1757
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
20 februari 2012
p12 skrev:
XzitXR3I skrev:
inte ens ingenjörer får 27 i ingångslön sålänge man inte bor i stockholm iaf....

Klart det variera vart man bor, men lägre än 26 ska man inte ha som civilare, uppåt 30 för någon de finare utbildningarna.

vet du vad du snackar om ? Har några nyutbildade vänner.. det är inte direkt några dröm löner de snackar om. 30 är bara att glömma, finns dock ett få tal som haft tur och hamnat precis under 30.

2 982 Inlägg
20 februari 2012
Audi_powah skrev:
Folk lär tanka oavsett priset, Så det är absolut inget vi kan ändra på. De höjjer priserna och vi fortsätter tanka, that´s it.

stämmer, sen får ni googla på "punktskatt"...
det är den skatten man sätter för att bestraffa och kontrollera folkets konsumption .. eX: tobak, drivmedel, sprit...
bigbrother vill kontrollera

551 Inlägg
20 februari 2012
CHEEVA skrev:
p12 skrev:
XzitXR3I skrev:
inte ens ingenjörer får 27 i ingångslön sålänge man inte bor i stockholm iaf....

Klart det variera vart man bor, men lägre än 26 ska man inte ha som civilare, uppåt 30 för någon de finare utbildningarna.

vet du vad du snackar om ? Har några nyutbildade vänner.. det är inte direkt några dröm löner de snackar om. 30 är bara att glömma, finns dock ett få tal som haft tur och hamnat precis under 30.

Skillnad på utbildning och utbildning. En H.Ing bygg tjänar inte mycket medans en Civ.ek efter 10 år tjänar 43k i medel. (Källa:saco)

Haters gonna hate.

2 415 Inlägg
20 februari 2012
sist jag tanka kostade bensinen (95) 15,97

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

2 982 Inlägg
20 februari 2012
räkna 20 kr/l inom 2 år. hårdare tider.

2 415 Inlägg
20 februari 2012
Rock-Star skrev:

aa.. men då kan vi ju alltid hoppas dom höjer så vi kan få tillbaka mer också.. 18,50 milen räcker ju inte långt nu

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
20 februari 2012
p12 skrev:
CHEEVA skrev:
p12 skrev:

Skillnad på utbildning och utbildning. En H.Ing bygg tjänar inte mycket medans en Civ.ek efter 10 år tjänar 43k i medel. (Källa:saco)

En ny utbildad civ ing tjänar inte heller så mycket i verkligheten... du får jobba bra länge innan man har den lön man förtjänar efter en sådan utb. Runt 20 eller strax över är normal ingångslön för en ny utbildad... i verkligheten då

551 Inlägg
20 februari 2012
Rock-Star skrev:

Beror ju på vad som händer i Iran, förhoppningsvis ger de oss en tankeställare och stryper oljan helt till Europa. Är för övrigt helt på Irans sida, tycket USA är jävla loppor som tror de äger hela världen.

Haters gonna hate.

551 Inlägg
20 februari 2012
CHEEVA skrev:
p12 skrev:
CHEEVA skrev:

En ny utbildad civ ing tjänar inte heller så mycket i verkligheten... du får jobba bra länge innan man har den lön man förtjänar efter en sådan utb. Runt 20 eller strax över är normal ingångslön för en ny utbildad... i verkligheten då

Hahah brutto? Skitsnack! vi tar det i PM lilla vännen...

Haters gonna hate.

448 Inlägg
20 februari 2012
Tryck_o_pys skrev:
Rock-Star skrev:

aa.. men då kan vi ju alltid hoppas dom höjer så vi kan få tillbaka mer också.. 18,50 milen räcker ju inte långt nu

tyvärr har dem gjort det mindre nu när man måste "tjäna" minst 2h restid till jobbet gentemot lokaltrafik, samt får bara tillbaka efter 10000:-

Xzit

2 982 Inlägg
20 februari 2012
CHEEVA skrev:
p12 skrev:
CHEEVA skrev:

ehh. runt 20 i ingångslön för civing?... snälla vännen get your facts right!
det är en annan femma att företag anställer folk med civ.ing-utbildning men sätter dem på positioner som inte kräver universitets examen...

2 415 Inlägg
20 februari 2012
XzitXR3I skrev:
Tryck_o_pys skrev:
Rock-Star skrev:

tyvärr har dem gjort det mindre nu när man måste "tjäna" minst 2h restid till jobbet gentemot lokaltrafik, samt får bara tillbaka efter 10000:-

men va fan. vart är sverige på väg?? aja. jag har 45tusen o dra av så..

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
20 februari 2012
CHEEVA skrev:

Jag var nyutbildad högskoleingenjör (alltså lägre än civil) och hade en (för dåtiden LÅG!!!) ingångslön på 19 för 8 år sen. Det var också i verkligheten då...

/Mattias

2 415 Inlägg
20 februari 2012
XzitXR3I skrev:
Tryck_o_pys skrev:
Rock-Star skrev:

detta hitta jag när ja googla..

Skattefri bilersättning (milersättning)

Milersättning / Bilersättning / Reseersättning? Skattefri milersättning / skattefri bilersättning / skattefri reseersättning?

En arbetstagare som använder egen bil (privatbil) eller annat eget fordon i tjänsten till och från arbetet kan ha rätt till ersättning från arbetsgivaren, sk. reseersättning.

En arbetsgivare kan ge en arbetstagare som använder egen bil (privatbil) eller annat eget fordon i tjänsten till och från arbetet en skattefri milersättning/bilersättning. Ersättningen är en reseersättning för att täcka arbetstagarens resekostnader i tjänsten.

Skattefri milersättning/bilersättning för inkomståret/räkenskapsår 2012 (taxeringsår 2013):
Inkomstår/räkenskapsår (taxeringsår)     2012 (2013)      2011 (2012)

Egen bil (privatbil):     18,50 kr/mil     18,50 kr/mil

Förmånsbil (tjänstebil):        
- Bension, etanol m.m     9,50 kr/mil     9,50 kr/mil
- Diesel     6,50 kr/mil     6,50 kr/mil

Motorcykel:     9,00 kr/mil     9,00 kr/mil
Mopedbil:     9,00 kr/mil     9,00 kr/mil
Moped:     4,50 kr/mil     4,50 kr/mil

Cykel:     250 kr     250 kr

Läs mer om reseersättning och förmånsbil!
Reseavdrag

En arbetstagare som inte har rätt till ersättning från sin arbetsgivare kan istället yrka avdrag för sina resekostnader i sin inkomstskattedeklaration.

Avdrag för resor till och från arbetet samt för resor i tjänsten med egen bil medges med 18,50 kr per mil.

Gränsen för avdragsgilla kostnader för resor mellan bostad och arbetsplats är 10 000 kr ( 9000 kr). För inkomstår 2012 kan endast avdrag yrkas för kostnader överstigande 10 000 kr (9 000 kr ).

Har du förmånsbil medges avdrag med 6,50 kr per mil för diesel och 9,50 kr per mil för övriga drivmedel (t.ex. bensin eller etanol).

1 232 Inlägg
20 februari 2012
bara att gilla läget, måste man tanka så spelare det ingen roll va det kostar.

448 Inlägg
20 februari 2012
Tryck_o_pys skrev:
XzitXR3I skrev:
Tryck_o_pys skrev:

detta hitta jag när ja googla..

Skattefri bilersättning (milersättning)

Milersättning / Bilersättning / Reseersättning? Skattefri milersättning / skattefri bilersättning / skattefri reseersättning?

En arbetstagare som använder egen bil (privatbil) eller annat eget fordon i tjänsten till och från arbetet kan ha rätt till ersättning från arbetsgivaren, sk. reseersättning.

En arbetsgivare kan ge en arbetstagare som använder egen bil (privatbil) eller annat eget fordon i tjänsten till och från arbetet en skattefri milersättning/bilersättning. Ersättningen är en reseersättning för att täcka arbetstagarens resekostnader i tjänsten.

Skattefri milersättning/bilersättning för inkomståret/räkenskapsår 2012 (taxeringsår 2013):
Inkomstår/räkenskapsår (taxeringsår)     2012 (2013)      2011 (2012)

Egen bil (privatbil):     18,50 kr/mil     18,50 kr/mil

Förmånsbil (tjänstebil):        
- Bension, etanol m.m     9,50 kr/mil     9,50 kr/mil
- Diesel     6,50 kr/mil     6,50 kr/mil

Motorcykel:     9,00 kr/mil     9,00 kr/mil
Mopedbil:     9,00 kr/mil     9,00 kr/mil
Moped:     4,50 kr/mil     4,50 kr/mil

Cykel:     250 kr     250 kr

Läs mer om reseersättning och förmånsbil!
Reseavdrag

En arbetstagare som inte har rätt till ersättning från sin arbetsgivare kan istället yrka avdrag för sina resekostnader i sin inkomstskattedeklaration.

Avdrag för resor till och från arbetet samt för resor i tjänsten med egen bil medges med 18,50 kr per mil.

Gränsen för avdragsgilla kostnader för resor mellan bostad och arbetsplats är 10 000 kr ( 9000 kr). För inkomstår 2012 kan endast avdrag yrkas för kostnader överstigande 10 000 kr (9 000 kr ).

Har du förmånsbil medges avdrag med 6,50 kr per mil för diesel och 9,50 kr per mil för övriga drivmedel (t.ex. bensin eller etanol).

Precis , så efter 10000:- får du ca 30% tillbaks om du uppfyller
Avdrag - Resor till och från arbetet
Jag kör bil till mitt arbete. Vilket avdrag kan jag få?
Om du har använt bil för resor till och från arbetet, arbetsresor, får du göra avdrag för utgifterna

om avståndet är minst fem kilometer
    om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt.

Om du har använt bilen i tjänsten minst 60 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du avdrag för arbetsresor för de dagar som du har använt bilen i tjänsten.

Om du har använt bilen i tjänsten minst 160 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du göra avdrag för alla dagar du använt bilen för resor till och från arbetet.

Avdraget är 18,50 kronor per mil (inkomståren 2011 och 2012).

Använder du egen, närståendes eller sambos förmånsbil får du avdrag för utgift för diesel med 6,50 kronor per mil och för annat drivmedel med 9,50 kronor per mil (inkomståren 2011 och 2012).

Om du har rätt till avdrag för resor med bil (egen bil eller förmånsbil) får du dessutom dra av de faktiska utgifterna för väg-, bro- eller färjeavgift. Om du reser med egen bil får du även göra avdrag för de faktiska utgifterna för trängselskatt.

Avdrag för utgifter för resor mellan bostad och arbete får du göra till den del utgifterna överstiger 9 000 kronor inkomstår 2011, 10 000 kronor inkomstår 2012.
.

Och bensinpriset kommer höjjas allt eftersom fler skaffar bränslesnålare bilar för att dem ska kunna få sin inkomst ändå.

Xzit

Forummoderator
26 473 Inlägg
20 februari 2012
discokapten skrev:
Mack skrev:
Xuri skrev:

Nä men en normal lön tippar jag ligger på nånstans där och de tycker jag man borde klara sig på.

Själv får jag ut strax över 10 000 efter skatt, varje månad.

På ett heltidsjobb?

Jag är heltidsanställd, ja. Dock går det inte jobba procentuellt 100 procent i mitt jobb.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

613 Inlägg
20 februari 2012
Pim_Pim skrev:
Anderholm skrev:
Pim_Pim skrev:

Va?

ökar priserna blir mer bränsle stulet jag har fått 2 tankar borrade alltså 1 i månaden på våran 745 de borrar tanken underifrån och snor bensinen likadant med dieselbilarna har ni inte fått känna på detta än va inte oroliga det kommer till er också jag skulle tro att bensin och diesel är hårdvaluta i tjyvarnas värld

Har stenkoll på min bil så det kommer inte hända med min, men en kompis mor fick sin tank uppborrad på sin lastbil. hmm

jag har också stenkoll bilen står 2 meter från min yttedörr ändå blir skiten borrad så tjuvarna är fräcka men man kan som sagt inte sitta vakt 24/7 och skjuta de asen får man inte heller

2 415 Inlägg
20 februari 2012
Anderholm skrev:
Pim_Pim skrev:
Anderholm skrev:

ökar priserna blir mer bränsle stulet jag har fått 2 tankar borrade alltså 1 i månaden på våran 745 de borrar tanken underifrån och snor bensinen likadant med dieselbilarna har ni inte fått känna på detta än va inte oroliga det kommer till er också jag skulle tro att bensin och diesel är hårdvaluta i tjyvarnas värld

Har stenkoll på min bil så det kommer inte hända med min, men en kompis mor fick sin tank uppborrad på sin lastbil. hmm

jag har också stenkoll bilen står 2 meter från min yttedörr ändå blir skiten borrad så tjuvarna är fräcka men man kan som sagt inte sitta vakt 24/7 och skjuta de asen får man inte heller

kul om man får sin bil borrad.. min gamla Audi A6 Quattro hade ståltank, samt för att byta tank, så fick man riva hela bakvagnen. kul om den skulle bli borrad.

613 Inlägg
20 februari 2012
Tryck_o_pys skrev:
Anderholm skrev:
Pim_Pim skrev:

kul om man får sin bil borrad.. min gamla Audi A6 Quattro hade ståltank, samt för att byta tank, så fick man riva hela bakvagnen. kul om den skulle bli borrad.

ja speciellt när min bil blivit borrad 2 gånger på 2 månader nu står den har inte råd att laga skiten igen så ny bil blev det med hel tank billigare än att laga tyvärr

Sök