Automat vid tillfälliga stopp?

AIC
12 maj 2011 · 185 Inlägg

Vid rödljus (säg att ni ska stå i någon minut), sätter ni foten på bromsen enbart eller växlar ni också till Neutral? Finns det någon som helst nackdel med att stå stilla på läge Drive?

Senast redigerat av AIC (4 oktober 2011)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2011 · 17 466 Inlägg

Det är nog rekommenderat i instr.bok att du ska ligga på D vid stoppljus osv. Vid längre stopp typ olyckor, broöppningar är det nog läge för P. Vad är det för bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Stefan Varberg Supraman
12 maj 2011 · 2 300 Inlägg

Korta stopp så låter man den ligga i d längre stopp så är de bra att låta den ligga i n eller p

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
henke_99 Offroad Racing
12 maj 2011 · 3 122 Inlägg

Nu vet jag inte hur nya automatlådor (datorstyrda manuella lådor) funkar så jag håller mig till dom jag kan...

Att ligga på D, eller annan valfri växel när man står still spelar ingen roll då "kopplingen" är en helt hydraulisk konstruktion. Det enda som händer när man står still är lite värmeutveckling i oljan, och den är så marginell att det inte har nån betydelse.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
AIC
12 maj 2011 · 185 Inlägg

Bilen är en Lexus is200.

Anledningen till att jag frågar är att när man lägger i Drive eller Reverse från Neutral medan fotbromsen är nertryckt så rycker bilen till lite - den vill liksom iväg men hålls kvar av bromsen. Känns som att hålla på bromsen medan man släpper upp kopplingen till dragläget. Men kan det vara så att den kopplar i driv först och sedan kopplar ur drivet direkt - vilket resulterar i ett litet ryck?

sleepyoh
12 maj 2011 · 1 319 Inlägg

AIC skrev:
Bilen är en Lexus is200.

Anledningen till att jag frågar är att när man lägger i Drive eller Reverse från Neutral medan fotbromsen är nertryckt så rycker bilen till lite - den vill liksom iväg men hålls kvar av bromsen. Känns som att hålla på bromsen medan man släpper upp kopplingen till dragläget. Men kan det vara så att den kopplar i driv först och sedan kopplar ur drivet direkt - vilket resulterar i ett litet ryck?

Nej. Lägger du i Drive så lägger den i växel helt enkelt.. Testa att inte hålla på bromsen och lägga i Drive, du börjar rulla eller hur? När du bromsar rullar du inte..

Varför skulle den lägga i växel och sen ur? Första gången du kör automat? Sry om jag låter dryg men låter som att det är första gången du sitter i automat växlad bil?

Senast redigerat av sleepyoh (12 maj 2011)

_----------'
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2011 · 17 466 Inlägg

Det finns andra viktiga saker med automat: Bilen ska stå helt still när du lägger i D eller R. Samma gäller när du stannat och petar in P. Lådan tar stryk annars. I P-läge spärras ju lådan och fenomenet är ju som att dra handbromsen. Gör du detta i en backe så blir bilen "hängande" i lådan på vissa bilar och man kan inte rubba spaken. Dra alltid handbromsen (Om du nu ska fortsätta köra aut?) och lägg SEN i P. 

När du lagt i exempelvis D så tar det någon sekund innan du känner "rycket" och du ska inte röra gasen förrän du känner att växel har gått i ordentligt.

Edit stavning.

Senast redigerat av Dieselsmurfen (13 maj 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
eacan
13 maj 2011 · 595 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Det finns andra viktiga saker med automat: Bilen ska stå helt still när du lägger i D eller R. Samma gäller när du stannat och petar in P. Lådan tar stryk annars. I P-läge spärras ju lådan och fenomenet är ju som att dra handbromsen. Gör du detta i en backe så blir bilen "hängande" i lådan på vissa bilar och man kan inte rubba spaken. Dra alltid handbromsen (Om du nu ska fortsätta köra aut?) och lägg SEN i P. 

När du lagt i exempelvis D så tar det någon sekund innan du känner "rycket" och du ska inte röra gasen förrän du känner att växel har gått i ordentligt.

Edit stavning.

Intressant. Men är det något fel om bilen börjar rulla iväg lite sakta om du lägger i "D" (På tomgång såklart)?

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2011 · 17 466 Inlägg

Nope. Den ska göra det. Alla "normala" automatlådor beter sig på samma sätt. Hur kommer det sig att du sitter i en Aut-bil utan att veta hur man gör? Rekommenderar att ta dig en titt i instr.boken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
eacan
13 maj 2011 · 595 Inlägg

Ursäkta?

Bara för jag ställde en följdfråga till ditt inlägg betyder det väl inte att jag inte kan hantera automat? mad

Edit ! : Läste "Bilen ska stå helt stilla när du petat i "D" eller "R""
Såg senare att det stod att bilen ska stå helt still när du Lägger i D eller R. Och det är ju en helt annan femma.

Sorry! smile

Senast redigerat av eacan (13 maj 2011)

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2011 · 17 466 Inlägg

eacan skrev:
Ursäkta?

Bara för jag ställde en följdfråga till ditt inlägg betyder det väl inte att jag inte kan hantera automat? mad

Edit ! : Läste "Bilen ska stå helt stilla när du petat i "D" eller "R""
Såg senare att det stod att bilen ska stå helt still när du Lägger i D eller R. Och det är ju en helt annan femma.

Sorry! smile

Hehe... Bara lite nyfiken hur det kom sig att du nu kör Aut. Jag är uppvuxen med automater och haft det själv sedan 1993 i princip. Alla mina bilar har det. En kollega som bytt bil nu säger nu efter någon månads körande "Aldrig mer manuell" Trots att killen bara är 22 år. Det är lätt att fastna i automatträsket!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
eacan
13 maj 2011 · 595 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

eacan skrev:
Ursäkta?

Bara för jag ställde en följdfråga till ditt inlägg betyder det väl inte att jag inte kan hantera automat? mad

Edit ! : Läste "Bilen ska stå helt stilla när du petat i "D" eller "R""
Såg senare att det stod att bilen ska stå helt still när du Lägger i D eller R. Och det är ju en helt annan femma.

Sorry! smile

Hehe... Bara lite nyfiken hur det kom sig att du nu kör Aut. Jag är uppvuxen med automater och haft det själv sedan 1993 i princip. Alla mina bilar har det. En kollega som bytt bil nu säger nu efter någon månads körande "Aldrig mer manuell" Trots att killen bara är 22 år. Det är lätt att fastna i automatträsket!

Känns som du tror att jag är trådskaparn neutral

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2011 · 17 466 Inlägg

eacan skrev:

Dieselsmurfen skrev:

eacan skrev:
Ursäkta?

Bara för jag ställde en följdfråga till ditt inlägg betyder det väl inte att jag inte kan hantera automat? mad

Edit ! : Läste "Bilen ska stå helt stilla när du petat i "D" eller "R""
Såg senare att det stod att bilen ska stå helt still när du Lägger i D eller R. Och det är ju en helt annan femma.

Sorry! smile

Hehe... Bara lite nyfiken hur det kom sig att du nu kör Aut. Jag är uppvuxen med automater och haft det själv sedan 1993 i princip. Alla mina bilar har det. En kollega som bytt bil nu säger nu efter någon månads körande "Aldrig mer manuell" Trots att killen bara är 22 år. Det är lätt att fastna i automatträsket!

Känns som du tror att jag är trådskaparn neutral

Oops!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
13 maj 2011 ·

Slår de till med ett rejält ljud när du lägger i D så borde du nog kolla upp den lite.  Min har ett rejält klick och de är inte normalt. Men den ska klart röra lite på sig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang