3322
Sök

Projekt Toxic Bird! Pro Touring Pontiac Firebird T/A 70:a

Har alltid varit svag för muskelbilsepoken men av olika skäl så har det inte blivit nån förrns nu på äldre dar. Bygger nu på en Trans-Am från 1970, första årgången av andra generationen Firebirds. Det kommer att bli Pro... Visa mer

189 079 Visningar
Uppdaterades senast 28 juni 2017
1 080 Inlägg
23 januari 2013
Lycan skrev:
OpelP1 skrev:
Läckert!

Ska bli kul att se resultatet! smile

Då är vi två som väntar på resultatet. big_smile

Fan önskar att mitt projekt var så, bara att luta sig tillbaka och vänta på resultat wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
24 januari 2013
USD står idag i ungefär 6,50, eller hur? När varorna kommer till Sverige ska du betala 29,5 % avgift på både delarna OCH frakten (25 % moms och 4,5 % tullavgift på bildelar ... olika tullsatser beroende på varuslag). Då hamnar du på strax under 8,50 per dollar du betalt. Sedan tillkommer ibland lite avgift från posten.

Så om du räknar 10:- per USD bör du helt säkert inte känna dig blåst smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 049 Inlägg
24 januari 2013
Lycan skrev:
Hej!
Håller på med ett Pro Touringbygge baserat på en Pontiac Firebird Trans Am 70:a. Bilen var inte orginal när jag inhandlade den, motor och låda hade ersatts av en Cheva 454:a med en TH400.

http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-89a227e17a58e51c18d8a65a78400269.jpg
Sen fanns det klassiska 80-tals customtricket med nyare baklysen, var väl mer vilja än kunnande från den som gjort det.

http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-fc83a7f4bd02965fa4545e83c398c9e5.jpg
Eftersom bakänden ändå var "söndersågad" från början så bestämde jag mig för att bygga min version. Efter lite funderande och filosoferande hur Pontiac skulle kunnat gå vidare med 69:ans bakände så kom jag fram till detta.

http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-274de4b4eecbe7c6beafc5cf48146138.jpg
Bilen har rivits ned i molekyler, den är helt otroligt rostfri i karossen, som helt ny undertill. Det som börjat ge sig var skärmkanterna, köpte nya "quarter panels" som jag svetsade dit. Tennspacklade givetvis svetsskarvarna.

http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-d3243237adb8741e794443c3a29811c2.jpg
Blev ganska nöjd med resultatet.

Har hållit på ett tag så det kommer mer bilder men detta får vara presentationen av projekt Toxic Bird.

Camaro och Firebird har nära nog identiska karosser, detta skulle kunna vara min Camaro när den till sist stog plåtren. Vilken metod användes för att ta bort färg?
Senast redigerat av tommyhjortasen (24 januari 2013)

262 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
pontiacen skrev:
Fan önskar att mitt projekt var så, bara att luta sig tillbaka och vänta på resultat wink

Måste erkänna att det har spårat ut lite detta projekt, var väl inte meningen att bilen skulle hamna i garage så länge som den gjort. Men det är ju så förbaskat kul att släppa lös kreativiteten och sitta och filosofera över linjerna på bilen i garaget. Kul att du uppskattar min tråd och hoppas att du ska hänga med tills den är klar.

-MATS- skrev:
USD står idag i ungefär 6,50, eller hur? När varorna kommer till Sverige ska du betala 29,5 % avgift på både delarna OCH frakten (25 % moms och 4,5 % tullavgift på bildelar ... olika tullsatser beroende på varuslag). Då hamnar du på strax under 8,50 per dollar du betalt. Sedan tillkommer ibland lite avgift från posten.

Så om du räknar 10:- per USD bör du helt säkert inte känna dig blåst smile

Jepp! Gör aldrig några glädjekalkyler utan räknar runt tian en krona upp eller ned.

tommyhjortasen skrev:
Camaro och Firebird har nära nog identiska karosser, detta skulle kunna vara min Camaro när den till sist stog plåtren. Vilken metod användes för att ta bort färg?

Har använt flera metoder, de stora yttre ytorna slipade jag bort färgen med en lågvarvig slipmaskin (400rpm) och kornstorlek 60 på pappret. Givetvis får man ha lite fingertoppskänsla för 60 papper river bra i plåten om man inte passar sig, bilen är ju lackad med termoplastisk acryl orginal och den är ett gissel att få bort så därför det grova pappret. cool  Sen är jag väldigt förtjust i 3M Scotch-Brite Roloc Clean and Strip som funkar kalas som tex dörrfalsar m.m. Sen är det även bläster som använts där man inte kommit åt med nåt annat eller det varit gravrost.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
25 januari 2013
Grymt projekt! Har följt det ett tag nu och man blir alltid lika glad när man kollar noteringar och ser att du gjort nått big_smile

de där plupparna du använder på tex fronten, eller spoilern. Vad är det? Det ser ut som stora oanvända popnitar tongue

262 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
Joxson skrev:
Grymt projekt! Har följt det ett tag nu och man blir alltid lika glad när man kollar noteringar och ser att du gjort nått big_smile

de där plupparna du använder på tex fronten, eller spoilern. Vad är det? Det ser ut som stora oanvända popnitar tongue

Jag tackar för de fina orden, denna helgen blir det inte mycke garagetid som det känns nu iaf. Har åkt på en ordentlig förkylning så det blir soffan framför TV:n istället.

Vad det gäller "plupparna" så är du på helt rätt spår med din gissning, funkar i det stora hela som en popnit. Används vid plåtreparationer i flygindustrin när man fäster upp plåtar på underliggande struktur, är samma princip som plåtstift (clecos) men man behöver ingen tång utan dessa dras åt för hand.

Har kollat igenom din tråd och du har fått till Mitsubishin riktigt bra. cool

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
26 januari 2013
Lycan skrev:
Jag tackar för de fina orden, denna helgen blir det inte mycke garagetid som det känns nu iaf. Har åkt på en ordentlig förkylning så det blir soffan framför TV:n istället.

Vad det gäller "plupparna" så är du på helt rätt spår med din gissning, funkar i det stora hela som en popnit. Används vid plåtreparationer i flygindustrin när man fäster upp plåtar på underliggande struktur, är samma princip som plåtstift (clecos) men man behöver ingen tång utan dessa dras åt för hand.

Har kollat igenom din tråd och du har fått till Mitsubishin riktigt bra. cool

Ajdå! Men kan vara bra med idetid också wink

Tyckte jag kände igen dem från flyget också. Håller på med flyg wink

Tackar tackar! Står stilla där just nu, men ska strax fortsätta med motorbytet.

262 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
Ingen garagetid ännu pga förkylningen, är lagom man orkar jobba en hel dag och sen är man slutkörd. sad

Men en positiv grej är att mina paket från USA kom med DHL idag, väldigt smidigt med "door to door" leverans. big_smile Räknade ut att jag betalat 8,70 per dollar denna gång, om jag lägger på fraktkostnaden på delarna som om jag skulle fått det fraktfritt så landar det på 10,70 per dollar. Helt inom mina egna kalkyler så jag är själv jättenöjd med det här sättet att handla från "over there", finns givetvis nackdelar oxå man ska väga in men än så länge har jag inte haft nåt strul. wink

95 Inlägg
3 februari 2013
Gillar verkligen ditt projekt! Hoppas det flyter på för dig, det är alltid kul att se vad du hittar på. Du verkar ha bra koll på vad du gör måste jag säga.

262 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
HotrodPV skrev:
Gillar verkligen ditt projekt! Hoppas det flyter på för dig, det är alltid kul att se vad du hittar på. Du verkar ha bra koll på vad du gör måste jag säga.

Tack så mycket för de orden. Om jag har bra koll på det jag gör vet jag inte men jag försöker iaf.  wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-0fcf7dc4deb36d048a2f44d21b79760b.jpg
Denna helgen är jag hundvakt åt lille Ture som är 7mån gammal. Matte har åkt på hundinstruktörsutbildning och den andra Whippeten Nevis fick följa med på det. Ture och jag har passat på att njuta av det härliga vädret så det blev en lång runda i skogen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-12c856d364c0cb16da7bca37741c21b6.jpg
När vi kom hem så var Ture jättetrött och ville sova så då passade jag på att gå ned en liten runda i garaget. Spoilern fram är klar så långt att nu ska det bara finspacklas, hakade ur den i mitten för att knyta ihop den med bakspoilern. Vill få det att se "orginal" ut för nån som inte vet hur en Trans-Am ska se ut. Grovspacklat fronten likaså så nu ska det på finspackel.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
3 februari 2013
Tummen upp !

Mvh S.Österdahl

594 Inlägg
6 februari 2013
ser ut att ha kommit en bit med bilen. lägger prem jag å smile

262 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
770_EVOLVE skrev:
Tummen upp !

Tackar för de orden!

Jackson_ skrev:

En liten bit har man kommit men en bra bit kvar känns det som.

Nu är det en massa slipning igen, verkar som om det aldrig tar slut. Fronten som får sig en omgång, har lite funderingar på att vinyldrapera fronten faktiskt. Är inte helt säker på hur jag gör, kan bli snyggt men kan bli för mycket oxå för den delen. Det jag funderat på att drapera är som sagt fronten, shakerscoopet och "bakplåten". Kollat lite på olika kolfibervinyler och det finns ju en del att välja på, någon som har erfarenhet av vinyl? Har kollat mest på 3M di-noc som verkar av bra kvalitet, finns kanske andra som är bättre.

Denna veckan är jag i Stockholm så nån garagetid blir det inte förrns till helgen. sad

407 Inlägg
12 februari 2013
Tjena

Varför inte drapera med riktig kolfiber.
Jag köpte på biltema, limmade fast den med vägglim till glasfiberväv och när den sen har torkat lagt ett tunt lager med epoxi.
Du kan kolla in mitt resultat när jag byggde baslådan till tr6:an

Du bör lacka med en mörk grund för att den inte ska lysa igenom.

//Fredrik

95 Inlägg
12 februari 2013
Slipa verkar vara halva byggtiden när man bygger!
Vinyl, jag vet inte jag.. Jag röstar på mörkbrun flake och en fet eldfågel i orangegult över huven som går över i realflames längs karossidorna! Tror jag..

Lycan skrev:
770_EVOLVE skrev:
Tummen upp !

Tackar för de orden!

Jackson_ skrev:

En liten bit har man kommit men en bra bit kvar känns det som.

Nu är det en massa slipning igen, verkar som om det aldrig tar slut. Fronten som får sig en omgång, har lite funderingar på att vinyldrapera fronten faktiskt. Är inte helt säker på hur jag gör, kan bli snyggt men kan bli för mycket oxå för den delen. Det jag funderat på att drapera är som sagt fronten, shakerscoopet och "bakplåten". Kollat lite på olika kolfibervinyler och det finns ju en del att välja på, någon som har erfarenhet av vinyl? Har kollat mest på 3M di-noc som verkar av bra kvalitet, finns kanske andra som är bättre.

Denna veckan är jag i Stockholm så nån garagetid blir det inte förrns till helgen. sad

262 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
Frille500 skrev:
Tjena

Varför inte drapera med riktig kolfiber.
Jag köpte på biltema, limmade fast den med vägglim till glasfiberväv och när den sen har torkat lagt ett tunt lager med epoxi.
Du kan kolla in mitt resultat när jag byggde baslådan till tr6:an

Du bör lacka med en mörk grund för att den inte ska lysa igenom.

//Fredrik

Klä fronten med äkta kolfiber blir nog ett stort projekt, vi jobbar ju en hel del med kolfiber på jobbet. Det är mycket vinklar och vrår på fronten så då hade man fått "bagga" den, dvs lägga den i en plastpåse som försluts och sätta till vacuum. Sen är det ett dilemma till och det är att epoxihartsen inte är UV-beständig utan gulnar med tiden. Finns klarlack som stoppar mot UV-strålning men den är dyr som faen. neutral Det får bli vinyldrapering i mitt fall. smile

HotrodPV skrev:
Slipa verkar vara halva byggtiden när man bygger!
Vinyl, jag vet inte jag.. Jag röstar på mörkbrun flake och en fet eldfågel i orangegult över huven som går över i realflames längs karossidorna! Tror jag..

Ja att slipa känns som en stor del av bygget, inte det mest inspirerande jobbet man gör men ett av de viktigaste. Vad gäller lacken så hoppas jag att du ska tycka det blir bra rätt att det inte blir nån flake på den. Har bestämt mig för svart med grön ghostpearl, eldfågeln kommer oxå att pryda huven fast i min egna version. big_smile

95 Inlägg
13 februari 2013
Grönsvart pearl och en eldfågel (med realflames då kanske) låter grymt! Ser framför mig hur elden från vingarna kommer från huven och slickar längs dörrarnas ovankant och slutar nån stans där bakskärmarna börjar.

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
13 februari 2013
HotrodPV skrev:
Grönsvart pearl och en eldfågel (med realflames då kanske) låter grymt! Ser framför mig hur elden från vingarna kommer från huven och slickar längs dörrarnas ovankant och slutar nån stans där bakskärmarna börjar.

+ Många röster!!!!

209 Inlägg
9 mars 2013
Grönt passar bra på muskelbilar! cool

262 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
Eländes väder får jag börja med, när man är i skedet att börja lägga slipgrund så blir det svinkallt. Har hänt lite i garaget men det går i snigelfart för tillfället i väntan på varmare väder. sad

HotrodPV skrev:

Håller med om att det låter grymt men jag tror att jag stannar med eldfågeln endast på huven, kommer att bli nåt väldigt diskret på sidan av bilen som man först kommer att se om man detaljstuderar den. Tror att det kommer att bli wowfaktor när man väl ser det. wink

Joxson skrev:
HotrodPV skrev:

+ Många röster!!!!

Som jag skrivit ovan blir det men jag håller med om att det låter häftigt. big_smile

Oldchevysneverdie skrev:
Grönt passar bra på muskelbilar! cool

Ja grönt är en härlig färg, alla mina projekt har lackats gröna. cool

Har inte varit här inne på garaget på ett tag så jag har mycket att kolla igenom, en del projekttrådar man saknat som vaknat till liv igen vilket är kul. Så nu ska jag kolla runt lite här och se vad ni andra hittat på.

Ett par bilder kan jag lägga ut på mitt projekt, har rivit ned bilen igen. Vad som är gjort är att framskärmarna fått ett lager rostskydd på insidan, sen har huv och dörrar fått epoxilack och slipgrund. Hann med det innan vädret slog om iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-a8b2995f9eb5e171d19c82b7aeeea5da.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-9be1a60f687dea4ae670cbe07431e5ff.jpg

Sök