3888
Sök

Fråga om röd och blå kylarvätska

128 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
hej vet inte om detta blev rätt kategori men de är så att i min audi a4 01 så har jag röd kylarvätska och idag såg jag att den behövdes fyllas på så körde till macken och såg att de stod två olika sorters kylarvätska en med röd text och en med blå text.. jag tänkte ju att de måste va den färgen som flaskan innehåller ju så köpte den med röd text och kommer hem och fyller på en dl eller så, och märker att där va blå kylarvätska i flaskan..

så nu står jag där med bilen med röd kylarvätska och dl blå i de.. så till frågorna
gör de något att de blev lite blått i den?
är det inte så att i den med röd text ska där va röd vätska och den med blå text ska där va blå?
och den sista frågan: vad är skillnaden på de olika färgerna?

tacksam för svar:)

Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2011
Röd o blå ska generellt inte blandas då det bara blir gegg av det

Sen om det finns undantag vet jag inte, men, röd ska iaf inte blandas med blå

O Audi, då är det röd (G30?) som gäller iaf
Senast redigerat av it_mutt (2 september 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 september 2011
audi_ralle skrev:
hej vet inte om detta blev rätt kategori men de är så att i min audi a4 01 så har jag röd kylarvätska och idag såg jag att den behövdes fyllas på så körde till macken och såg att de stod två olika sorters kylarvätska en med röd text och en med blå text.. jag tänkte ju att de måste va den färgen som flaskan innehåller ju så köpte den med röd text och kommer hem och fyller på en dl eller så, och märker att där va blå kylarvätska i flaskan..

så nu står jag där med bilen med röd kylarvätska och dl blå i de.. så till frågorna
gör de något att de blev lite blått i den?
är det inte så att i den med röd text ska där va röd vätska och den med blå text ska där va blå?
och den sista frågan: vad är skillnaden på de olika färgerna?

tacksam för svar:)

Röd kylarglykol kan inte och får inte blandas med annan glykol än röd. Gör om gör rätt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

128 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
okej fan också men varför va där olika färger på flaskorna om de inte var de på innehållet? kan jag inte köra med bilen alls nu menar ni? de va ju inte 50/50 heller utan bara lite blått i
Senast redigerat av audi_ralle (2 september 2011)

2 624 Inlägg
2 september 2011
Röd är longlife. blå är vanlig. smile

128 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
okej men varför är ena flaskan röd och andra blå då trodde de hade med färgen att göra

2 624 Inlägg
2 september 2011
ja om du läser mitt förra inlägg så borde du förstå. wink

longlife kylarvätska är inget jag har kört då jag har hört mkt skit om det.. jag har alltid kört normal blå och det har funkat bäst. smile

Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2011
audi_ralle skrev:
okej men varför är ena flaskan röd och andra blå då trodde de hade med färgen att göra

Ja, det BORDE rimligen vara så, det tycker jag också.

Kan ju vara felupptappat...jag vet inte. Men jag skulle också, precis som du gjorde, gissat på Röd flaska=röd glykol

128 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
kan jag inte köra med bilen alls fören jag bytt allt?

2 624 Inlägg
2 september 2011
audi_ralle skrev:
kan jag inte köra med bilen alls fören jag bytt allt?

klart du kan.. men det är inget att rekommendera! jag skulle ha tippat ur det och haft i riktig blå kylarvätska direkt. smile

128 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
it_mutt skrev:
audi_ralle skrev:

Ja, det BORDE rimligen vara så, det tycker jag också.

Kan ju vara felupptappat...jag vet inte. Men jag skulle också, precis som du gjorde, gissat på Röd flaska=röd glykol

ja visst tycker man de och sen hade jag så brott att hälla i de att jag inte hann märka att den va blå den jag hällde i men vad säger ni kan jag inte köra alls nu?

Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2011
Traditionella kylvätskor av typ MEG är formulerade när gjutjärnsinnehållet i motorer var högt. De är ofta mycket bra på att skydda gjutjärn och innehåller ibland nitrit för att ge ytterligare skydd åt gjutjärnet.
Ibland tillförs även SCA - Supplemental Coolant Additive för att ge extra skydd, detta är en vätska eller ett "kylvätskefilter" och innehåller ofta nitirit som en stor beståndsdel.
Traditionella kylvätskor är ofta blå eller gröna, exempel på sådana är BASF G48 och Havoline AFC. Dessa används eller har använts vid någon tidpunkt av hela europas fordonstillverkare.
Moderna kylvätskor av traditionell typ innehåller inte Nitrit för att det skadar aluminium. Nitrit tillförs om så behövs av fordons tillverkaren i form av SCA enligt fordonets skötselanvisning. (se ovan)

Något mer modern är kylvätsla av OAT typ, ex den röda kylvätskan av typ G12 eller G30, ger ett bättre skydd för aluminiummotorer. De kallas ibland slarvigt för "Volkswagen glykol" pga att VAG var bland de första att införa den på 90-talet. (Audi, Seat, Volkswagen, Skoda)
Man bör inte använda blå/grön kylvätska om det föreskrivs röd. Röd brukar ofta vara av typ "longlife" som ger förlängt bytesintervall. Man bör inte blanda röd och blå/grön i ett kylsystem.

Det man kan vara säker på är att om man blandar två kylvätskor med olika inhibitorsystem så kommer de till viss del ta ut varandra och inte ge så gott skydd mot korrosion och kavitation som en oblandad kylvätska hade gjort.

Kylvätska bör bytas enligt föreskrivna bytesintervall då inhibitorerna förbrukas, det är syftet med dem. Frostskyddet avtar aldrig men motorn har inte längre skydd efter ca 24 månader med traditionell kylvätska. Vid många körtimmar kan en normal kylvätska vara slut efter 1 år, ex fordon i fjärrtrafik eller generatoraggregat med 24 timmars drift.

OAT kylvätska ger skydd i upp till 5 år vid gynnsamma förhållanden men 3-4 år är vanligare bytesintervall.

128 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
inget händer då han sa att de blir gegg de begar inte igen i kylaren eller nått då?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 september 2011
martinn skrev:
ja om du läser mitt förra inlägg så borde du förstå. wink

longlife kylarvätska är inget jag har kört då jag har hört mkt skit om det.. jag har alltid kört normal blå och det har funkat bäst. smile

Never i en VAG bil. Den röda glykolen är INTE bara en "longlife" eftersom aluminiumen i motorn tål inte den vanliga gröna/blå glykolen utan den ärgar sönder. Så på sikt om inte rätt glykol används och så blir det dyrt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2011
audi_ralle skrev:
inget händer då han sa att de blir gegg de begar inte igen i kylaren eller nått då?

Ja, jag vet inte, jag vet iaf att om man blandar "större mängder" av röd o blå, så blir det kattpiss av det o blir bara sörja av allt ihop.

Hur mycket/lite pratar vi om?

128 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
den va på mini sträcket och hällde på blå så jag kom upp till mitt i mellan max och min så kanske en dl eller nått

Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2011
audi_ralle skrev:
den va på mini sträcket och hällde på blå så jag kom upp till mitt i mellan max och min så
kanske en dl eller nått

JAG personligen skulle bytt. MEN, jag är inte rätt person att fråga då jag har fri tillgång till glykol (det står 25L dunkar med "skiten" hemma hos min far), så ja, det är knepigt. Vet inte riktigt vad som får plats där emellan.

Har du kört med bilen sen du fyllde på?

128 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
nej jag har inte kört med den men behöver den ikväll

Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2011
Ett alternativ SKULLE kanske kunna vara, att lossa expansionskärlet o hälla ut det vattnet du har där i.

Har du inte kört så bör det inte ha hunnit blanda sig mer än "där i".

Men ja, jag vet inte, bara en tanke

128 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
ja så kan man göra men ska faktist ta mig till macken och sätta dom på kanten varför de är blå kylarvätska i en med röd ettikett och är det fel så ska jag ha ny gratis
hur många liter har man i systemet ungefär?
Senast redigerat av audi_ralle (2 september 2011)

Sök