. Inte konstigt att folk har råd att tanka då.

Större delen av befolkningen består inte av 18-20-åringar med nytaget körkort.

Dessutom, hur många mil kör ni om året?

613 Inlägg
19 februari 2012
OSkar000 skrev:
Allt handlar om prioriteringar. Så länge folk fortsätter att tanka i samma mängder som nu så är soppan inte för dyr. Möjligen för en del, men inte för majoriteten.

Snittlönen i Sverige är 28k kr per månad. Inte konstigt att folk har råd att tanka då.

Snittlön på 28k?
hermelinkanin heller

Pim_Pim
19 februari 2012
Anderholm skrev:
problemet med att bränslekostnaderna ökar är också att det blir mer stöldbegärligt som jag Väl fått känna på 2 borrade tankar på under 2 månader vilket resulterar i satans höga kostnader och min bensin är väck säger bara LOOL man kan inte sitta med bössan redo 24/7 samt att då åker man ju dit för dråp eller mord ja fyfan vilka problem sänk konstanden till som sagt 10-12 spänn då har till och med tattarna och tjuvarna råd attm åka utan att förstöra livet för folk som redan har livet förstört

Va?

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 februari 2012
Anderholm skrev:
Xuri skrev:
Anderholm skrev:

jag tycker du ska vara lycklig som har ett sådant jobb där du kan betala 20-30 kronor litern i bensin tycker verkligen att du kan dela med dig av dina inkomster så vi andra kan åka vidare i våra sketna fittbilar från början av 90-talet för det är vad vi har råd med ändå betalar vi lika mycket inkomsskatt och skatt på bilarna
sen är det ännu bättre att de kommuner vi bor i inte har någon fungerande kommunaltrafik och ska man komma till jobbet får man åka 02.00 natten innan man ska jobba för att komma fram så fyfan vad du har det bra men tänk efter lite att alla har inte fina jobb som du tydligen har och om inte alla har fina jobb finns det fortfarande de stackars asen som får göra skitjobben men utan folk som gör skitjobb skulle ni inte kunna ha fina jobb får då stannar detta landet och vi som gör skitobb behöver åka bil långt men våra löner räcker inte till och då kan ju ni fina människor starta en fond till vår ära att ni har det så bra och vi inte.

eller helt sonika sänk bensinpriset till 10-12 spänn och håll det där det är fan rimligare

Har man typ 15-18k efter skatt å har fasta kostnader för typ 8-9k  så kan man mynta rätt bra för soppan....

vad bra att du tjänar så mycket det gör inte alla eller hur?

Nej men jag är ensamstående, eget boende, dotter, å kan hålla mina fasta kostnader nere på runt 7-8k om jag vill.
då var även min bensin inräknad för en hel månad med förra bilen.

Då behöver man inte tjäna så mycke för att få lite över....

198 Inlägg
19 februari 2012
Anderholm skrev:
OSkar000 skrev:

Snittlön på 28k?
hermelinkanin heller

Kollar man på SCB så får man en hel del olika siffror, men snittet för Sverige 2010 var 28400

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____149077.aspx

Hela Sverige, alla yrken och oavsett kön.

Sök