3746
Sök

Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna. BMW e36

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
#1
Hejsan. Hur "borde" köregenskaperna bli om man skulle bygga om hjulspindlarna så att man får paralellstyrning och mer styrvinkel igenom att korta staget som styrleden sitter i (bild)

Vill kunna köra bana och drifting med bilen. (Både ha och äta kakan)

Bilen gäller en Bmw e36 "320"

Lånade bilder
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/252942_1943850829938_1052499882_2333023_1889640_n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/249652_1943851309950_1052499882_2333024_4571896_n.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v249/freethinker41/angle.jpg


Bild på min bil. Inte så rockiga styrvinklar
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24381/24381-dbde93e3b576941806fa116e54062006.jpg

Men man trivs ju här med. Någon som känner igen sig?
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24381/24381-923e78c3e8f59fee4d42ad1e6d13b465.jpg[/img]

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 januari 2012
#2
Tror inte du påverkar mera än styrutslaget vid denna ändring.

Däremot skulle jag avråda dig från o svetsa i gjutjärn pga risken för sprickor i godset efteråt pga spänningar i matrialet.

Gjutjärn är knepigt matrial att svetsa i om man inte är 100 på vad man gör.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
#3
myran skrev:
Tror inte du påverkar mera än styrutslaget vid denna ändring.

Däremot skulle jag avråda dig från o svetsa i gjutjärn pga risken för sprickor i godset efteråt pga spänningar i matrialet.

Gjutjärn är knepigt matrial att svetsa i om man inte är 100 på vad man gör.

Detta kommer lämnas bort för svetsning till kunnigt folk (om inte även de avråder). Kommer du på något annat bra sätt att fästa det så säg gärna till smile Öppen för förslag.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 januari 2012
#4
ToTTeN skrev:
myran skrev:
Tror inte du påverkar mera än styrutslaget vid denna ändring.

Däremot skulle jag avråda dig från o svetsa i gjutjärn pga risken för sprickor i godset efteråt pga spänningar i matrialet.

Gjutjärn är knepigt matrial att svetsa i om man inte är 100 på vad man gör.

Detta kommer lämnas bort för svetsning till kunnigt folk (om inte även de avråder). Kommer du på något annat bra sätt att fästa det så säg gärna till smile Öppen för förslag.

Om det är bara mera styrning du är ute efter så kolla efter fall det inte går lägga distanser vid inre styrleden för få mera rörelse i kuggstången.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
1 januari 2012
#5
På tal om köregenskaperna så blir styrningen betydligt känsligare, liten ratt rörelse så svänger bilen mer än du vill så det blir inte njuta av resan så mycket så koncentrera sig på den.

Frågan är hur många fler grader i fult sväng blir det?


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
#6
myran skrev:
ToTTeN skrev:
myran skrev:
Tror inte du påverkar mera än styrutslaget vid denna ändring.

Däremot skulle jag avråda dig från o svetsa i gjutjärn pga risken för sprickor i godset efteråt pga spänningar i matrialet.

Gjutjärn är knepigt matrial att svetsa i om man inte är 100 på vad man gör.

Detta kommer lämnas bort för svetsning till kunnigt folk (om inte även de avråder). Kommer du på något annat bra sätt att fästa det så säg gärna till smile Öppen för förslag.

Om det är bara mera styrning du är ute efter så kolla efter fall det inte går lägga distanser vid inre styrleden för få mera rörelse i kuggstången.

Går att lägga distanser där men tror inte att det är tillräckligt för mig.


Grabber skrev:
På tal om köregenskaperna så blir styrningen betydligt känsligare, liten ratt rörelse så svänger bilen mer än du vill så det blir inte njuta av resan så mycket så koncentrera sig på den.

Frågan är hur många fler grader i fult sväng blir det?

Kommer få spacera ut hjulen lite och knacka lite i hjulhusen. Då tror jag att jag kan få en hel del!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 januari 2012
#7
ToTTeN skrev:
myran skrev:
ToTTeN skrev:
Detta kommer lämnas bort för svetsning till kunnigt folk (om inte även de avråder). Kommer du på något annat bra sätt att fästa det så säg gärna till smile Öppen för förslag.

Om det är bara mera styrning du är ute efter så kolla efter fall det inte går lägga distanser vid inre styrleden för få mera rörelse i kuggstången.

Går att lägga distanser där men tror inte att det är tillräckligt för mig.


Grabber skrev:
På tal om köregenskaperna så blir styrningen betydligt känsligare, liten ratt rörelse så svänger bilen mer än du vill så det blir inte njuta av resan så mycket så koncentrera sig på den.

Frågan är hur många fler grader i fult sväng blir det?

Kommer få spacera ut hjulen lite och knacka lite i hjulhusen. Då tror jag att jag kan få en hel del!

Jorde stor skillnad med 2st 3mm brickor i styrracket på min miata (en på varje sida).. har dok inga bilder men det hjälpte otroligt mycket.

Glöm bara inte o justera om styrstagen smile

Edit: Det som begränsat styrutslaget nu är att hjulen tar i länkarmarna.
Senast redigerat av myran (1 januari 2012)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

KHRacing
1 januari 2012
#8
http://forumbilder.se/thumbs/ac201294719PM6d80.jpg

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
1 januari 2012
#9

Det var ju smart istället för skära o svetsa!


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 januari 2012
#10

Precis nått sånt där satt jag och funderade på utan att vet hur man skulle genomföra eller beskriva det.

Då får man ju till och med en justerbar lösning.

Hur mycket gods finns det annars för att bara borra ett extra hål längre in på armen? ser tunt ut på bilden dok men svårt o säga utan att se i verkligheten.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

61 Inlägg
1 januari 2012
#11
gött att du startade en sån här tråd! går ju i samma tanken på hur ja ska göra men har hade inte kommit på något annat sätt än vad du tänkte göra.. såg ju ut att göra ordentlig skillnad på den e36:an du hade bild på där, å det var ju inte mycket den var kortad. När vi svetsar gjutgods på jobbet så har vi speciella elektråder och så värmer vi materialet innan vi svetsar. lär ju testa hur det går att svetsa i något gammalt man har liggandes!


"Unloaded"
1 557 Inlägg
2 januari 2012
#12
Wisefab Locker kit säger jag bara. Fast då blir du bankrutt ;(

"When innovation meets passion!"

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#13

Den lösningen + att vända styrstaget uppochner kanske. Såg inte dummt ut.

Lozinmust skrev:
Wisefab Locker kit säger jag bara. Fast då blir du bankrutt ;(

Länka gärna.
Senast redigerat av ToTTeN (2 januari 2012)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

"Unloaded"
1 557 Inlägg
2 januari 2012
#15
http://www.garaget.org/video/113689

Där har du videon, 4 min lång och jävligt sevärd. Vet dock inte hur det är med tillgänglighet just nu.

"When innovation meets passion!"

KHRacing
2 januari 2012
#16
ToTTeN skrev:

Den lösningen + att vända styrstaget uppochner kanske. Såg inte dummt ut.

Jag skall bygga sådär iaf, tänk på vinklarna på styrstaget bara, då du kanske inte flyttar själva styrväxeln.. :-)

517 Inlägg
2 januari 2012
#17
jag hittade en film från japanska Drifting proffs. Dom satte i distanser till styrväxeln för att kunna svänga mer. Sen slipa dom bort stoppet på navet, bytte till en stabilare styrled fortfarande samma toe vinkel men gick svänga betydligt mkt mer men tyvärr är gängstången på styrstaget väldigt kort på bmw'n har själv börjat svarva distanser på jobbet. Spaca ut fälgarna lr använda  5serie fälgar för att slippa Spacers behövs wink
visserligen byte dom nav sen när dom ville ha ännu mer vinkel men detta va på en bil för typ D1 så kanske lite överkurs hehe finns ju hur mkt som Hellst till Nissan bilar till skillnad mot bmw sad
Senast redigerat av SchleX_320 (2 januari 2012)


517 Inlägg
2 januari 2012
#18
du kan kolla med www.raidopower.se en som kör Drifting för dom körde e36 förut och den va ändrad för större styrvinkel hur vet jag inte smile


KHRacing
2 januari 2012
#19
SchleX_320 skrev:
jag hittade en film från japanska Drifting proffs. Dom satte i distanser till styrväxeln för att kunna svänga mer. Sen slipa dom bort stoppet på navet, bytte till en stabilare styrled fortfarande samma toe vinkel men gick svänga betydligt mkt mer men tyvärr är gängstången på styrstaget väldigt kort på bmw'n har själv börjat svarva distanser på jobbet. Spaca ut fälgarna lr använda  5serie fälgar för att slippa Spacers behövs wink

Med spacers får man en större svängradie på hjulet, det vill man inte ha, bättre då förlänga bärarmarna.
distanser på styrväxeln funkar men det ger fler rattvarv/mera rörelse i ratten (budgetknep)
Kortade spindlar eller nya spindlar är nog det bästa tillsammans med fälgar av exakt rätt ET.

problemet med det du nämner ovan är att om manhar minsta lilla otur så får man "oversteer" på ytterhjulet.
DVS. att det går förbi sin maxvinkel o låster upp där, lite som på en gokarts innre hjul (de svänger mkt mera
än ytterhjulet)

mvh Kristian

Bygger om bärarmarna + bygger enligt min bifogade bild högre upp i tråden

2 656 Inlägg
2 januari 2012
#20
KHRacing skrev:
SchleX_320 skrev:
jag hittade en film från japanska Drifting proffs. Dom satte i distanser till styrväxeln för att kunna svänga mer. Sen slipa dom bort stoppet på navet, bytte till en stabilare styrled fortfarande samma toe vinkel men gick svänga betydligt mkt mer men tyvärr är gängstången på styrstaget väldigt kort på bmw'n har själv börjat svarva distanser på jobbet. Spaca ut fälgarna lr använda  5serie fälgar för att slippa Spacers behövs wink

Med spacers får man en större svängradie på hjulet, det vill man inte ha, bättre då förlänga bärarmarna.
distanser på styrväxeln funkar men det ger fler rattvarv/mera rörelse i ratten (budgetknep)
Kortade spindlar eller nya spindlar är nog det bästa tillsammans med fälgar av exakt rätt ET.

problemet med det du nämner ovan är att om manhar minsta lilla otur så får man "oversteer" på ytterhjulet.
DVS. att det går förbi sin maxvinkel o låster upp där, lite som på en gokarts innre hjul (de svänger mkt mera
än ytterhjulet)

mvh Kristian

Bygger om bärarmarna + bygger enligt min bifogade bild högre upp i tråden

mycket intresant den där bilden faktiskt smile



Sök