4195
Sök

Växelspaken slår och det vibrerar, Volvo 740

unibet
8 september 2011
Trådstartare
Tjenare.

När jag gasar fullt på 2,3an så slår det som f*n i golvet, typ som att kardanet är påväg upp genom golvet. Gissar på att det skulle kunna vara stödlagret som är dåligt då växellådskudde samt hardyskiva är ny.

Blir bara värre och värre för var dag man kör med den, förut så slog det bara till någon gång men nu slår det även vid lugn acceleration på 2,3an, samt nedbromsning.
Om det nu är stödlagret/lagerhållaren som är slut är det lätt att fixa problemet ?
Jag ska upp med bilen på en lyft i morgon och titta under, tänkte bara kolla om ni har någon idé om vad det kan vara.

Gäller en Volvo 740

Mvh
Senast redigerat av unibet (13 september 2011)

642 Inlägg
8 september 2011
Låter verkligen som att det är stödlagret som håller på att ge upp, bara känna imorrn när du har bilen på lyften om kardan glappar mycket.

unibet
8 september 2011
Trådstartare
DanneJ skrev:
Låter verkligen som att det är stödlagret som håller på att ge upp, bara känna imorrn när du har bilen på lyften om kardan glappar mycket.

Är det lätt att byta ut lagret ? byter man hållaren också ?

642 Inlägg
8 september 2011
Har aldrig bytt på Volvo förrut men på andra bilar har jag alltid bytt hållare och lager, blir lite dyrare men man slipper knepa och knåpa med att få ut lagret och sen sätta in det nya i hållaren, vet inte hur det sitter på 740 men kan tänka mig att det är liknande som på de flesta bakhjulsdrivna kärror.

unibet
8 september 2011
Trådstartare
Okej tack ! Då blir det att försöka ge sig på att byta det i morgon om det är felet.

unibet
9 september 2011
Trådstartare
Var under och kände på kardanet idag och stödlagerhållaren var riktigt slut, så kardanet kunde jag trycka upp och ner rätt så rejält. byter man bara hållaren då eller lagret också ?

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
9 september 2011
Kolla även så inte avgassystemet inte slår i golvet när du ändå är under bilen.. Om motorkuddarna är slut så kan det ta i golvet vid acceleration.. bara en tanke..

"My drinkingteam has a racingproblem"

unibet
9 september 2011
Trådstartare
kastintegrusivevhus skrev:
Kolla även så inte avgassystemet inte slår i golvet när du ändå är under bilen.. Om motorkuddarna är slut så kan det ta i golvet vid acceleration.. bara en tanke..

Okej näe avgassystemet är fint och motorkuddarna tror jag inte, tack ändå !

Men byter man lagret också ? för det känns ju rätt så onödigt o byta det om det bara är hållaren som är slut, men man kanske brukar byta lagret samtidigt.

4 001 Inlägg
9 september 2011
unibet skrev:
kastintegrusivevhus skrev:

Okej näe avgassystemet är fint och motorkuddarna tror jag inte, tack ändå !

Men byter man lagret också ? för det känns ju rätt så onödigt o byta det om det bara är hållaren som är slut, men man kanske brukar byta lagret samtidigt.

om lagret låter/går trögt/"kuggar" så byter man det också annars kör man slut på gummit ganska kvickt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

unibet
12 september 2011
Trådstartare
Tog bort kardan idag och skulle byta lagret och hållaren, men jag får f*n inte bort den gamla skiten. har hållit på i flera timmar nu utan resultat..

unibet
13 september 2011
Trådstartare
skoga skrev:
jag försökte med men här har du en guid http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … p?p=778955

Har provat med den där guiden, han skriver knacka lite lätt eller kapa.. men jag stod o knackade hur länge som helst, och kapa kan man ju inte göra för då förstör man ju skyddsringarna.
Tack ändå. smile

Jag får väl ta med kardanet till nån tryckpress så får dom ordna det.

unibet
13 september 2011
Trådstartare
Ska ge mig ut o se om jag kan försöka värma lagret o sen slå ut de, tips uppskattas smile

59 Inlägg
13 september 2011
unibet skrev:
Ska ge mig ut o se om jag kan försöka värma lagret o sen slå ut de, tips uppskattas smile

jag skulel byta på min 940 och jag försökte i flera timmar sen insåg jag att det bara var att lämna in kardanen och be dem pressa bort och dit nya saker arbetet gick på 300kr och lagret 200kr och hållaren 750kr så 300kr extra är itne så farligt wink

unibet
13 september 2011
Trådstartare
skoga skrev:
unibet skrev:

jag skulel byta på min 940 och jag försökte i flera timmar sen insåg jag att det bara var att lämna in kardanen och be dem pressa bort och dit nya saker arbetet gick på 300kr och lagret 200kr och hållaren 750kr så 300kr extra är itne så farligt wink

Jo det går ju lämna in om man vill, men nu släppte iaf lagret så just nu väntar jag på att det nya lagret ska bli riktigt kallt så jag kan trycka dit det enkelt sen smile

unibet
13 september 2011
Trådstartare
Då satte man dit kardanet ikväll och tog en provsväng med misslyckat resultat, nu börjar bilen guppa när man kommer runt 2-3 tusen varv på 2an, och sen skrapar det fram.. typ som att hardyskivan är slut. men stannar man och sen kör igen så har skrapandet försvunnit och så händer samma sak igen. Växelspaken åker väldigt mycket upp och ner, den riktigt hoppar kan man säga..

Lyfte upp bilen igen och kände på kardanet, det var riktigt stumt som det ska vara med ny hållare + lager och det är ju bra. kollade hardyskivan och den var fin.. bilen blev sämre efter bytet ikväll, vet inte vad det är för problem nu, börjar bli riktigt trött på bilen nu.

Någon som har några tips om vad det kan vara ?

59 Inlägg
13 september 2011
har typ samma problem med min nu, men har funderat lite och kan det inte vara växellådsbussningarna som är kassa på våra sossebilar ?

668 Inlägg
13 september 2011
Om växelspaken hoppar så är det nog växellåds kudden eller nån motor kudden. Kör runt med dåliga motrkuddar i saaben och då hoppar hela motorn vid motorbromsning och hårda accelerationer.

4 293 Inlägg
13 september 2011
Fick liknande problem på min bil efter att vxllådan var nere för reparation. Det var skruven ifrån spakstället som låg emot ovansidan på hardyskivan och "svarvade" den.

Kanske är något fel på bakaxeln annars?

unibet
13 september 2011
Trådstartare
Växellådskudden är bara nån månad gammal, ingenting ligger emot hardyskivan. det är dock bara på 2 och 3an som det händer sen efter 3000rpm så kan jag gasa fullt. men det har uppstått ett missljud nu hela tiden när man kör, låter som det kommer under spaken. det kom nu ikväll efter jag bytte stödlagret o hållare.

Blir inte riktigt klok på bilen, har god lust o tända eld på skiten.

Sök