svensk bilprovning om kapade fjädrar

H3llmik3
12 december 2011 · 54 Inlägg

har kapade fjädrar som jag svetsat fast i skålen fram, är det något svensk bilprovning sätter 2a eller körförbud på?? carspect sa att det var lugnt men orkar inte åka typ 10 mil för besiktning, någon som vet tackar för svar?!!
den är inte mega låg, kapat 2,5 varv tror jag det va. och bak inget för jag hade som sagt en 120 kg baslåda så den sänkdes av sig själv=)

mvh

Senast redigerat av H3llmik3 (12 december 2011)

te_wik Forummoderator
12 december 2011 · 12 813 Inlägg

Vänligen kika igenom rubriksanvisningarna och redigera din rubrik därefter så slipper du få tråden låst pga bristfällig rubrik.

http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules


Mvh Tommy, Moderator

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Pim_Pim
12 december 2011 ·

Olika från station till station, 50% chans typ wink
Var ingen dålig baslåda du hade heller, byggd i gjutjärn ? tongue

Senast redigerat av Pim_Pim (12 december 2011)

H3llmik3
12 december 2011 · 54 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Olika från station till station, 50% chans typ wink
Var ingen dålig baslåda du hade heller, byggd i gjutjärn ? tongue

nej spånskiva med dubbla 12or, och ett antal bilbatterier;) tror du att det blir körförbud? eller 2a???

CarpeDiem German Engineering
12 december 2011 · 9 083 Inlägg

Så länge fjädrarna sitter fast när bilen är upphissad så är det godkänt

Sitter dom löst så kan man svetsa fast dom. Låter helt fel men funkar kanon.

Lycka till smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
H3llmik3
12 december 2011 · 54 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Så länge fjädrarna sitter fast när bilen är upphissad så är det godkänt

Sitter dom löst så kan man svetsa fast dom. Låter helt fel men funkar kanon.

Lycka till smile

tack så hemskt mycket för dom bra ny nyheterna=) mvh

ME_Racing Old school JDM
13 december 2011 · 176 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102710/102710-ef3ccbad8fcc0fc52a5bc8aaf70cc648.jpg

Så där gjorde jag. Det var SBP själva som sa att jag kunde göra så.

Men som nämnt ovan, olika från station till station. smile

Senast redigerat av ME_Racing (13 december 2011)

¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı
lindstrom87
13 december 2011 · 23 Inlägg

har varit med om att få 2or både för svetsade fjädrar och för att fjädrana satt fast med slangklämma och för dom satt löst. dom menade att fjädern ska sitta fast av egen kraft mellan undre å övre fjöderkoppen. men som sagt det är stor skilnad från besiktningsman till besiktningsman

Ford a (1930)
KHRacing
13 december 2011 ·

Trodde det var otillåtet att svetsa fast dem, men att klämma var ok -man svetsar ju ihop två olika ämnen.

Vanlig plåt & fjäderstål, de svetsade fjäderbiten kommer trycka / dra i plåten & till slut så sliter den av plåten den är svetsad emot.

Lidborn VD
13 december 2011 · 643 Inlägg

Jag satte en wire med ett wirelås mellan talriken uppe och nere. Så när bilen var upphissad var inte fjädern lös..

H3llmik3
13 december 2011 · 54 Inlägg

det betyder att jag får chansa men ingen verka tro körförbud i alla fall och det ä ju det viktigaste=)

H3llmik3
17 december 2011 · 54 Inlägg

kan upplysa alla om att jag besiktade idag med 2 st 2or, parkeringsbroms bromsverkan,vänster ur funktion
och styrled fram vänster  yttre glapp=) små lätta fel och om mina fjädrar sa dom först inget sen när jag frågade sa 2 st besiktningsmän att så länge dom sitter fast är det oki=) däremot tyckte dom att den var låg så den kom knappt upp på bromsbänken (rullande) så skylten blev böjd men jag  är nöjd, plus att tjejen som besiktade var både snäl loch trevlig, dessutom fick hon till ett bredkas med volvonl;) rekomenderar starkt halmstad nya sbp vid sannarp=)
så nu har planerna börjat redan, taclk frettan för bra arbete idag, och i förkott tack nico för bra arbete imon;)

kram alla och tack för svaren

H3llmik3
20 december 2011 · 54 Inlägg

H3llmik3 skrev:
kan upplysa alla om att jag besiktade idag med 2 st 2or, parkeringsbroms bromsverkan,vänster ur funktion
och styrled fram vänster  yttre glapp=) små lätta fel och om mina fjädrar sa dom först inget sen när jag frågade sa 2 st besiktningsmän att så länge dom sitter fast är det oki=) däremot tyckte dom att den var låg så den kom knappt upp på bromsbänken (rullande) så skylten blev böjd men jag  är nöjd, plus att tjejen som besiktade var både snäl loch trevlig, dessutom fick hon till ett bredkas med volvonl;) rekomenderar starkt halmstad nya sbp vid sannarp=)
så nu har planerna börjat redan, taclk frettan för bra arbete idag, och i förkott tack nico för bra arbete imon;)

kram alla och tack för svaren

besiktade om bilen igår, handbromsen gick igenom direkt, men insåg att jag bytat fel styrled (bytade höger)så dtet var bara hem och byta vänster med=) så nu är båda bytade och besiktad inte något bra att veta ens=)
som sagt tack till nico som skruvat med mig fast han hade halsfluss och värk=) du är bäst brorsan=)
så min kära volvo får allt rulla några år till=>)

H3llmik3
20 december 2011 · 54 Inlägg

volvo_bruden_ skrev:
Hej det är helt okej att svetsa fast dom. Jaghar aldrig haft problem med besiktingen med det. Men jag REKOMENDERAR att du sätter minst en slangklämma på vardera fjäder oxå. Jag hade gjort det så att dom absolut inte hade något att klaga på. Men sedan så gör ju alla olika. Men jag har som sagt aldrig haft problem med det innan.smile

nu har jag börjat ta hand om pärlan igen;) ny front och nybesiktad.... nytt avgassystem och ny lack på gång=) mmmm kärlek=)
din har med blivit väldigt fräsch;)

kramis

Senast redigerat av H3llmik3 (20 december 2011)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 december 2011 · 13 754 Inlägg

polarn fick 2:a på sina fjädrar fram inte för att dom satt löst utan för att dom inte satt i skålarna i överkant

så det kan gå åt skogen hur hårt fjädern än sitter i nederkant smile
beror helt på hur duktig bes gubben är om dom tittar på rätt eller fel ställe

jag skulle sätta 2:a direkt om fjädern inte sitter fast i båda ändrana om jag vorre besgubbe smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
H3llmik3
20 december 2011 · 54 Inlägg

Growe skrev:
polarn fick 2:a på sina fjädrar fram inte för att dom satt löst utan för att dom inte satt i skålarna i överkant

så det kan gå åt skogen hur hårt fjädern än sitter i nederkant smile
beror helt på hur duktig bes gubben är om dom tittar på rätt eller fel ställe

jag skulle sätta 2:a direkt om fjädern inte sitter fast i båda ändrana om jag vorre besgubbe smile

mina sitter som berget=)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2011 · 13 754 Inlägg

H3llmik3 skrev:

Growe skrev:
polarn fick 2:a på sina fjädrar fram inte för att dom satt löst utan för att dom inte satt i skålarna i överkant

så det kan gå åt skogen hur hårt fjädern än sitter i nederkant smile
beror helt på hur duktig bes gubben är om dom tittar på rätt eller fel ställe

jag skulle sätta 2:a direkt om fjädern inte sitter fast i båda ändrana om jag vorre besgubbe smile

mina sitter som berget=)

att dom sitter är jhu inte direkt så svårt men sitter dom kvar i övre skålen? smile

mina sitter oxå som berget smile inte fast svetsade eller sönderkapade eller fast skruvade endå har jag bättre väghållning än i dom mesta söndersänkta 740/940 här i stan som brukar studsa fram smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
H3llmik3
21 december 2011 · 54 Inlägg

Growe skrev:

H3llmik3 skrev:

Growe skrev:
polarn fick 2:a på sina fjädrar fram inte för att dom satt löst utan för att dom inte satt i skålarna i överkant

så det kan gå åt skogen hur hårt fjädern än sitter i nederkant smile
beror helt på hur duktig bes gubben är om dom tittar på rätt eller fel ställe

jag skulle sätta 2:a direkt om fjädern inte sitter fast i båda ändrana om jag vorre besgubbe smile

mina sitter som berget=)

att dom sitter är jhu inte direkt så svårt men sitter dom kvar i övre skålen? smile

mina sitter oxå som berget smile inte fast svetsade eller sönderkapade eller fast skruvade endå har jag bättre väghållning än i dom mesta söndersänkta 740/940 här i stan som brukar studsa fram smile

eftersom jag inte kapat så mycket som jag skrev så så sitter dom helt stilla!!!

blink_pj
21 december 2011 · 477 Inlägg

har också hört om att man måste sätta fast fjädern i underkant  med något som bedöms som hållbart...
men hur reglerna egentligen är vet ja inte... Har ett 20 tal gånger anmärkt på kunders fiat stilo att båda framfjädrarna har gått av (väldigt vanligt)... men efter dom åkt till bilprovningen har dom inte ens fått "bra att veta" på det! dom säger att det är för att undre skålen är formad så fjädern inte kan "ramla" ur! men den ligger ju helt jävla lös och även den biten som gått av ligger ju kvar och skramlar
fattar inte hur dom gör sina bedömningar ibland!!!

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Bagarn
21 december 2011 · 689 Inlägg

Sjukt att dom inte anmärker på att dom är kapade/brustna hur man än satt fast dom..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang