7108
Sök

Angående att regga om för ändrat passagerarantal.

642 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Funderar på att regga om bilen(Supra mkiv) gällande antal passagerare så att man kan montera in en bur och få den reggad med bur på samma gång, ingår det i besiktningsmannens kontroll att kolla hela bilens utförande vad gäller motor, chassi etc eller begränsar de reg.besiktningen enbart till eventuell vaddering av buren och dess montering?
Senast redigerat av DanneJ (9 maj 2011)

KHRacing
9 maj 2011
de skall bara kolla det nödvändiga, att insteg o ursteg går "lätt".

stolar & hjul skall vara så orginal som möjligt helst.

bur-röret ovanfö rutan måste ha en "avbärare" som gör att man istället för att kunna slå huvudet rakt i röret, så att säga glider undan detta röret.

alla delar på buren som du i fastspänt läge kan nå med kroppsdelar, skall vara vaderade :-)

642 Inlägg
5 710 Inlägg
11 maj 2011
KHRacing skrev:

Det är dock inte verkligheten.....jag har reggat min bil 2ggr och de har båda gångerna kikar på ganska mycket annat än de jag kom in och ville regga för.
1:a gången var just för att ändra till 1 passagerare, fick anmärkning för andra stolar och ändrade bältesinfästningar.
2:a gången för buren...höll på att få för 4punktsbältena men plockade ur de på plats....han var lite gnällig på motorn oxo men det blev aldrig något.

MVH Jonas
..............

KHRacing
11 maj 2011
jonTe skrev:
KHRacing skrev:

Det är dock inte verkligheten.....jag har reggat min bil 2ggr och de har båda gångerna kikar på ganska mycket annat än de jag kom in och ville regga för.
1:a gången var just för att ändra till 1 passagerare, fick anmärkning för andra stolar och ändrade bältesinfästningar.
2:a gången för buren...höll på att få för 4punktsbältena men plockade ur de på plats....han var lite gnällig på motorn oxo men det blev aldrig något.

Verkligenheten är exakt vad det är jonTe:
Detta är vad de skall kolla enligt reglerna för burbesiktning/reggning.

Att du "höll på att få" för 4-punktsbältena tvivlar jag starkt på för då var det tjänstefel utav
besiktningsgubben, då jag förutsätter att du hade orginalbältena monterade ?
Då skall SBP fullständigt skita i dina andra bälten, de får hänga där bäst de vill fullt regelmässigt.
De skall även kolla så att orginalbältena går fritt vid ut/in-rullning / de ej ligger emot nånstans !

Edit: när du quotar så tag gärna med hela texten, så är det lättare att svara sakligt:

jag nämnde stolarna ovan, missade du detta ?
Senast redigerat av KHRacing (11 maj 2011)

5 710 Inlägg
11 maj 2011
KHRacing skrev:
jonTe skrev:
KHRacing skrev:

Verkligenheten är exakt vad det är jonTe:
Detta är vad de skall kolla enligt reglerna för burbesiktning/reggning.

Att du "höll på att få" för 4-punktsbältena tvivlar jag starkt på för då var det tjänstefel utav
besiktningsgubben, då jag förutsätter att du hade orginalbältena monterade ?
Då skall SBP fullständigt skita i dina andra bälten, de får hänga där bäst de vill fullt regelmässigt.
De skall även kolla så att orginalbältena går fritt vid ut/in-rullning / de ej ligger emot nånstans !

Edit: när du quotar så tag gärna med hela texten, så är det lättare att svara sakligt:

jag nämnde stolarna ovan, missade du detta ?

Jag tycker det blir allmänt rörigt när man tar med hela texten när det bara är vissa delar jag vill ha med men jag får väl göra ett undantag från den vanliga standarden när jag skriver till dig smile

Ja jag hade originalbältena monterade då jag "hade hört" att det just skulla vara ok att ha andra bälten då....men så var det inte sa besiktningsgubben.
Så en 2:a hade jag fått om jag inte plockat ur de sa han.

Japp...missade att du skev stolarna i din post.
Det jag kan fylla på med angående hjul var att han automatiskt typade om bilen med andra hjul. Original skall den ha 16" med 205/55/16 men ha skrev om det till 225/40/18 eftersom det var de jag hade på vid tillfället. Inget jag protesterade mot.

Jag kan inte reglerna till punk och pricka och jag är medveten om att gubbarna kan ha luckor i sitt kunskapsregister när det gäller regler men....det är ändå de som besiktar 5-10 typbesiktningar om dagen så de kan de garanterat bättre än jag.
Att dessutom börja härja och ställa sig på tvären det första man gör i en besiktningshalll brukar sällan vara en vinnande strategi.

Det är möjligt att reglerna är som du säger KHRacing men jag ville ändå påpeka att det inte är verkligheten, iaf inte för mig.

MVH Jonas
..............

KHRacing
11 maj 2011
jonTe skrev:
Jag tycker det blir allmänt rörigt när man tar med hela texten när det bara är vissa delar jag vill ha med men jag får väl göra ett undantag från den vanliga standarden när jag skriver till dig smile

Ja jag hade originalbältena monterade då jag "hade hört" att det just skulla vara ok att ha andra bälten då....men så var det inte sa besiktningsgubben.
Så en 2:a hade jag fått om jag inte plockat ur de sa han.

Japp...missade att du skev stolarna i din post.
Det jag kan fylla på med angående hjul var att han automatiskt typade om bilen med andra hjul. Original skall den ha 16" med 205/55/16 men ha skrev om det till 225/40/18 eftersom det var de jag hade på vid tillfället. Inget jag protesterade mot.

Jag kan inte reglerna till punk och pricka och jag är medveten om att gubbarna kan ha luckor i sitt kunskapsregister när det gäller regler men....det är ändå de som besiktar 5-10 typbesiktningar om dagen så de kan de garanterat bättre än jag.
Att dessutom börja härja och ställa sig på tvären det första man gör i en besiktningshalll brukar sällan vara en vinnande strategi.

Det är möjligt att reglerna är som du säger KHRacing men jag ville ändå påpeka att det inte är verkligheten, iaf inte för mig.

Det är en del av det roliga att besiktiga/regga: att läsa på innan o sätta "dem" på plats liksom smile

ang 4-p bältena. det säger sig självt, vad kan det skada dig/passagferare att ha dem monterade så länge de ej använda, av polisen får man ju böter för att ha kört utan bälte, om man stoppas med 4-p på sig.
Enda fordonet jag vet som är trafiklagligt från fabriken med 4-P är Ferrari F40.

Det du nämnde ang däckstorleken stämmer bra, så var det på min AE86:a okså när den reggades med buren,  därför jag skrev innan att stolar & hjul skall vara så orginal som möjligt. - däcken får maninte 2:or på om de är felaktika, men väl stolarna (pga att de är är typade för de specefika fordonet ju . (nyare än 1976 typ)

mvh K

Bilmekaniker
805 Inlägg
13 maj 2011
Min supra är reggad med två. Hade inga baksäte när den kom till Sverige så blev så bara baksätena är onödiga har halv bur nu. Besiktningsmännen sket i den för att man ändå inte kan sitta där bak.

Sök