DanneJ´s Toyota Supra Mkiv TT -93, Update 1/12

DanneJ
3 november 2011 · 642 Inlägg

Astroid skrev:
Riktigt snygg bil! Men lite tråkigt med allt som hänt... men du gör ett bra jobb!
Keep up the good work!! Så följer jag dig hela vägen igenom tråden;)

Härligt att höra, ja lite småtrist när man upptäcker saker i efterhand men tyvärr är det sånt man får räkna med när man köper bil, ger ju dock utrymme att bygga allt korrekt så som jag vill ha det och så att jag vet att allt är schjysst sen wink

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
CarpeDiem German Engineering
3 november 2011 · 9 081 Inlägg

Hur går det med projektet, Danne smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
DanneJ
3 november 2011 · 642 Inlägg

Update

Har inte hänt så mycket sen sist, har kört bilen en hel del för att köra av mig lite inför vintern och för att testa lite saker som vart lite vajsing.

Bilen har börjat misstända när man kör på högre laddtryck så har sänkt laddet och satt det på 1.45 bar, trycker på som fan och har AFR:en nere på 11.8, på högre laddtryck sköt det på upp mot 13-13.5 vilket inte motorn är ett speciellt stort fan av. Spridarnas Duty cycle ligger på 82,6% så finns lite utrymme att kräma ur lite till ur dem ifall man skulle vilja men soppasystemet kommer ändå troligen att få sig en lite makeover så spridarna byts nog ut mot större diton. Misständningarna beror till största delen på tändspolarna som börjat tacka för sig efter 18 års trogen tjänst så det blir att byta till fräscha tändspolar och tändstift under vintern, tändspolskontakterna är bytta sedan tidigare så de behöver jag inte bekymra mig om.

Har även komptestat motorn och så har motorn leakdowntestats för att se så att allt är schjysst, fick härliga värden så maskin är pigg och kry och det efter att ha släppt loss 700 hästar de senaste 4-5 åren. Man kan inte annat än älska 2jz-gte. Betyder att maskin får sitta kvar över vintern och eftersom jag inte siktar på högre effekt ännu så får plånboken vila lite också och det blir att satsa på en omlackering istället.

Plånboken har dock fått jobba lite och har införskaffat ytterliggare lite smågodis, ska köra med STRI-mätare rakt igenom tänkte jag så har införskaffat oljetemp, oljetryck och laddtryck och en ny modellanpassad mätarhållare för a-stolpen för mätare som är 60 mm. Kommer även komplettera med mer mätare senare under vintern.

Bild på mätarna och mätarhållaren:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-5f16843120712073723b06dd0eb91695.jpg

Har även bestämt mig för att köra vidare på vanlig soppa och skjuter upp etanolplanerna framåt i tiden så har lagt vantarna på ett Vatten/Metanol-insprut från AEM.

Har inte fått hem kittet men här är en bild på hur det ser ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-72b1070cf1ba7fe6d246058c7dabccf8.jpg


Snart blir det att ställa av bilen så man kan börja jobba på lite med bilen smile

Senast redigerat av DanneJ (3 november 2011)

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
JDMCRAZE
3 november 2011 · 2 077 Inlägg

Kommer bli najs smile
Hoppas det löser sig med laddet med!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
DanneJ
3 november 2011 · 642 Inlägg

JDMCRAZE skrev:
Kommer bli najs smile
Hoppas det löser sig med laddet med!

Kommer nog bli väldigt najs, blir mycket godis till bilen i vinter, det är den värd tycker jag wink

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
JDMCRAZE
3 november 2011 · 2 077 Inlägg

DanneJ skrev:

JDMCRAZE skrev:
Kommer bli najs smile
Hoppas det löser sig med laddet med!

Kommer nog bli väldigt najs, blir mycket godis till bilen i vinter, det är den värd tycker jag wink

Ohja smile
Hoppas få se den på Wangan Meet 4 så smile

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
DanneJ
7 november 2011 · 642 Inlägg

Liten miniupdate:

Var ute i lördagskväll och lät en robot köra 201 m långsladd och bränna upp det sista av bakdäcken, tackar Kvalle här på garaget för bilderna wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81532/81532-7a0e5a3ce5c61a5ec05b6f6b61627b80.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81532/81532-c9821598d9d1422ced2f4ea762ee46ea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81532/81532-493ba2d1821eb9aed90c59668db00acf.jpg

Utöver det har bilen börjat tappa laddtryck och fått en märklig tomgång så efter lite gammaldags felsökning och läcksökning med startgasen i ena näven visade det sig att dumpen andats ut sina sista andetag, läckte som ett såll redan på tomgång så det blir att lägga till en dump på vinterlistan som börjar bli lite för lång snart.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
CarpeDiem German Engineering
7 november 2011 · 9 081 Inlägg

Trist med laddtrycks problem, men det ordnar sig smile Håller tummarna.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
DanneJ
7 november 2011 · 642 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Trist med laddtrycks problem, men det ordnar sig smile Håller tummarna.

Lite småtrist men vintern är här nu så det löser sig innan solen tittar fram igen på vårkanten smile

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
JDMCRAZE
7 november 2011 · 2 077 Inlägg

DanneJ skrev:

CarpeDiem skrev:
Trist med laddtrycks problem, men det ordnar sig smile Håller tummarna.

Lite småtrist men vintern är här nu så det löser sig innan solen tittar fram igen på vårkanten smile

Bra då kommer du och hälsar på nere i Skåne sen då med massa andra big_smile
På the one and only,Wangan Meet big_smile hehe!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
DanneJ
8 november 2011 · 642 Inlägg

JDMCRAZE skrev:
Bra då kommer du och hälsar på nere i Skåne sen då med massa andra big_smile
På the one and only,Wangan Meet big_smile hehe!

Vi får la se, är en bit att åka men jag gillar att köra Supra så kan nog bli en tripp neråt i landet wink

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
JDMCRAZE
8 november 2011 · 2 077 Inlägg

DanneJ skrev:

JDMCRAZE skrev:
Bra då kommer du och hälsar på nere i Skåne sen då med massa andra big_smile
På the one and only,Wangan Meet big_smile hehe!

Vi får la se, är en bit att åka men jag gillar att köra Supra så kan nog bli en tripp neråt i landet wink

Ja jag vill fan se din Supra live smile
Kollar på mk3or just nu så..

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
Supra_robin
8 november 2011 · 4 663 Inlägg

en läckande dump e inge kul.

DanneJ
8 november 2011 · 642 Inlägg

Saab_Robin skrev:
en läckande dump e inge kul.

Hehe ne inte riktigt, bilen blev ganska trött faktiskt tongue

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Supra_robin
9 november 2011 · 4 663 Inlägg

DanneJ skrev:

Saab_Robin skrev:
en läckande dump e inge kul.

Hehe ne inte riktigt, bilen blev ganska trött faktiskt tongue

märkte de med när jag körde på motorvägten till norrtälje och en slang till gamla dumpen sprack.

DanneJ
9 november 2011 · 642 Inlägg

Saab_Robin skrev:

DanneJ skrev:

Saab_Robin skrev:
en läckande dump e inge kul.

Hehe ne inte riktigt, bilen blev ganska trött faktiskt tongue

märkte de med när jag körde på motorvägten till norrtälje och en slang till gamla dumpen sprack.

Hehe aj då, kan inte varit speciellt skojigt tongue

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
DanneJ
9 november 2011 · 642 Inlägg

Update

Hämtade ut ett fint paket från Posten idag:

Ett stycke AEM Water/Meth injection kit:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-70ce7dddbf9b9debc096f3c904329e20.jpg

Godis:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-7d5bc881eb57c59d60c6858651578d90.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-d22b68aa503c13467382e422fd9b57de.jpg

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
CarpeDiem German Engineering
9 november 2011 · 9 081 Inlägg

Alltid kul att få paket smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
SportPilot Ubåtsingenjör
9 november 2011 · 7 232 Inlägg

ser trevligt ut smile Men vad gör ett sånt här water meth kit ? smile sprutar det in en blandning utav vatten och methanol i soppan ??

Varför blandar man med vatten ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
DanneJ
9 november 2011 · 642 Inlägg

CHEEVA skrev:
ser trevligt ut smile Men vad gör ett sånt här water meth kit ? smile sprutar det in en blandning utav vatten och methanol i soppan ??

Varför blandar man med vatten ?

Blandningen sprutas in innan gasspjället tillsammans med insugsluften och gör så att insugs och cylindertemperaturerna sänks och det fungerar även som oktanhöjande. Metanol i sig är extremt självantändligt, därför man blandar det med vatten då vatten inte kan brinna, det går att köra med bara metanol men det är rekommenderat att köra med en 50/50 blandning.

Eftersom att det är oktanhöjande så finns det även en hel del effekt att hämta eftersom man kan laborera lite mer med tändningen smile

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang