4 januari 2012
Trådstartare
Skriver lite mer ingående hur jag gjorde ifall någon annan behöver hjälp någon gång. Började med att lossa bultarna på bakdäcken sen hissa upp bilen, skruva bort dräneringspluggen på bakaxeln sedan lossa jag däcken bak.
sedan skruva jag bort broms oken bak (inte skruva ur bromsslangen ur oken) på båda sidor och tog loss bromsskivorna. efter det montera jag bort handbroms backarna. sedan skruva jag bort dom fyra bultarna som håller drivaxlarna dom håller även metall bläcken som är till handbromsbackarna. sen samma på andra sidan och sen drog jag ut drivaxlarna en bit ca 30 cm .drog ur sprinten som sitter på handbromsviren så den blev delad i två.
sen öpnna jag diffhuset och torka lite rent. sedan tog jag loss överslagen som håller själva diffhuset.
fick höra av någon att det var viktigt att överslagen satt på rätt sida och åt rätt håll sedan så märk upp vänster höger upp och ner. inte säker på om det spelar någon roll. när båda överslagen är borta är det "bara" att rycka ut diffhuset. för vissa lossar det lätt för mig blev det att peta in ett spännband runt och vara 2 st och rycka i det. men var försiktig när det lossar det är 2 lager ett på varje sida som jag oxå har hört är viktigt att man vet vilket som är vilket. sedan när jag fått ur diffhuset tvätta jag rent med diesel och diskborste.
klippte bort skyddsplåten som sitter vid kronhjulet (det stora kugghjulet som sitter runt huset) skruva loss kronhjulet och sedan tvätta lite till. sedan knacka jag ur den lilla pinnen som håller fast den stora pinnen som går rakt igenom diffhuset. sedan den stora. då ramlar dreven ur. slängde skiten och tvätta. sen montera jag ihop min nya spartanlocker. det finns youtube klipp på hur man gör och det är väldig lätt. sen fila jag kanterna lite på diffhuset för att få i den. ca 1 mm eller så. sedan va det bara börja montera tillbaka allt. vilket va ganska simpelt. tog på locktite på bultarna som håller kronhjulet och svetsa tillbaka skyddsplåten. oljan jag hällde på sedan va 80/90 olja
säkert glömt något men skicka ett pm det är någon som undrar. vet hur jävligt det är att stå där och undra. dåligt med info på google och internet tyvärr. förhoppningsvis kan någon ha nytta av detta. stavfel bjuder jag på. skriv gärna lite tips om någon har något annat jag missat.
Senast redigerat av Sliff (4 januari 2012)