Projekt: Rullande renovering Audi Urquattro

Urquattro problemlösning o uppsnyggning
  • 58 Följare
  • 63 013 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 april 2020
CarpeDiem German Engineering
16 april 2016 · 9 081 Inlägg

Kul att urquattron är ute på vägarna smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
UrPeppe Lastbilsbyggare
24 april 2016 · 389 Inlägg

Har lite problem med att motorn går varm då jag långkör o satt här om dan o diskuterade med en polare om möjliga problem som kan leda till överhettning o efter en stunds diskuterande kom vi fram till att det kan vara bra att kolla kompressionen för att se om topplockspackningen är okej så det inte kan trycka in kompression i kylsystemet o på så sätt orsaka överhettning. Sagt o gjort nu i helgen har vi kollat kompressionen o kom fram till följande.

         Kall motor     Varm motor
Cyl 1: 7,9                8,5
Cyl 2: 7,8                8,5
Cyl 3: 8,6                8,8
Cyl 4: 8,3                8,3
Cyl 5: 7,7                8,5

Som synes inga jätteskillnader mellan cylindrarna dock lite underligt att 4ans cylinder ha samma värde kall som varm o även att 3ans cylinder har ganska små skillnader jämfört med resten. Skall på något sätt försöka se om det går in avgaser vi kylsystemet för att se om den trycker över kompression i kylsystemet så vi måste lyfta toppen o byta packning.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
Gizmo_ Himma skruare
24 april 2016 · 1 250 Inlägg

Sjukt fin Urquattro. Ta väl hand om den. smile

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
UrPeppe Lastbilsbyggare
24 april 2016 · 389 Inlägg

Gizmo_ skrev:
Sjukt fin Urquattro. Ta väl hand om den. smile

Tackar big_smile jo jag skall ta väl hand om den o fortsätta jobba med att fixa i ordning o förfina den.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
Gizmo_ Himma skruare
24 april 2016 · 1 250 Inlägg

UrPeppe skrev:

Gizmo_ skrev:
Sjukt fin Urquattro. Ta väl hand om den. smile

Tackar big_smile jo jag skall ta väl hand om den o fortsätta jobba med att fixa i ordning o förfina den.

Gött o höra..
Hade en coupé GT innan med Urquattromätare. Tyvärr hade det gått för långt för att rädda den.
Urquattro e litta mycke pengar för mig med e sugen på en quattro igen.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
CarpeDiem German Engineering
29 april 2016 · 9 081 Inlägg

Jobbigt läge om topplockspackningen gått sönder, vet inte vad det kostar till en urquattro men kan tänka mig att det är svindyrt!

Håller tummarna att det ordnar sig med kompressionen och allt annat smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
UrPeppe Lastbilsbyggare
29 april 2016 · 389 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Jobbigt läge om topplockspackningen gått sönder, vet inte vad det kostar till en urquattro men kan tänka mig att det är svindyrt!

Håller tummarna att det ordnar sig med kompressionen och allt annat smile

Tack smile Ja jag har ingen aning om vad det skulle kosta med packning o allt annat man borde byta om man nu måste av med toppen men det är ju inget roligt jobb heller så jag hoppas att jag helst slipper lyfta toppen.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
UrPeppe Lastbilsbyggare
27 april 2020 · 389 Inlägg

Ja då detta projekt har varit lite avstannat ett tag o jag nu har ju varit permitterad från jobbet i lite mer än en månad så jag tänkte då ta tag i urquattron o har nu rivit av topplocket för att se om det är det som har varit problemet med varmgången o det finns lite som talar för det så nu är bla nya packningar o sträckbultar beställda så förhoppningsvis hjälps felet av, har även beställt ett begagnat original avgassystem då det systemet som sitter på är lite väl grovt enligt mitt tycke.
Det vi reflekterade över när vi tog isär allt var att personen som har jobbat med bilen innan inte verkar varit så noga med åtdragningsmomenten då momenten tycktes variera en hel del på både insuget, grenröret o toppen vars skruvar även var insmorda med kopparpasta hmm vi såg även att sotkanten i cylindrarna delvis var borttvättad så vår fundering är om det inte är så att packningen har varit otät o det då har kunnat trycka in avgaser i kylkanalerna med resultat att det luktar avgaser i utjämningskärlet o kylvattnet värms upp med avgaserna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40028/40028-0d6b50cc043969e9961cee46fa110e0c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40028/40028-b190e729805127830f85c6cb4a92024c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40028/40028-4597054163978e7c0b1084a78c9bb508.jpg

Senast redigerat av UrPeppe (27 april 2020)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
Zoltrix
27 april 2020 · 438 Inlägg

Spännande bil, hoppas att du löser motorfelet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang