Projekt: VW Caddy GT - Varmare tider är här men projektet ligger fortfarande nere...

Volkswagen Caddy GT -91:a inköpt som en reservdelsbil men som genom samtal med säljaren plötsligt blev ett projekt då det visade sig att han hade en VW Golf GTI 16V -88 som skulle monteras ner och plötsligt stod jag där med en 137hk 16V motor och med ett nytt projekt på halsen! Infogar även bygg/renoveringsbilder i denna projekttråden på min bruksbil, en VW Caddy GT -90 som även den förädlas/förbättras och blir till nåt alldeles "eget" (orkar inte ha 2 olika projekttrådar igång om samma sorts bil)
  • 66 Följare
  • 88 785 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 juni 2013
Big_JN
7 juni 2012 · 2 126 Inlägg

Imson skrev:
Skönt att det inte står helt stilla med skruvandet wink
det är ju skönt att ha en bruksbil också smile
nice att du passar på att byta tank också så det blir fräscht wink

keep working ;D

Nä skruvar gör jag men dock på en annan bil wink
En fräsch tank och nya sopparör är precis vad brukisen behöver just nu sad Gjorde det dumma felet att ha lite soppa i tanken när jag ställde av bilen över vintern och nu får jag betala för det misstaget roll

Blir det fint väder i helgen så kommer tank m,m, plockas bort ifrån projekt bilen!

Imson
7 juni 2012 · 407 Inlägg

Okej,trevligt värre smile
Joo har man flera bilar blir det lätt att man skruvar :p

Big_JN
21 juni 2012 · 2 126 Inlägg

Ber först och främsta alla som följer detta projektet om ursäkt för att inga uppdateringar är gjorda på hur länge som helst!sad

Saken är den att jag har haft så mycket annat som dykt upp hela tiden så projektet har fått lida men det är långtifrån glömt och snart ska något drastiskt hända som innefattar både vinkelslip och tigersåg. tongue

Just nu håller jag på att felsöka elsystemet på en GMC Vandura Hightop Van som varit stillastående en längre tid och där både larmet och övrig el just nu lever sitt eget liv hmm

Och för övrigt har jag beslutat mig för att Sälja mina 2 st XR4X4:or, så om någon vill ha en rolig vinterbil ihop med en reservdelsbil för ett bra pris så hör av er via PM wink

Till helgen ska iallafall Caddyn flyttas lite och 16V motorn skall bort ifrån flaket så jag får bättre plats för det som komma skall!
Lovar på heder och samvete att en uppdatering kommer senast på söndag! roll

Så länge önskar jag er alla en trevlig och skön midsommar!!!   cool

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
21 juni 2012 · 206 Inlägg

Och detsamma önskar jag dig! smile

"Den kan vara bra att ha"
Big_JN
25 juni 2012 · 2 126 Inlägg

Big_JN skrev:
Lovar på heder och samvete att en uppdatering kommer senast på söndag! roll

Jahapp så kan det gå när man lovar saker som vädret inte kan hålla hmm
Då det regnat som fan hela helgen så har jag tyvärr inte kunnat flytta Caddyn då marken inte riktigt klarar av att bära traktorn som jag behöver för att flytta den.
Ska dock göras så fort vädret blir bättre! roll

Big_JN
25 juni 2012 · 2 126 Inlägg

Sotar_n81 skrev:
Och detsamma önskar jag dig! smile

big_smile

Imson
25 juni 2012 · 407 Inlägg

Asså, detta regn så segt att tiden blir uppakjuten pga de... Vill ju se när det händer lite grejer med bilarna ;D hoppas vädret blir bättre smile

Big_JN
25 juni 2012 · 2 126 Inlägg

Imson skrev:
Asså, detta regn så segt att tiden blir uppakjuten pga de... Vill ju se när det händer lite grejer med bilarna ;D hoppas vädret blir bättre smile

Hoppas jag med för jag har bara 10 dagar innan min andra Caddy måste klarat ombesiktningen och jag behöver delar ifrån projekt Caddyn yikes

Big_JN
30 juni 2012 · 2 126 Inlägg

Har äntligen hänt lite med projektet idag big_smile Trots alla mygg och knott så gav jag mig på att plocka bort tanken då jag ska ha den till min andra Caddy!
I veckan flyttade jag den till en lite bättre plats och plockade bort 16V motorn som jag ställde på flaket i vintras!
Funderar som sagt på att sälja motorn och satsa på en G60 motor istället, eller vad tycker ni?
16V (KR) motorn kan jag tyvärr inte montera lagligt och då är hela vitsen med den motorn borta och gå ner 10hk till PL motorn tycker jag inte känns rätt men satsa på en 160hk stark kompressor matad maskin känns bättre wink

Nu står bilen helt uppallad och 16V motorn är borttagen ifrån flaket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-13469dcbb96b9d68353d1798de284382.jpg

Tanken borta, lite smårost men i mycket bättre skick än den jag har på bruks Caddyn
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-3bebac551a69c3588fa785f0e24bd4a4.jpg

Kommer även att använda bränslepumpen ifrån denna Caddyn då det ska köpas in en lite grövre till projektet så småningom är det tänkt smile

Imorgon kommer lite mer att hända, om vädret tillåter vill säga hmm

Senast redigerat av Big_JN (30 juni 2012)

Benzin-rider
1 juli 2012 · 600 Inlägg

intressant!! smile hoppas allt går vägen wink

Audi A6 2.4 V6 Quattro "V6Wurst" (2001)
graul
1 juli 2012 · 90 Inlägg

Säger igen, satsa på en ABF från golf 3 16v. 150 hk helt lagligt, roligare än g60.

Putteliten
1 juli 2012 · 9 079 Inlägg

graul skrev:
Säger igen, satsa på en ABF från golf 3 16v. 150 hk helt lagligt, roligare än g60.

Hur kan ABFen med 150hk bli laglig när inte KRen med 137hk blir det? Hur kan G60 maskinen med 160hk bli laglig, hänger inte riktigt med här nu.....

Senast redigerat av Putteliten (1 juli 2012)

Big_JN
1 juli 2012 · 2 126 Inlägg

Putteliten skrev:

graul skrev:
Säger igen, satsa på en ABF från golf 3 16v. 150 hk helt lagligt, roligare än g60.

Hur kan ABFen med 150hk bli laglig när inte KRen med 137hk blir det? Hur kan G60 maskinen med 160hk bli laglig, hänger inte riktigt med här nu.....

Det hela hänger på att KR inte har katalysator original men det har dom andra (ABF, PL och G60 motorn)

Tagit ifrån SFRO:s hemsida

"Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!"

"Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor."

Gäller bilar nyare än 1976 och framtill 1992

Det jag kan göra är att fråga någon ifrån V.A.G om man kan få intyg på KR motorn eller hitta en motor med Kat original!

Big_JN
1 juli 2012 · 2 126 Inlägg

graul skrev:
Säger igen, satsa på en ABF från golf 3 16v. 150 hk helt lagligt, roligare än g60.

Kan vara ett alternativ helt klart men hade varit kul med kompressor wink

Big_JN
1 juli 2012 · 2 126 Inlägg

Benzin-rider skrev:
intressant!! smile hoppas allt går vägen wink

Hoppas jag med tongue

Putteliten
1 juli 2012 · 9 079 Inlägg

Big_JN skrev:

Putteliten skrev:

graul skrev:
Säger igen, satsa på en ABF från golf 3 16v. 150 hk helt lagligt, roligare än g60.

Hur kan ABFen med 150hk bli laglig när inte KRen med 137hk blir det? Hur kan G60 maskinen med 160hk bli laglig, hänger inte riktigt med här nu.....

Det hela hänger på att KR inte har katalysator original men det har dom andra (ABF, PL och G60 motorn)

Tagit ifrån SFRO:s hemsida

"Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!"

"Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor."

Gäller bilar nyare än 1976 och framtill 1992

Det jag kan göra är att fråga någon ifrån V.A.G om man kan få intyg på KR motorn eller hitta en motor med Kat original!

Aaah, den lilla detaljen. Började fundera på om det hade med hk att göra, därför jag blev lite förvirrad...

Big_JN
1 juli 2012 · 2 126 Inlägg

Putteliten skrev:
Aaah, den lilla detaljen. Började fundera på om det hade med hk att göra, därför jag blev lite förvirrad...

Jo det är den lilla skitdetaljen som gör att det skiter sig! mad
Irriterande men vad gör man om man vill köra lagligt hmm

Big_JN
1 juli 2012 · 2 126 Inlägg

Har inte blivit så mycket gjort idag men har varit iväg till Biltema och köpt nya stötdämpare till brukscaddyn! Nu ska bara ett par nya öron tillverkas sen kan den ombesiktigas!

Blev ett par framdämpare till en SAAB 99 för dessa är kortare och ska passa bra till en sänkt Caddy efter modifikation!
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-a861d78d4631aa4fee1e3fb96cb22e8d.jpg

Big_JN
1 juli 2012 · 2 126 Inlägg

Måste ju visa vad jag hållit på med istället för projekt Caddyn!
Började med att sålla ut mitt bilbestånd och skickade iväg 4st bilar till skrotaren. Har dock fortfarande 8 bilar kvar yikes men de flesta av dessa ska också bort. Dock så kommer det kanske en bil till snart hem på gården då jag fick den av en kompis och jag kunde inte tacka nej tongue

Här är 3 av dom jag skickade iväg till skroten, den fjärde var en Ford eskrot...Escort kanske det ska vara?
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-2c9a4b1f86ce0edfcea29c176bf6d1d9.jpg


Annars håller ju på med ett sidoprojekt också, en GMC Vandura 2500 Hightop som blivit stående ett tag men som nu ska göras vid och säljas. Ägs av min farbror.
Den har lite el problem och liknande men sen ska den besiktas och säljas, går som en klocka i motor och växellåda!

https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-747167ec27daee0c09c674fa50f0ae2c.jpg

Har tydligen varit en utställningsbil i sina glansdagar men på senare tid har den fått utstå ett lugnare liv som campingbil
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-34dc14287fd0a3f93637c8d7098eb8d5.jpg

Så nu vet ni vad jag sysslar med på dagarna big_smile

Stay tuned mina vänner!

Benzin-rider
2 juli 2012 · 600 Inlägg

GMC:n såg ju riktigt fräsch ut!! smile

Audi A6 2.4 V6 Quattro "V6Wurst" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang