4229
Sök

Rostskydda G-wagen

3 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
Hej

Jag har en Mercedes G som börjar släppa allt för mycket i lack och rost börjar tränga fram i hörn och under till. Jag funderar på vad som är bäst att göra. Bilen är svart och att rostskydda lär inte bli vackert, vad har ni för tips här?

Jag tänkte på om man ska blästra och sen rostskydda eller om jag ska låta blästern ligga.

Alltså vad skulle bli effektivast och snyggast och skydda bäst tror ni? Rosten sitter i hörn baktill och på dörrar.

En gång till nu
760 Inlägg
18 juni 2011
rost är som cancer, lätt att de kommer tbx. så vill du ha det bra så är punktbläster de bästa så du verkligen får bort allt. tänk även på att lägga rostskydd direkt efter blästring (fetta av med t-röd först).

sen om du vill ha det snyggt så sprayar du utan maskering och låter de härda en vecka eller 2 innan du polerar och får en jämn o snygg övergång.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

2 624 Inlägg
18 juni 2011
Kapa bort plåten och dit med nytt är det enda sättet för att få bort det för alltid. kommer komma tillbaka som sagt! smile

3 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
martinn skrev:
Kapa bort plåten och dit med nytt är det enda sättet för att få bort det för alltid. kommer komma tillbaka som sagt! smile

Förslag på hur?

Har haft galna tankar på att kapa och sätta dit som "dekaler" alltså bitar med ex kolfiber eller aluminium, just för att slippa rosten och dölja det genom att låta det se ut som medveten styling. Vet inte om detta är smart. Skulle väl bli poppnitat eller så. Står lite handfallen just nu.

2 624 Inlägg
18 juni 2011
G-Wagon skrev:
martinn skrev:

Förslag på hur?

Har haft galna tankar på att kapa och sätta dit som "dekaler" alltså bitar med ex kolfiber eller aluminium, just för att slippa rosten och dölja det genom att låta det se ut som medveten styling. Vet inte om detta är smart. Skulle väl bli poppnitat eller så. Står lite handfallen just nu.

du tar en vinkelkap och kapar bort den plåten som är rostig? wink Det är det enda sättet för att få bort rosten helt...

Nej jag hade inte satt över dekaler över det.. då kommer det se ännu fulare ut när väl rosten börjar traska upp genom det också.

du kan igentligen göra på 2 sätt..

1. kapa bort plåten helt och svetsa dit ny och rostskyddar osv.

2. blästrar/slipar bort rosten och rostskyddar och lägger på riktig bilfärg.

2an funkar men kommer komma tillbaka. smile

En gång till nu
760 Inlägg
18 juni 2011
martinn skrev:
G-Wagon skrev:
martinn skrev:

Förslag på hur?

du tar en vinkelkap och kapar bort den plåten som är rostig? wink Det är det enda sättet för att få bort rosten helt...

Nej jag hade inte satt över dekaler över det.. då kommer det se ännu fulare ut när väl rosten börjar traska upp genom det också.

du kan igentligen göra på 2 sätt..

1. kapa bort plåten helt och svetsa dit ny och rostskyddar osv.

2. blästrar/slipar bort rosten och rostskyddar och lägger på riktig bilfärg.

2an funkar men kommer komma tillbaka. smile

Jag håller med om att ta bort den rostiga biten och ersätta med ny är det allra bästa.

Nr2 på listan är enklare variant men dock inte alls lika bra.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 juni 2011
Att döja rosten med diverse saker är ju... jaa.. dumt. Det finns ju ändå där och sprider sig trots att det kanske inte syns.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 juni 2011
Blästra & sen lite syragrund, sen hålrumsbehandlar du ordentligt. Det brukar funka jävligt länge.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
te_wik skrev:
Att döja rosten med diverse saker är ju... jaa.. dumt. Det finns ju ändå där och sprider sig trots att det kanske inte syns.

Mvh Tommy

Det måste ligga ett missförstånd här. Ska inte dölja med dekaler utan kapa och sen sätta dit alternativa delar då plåt kan vara svårt att få det att se bra ut. Eftersom det är hörnen så kan man tänkas sätta dit ex kolfiber eller aluminium delar och på så vis få det att se bra ut. Det lät kanske som jag bara skulle dälja men jag menade, ta bor, sätta på nytt och på så vis fixa det. Men frågan är fortfarande om det är ett bra alternativ. Blir väl blästra...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 juni 2011
G-Wagon skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Det måste ligga ett missförstånd här. Ska inte dölja med dekaler utan kapa och sen sätta dit alternativa delar då plåt kan vara svårt att få det att se bra ut. Eftersom det är hörnen så kan man tänkas sätta dit ex kolfiber eller aluminium delar och på så vis få det att se bra ut. Det lät kanske som jag bara skulle dälja men jag menade, ta bor, sätta på nytt och på så vis fixa det. Men frågan är fortfarande om det är ett bra alternativ. Blir väl blästra...

Aha, ok! Läste slarvigt, ber om ursäkt!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök