2019
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
23 februari 2012
monno skrev:
Sen skulle det va kul om nån som är lite duktig kunde jämföra priser nu och förr i tiden med inflation m.m.
Tex. så tror jag att dom 60öre litern man betalada för 50-60år sen inte är direkt långt ifrån 15kr litern för oss.
Ni kan ju jämföra att nu tjänar folk 120-180kr timmen, då tjänade man kanske 12kr timmen. (Inge fakta siffror utan höftat fram några bara)

Behöver inte vara sååå duktig.

För tio år sen kostade soppan i avrundade slängar 10kr/liter. Idag i runda slängar 15kr/liter. Ökning med 50%. Genomsnittslönen ska alltså vara motsvarande 50% mer idag än för tio år sen för att det ska gå ihop.
Det är den inte.
Men, ekvationen är inte bara så enkel. Väldigt många andra saker har blivit billigare (mat, kläder, elektronik, beg bilar, telefonsamtal/abonnemang mm mm) och andra har blivit dyrare (soppa, boende (inte statens fel skulle jag säga - räntenivån är lägre men folk köper dyrare och dyrare och dyrare) mm mm) så i det totala så tror jag inte det skiljer så väldigt mycket när alla kronor är räknade varje månad. Många saker väljer man ju dessutom själv.

Jag säger ändå såhär: Sålänge folk har råd att köra runt i 5-10min för att hitta en p-plats närmre ingången utanför ICA/COOP/Whatever så är soppan INTE för dyr.

/Mattias

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
23 februari 2012
alla snackar om realistiska alternativ ?!? Jag har alternativ, men drar man upp de här i tråden kommer det spåra ur utav bara den ! Ska den här tråden funka får man hålla sig till att gnälla, börjar vi disskutera hur vi ska lösa det blir det bara en massa tjafs tyvär. Om någon vill disskutera om hur vi ska lösa det sköts det bäst via PM, jag är öppen för disskusion

3 235 Inlägg
23 februari 2012
Varför via PM? Kan man inte bara bestämma datum? (lämplig plats väljer man själv beroende på var man bor) och gör som fransmännen: "får motorstopp mitt på motorvägen", lämnar bilen där och går för att köpa en kaffe i väntan om att bilen vaknar till liv igen. Dra säkringen till soppapumpen, så kan ingen klandras. Har man ett datum är det lättare att planera, och man får välja om man vill vara med på barrikaderna, eller om man sitta hemma i soffan. Det är väl lite som kan göras åt om ca 20 bilar får samtidigt motorstopp på samma plats, står lite random mad varningsblinkers på och inte startar? Och händer samma sak samtidigt på många platser runt om i Sthlm eller Gbg, då snackar vi om omfattande trafikproblem:)

3 235 Inlägg
23 februari 2012
Nu var detta en ganska lite genomtänkt plan, så om någon har en bättre en är det bara att skriva...

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 februari 2012
engolf skrev:
Varför via PM? Kan man inte bara bestämma datum? (lämplig plats väljer man själv beroende på var man bor) och gör som fransmännen: "får motorstopp mitt på motorvägen", lämnar bilen där och går för att köpa en kaffe i väntan om att bilen vaknar till liv igen. Dra säkringen till soppapumpen, så kan ingen klandras. Har man ett datum är det lättare att planera, och man får välja om man vill vara med på barrikaderna, eller om man sitta hemma i soffan. Det är väl lite som kan göras åt om ca 20 bilar får samtidigt motorstopp på samma plats, står lite random mad varningsblinkers på och inte startar? Och händer samma sak samtidigt på många platser runt om i Sthlm eller Gbg, då snackar vi om omfattande trafikproblem:)

Och en fantastiskt massa glada bärgningskillar, tvångsbärgning om du står dåligt till i stockholm, bara så att du vet...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

3 235 Inlägg
23 februari 2012
discokapten skrev:
engolf skrev:

Och en fantastiskt massa glada bärgningskillar, tvångsbärgning om du står dåligt till i stockholm, bara så att du vet...

Och hur kommer bärgningsbilen fram, tror du? Det räcker ju att trafiken står stilla i en halvtimme, sen kan ju bilen "hoppa" igång på ett mystiskt sätt.

Cupra_
23 februari 2012
discokapten skrev:
Deception skrev:
Ja precis, faktum kvarstår ändå att vi har moms, energiskatt, miljöavgifter m.m. på soppan som gör den dyr. Hade vi inta haft alla avgifter och skatter på soppan så hade det varit ett helt okej pris på den..

Men faktum är att de pengarna behövs iaf i stadskassan, så vad har du realistiska alternativ? Höja inkomstskatten? Du betalar iaf samma pengar...

Visst har du rätt i vad du säger men i mitt tycke finns det en hel del bistånd och bidrag man kan skära ned  på istället a'la fixa problemen hemma först.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 februari 2012
Deception skrev:
discokapten skrev:
Deception skrev:
Ja precis, faktum kvarstår ändå att vi har moms, energiskatt, miljöavgifter m.m. på soppan som gör den dyr. Hade vi inta haft alla avgifter och skatter på soppan så hade det varit ett helt okej pris på den..

Men faktum är att de pengarna behövs iaf i stadskassan, så vad har du realistiska alternativ? Höja inkomstskatten? Du betalar iaf samma pengar...

Visst har du rätt i vad du säger men i mitt tycke finns det en hel del bistånd och bidrag man kan skära ned  på istället a'la fixa problemen hemma först.

Absolut, men som jag har förstått det så är det väl bara småpengar i sammanhanget som går till bistånd?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

420 Inlägg
23 februari 2012
discokapten skrev:
Deception skrev:

Ut ur EU är mitt förslag. Oj vad pengar vi hade sparat i detta land.

1 948 Inlägg
23 februari 2012
Jimmylainen skrev:
discokapten skrev:
Deception skrev:

ja visst hade vi! så länge vi kunde leva inom våra gränser... vilket vi inte kan, verkstadsindustrin skulle dö på några år, det ända vi skulle ha kvar här i Sverige skulle vara råvaruindustrin som i sin tur skulle minska drastiskt.
Priser på livsmedel skulle skjuta i taket, ja mer eller mindre allt skulle bli dyrare.

Men du kanske inte har hört talas om tull?

När man väl gått med i EU så finns det tyvärr ingen direkt återvändo... vi får försöka glädja oss åt att vi inte gick med i EMU smile

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
23 februari 2012
baltis skrev:
Jimmylainen skrev:
discokapten skrev:

ja visst hade vi! så länge vi kunde leva inom våra gränser... vilket vi inte kan, verkstadsindustrin skulle dö på några år, det ända vi skulle ha kvar här i Sverige skulle vara råvaruindustrin som i sin tur skulle minska drastiskt.
Priser på livsmedel skulle skjuta i taket, ja mer eller mindre allt skulle bli dyrare.

När man väl gått med i EU så finns det tyvärr ingen direkt återvändo... vi får försöka glädja oss åt att vi inte gick med i EMU smile

norge klarar sig jävligt bra utan eu .... eu har dragit med sig en jävla massa skit. Det ända som är bra med eu är fri handel, resten är skit

Fisketokig
2 997 Inlägg
23 februari 2012
CHEEVA skrev:
baltis skrev:
Jimmylainen skrev:

norge klarar sig jävligt bra utan eu .... eu har dragit med sig en jävla massa skit. Det ända som är bra med eu är fri handel, resten är skit

Åja. Alla bidrag man får innan jul smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Designer.
1 260 Inlägg
23 februari 2012
CHEEVA skrev:
baltis skrev:
Jimmylainen skrev:

Du kan inte jämnföra Norge och Sverige.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
23 februari 2012
MIKK0 skrev:
CHEEVA skrev:
baltis skrev:

Du kan inte jämnföra Norge och Sverige.

Tycker det börjar bli för mycket politik här i tråden ... vilket är imot reglerna .... nej nu blir ja tjurig märker jag ! tack och hej !

Ljud freak !
928 Inlägg
Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
23 februari 2012
Bmw_Bertil skrev:
inte konstigt de blir dyrare när våra skattepengar går till detta.....

http://www.friatider.se/uppror-nar-inva … is-korkort

fy fan ... satan va räligt blir sjukt jävla förbannad... kan inte utrycka med ord hur jävla vidrigt det är !!

Ljud freak !
928 Inlägg
23 februari 2012
CHEEVA skrev:
Bmw_Bertil skrev:

fy fan ... satan va räligt blir sjukt jävla förbannad... kan inte utrycka med ord hur jävla vidrigt det är !!

kul att se va pengarna går till......

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
23 februari 2012
Bmw_Bertil skrev:
CHEEVA skrev:
Bmw_Bertil skrev:

kul att se va pengarna går till......

nej det är helt bedrövligt ... inte fan fick jag någon hjälp med mitt körkort, nej som svensk får man jobba för att få sitt ( vilket jag inte tycker är fel, men det ska gälla ALLA )

939 Inlägg
24 februari 2012
http://www.e24.se/pengar/din-ekonomi/be … or=AD-500-[e24]-[3327511]-[box]-[aftonbladet]-[]-[]

Forummoderator
26 474 Inlägg
24 februari 2012
Lustigt dock att det fortfarande är under 15 kronor litern på pumpen här i närheten där jag bor. I och för sig så gick det upp tidigare idag, då det innan var 14:83, men nu är det alltså 14:93....damnit!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök