Detta projektet handlar om min Saab 9000 Aero -97 som jag har gjort i ordning i huvudsak under vintern 2011-2012, men håller konstant på med nya modifieringar. Min vision är att hålla bilen så nära original som möjligt, men med... Visa mer
För strax över 3 veckor sedan (13/5) så råkade man ut för en olycka med Aeron. Bilen bestämde sig för att den ville hamna i bråk med ett stort räcke vid vägen...som tur va så vann den och jag klarade mig oskadd. Men bilen fick sig nårra skrapsår... Aeron ställdes av samma dag och har stått nästan orörd sedan dess. Då var det att hoppa tillbaka till min Classic och köra den tills jag kunde laga Aeron. Jag satte som mål att jag ville få klar Aeron innan studenten och studenten är ju imorn (eller egentligen idag beroende på hur man ser på det) så den senaste veckan har det vart fullt ös med att plocka ner den och laga. Här kommer då lite bilder på hur det har gått.
Smällen var på förarsidan och fronten fick ta det värsta av det. Som tur är så blev det inga sprickor så det ska bara vara att slipa ner o lacka om.
Då har man två parallella streck längst sidan av bilen...
Även bakskärmen fick sig en smäll..
Stötfångarn bak behöver lite ny lack...
Bucklan i bakskärmen..
Framskärmen som var ny o fin förut...
Ny fälg bör nog införskaffas...
Dörren blev intryckt
Tvättade bilen sen så att man kunde se vad som var smuts och vad som var skada..
Så här fick den stå o vila ett tag.
Efter att man plockat loss stötfångarn så såg man att framskärmen hade blivit lite intryckt.
Inte så rak som den borde..
Så ska det egentligen se ut
Hittade en rostbubbla under listen...
Nerplockad bak
Utan front
Trevliga tutor
Framskärmen loss
Hittade lite otrevlig rost som gömde sig bakom stötfångaren...ska fixa det under sommarn.
En styck ny framskärm som ska på, plockade den från Classicen. Det har sina fördelar med att ha 2 nästa identiska bilar
Båda bilar nerplockade
Drog ut bucklan bak så bra jag kunde (tack Mr_Lööf för hjälpen) men ska lämna in till proffs under sommarn. Har slipat ner och förbereder för lack för att dölja den lite.
Zinkgrund
Lack
Klart
Har fått på den nya skärmen
Fronten från Classicen är tillfälligt monterad tills jag kan lacka om den riktiga fronten.
Det var för jobbigt att plocka loss skärmbredaren bak på Classicen så jag lackade snabbt om den repiga. Ska dock lämnas in till proffs när jag ska få fronten lackad.
Baken på
Fronten påskruvad
Klart!
Blev väl lite bättre iaf
Så nu är Aeron påställd och körbar igen. Ska dock byta ut fälgarna, har en uppsättning med fälgar med nya däck på som åker på. Får dock inte loss bultarna så tidigt imorn (egentligen idag) så ska jag till ANA o be dom att lossa bultarna då det var dom som drog åt dom in november. Under sommarn så ska jag som sagt laga rosten på bakskärmen så dom den lackas om. Ska även lacka om dörrarna så att man slipper reporna.
Allt för tillfället och nu blirre att åka Aero till studenten!
Haha ja hade jag haft bättre riktsked så hade jag nog kunnat fått ut bucklan lite bättre. Men nu är man ju ingen kaross smed så va skall man göra. På med mö spackel så går det nog haha
Mr_Lööf
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Som tur va så var det inte vajer utan vanlig metall, hade det vart vajer så hade det nog inte vart så mycket kvar av sidan
Mr_Lööf skrev:
Haha ja hade jag haft bättre riktsked så hade jag nog kunnat fått ut bucklan lite bättre. Men nu är man ju ingen kaross smed så va skall man göra. På med mö spackel så går det nog haha
Mr_Lööf
Men det blev helt klart bättre än förut ska dock fixas ordentligt under sommarn.
jonnielahti skrev:
men hur kör du pojk bra att du inte ger upp, inte långt kvar nu
Well we live to learn Kan säga att det var grymt skönt att ha ute Aeron på vägen igen! Ska dock fixas till bättre under sommarn när ekonomin blir lite bättre samt när jag har lite mer tid.
Problemen bara rullar på med den här bilen tyvärr. Idag så gick topplockspackningen Jag har märkt på sistone att bilen har dragit kylarvätska som fan, eller egentligen bara vatten då det var vad som jag hade i till slut då jag fick fylla på hela tiden. Sist jag körde idag så kom jag inte mer en ett par km innan Check Radiator lyste igen. När jag fyllde på så fick jag i 2.5L och när jag vred på nyckeln så gick inte motorn runt. Vatten i cylindrarna... Jag kollade på oljan och den var inte särskilt fräsch... Jag har tömt ut all vatten från den så att den slipper så med en vattenfylld motor. Så just nu står bilen på ANA i Trollhättan utan kylarvätska och med en trasig topplockspackning. Får se när jag drar hem den på kärra.
Bra läge att byta till den betydligt tåligare T7-packningen då ju
Man får ju iaf försöka se det positiva i all skit du råkat ut för på sistonde...
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Synd med tanke på det som hände tidigare, men men bara kämpa på blir det till att mecka själv eller lämna bort ?
Well shit happens som man brukar säga Jag ska väl försöka ge mig på det själv, är ju billigast så Jag har även lite kontakter som kan hjälpa mig om det så skulle behövas
TBOC_Razor skrev:
Bra läge att byta till den betydligt tåligare T7-packningen då ju
Man får ju iaf försöka se det positiva i all skit du råkat ut för på sistonde...
Jo det kan ju vara läge att göra det Jo jag försöker väl hålla mig positiv, kunde ju ha hänt på Kinnekulle nu på lördag istället Var iaf på rätt ställa när det hände kan man väl säga
skutte skrev:
Vilken jäkla otur du har med bilen. Den som var så fin efter rekonden där!
Jo det kan man säga, som tur är så var delarna jag monterade oxå ny rekondade, så det blev inte så farligt ändå Men jag ska försöka att få ny lack på fronten åtminstone någon gång hyfsat snart så att man slipper köra omkring med CSEns halvdassiga front
Well shit happens som man brukar säga Jag ska väl försöka ge mig på det själv, är ju billigast så Jag har även lite kontakter som kan hjälpa mig om det så skulle behövas
Härligt känns alltid skönare att vrida om startnyckeln när man har gjort det själv
Well shit happens som man brukar säga Jag ska väl försöka ge mig på det själv, är ju billigast så Jag har även lite kontakter som kan hjälpa mig om det så skulle behövas
Härligt känns alltid skönare att vrida om startnyckeln när man har gjort det själv
Har man gjort det rätt så hehe Annars blir det lite jobbigare
Well shit happens som man brukar säga Jag ska väl försöka ge mig på det själv, är ju billigast så Jag har även lite kontakter som kan hjälpa mig om det så skulle behövas
Härligt känns alltid skönare att vrida om startnyckeln när man har gjort det själv
Har man gjort det rätt så hehe Annars blir det lite jobbigare
Äh, med lite vägledning och ingen stress går det nog bra