3518
Sök

En ilsken liten jävla lådbil

Iden med hela projektet va, att jag vill ha en liten bil, rwd, och turbo, med grym väghållning, började leta efter en liten bil som jag kunde utveckla!! fick då av en kompis en lancia a112, perfekt utgångsobjekt tänkte jag!!... Visa mer

ms.no.fear
1 053 801 Visningar
Uppdaterades senast 7 april 2015
543 Inlägg
15 augusti 2012
Det jag har "hört" är att E85 kan äta bort några nanometer alu från tex en fuelrail om den inte är eloxiderad per år, dock så kanske någon kan rätta mig om jag har fel.
Hittade detta via google kanske tagit ur sitt sammanhang men ändå "Ethanol at E85 levels can impact various metals like aluminum, plastics and rubber" : http://www.ethanolmt.org/switch.html

Hittade även detta:
"Corrosion: because the alcohol in ethanol corrodes aluminum, FFV components are made of stainless steel and E85 pumps must be modified or manufactured with stainless steel to prevent corrosion. Repeated exposure to E85 also corrodes the metal and rubber parts in older engines (pre-1988) designed primarily for gasoline."
http://www.seco.cpa.state.tx.us/re_ethanol.htm
Senast redigerat av tobbeh78 (15 augusti 2012)

Trött och bitter?? javisst!

ms.no.fear
585 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Fick svar av en som är kemist, det tar ca 160år innan en 1mm alu plåt har frätt sönder:-) så jag kör nog på alu ändå! Det viktigaste va just slangar och kopplingar:-)

Kod:

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
15 augusti 2012
turbo81a skrev:
Fick svar av en som är kemist, det tar ca 160år innan en 1mm alu plåt har frätt sönder:-) så jag kör nog på alu ändå! Det viktigaste va just slangar och kopplingar:-)

Kod:

Men problemet är väl inte att tanken går sönder utan att skiten som löses upp täpper igen soppafiltret i bästa fall och sätter igen spridare osv i värsta fall...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

9 143 Inlägg
15 augusti 2012
TBOC_Razor skrev:
turbo81a skrev:

Kod:

Men problemet är väl inte att tanken går sönder utan att skiten som löses upp täpper igen soppafiltret i bästa fall och sätter igen spridare osv i värsta fall...

160år på 1 mm alu plåt, blir inte mycket bös i filtret per dag i så fall.....

961 Inlägg
15 augusti 2012
det här kan nog besvara många frågor smile

http://www.etanol.nu/ombygg-insprutare.php

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

ms.no.fear
585 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Ja byter man filter 2 ggr om året kan det nog inte bli något knas:-)

GREASEMONKEY
822 Inlägg
16 augusti 2012
Citerar H2M Racing, såhär skriver dom om sina alu-bränslerör: "Aluminum rör för bränsleledning, godkänd för alla bränslen (Bensin, E85, Metanol, Diesel) Ett måste om du kör på E85. (Kopparrör ärgar innifrån med E85)"

Mvh S.Österdahl

ms.no.fear
585 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
770_EVOLVE skrev:
Citerar H2M Racing, såhär skriver dom om sina alu-bränslerör: "Aluminum rör för bränsleledning, godkänd för alla bränslen (Bensin, E85, Metanol, Diesel) Ett måste om du kör på E85. (Kopparrör ärgar innifrån med E85)"

Ja den texten såg jag med!! Jag kör på alu! Det är lätt och smidigt att bygga ihop:-)

42 Inlägg
16 augusti 2012
fish skrev:
zemet skrev:
Etanol ska vara lite mera elakt mot gummi och oljan i motorn har jag hört, men jag har aldrig hört att det skulle vara dåligt för tanken? Låter osannolikt att det skulle kunna förstöra en alutank eller en i plast för den delen.

Anledningen att det är elakt mot gummi är att det torkar ut gummit så det blir mera poröst och spricker. Jag tror inte att det är något du behöver tänka på egentligen, bilen kommer väll inte gå som bruksbil och det tar nog ganska många timmar innan du börjar få några problem med tanken eller bränsleledningar/packningar.

Om man kör 50/50 med bensin eller varannan var tredje tank med bensin så smörjer det upp ledningar och packningar igen så behöver man inte oroa sig.

Detta är saker jag har hört ska tillläggas, jag har ingen faktakälla på detta så vill du vara riktigt säker så bör du kanske googla/ringa runt lite. Men det låter ganska sannolikt tycker jag iaf.

Det är ju ett drivmedel inte saltsyra du ska ha i tanken och i ledningarna.

Nä, men frågade han ju och ville ha svar... Inte Jag har hört, min kompis sa, och jag TROR inte. Fan vad folk bara babblar om en massa skit dom inte vet nåt om JÄMT på detta forum. Vill jag ha svar på en fråga, så vill jag ha ett svar, för gissa det kan jag göra själv.

Bilen blir sjukt fet iaf!

ursäkta mig men de är fullt frivilligt att vara här!

Crew @ East Performance Racing
www.EastPerformanceRacing.se

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 augusti 2012
Haha, helsjukt projekt! Ska lätt följas!

42 Inlägg
16 augusti 2012
grymt bygge =P.. fast jag hade nog valt en lättare motor typ wankel, yamaha R1 eller varför inte en hayabusa turbo...

Nr #932 på ss9000k

11 Inlägg
16 augusti 2012
OneK skrev:
grymt bygge =P.. fast jag hade nog valt en lättare motor typ wankel, yamaha R1 eller varför inte en hayabusa turbo...

Ska väl vara besiktningsbart också..

ms.no.fear
585 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
Hade det i tanken först! Men besiktningen gillade inte det! Så nu bygger jag den efter sfros regler, vill ju ha den gat reggad:-)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
16 augusti 2012
Etanolen är riktigt elak mot dom flesta matrialen.

Har en bekant som sabbat spridare pga etanol löst upp soppaledningar så spridarna blev fulla med gummiaktigt klet.

Så alla etanol-åkare välj soppa-detaljer ordentligt. T.ex vanliga bensinslangar duger ej!

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

ms.no.fear
585 Inlägg
961 Inlägg
17 augusti 2012

den blev i alu va?

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

ms.no.fear
585 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
KBAragger skrev:

den blev i alu va?

Japp!! Får ju tänka på vikten:-)

434 Inlägg
17 augusti 2012

Den var inte liten, hur många liter?

ms.no.fear
585 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
Dometros skrev:

Den var inte liten, hur många liter?

Den är inte så stor, 25x25x85  så ca 50liter:-)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
17 augusti 2012
För att svara på E85 frågor.
Jag och far kör E85 i våra bilar utan några problem. Du kan absolut skita i att bry dig om att slangar fräts sönder eller så. Inte hänt oss än far har haft det i sin bil i kanske 5 år nu? Inga problem. Tror knappast det kommer bli några.
Se bara till att överdimensionera soppa pumpen wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Sök