4568
Sök

Den stora extraljus tråden

GL77
12 september 2012
Trådstartare
PuppPutte skrev:
JsoooN skrev:
Finns det något extraljus där det får plats med att ha ballasten inne i själva lamphuset?
Färdigkonverterade är så dyra och orkar tamefanimig inte hålla på och krångla med några fler ballaster i A4an. P:

Ljuset duger väl men börjar sakna mina gamla xenonextraljus haha, speciellt när mötande folk anser att deras helljus inte bör slås av vid möte.

Lägger in den här bilden igen då...
Hella 3003 med 70W xenon Slim, monterad i lamphuset.

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66430/66430-2e68b5ec7bda860c2593d40fa75ad4a4.jpg

Hur blir det med kylningen då?!

504 Inlägg
12 september 2012
G-TECH skrev:
PuppPutte skrev:
JsoooN skrev:
Finns det något extraljus där det får plats med att ha ballasten inne i själva lamphuset?
Färdigkonverterade är så dyra och orkar tamefanimig inte hålla på och krångla med några fler ballaster i A4an. P:

Ljuset duger väl men börjar sakna mina gamla xenonextraljus haha, speciellt när mötande folk anser att deras helljus inte bör slås av vid möte.

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66430/66430-2e68b5ec7bda860c2593d40fa75ad4a4.jpg

Har inte märkt av att dom har blivit överhettade vid något tillfälle alls. Kör med extraljusen på året om... Det har funkat kanonbra för mig. big_smile

HÅRDROCK

GL77
12 september 2012
Trådstartare
PuppPutte skrev:
G-TECH skrev:
PuppPutte skrev:

Har inte märkt av att dom har blivit överhettade vid något tillfälle alls. Kör med extraljusen på året om... Det har funkat kanonbra för mig. big_smile

Sån tur du har...

504 Inlägg
12 september 2012
G-TECH skrev:
PuppPutte skrev:
G-TECH skrev:

Sån tur du har...

Hur menar du nu? Borde det inte fungera?

HÅRDROCK

GL77
12 september 2012
Trådstartare
PuppPutte skrev:
G-TECH skrev:
PuppPutte skrev:

Sån tur du har...

Det ska vara en luftspalt på 2-3 cm för att ballasten ska få den kylning som den behöver, tänk som om det vore ett slutsteg. Det måste få kylning.

Mina sitter bakom krock balken med en luft spalt så att den får kylning hela tiden...

Som sagt du har tur...

504 Inlägg
13 september 2012
Vilken av Bosch Pilot 175 och Hella Rallye 3003 Compact ger bäst ljusutbyte? Ska montera på en Toyota Yaris Hybrid -13 och tyckte att Toyota själva tog lite väl mycket för att sätta dit Bosch lyset... (4500:- för tre stycken, då "bjöd" dom på monteringen... PFT!)
Jag tycker att Bosch lysena ser bra ut, men har ingen aning om hur dom lyser. Hella lysena vet jag att jag gillar iaf. big_smile

Nån som har bra koll på dom? Kanske t.o.m. vet vad dom bör ligga i för prisklass!?

HÅRDROCK

214 Inlägg
13 september 2012
PuppPutte skrev:
Vilken av Bosch Pilot 175 och Hella Rallye 3003 Compact ger bäst ljusutbyte? Ska montera på en Toyota Yaris Hybrid -13 och tyckte att Toyota själva tog lite väl mycket för att sätta dit Bosch lyset... (4500:- för tre stycken, då "bjöd" dom på monteringen... PFT!)
Jag tycker att Bosch lysena ser bra ut, men har ingen aning om hur dom lyser. Hella lysena vet jag att jag gillar iaf. big_smile

Nån som har bra koll på dom? Kanske t.o.m. vet vad dom bör ligga i för prisklass!?

De ska väl ligga i prisklassen runt 500 kr styck, kanske upp till 600 beroende på handlare. Hella vet jag ingenting om, men dessa har du ju själv erfarenhet av. Bosch påminner vad jag vet väldigt mycket om NBB Alpha 175 som är av samma storlek. Dessa har en väldigt fyllig, bred ljusbild utan alltför mycket längd. Det är dock en av de bästa ljusbilder jag har sett oavsett om det gäller halogen eller konverterad med xenon.

Vill du komma billigare undan har du ju också NBB att fundera över. De ska du hitta för under 300 kr oavsett var du köper dem. Oljebaren.se har exempelvis kit du kan bygga ihop där du får med allt du behöver för att montera.

2 075 Inlägg
13 september 2012
G-TECH skrev:
PuppPutte skrev:
G-TECH skrev:

Sån tur du har...

Det ska vara en luftspalt på 2-3 cm för att ballasten ska få den kylning som den behöver, tänk som om det vore ett slutsteg. Det måste få kylning.

Mina sitter bakom krock balken med en luft spalt så att den får kylning hela tiden...

Som sagt du har tur...

Jag skulle inte säga att man kommer få problem med kylningen om man har dem monterade i extraljusen, speciellt inte på vintern. Kanske om man använder dem på sommaren i plus 30 grader...
En ballast ska helt enkelt klara av varmt väder och trånga utrymmen.
Ger de upp pga. värme skulle jag säg att det till stor del beror på kvalitén på komponenterna i ballasten, och effektiviteten.
För billiga komponenter tål vanligtvis inte lika höga temperaturer. Och har de dålig effektivitet, så blir det helt enkelt mera värme istället.

418 Inlägg
13 september 2012
Nån som kan tipsa om ett billigt ställe att köpa Hella Rallye 3003 Compact eller motsvarande storlek? (Sim funkar, jag letar inte efter pencil)

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
13 september 2012
Ska ju dra nytt kablage till extraljusen. Duger det med 1,5mm2 till plusledningen eller skall jag köra på 2,5mm hela vägen även efter relät? Jag tycker att jag borde klara mig på 1,5mm2 till jorden.
Kommer att köra på 1 st separat relä till varje ballast.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

29 Inlägg
14 september 2012
AD_ skrev:
Ska ju dra nytt kablage till extraljusen. Duger det med 1,5mm2 till plusledningen eller skall jag köra på 2,5mm hela vägen även efter relät? Jag tycker att jag borde klara mig på 1,5mm2 till jorden.

Jag kör 1,5mm² till extraljusena från reläet. Det beror lite på hur långt det är från reläet, men det hinner inte bli något spänningsfall. Eller jo, 0,2 Volt blir det.

Det ovan är baserat på 100watt lampa och ett 12 volts system (där spänningen är 14volt vid laddning)

Ett tips är att dra gummikabel, snyggt och välskyddat!

http://www.elproman.se/sv/produkter/kab … sfall.html
Senast redigerat av mattish (14 september 2012)

Voodoo
1 444 Inlägg
14 september 2012
mattish skrev:
AD_ skrev:

Jag kör 1,5mm² till extraljusena från reläet. Det beror lite på hur långt det är från reläet, men det hinner inte bli något spänningsfall. Eller jo, 0,2 Volt blir det.

Det ovan är baserat på 100watt lampa och ett 12 volts system (där spänningen är 14volt vid laddning)

lika när man drar varör inte dra tillräkligt grov ? sj  kör jag sammanlagt 20mm2 upp till taket 8x2,5mm2 till taket på ett relä

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

3 151 Inlägg
14 september 2012
AD_: Jorden ska alltid vara lika tjock som plusmatningen. Utan en bra jord får du dåligt lyse.

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
14 september 2012
Stripz skrev:
mattish skrev:
AD_ skrev:

lika när man drar varör inte dra tillräkligt grov ? sj  kör jag sammanlagt 20mm2 upp till taket 8x2,5mm2 till taket på ett relä

8st 2,5mm2 till ett relä, låter lite mkt tongue

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

757 Inlägg
14 september 2012
Här är min setup på vinterbilen

2st Lightforce striker 170   75w halogen
6st Hella helljuslyktor från en Scaniabuss 100w biltema halogenlampor
55w super yellow till hel och halvljus i nya originalreflektorer
2st 225A batterier från Scania smile

detta är ett extrembudgetprojekt så inget får kosta mer än vad man redan har eller kan hitta extremt billigt.

någon som har nå tips på vad man kan fixa för att få ännu mer ljus

dock var det fortfarande 24volts lampor på bilden i dom små men herre jävlar vad det vart skillnad när man satte i 100w
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6207/6207-9ed71a40b8dbd523447bb7e3cb2e7328.jpg

Roliga med den här bilen är att garagetmoderatorerna plockade ner den för att den var i för dåligt skick. BESIKTIGAD MED BLANKA PAPPER smile
Senast redigerat av robzter (14 september 2012)

7 490 Inlägg
14 september 2012
har iof inte med skicket att göra,, men har dock sett MÅNGA mkt tråkiga bilar här på garaget endå

757 Inlägg
14 september 2012
granadadr skrev:
har iof inte med skicket att göra,, men har dock sett MÅNGA mkt tråkiga bilar här på garaget endå

Som sagt. skick beror ju på om det är planerat utseende och under utveckling och inte bara en sliten 740 tongue

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
14 september 2012
Stripz skrev:
mattish skrev:
AD_ skrev:

Jag tog och köpte 2,5mm2, så nu blir det det hela vägen. Det  blir det samma med jorden, efter påpekan av Mervolic smile

Mervolic skrev:
AD_: Jorden ska alltid vara lika tjock som plusmatningen. Utan en bra jord får du dåligt lyse.

Bra att du påpekade det! smile Är ju rätt logiskt egentligen, men ibland tänker man inte längre än näsan räcker wink

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
14 september 2012
mattish skrev:
AD_ skrev:

Jag körde på 1,5mm2 i vintras, men kommer gå upp i styrka på xenonet så tänkte att det kanske inte blir sån ketchup effekt med grövre kablar smile

36 Inlägg
14 september 2012
Jag har inte tittat igenom trågen, eller sökt, men vet någon at ett par extraljus som är någorlunda bra, men väldigt små?
Pratar då så små att dom passar i dimljushålen på min Fox https://www1.garaget.org/archive/54/53030/283728/283728-2808819.jpg

Pris bryr jag mig faktiskt mindre om, utan bara ett per lyktor som lyser dugligt. (Mitt helljus suger på dom nya lyktorna)

Mustang Fox-body köpes!

Sök