6622
Sök

Värt att uppgradera bakbromsarna?

Supraman
2 300 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Ligger och funderar på att göra en lite uppgradering på bakbromsarna från j-spec till euro-spec bromsar.

J-spec 307mm diameter oventilerade, flytande enkelkolvsok
Eupo-spec 324mm diameter ventilerade, fast tvåkolvsok

Frågan är om jag kommer märka skillnad och om den skillnaden är värd pengarna?
Frambromsarna kommer uppgraderas till 380 mm skivor och blir stålspunna skivor runtom med ny bromsvästka givetvis.

Mvh stefan

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
16 januari 2012
Jag skulle inte rekommendera att uppgadera bakbromsarna utan att samtidigt uppgradera frambromsarna. Du riskerar att rubba bromsbalansen hs bilen vilket kan leda till låsning utav bakbromsar = sladd.

I övrigt är jag av åsikten att uppgradering r något bra ;-)

Edit: tänk även på att huvudcylindern måste assa ihop med oken, annars riskerar du att få sämmre(!) bromsverkan med böttre bromsar p.g.a. Lägre klämkraft.

Med vänlig hälsning, Magnus
Senast redigerat av zovix (16 januari 2012)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
16 januari 2012
Uppgraderar du fram ska du självklart uppgradera bak.

Normalt sett har bilar väldigt lite bromsverkan bak mot vad man skulle kunna använda.

Detta för att göra bilen snäll och stadig för att den ska bli lättkörd och stabilisera sig själv vid inbromsning.

Tänk även på vad zovix skrev. okets volym måste matcha huvudcylindern.

En annan sak. Många billiga eftermarknads ok har mindre kolv-area än original bromsarna.

Teoretiskt skulle det ge sämre bromsverkan. Så om det inte vore för dom större skivorna så är eftermarknas bromsarna faktiskt sämre i många fall.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 853 Inlägg
16 januari 2012
Om du bara byter fram så finns det risk för att du får kast på bakvagnen vid hårda inbromsningar... Om det blir ojämn broms balans satt säga.  Jag monterade Brembo GT 365x29mm fram, och Brembo GT 330x26mm bak för att få jämnare bromsbalans.

https://www1.garaget.org/archive/26/25960/99329/99329-2336395.jpg
Fram

https://www1.garaget.org/archive/26/25960/99329/99329-2336387.jpg
Bak

Om du är intresserad så kan du kika på mitt Brembo GT broms projekt här!.

Sedan ur en "kosmetisk synvinkel" så såg det inte bra ut med original bromsarna bak för mig. Blev ingen snygg hel hets bild av bilen satt säga... Men bryr man sig inte om hur det ser ut och bromsbalansen är helt ok ändå så kan man ju lägga pengarna på annat.

/mvh soyd

Supraman
2 300 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
zovix skrev:
Jag skulle inte rekommendera att uppgadera bakbromsarna utan att samtidigt uppgradera frambromsarna. Du riskerar att rubba bromsbalansen hs bilen vilket kan leda till låsning utav bakbromsar = sladd.

I övrigt är jag av åsikten att uppgradering r något bra ;-)

Edit: tänk även på att huvudcylindern måste assa ihop med oken, annars riskerar du att få sämmre(!) bromsverkan med böttre bromsar p.g.a. Lägre klämkraft.

Med vänlig hälsning, Magnus

Någon har inte riktigt läst hela texten wink
Kommer samtidigt uppgradera frambromsarna.

Receptet är jag övertygad att de kommer funka för jag är inte den ende i världen som kör på detta receptet wink

Men man vill inte kasta pengarna i sjön om dom lite bättre bromsarna bak inte hjälper

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök