SAAB 9-5 Aero goes 2,5L gaträser

Målet för 2013 är att få igång en trevlig gat/banbil med lite sleeperstuk.
  • 48 Följare
  • 48 528 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 juni 2013
AxlSam
1 februari 2013 · 1 497 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Har du slutat uppdatera stcs också?
Händer ju massa kul och sevärt ju! smile

Hehe.. Ja, men uppdaterar jag endast för mig själv så kan jag nöja mig med bilder på datorn.
Feedback ökar ju motivationen wink

Aerocombi Xenoholic
2 februari 2013 · 2 559 Inlägg

Är den klar tills EFPS i Emaboda i maj så vill jag se den på startlinjen där. Alldeles för lite SAABar där med mos i maskin.
Ska själv köra där, men det blir med min 9-3a då min 9-5a ligger i dvala just nu hmm
Blev ju klasstvåa i Mantorp i höstas så behöver ju lite mer motstånd wink

Senast redigerat av Aerocombi (2 februari 2013)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
GrEEn81 Saab Freak
2 februari 2013 · 292 Inlägg

Låter helt klart som ett vettigt projekt att kolla mer på smile

Mvh:Andreas
Rallyhalle
2 februari 2013 · 4 299 Inlägg

AxlSam skrev:

Rallyhalle skrev:
Har du slutat uppdatera stcs också?
Händer ju massa kul och sevärt ju! smile

Hehe.. Ja, men uppdaterar jag endast för mig själv så kan jag nöja mig med bilder på datorn.
Feedback ökar ju motivationen wink

Förstår vad du menar smile
Vi alla som läser tråden får helt enkelt bli bättre på att kommentera så vi får se mer wink

AxlSam
2 februari 2013 · 1 497 Inlägg

Rallyhalle skrev:

AxlSam skrev:

Rallyhalle skrev:
Har du slutat uppdatera stcs också?
Händer ju massa kul och sevärt ju! smile

Hehe.. Ja, men uppdaterar jag endast för mig själv så kan jag nöja mig med bilder på datorn.
Feedback ökar ju motivationen wink

Förstår vad du menar smile
Vi alla som läser tråden får helt enkelt bli bättre på att kommentera så vi får se mer wink

Låter som en fair deal!
En bild för varje kommentar wink

Aerocombi: Är det raktframåka som gäller?

nyllet
2 februari 2013 · 2 564 Inlägg

Då får man la skriva då... För ja gillar dina bilder... Hehe blir sugen på börja fixa med min då... wink ska bli kul o se den färdig sen....

tack till:
www.MBSCA.com
Gizmojohan
2 februari 2013 · 3 295 Inlägg

Kul bygge! Tycker du gör ett grymt jobb! wink har följt din tråd sen början men bara suttit och snokat wink

lingua
2 februari 2013 · 2 271 Inlägg

Slave_joe skrev:
Kul bygge! Tycker du gör ett grymt jobb! wink har följt din tråd sen början men bara suttit och snokat wink

Samma här, ska bli bättre på att kommentera. smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
jojje81 George
2 februari 2013 · 1 956 Inlägg

Ser skit bra ut!

Blir härligt bottenvrid med 2.5L spis ju smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Aerocombi Xenoholic
3 februari 2013 · 2 559 Inlägg

Japp. rakt framåka som gäller då. O jag kör bara med ett 18T agg i min så jag förväntar mig att din är före över mållinjen. wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Supra_robin
3 februari 2013 · 4 663 Inlägg

kommer bli så sjukt gött big_smile

AxlSam
3 februari 2013 · 1 497 Inlägg

Aerocombi skrev:
Japp. rakt framåka som gäller då. O jag kör bara med ett 18T agg i min så jag förväntar mig att din är före över mållinjen. wink

Man skall kunna köra också. Så förvänta er inget speciellt i år wink
Förövrigt trevligt med lite aktivitet i tråden! Tack allihop smile

Enligt överenskommelsen så kommer här lite bilder för dagens arbete. Motorn har skruvats ihop på jobbet där jag har tillgång till lite mer verktyg och maskiner. Monterade svänghjul och koppling idag och lastade sedan in maskin i bilen och åkte ut till garaget där räsern står.

Man tager vad man haver? Mothåll när jag drog åt tryckplattan. 80N och blå loctite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-66fbd813e54c032e1a566d999feec21e.jpg

Sachs RCS200 2-skivig koppling. Monterades nu ihop med QM 184mm lameller från KL-racing. Fick äntligen vänt solfjädern som håller adapterringen för urtrampningslagret. Ringen låg lös förra året och skramlade rejält på tomgång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-905b7ed16ca8d44b493c91d5e6fced0d.jpg

Fick såga upp adaptern till oljereturen då GT-aggen har annat C-C på returen. Här monterat ihop med AN10 retur och en svetsad nippel i tråget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-0d405240f51e1ac064df6a423f89f786.jpg

AN6 stålomspunnet till vatten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-e6610027846adb21b8b14e6bb3131d7b.jpg

Fäste och arm till WG-klocka något masserat då det tog i när jag vred kompressorhuset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-4a9c67308a7f61aa6f9c8903afd86d19.jpg

I stort sett redo för montage i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-72ed0b0d4fe70f69bd788c2b0f4d1bdd.jpg

Kass bild.. Men mina BBS CK har varit bortlämnade för blästring och pulverlack. Och har nu blivit skodda med Kumho Ecsta V70A R-däck.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-b84425448e2fc59af2782d2d04ef0b72.jpg

Aerocombi Xenoholic
3 februari 2013 · 2 559 Inlägg

Ser ju trevligt ut det där. fortsätt nu i samma anda så kanske jag får inspiration ( o PANIK tongue ) haha. wink

Senast redigerat av Aerocombi (3 februari 2013)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
jojje81 George
3 februari 2013 · 1 956 Inlägg

Ser ut som du lättat svänghjulet rätt kraftigt.. har du balanserat den?
Menar att du har ju svarvat bort "balanseringen" som finns där original.

Du kan även spara ganska exakt 1.2kg till om du tar bort vikten vid remhjulet som sitter i vevaxeln smile

Har lagt upp nån bild på just det om du kollar min projekttråd smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
AxlSam
3 februari 2013 · 1 497 Inlägg

jojje81 skrev:
Ser ut som du lättat svänghjulet rätt kraftigt.. har du balanserat den?
Menar att du har ju svarvat bort "balanseringen" som finns där original.

Du kan även spara ganska exakt 1.2kg till om du tar bort vikten vid remhjulet som sitter i vevaxeln smile

Har lagt upp nån bild på just det om du kollar min projekttråd smile

Jadå, det är balanserat. Skall kika i din tråd om remhjulet. Vet dock inte om jag skall ge mig på det.
Tror inte att det ger mig så extremt mycket då diametern på hjulet är såpass liten. smile

jojje81 George
3 februari 2013 · 1 956 Inlägg

AxlSam skrev:

jojje81 skrev:
Ser ut som du lättat svänghjulet rätt kraftigt.. har du balanserat den?
Menar att du har ju svarvat bort "balanseringen" som finns där original.

Du kan även spara ganska exakt 1.2kg till om du tar bort vikten vid remhjulet som sitter i vevaxeln smile

Har lagt upp nån bild på just det om du kollar min projekttråd smile

Jadå, det är balanserat. Skall kika i din tråd om remhjulet. Vet dock inte om jag skall ge mig på det.
Tror inte att det ger mig så extremt mycket då diametern på hjulet är såpass liten. smile

Stämmer rätt bra.. Men 1.2kg vikt som roterar är ändå 1.2kg mindre wink dessutom behöver du inte oroa dig för balansering med tanke på den lilla diametern.

Det är så pass litet ingrepp att det är faktiskt värt.. Jag bågfilade borde den i 2 delar iaf... tog max 10min smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
AxlSam
3 februari 2013 · 1 497 Inlägg

jojje81 skrev:

AxlSam skrev:

jojje81 skrev:
Ser ut som du lättat svänghjulet rätt kraftigt.. har du balanserat den?
Menar att du har ju svarvat bort "balanseringen" som finns där original.

Du kan även spara ganska exakt 1.2kg till om du tar bort vikten vid remhjulet som sitter i vevaxeln smile

Har lagt upp nån bild på just det om du kollar min projekttråd smile

Jadå, det är balanserat. Skall kika i din tråd om remhjulet. Vet dock inte om jag skall ge mig på det.
Tror inte att det ger mig så extremt mycket då diametern på hjulet är såpass liten. smile

Stämmer rätt bra.. Men 1.2kg vikt som roterar är ändå 1.2kg mindre wink dessutom behöver du inte oroa dig för balansering med tanke på den lilla diametern.

Det är så pass litet ingrepp att det är faktiskt värt.. Jag bågfilade borde den i 2 delar iaf... tog max 10min smile

Vill nog inte minska vikten mer heller då jag redan oroar mig för tomgången. smile

jojje81 George
3 februari 2013 · 1 956 Inlägg

Har lättat svänghjul och tog bort vikten på remhjulet... ingen som helst skillnad på tomgången på min bil iaf.

Sen kan man väl justera det i T7suite?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
AxlSam
3 februari 2013 · 1 497 Inlägg

jojje81 skrev:
Har lättat svänghjul och tog bort vikten på remhjulet... ingen som helst skillnad på tomgången på min bil iaf.

Sen kan man väl justera det i T7suite?

Njae.. Lättat svänghjul, lätt koppling med mindre diameter, 276/10,4 ENEM-kammar och stora spridare kan ställa till det rätt rejält.

jojje81 George
3 februari 2013 · 1 956 Inlägg

Just det... tänkte inte på dina kammar och att koppling m.m. är lättare..

Då ska du nog spara på dom där 1.2kg smile

Annars ser det duktigt bra ut smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang