2354
Sök

Ta isär diffklumpen 740 glt.

13 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
#1
Tjenare. Min 744 glt 90 års mod har bakaxeln gått sönder på. Började  slå och ha såg när jag körde så öppnade diffhuset och såg att en kugg hade gått av.

Eftersom jag länge funderat på att skaffa en diffbroms så slog jag till och köpte en spartan locker. Den ska vara i princip samma sak som aussie locker.

Problemet jag har nu är att jag inte kan få loss kronhjulet(?) ifrån diffklumpen(?) vilket jag behöver göra för att få ut en stor sprint som jag tror jag behöver få bort. '

Har aldrig grejat med bakaxeln så är inte säker på vad alla delar heter därav frågetecknen.

Vad jag kan se så sitter kronhjulet fastbultat och för att få upp bultarna så behöver jag få bort en skyddsplåt lr vad den har för funktion och vet inte hur jag ska göra det utan att ha sönder skyddsplåten. Har provat med en avdragare men började böja plåten så fick ge upp den iden.

Någon som vet hur man gör och kan förklara lr kasnke rent av länka till en bra guide. Har letat runt efter en bra guide men inte hittat ngn tyvärr.

Andra bra att veta saker kan ni också dela med er av, tack för hjälpen //Sliff

730 Inlägg
2 januari 2012
#2
Plocka bort fälgarna, allt va bromsar heter. När bromsarna är borta kan du sedan lossa drivaxlarna. När drivaxlarna är lossade och bortdragna ur diffen så lossar du samtliga bultar som håller bakkåpan på diffen på plats (misstänker att du redan har plockat bort den då du kunde se kuggarna). När du har kommit så långt så lossar du lageröverfallen som håller hela diffklump med kronhjul å allt annat på plats. Snabb förklaring på hur du går tillväga.

13 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#3
jag har lyckats få i diffen nu och det fungerar utmärkt. väldigt enkel att montera ihop. kapa bort plåten och svetsa tillbaka den sen och la även i locktite ifall att. vad menar du för spel ?

13 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#4
Skriver lite mer ingående hur jag gjorde ifall någon annan behöver hjälp någon gång. Började med att lossa bultarna på bakdäcken  sen hissa upp bilen, skruva bort dräneringspluggen på bakaxeln sedan lossa jag däcken bak.

sedan skruva jag bort broms oken bak (inte skruva ur bromsslangen ur oken) på båda sidor och tog loss bromsskivorna. efter det montera jag bort handbroms backarna. sedan skruva jag bort dom fyra bultarna som håller drivaxlarna dom håller även metall bläcken som är till handbromsbackarna. sen samma på andra sidan och sen drog jag ut drivaxlarna en bit ca 30 cm .drog ur sprinten som sitter på handbromsviren så den blev delad i två.

sen öpnna jag diffhuset och torka lite rent. sedan tog jag loss överslagen som håller själva diffhuset.
fick höra av någon att det var viktigt att överslagen satt på rätt sida och åt rätt håll sedan så märk upp vänster höger upp och ner. inte säker på om det spelar någon roll. när båda överslagen är borta är det "bara" att rycka ut diffhuset. för vissa lossar det lätt för mig blev det att peta in ett spännband runt och vara 2 st och rycka i det. men var försiktig när det lossar det är 2 lager ett på varje sida som jag oxå har hört är viktigt att man vet vilket som är vilket. sedan när jag fått ur diffhuset tvätta jag rent med diesel och diskborste.

klippte bort skyddsplåten som sitter vid kronhjulet (det stora kugghjulet som sitter runt huset) skruva loss kronhjulet och sedan tvätta lite till. sedan knacka jag ur den lilla pinnen som håller fast den stora pinnen som går rakt igenom diffhuset. sedan den stora. då ramlar dreven ur. slängde skiten och tvätta. sen montera jag ihop min nya spartanlocker. det finns youtube klipp på hur man gör och det är väldig lätt. sen fila jag kanterna lite på diffhuset för att få i den. ca 1 mm eller så. sedan va det bara börja montera tillbaka allt. vilket va ganska simpelt. tog på locktite på bultarna som håller kronhjulet och svetsa tillbaka skyddsplåten. oljan jag hällde på sedan va 80/90 olja

säkert glömt något men skicka ett pm det är någon som undrar. vet hur jävligt det är att stå där och undra. dåligt med info på google och internet tyvärr.  förhoppningsvis kan någon ha nytta av detta. stavfel bjuder jag på. skriv gärna lite tips om någon har något annat jag missat.
Senast redigerat av Sliff (4 januari 2012)

82 Inlägg
12 januari 2012
#5
Vart hittar man en spartanlocker och vad har den för pris ?


4 250 Inlägg
12 januari 2012
#6
Funrider skrev:
Vart hittar man en spartanlocker och vad har den för pris ?

bakaxel.se har den. kostar 3500

Han säljer egentligen aussie men ring och prata med han. Han har spartan också och de var därifrån TS fick sin diff.
Senast redigerat av zemet (12 januari 2012)



Sök