För spänd handbroms?

katastroferna
5 november 2011 · 68 Inlägg

Tjenixen!

Det är så att jag ska besiktiga bilfan snart och jag undrar om handbromsen kan vara för spänd?
Den går att dra upp 5 snäpp och sen går det inte längre, kan dom ge en tvåa på det eller ska det inte vara några problem?

Alx_vlnt |Make Low Not War|
5 november 2011 · 119 Inlägg

aldrig varit med om att dom ska säga något om den tar för bra?! så länge den inte ligger på när du har den i "noll" läge eller vad man ska säga. rätta mig om jag har fel!smile

Senast redigerat av alex47 (5 november 2011)

Tailored Squad | same ambition different style
andreasliljemark
5 november 2011 · 210 Inlägg

Ja fick nedslag på "handbroms - rörelsereserv för kort"

Öppna luckan o släpp efter lite bara, om de tar max runt 8-10 hack brukar de va lagom smile

Mercedesturbodiesel Sothora <3
5 november 2011 · 1 201 Inlägg

andreasliljemark skrev:
Ja fick nedslag på "handbroms - rörelsereserv för kort"

Öppna luckan o släpp efter lite bara, om de tar max runt 8-10 hack brukar de va lagom smile

och det betyder att du hade för kass handbroms.. Att den inte tog förens slutet på spakrörelsen

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
twin_cam Smålänning
5 november 2011 · 7 877 Inlägg

De går mycket bra.

Min vart tvärlås vid 3 hack, då klappade dom nästan händer smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 november 2011 · 10 427 Inlägg

Jag har besiktat min 740 med ordentligt spänd vajer flera ggr utan problem,
ingen som ens sagt nåt särskilt om det smile Borde vara ungefär 5 snäpp som trådskaparen har.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Pavva
5 november 2011 · 1 215 Inlägg

När vi justerar handbroms i skolan så ska den låsa på 2'a eller 3'e  hacked, då är läraren nöjd.

den ska ta så tidigt som möjligt utan att ligga i när du lättat på spaken.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Zzoink
5 november 2011 · 1 229 Inlägg

jaa jag fick höra på besiktningen att den ska låsa vid 3 hacket smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
5 november 2011 · 10 427 Inlägg

Besiktade BMWn förra veckan och då dög det tydligen att pbromsen tar mer eller mindre längst upp.
Kanske är helt beroende på vem som besiktar bilen wink

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
5 november 2011 · 6 170 Inlägg

Saab 9-5 ska ta på fjärde hacket enligt saabs verkstadsmanual och gör den inte det ska den justeras tills den gör det eller ska defekta delar bytas och justeras så att det tar vid fjärde hacket.

Så rent allmänt kan det nog stämma rätt bra att handbromsen ska ta vid 3-5 hack..

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
katastroferna
6 november 2011 · 68 Inlägg

Tack för alla svaren. smile

sleepyoh
6 november 2011 · 1 319 Inlägg

Dom lär skita i det rent ut sagt, så länge den kan låsa hjulen och stanna bilen så är det Ok..

_----------'
KHRacing
6 november 2011 ·

sleepyoh skrev:
Dom lär skita i det rent ut sagt, så länge den kan låsa hjulen och stanna bilen så är det Ok..

Totalt fel !

En handbroms på en svenskregistrerad personbil behöver varken kunna låsa de hjul som handbromsen går på, eller kunna stanna fordonet.

Den exakta regelrubriceringen kan jag dock ej.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 november 2011 · 6 170 Inlägg

KHRacing skrev:

sleepyoh skrev:
Dom lär skita i det rent ut sagt, så länge den kan låsa hjulen och stanna bilen så är det Ok..

Totalt fel !

En handbroms på en svenskregistrerad personbil behöver varken kunna låsa de hjul som handbromsen går på, eller kunna stanna fordonet.

Den exakta regelrubriceringen kan jag dock ej.

Handbromsen ska kunna stoppa en viss procent av bilen vikt tror jag...

Dom sa något sånt på besiktningen sist iaf...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
KHRacing
6 november 2011 ·

TBOC_Razor skrev:

KHRacing skrev:

sleepyoh skrev:
Dom lär skita i det rent ut sagt, så länge den kan låsa hjulen och stanna bilen så är det Ok..

Totalt fel !

En handbroms på en svenskregistrerad personbil behöver varken kunna låsa de hjul som handbromsen går på, eller kunna stanna fordonet.

Den exakta regelrubriceringen kan jag dock ej.

Handbromsen ska kunna stoppa en viss procent av bilen vikt tror jag...
Dom sa något sånt på besiktningen sist iaf...

Detta stämmer mkt bättre än beskrivningen ovan dock smile

En viss procent är defenitigt ej hela bilens vikt, således behöver ju handbromsen ej kunna stoppa bilen om den rullar.

Detta är inte handbromsens funktion alls. Då hade den hetat nödbroms, som i USA lol

mvh Kristian

edit: en massa stavfel

Senast redigerat av KHRacing (6 november 2011)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 november 2011 · 6 170 Inlägg

KHRacing skrev:

TBOC_Razor skrev:

KHRacing skrev:

Totalt fel !

En handbroms på en svenskregistrerad personbil behöver varken kunna låsa de hjul som handbromsen går på, eller kunna stanna fordonet.

Den exakta regelrubriceringen kan jag dock ej.

Handbromsen ska kunna stoppa en viss procent av bilen vikt tror jag...
Dom sa något sånt på besiktningen sist iaf...

Detta stämmer mkt bättre än beskrivningen ovan dock smile

En viss procent är defenitigt ej hela bilens vikt, således behöver ju ahndbromsen aj kunna stoppa bilen om den rullar.

Detta är inte handbromsens funktion alls. Då hade den hetat nödbroms, som i USA lol

mvh Kristian

Procent måste inte vara mindre än utan kan vara mer än också wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
driftking199
6 november 2011 · 322 Inlägg

så länge den inte ligger på är de väll lungt man brukar säga 3-5 hack är bra:P

sleepyoh
6 november 2011 · 1 319 Inlägg

KHRacing skrev:

sleepyoh skrev:
Dom lär skita i det rent ut sagt, så länge den kan låsa hjulen och stanna bilen så är det Ok..

Totalt fel !

En handbroms på en svenskregistrerad personbil behöver varken kunna låsa de hjul som handbromsen går på, eller kunna stanna fordonet.

Den exakta regelrubriceringen kan jag dock ej.

Jag menar inte att den ska kunna låsa hjulen när man rullar och inte heller att den ska kunna stanna bilen. Men den måste vara tillräckligt bra för att kunna hålla bilen STILLA. Dock jävligt dumt formulerat av mig kanske..

Senast redigerat av sleepyoh (6 november 2011)

_----------'
driftking199
6 november 2011 · 322 Inlägg

sleepyoh skrev:

KHRacing skrev:

sleepyoh skrev:
Dom lär skita i det rent ut sagt, så länge den kan låsa hjulen och stanna bilen så är det Ok..

Totalt fel !

En handbroms på en svenskregistrerad personbil behöver varken kunna låsa de hjul som handbromsen går på, eller kunna stanna fordonet.

Den exakta regelrubriceringen kan jag dock ej.

Jag menar inte att den ska kunna låsa hjulen när man rullar och inte heller att den ska kunna stanna bilen. Men den måste vara tillräckligt bra för att kunna hålla bilen STILLA. Dock jävligt dumt formulerat av mig kanske..

moderna besikningsstationer mäter bromsverkan och hur mycke bilen väger har man för lite blir de en 2a
medans andra bara kollar på så den tar jämt o hur mycke den tar när DOM drar i spaken
sitter de nån som är klen så är de väll klart de inte tar:Dbig_smilebig_smile

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
6 november 2011 · 559 Inlägg

Frågade på skoj besiktningsmannen angående handbromsen (var förra året i april), detta fick jag till svar:

17% av bilens vikt i 14 graders lutning måste bilen kunna stå still i för att vara godkänd. Deras handdator räknar ut detta med hjälp av regnumret (för att få bilens vikt) samt visar minsta siffra på bromsklockan.

Mvh Thomas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang