Hjälp angående avstämning.

Wiesel dB Jägare!
14 september 2011 · 732 Inlägg

Tjenare!

Tänkte be någon kunnig om lite hjälp då jag inte riktigt kommer ihåg hur det är. (Använder mig av aeroport)
För varje 2cm man ökar själva rörets längd med 2cm så sänker man avstämningen med 1Hz? Rätta mig om jag har fel?

Skulle iallafall vilja ha hjälp att räkna ut hur långt röret skall vara för att få avstämningen 35Hz på denna låda. Den är för närvarande avstämd till 42Hz med själva röret utan trattar på 11cm.

Vb = 106, liter
Vb (total) = 114,2 liter
Fb = 42Hz
F3 = 33,46Hz


Tack på förhand!
Mvh

M_icke_
14 september 2011 · 3 466 Inlägg

http://www.linearteam.dk/default.aspx?p … calculator

Där finns en online-version av beräkningsprogrammet som jag brukar använda.
du trycker in nettovolym, avstämningsfrekvens, portstorlek och sen klickar du bara på calculate så får du fram det

Med en 6" port(15.24cm) och nettovolym på 106 liter och en avstämning på 35hz så får jag portlängden till runt 31cm, vilket innebär ett rör på 23cm+ trattar i båda ändar. Tänk på att om du ska ha hela porten i lådan så får du kompensera lite på nettovolymen för den extra volymen som porten tar upp i lådan om du vill ha de så teoretiskt exakt som möjligt.
smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Wiesel dB Jägare!
14 september 2011 · 732 Inlägg

Okej! Tack så jätte mycket för svar och för beräkningsprogrammet! smile

Mvh Wiesel

AndrAAx
14 september 2011 · 742 Inlägg

Är du ute efter SPL så ska du ha hela porten utanför lådan!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Wiesel dB Jägare!
14 september 2011 · 732 Inlägg

Ja det är jag medveten om! smile
Dock så ska jag se vad jag kan göra åt saken, för när jag tävlar i ljudbutikens tävlingar får bygget ej överskrida baksätets högsta kant i min klass!

Slemrotta
14 september 2011 · 533 Inlägg

Hmm... får inte beräkningen på hemsidan att funka? Får bara "Length of each vent: NaN Centimeters" och "Vent Mach : NaN" ?

Min låda är på 100L, 1st 6"port med trattar och vill spela typ 38hz. Någon som får det att funka?

Edit: Kör just nu med full-långt rör på 35cm med båda trattarna på, och tycker det spelar för lågt, blir väldigt bra bas med hiphop-låtar (dom flesta) men allt annat, så som dance, pop och nya "hits" basar inte alls lika bra?

Senast redigerat av Slemrotta (14 september 2011)

M_icke_
14 september 2011 · 3 466 Inlägg

du har inte skrivit 15,24cm istället för 15.24cm? Skriver man kommatecken så funkar programmet inte.. måste va punkt tongue

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Rigan
15 september 2011 · 451 Inlägg

AndrAAx skrev:
Är du ute efter SPL så ska du ha hela porten utanför lådan!

Hittade du på den själv eller? roll

Rigan
15 september 2011 · 451 Inlägg

Wiesel skrev:
Tjenare!
För varje 2cm man ökar själva rörets längd med 2cm så sänker man avstämningen med 1Hz? Rätta mig om jag har fel?

Det mest intressanta gällande avstämningar är hur mycket motstånd du har i porten. Ta inte sånt här mellan tummen och pekfingret utan räkna ut det eftersom det ändå är en relativt lätt beräkning (eller ta svaret ur ett random program som länkats)

Rigan
15 september 2011 · 451 Inlägg

Slemrotta skrev:
Hmm... får inte beräkningen på hemsidan att funka? Får bara "Length of each vent: NaN Centimeters" och "Vent Mach : NaN" ?

Min låda är på 100L, 1st 6"port med trattar och vill spela typ 38hz. Någon som får det att funka?

Edit: Kör just nu med full-långt rör på 35cm med båda trattarna på, och tycker det spelar för lågt, blir väldigt bra bas med hiphop-låtar (dom flesta) men allt annat, så som dance, pop och nya "hits" basar inte alls lika bra?

Du måste ta hänsyn till att vad din baslåda är avstämd till inte har ett smack att göra med hur den låter i din bil.
Jag vet inte varför folk är så fixerade vid helmholtzresonanser i luftportarna när det har en sådan liten inverkan på slutresultatet. Vill du att 38 hz skall låta högst i din bil så har det väldigt lite med din basports avstämning att göra.

Detta handlar om billjud, inte ljud i ett oändligt rum där det faktiskt finns tumregler.
There aren't any rules of thumb in car audio.

Slemrotta
15 september 2011 · 533 Inlägg

Rigan skrev:

Slemrotta skrev:
Hmm... får inte beräkningen på hemsidan att funka? Får bara "Length of each vent: NaN Centimeters" och "Vent Mach : NaN" ?

Min låda är på 100L, 1st 6"port med trattar och vill spela typ 38hz. Någon som får det att funka?

Edit: Kör just nu med full-långt rör på 35cm med båda trattarna på, och tycker det spelar för lågt, blir väldigt bra bas med hiphop-låtar (dom flesta) men allt annat, så som dance, pop och nya "hits" basar inte alls lika bra?

Du måste ta hänsyn till att vad din baslåda är avstämd till inte har ett smack att göra med hur den låter i din bil.
Jag vet inte varför folk är så fixerade vid helmholtzresonanser i luftportarna när det har en sådan liten inverkan på slutresultatet. Vill du att 38 hz skall låta högst i din bil så har det väldigt lite med din basports avstämning att göra.

Detta handlar om billjud, inte ljud i ett oändligt rum där det faktiskt finns tumregler.
There aren't any rules of thumb in car audio.

Lite måste det ju ha inverkan, för min förra låda med dubbla 12" på 1500Wrms tillsammans spelade ALL musik med jävligt mycket bas, och den peakade på typ 48hz, och min nuvarande låda med dubbla 12" på 1500wrms tillsammans spelar endas hiphop med bra bas, och ligger ungefär på 30hz kanske... Så det borde väl ha skillnad?

AndrAAx
15 september 2011 · 742 Inlägg

Rigan: Nope det är utprovat och fastställt!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Slemrotta
15 september 2011 · 533 Inlägg

Slemrotta skrev:

Rigan skrev:

Slemrotta skrev:
Hmm... får inte beräkningen på hemsidan att funka? Får bara "Length of each vent: NaN Centimeters" och "Vent Mach : NaN" ?

Min låda är på 100L, 1st 6"port med trattar och vill spela typ 38hz. Någon som får det att funka?

Edit: Kör just nu med full-långt rör på 35cm med båda trattarna på, och tycker det spelar för lågt, blir väldigt bra bas med hiphop-låtar (dom flesta) men allt annat, så som dance, pop och nya "hits" basar inte alls lika bra?

Du måste ta hänsyn till att vad din baslåda är avstämd till inte har ett smack att göra med hur den låter i din bil.
Jag vet inte varför folk är så fixerade vid helmholtzresonanser i luftportarna när det har en sådan liten inverkan på slutresultatet. Vill du att 38 hz skall låta högst i din bil så har det väldigt lite med din basports avstämning att göra.

Detta handlar om billjud, inte ljud i ett oändligt rum där det faktiskt finns tumregler.
There aren't any rules of thumb in car audio.

Lite måste det ju ha inverkan, för min förra låda med dubbla 12" på 1500Wrms tillsammans spelade ALL musik med jävligt mycket bas, och den peakade på typ 48hz, och min nuvarande låda med dubbla 12" på 1500wrms tillsammans spelar endas hiphop med bra bas, och ligger ungefär på 30hz kanske... Så det borde väl ha skillnad?

Edit: Är samma bil vi pratar om i bägge fallen smile

AndrAAx
15 september 2011 · 742 Inlägg

Djupare avstämning brukar ge bättre musiklåda, ska kunna spela all sorts musik! Men beror mycket på vilka element du använder, vilken bil du har och vilket håll lådan spelar.

30hz är en låg avstämning! Då borde lådan vara ganska stor och porten lång!

Enkel test för att se avstämningen.

Spela olika toner, 1hz steg, där basen ser ut att "står still" där har du din avstämning (ungefär).

Avstämning och vart det peekar är 2 olika saker, din bil peekar på ett ställe och baslådan kan göra det på ett annat.

Senast redigerat av AndrAAx (15 september 2011)

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Slemrotta
15 september 2011 · 533 Inlägg

AndrAAx skrev:
Djupare avstämning brukar ge bättre musiklåda, ska kunna spela all sorts musik! Men beror mycket på vilka element du använder, vilken bil du har och vilket håll lådan spelar.

30hz är en låg avstämning! Då borde lådan vara ganska stor och porten lång!

Enkel test för att se avstämningen.

Spela olika toner, 1hz steg, där basen ser ut att "står still" där har du din avstämning (ungefär).

Avstämning och vart det peekar är 2 olika saker, din bil peekar på ett ställe och baslådan kan göra det på ett annat.

Ja, efter jag räknade lite i det där onlineprogrammet så visar den att jag kör i ungefär 34hz just nu. Då kör jag full-långt 6"port på 35cm i en låda som är ca 106 liter. Enligt programmet så ska jag korta porten till ca 16cm för att få 42hz.

AndrAAx
15 september 2011 · 742 Inlägg

Program och verklighet är inte alltid samma! Prova kapa porten typ 2cm och testa, sedan kapa yttligare 2cm och testa, gör så tills du blir nöjd eller du får ett sämre resultat, då vet du att du kapat för mycket! tongue

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
M_icke_
15 september 2011 · 3 466 Inlägg

Slemrotta skrev:

AndrAAx skrev:
Djupare avstämning brukar ge bättre musiklåda, ska kunna spela all sorts musik! Men beror mycket på vilka element du använder, vilken bil du har och vilket håll lådan spelar.

30hz är en låg avstämning! Då borde lådan vara ganska stor och porten lång!

Enkel test för att se avstämningen.

Spela olika toner, 1hz steg, där basen ser ut att "står still" där har du din avstämning (ungefär).

Avstämning och vart det peekar är 2 olika saker, din bil peekar på ett ställe och baslådan kan göra det på ett annat.

Ja, efter jag räknade lite i det där onlineprogrammet så visar den att jag kör i ungefär 34hz just nu. Då kör jag full-långt 6"port på 35cm i en låda som är ca 106 liter. Enligt programmet så ska jag korta porten till ca 16cm för att få 42hz.

För att få en låda som peakar vid 48hz så ska du lägga avstämningen 10-15hz under det.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
15 september 2011 · 3 466 Inlägg

AndrAAx skrev:
Djupare avstämning brukar ge bättre musiklåda, ska kunna spela all sorts musik! Men beror mycket på vilka element du använder, vilken bil du har och vilket håll lådan spelar.

30hz är en låg avstämning! Då borde lådan vara ganska stor och porten lång!

Enkel test för att se avstämningen.

Spela olika toner, 1hz steg, där basen ser ut att "står still" där har du din avstämning (ungefär).

Avstämning och vart det peekar är 2 olika saker, din bil peekar på ett ställe och baslådan kan göra det på ett annat.

Nej, avstämningen är vid den frekvens konen rör sig som mest och basen ger som lägst impedans. När konen i princip står still och det låter högt ändå har du hittat Lådans "peak", alltså där lådan har som högst verkningsgrad. Du kan även mäta fram avstämningen. Vid den frekvensen som steget drar som mest ström har du din avstämning.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Drönirettab
15 september 2011 · 21 761 Inlägg

Där håller jag nog med AndrAAx faktiskt, omkring avstämningsfrekvensen har konen som minst rörelse eftersom baselementet får mest "hjälp" av porten där. Kollar man i ett beräkningsprogram så syns det i konrörelsediagrammet att konen rör sig som minst vid avstämningen.

Däremot ökar konrörelsen märkbart en liten bit ovanför avstämningen, för att sedan minska igen med ökad frekvens. smile

Nitromast Dr. Scanner
16 september 2011 · 2 167 Inlägg

Drönirettab skrev:
Där håller jag nog med AndrAAx faktiskt, omkring avstämningsfrekvensen har konen som minst rörelse eftersom baselementet får mest "hjälp" av porten där. Kollar man i ett beräkningsprogram så syns det i konrörelsediagrammet att konen rör sig som minst vid avstämningen.

Däremot ökar konrörelsen märkbart en liten bit ovanför avstämningen, för att sedan minska igen med ökad frekvens. smile

Om jag förstår detta rätt så blir det annorlunda om man spelar under avstämningen, att konan bara fortsätter att röra sig mer och mer tills den bokstavligen går sönder och därför använder man sig av subsonic?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang