3209
Sök

Den stora extraljus tråden

1 265 Inlägg
23 juli 2012
AD_ skrev:
joakim89 skrev:
Specialraggarn skrev:

Om du eller någon annan prövar mer fler brikor och he blir mkt bättre med xenon så glöm int att skriva det här om hur många mm ni la till ;D

Har prova med 2 brickor men tänkte om de behövs fler?

Ingen skillnad med 2st iaf  NBB suger iaf konverterat

Väntar ni till september-oktober någon gång kan jag ge info, om hur skillnaden blir konverterat mellan H1 och D2S i NBB.

h1 blir den inte bra med har jag märkt    visst de lyser långt men inte tillräckligt brett.
Blir nog bigknick till hösten igen.

Meldem
4 137 Inlägg
23 juli 2012
G-TECH skrev:
TouchOfRed skrev:
AD_ skrev:

Nja, det kändes ju sisådär att punga ut tongue Men för mig som ska uppgradera blir det "enbart" 200:- extra per kitt, som blir det till hösten smile

Aha nice ! smile

Funderar på att köpa ett billigt kit från Ebay och installera i Backlyktorna ! Men det får vi inte prata om här !

Jo det kan du skriva om här oxå wink

Bra ! big_smile

733 Inlägg
23 juli 2012
Är det H1 lampor i den nyare varianten av Hella 3003 som har referenstal 50 ?
Senast redigerat av benz_89 (23 juli 2012)

Meldem
4 137 Inlägg
23 juli 2012
joakim89 skrev:
Specialraggarn skrev:
joakim89 skrev:
Allvarligt så är jag inte nöjd med ljusbilden på NBB  225 alpha.
Tror ni de blir bättre om man sätter fler brickor i mellan?

Gilla bigknick spridare med 55watt xenon mer, lyser bredare tycker nbb har så smal ljusbild

Om du eller någon annan prövar mer fler brikor och he blir mkt bättre med xenon så glöm int att skriva det här om hur många mm ni la till ;D

Suger är väl att ta i.. :p

1 265 Inlägg
23 juli 2012
TouchOfRed skrev:
joakim89 skrev:
Specialraggarn skrev:

Bara skit  sim lampor för 200kr st har ju bättre ljusbild

Meldem
4 137 Inlägg
23 juli 2012
benz_89 skrev:
Låter ju då som att det är mera värt att sattsa på 3003:or ifall man ska köpa nya, så slipper man strula med ljusbilden innan man blir nöjd hmm

Sant. Pappa har ju 2 st, och dom lyser riktigt bra. Dock inte överdrivet långt. smile
Men är man som mig, dvs vill ha bredd, så är det klockrena !

1 265 Inlägg
23 juli 2012
TouchOfRed skrev:
benz_89 skrev:
Låter ju då som att det är mera värt att sattsa på 3003:or ifall man ska köpa nya, så slipper man strula med ljusbilden innan man blir nöjd hmm

Sant. Pappa har ju 2 st, och dom lyser riktigt bra. Dock inte överdrivet långt. smile
Men är man som mig, dvs vill ha bredd, så är det klockrena !

Längden är bra på NBB fjärr men bredden är fan inget att skryta med, hade bigknick fjärr med 55watt xenon för några år sen och dom lyste ganska bra, lagom brett och lagom långt.

Finns de andra lysen som är bra?

Meldem
4 137 Inlägg
23 juli 2012
joakim89 skrev:
TouchOfRed skrev:
joakim89 skrev:

Nä nu tog du i så du sket på dig tror jag.

1 265 Inlägg
23 juli 2012
TouchOfRed skrev:
joakim89 skrev:
TouchOfRed skrev:

inte är de långt ifrån bredden är mkt bättre på sim

7 481 Inlägg
23 juli 2012
TouchOfRed skrev:
joakim89 skrev:
TouchOfRed skrev:

joo håller med dig, iof har jag inte haft nbb,, men skit tror jag inte man kan kalla dem wink

Meldem
4 137 Inlägg
23 juli 2012
joakim89 skrev:
TouchOfRed skrev:
joakim89 skrev:

Beror på hur man ser det. SIMs ljusbild är som ett liggande streck med mycket lite ströljus. Visst, bredare men oerhört mycket sämre ljus generellt. Men du har rätt i att dom lyser bredare.. :p

1 265 Inlägg
23 juli 2012
TouchOfRed skrev:
joakim89 skrev:
TouchOfRed skrev:

Beror på hur man ser det. SIMs ljusbild är som ett liggande streck med mycket lite ströljus. Visst, bredare men oerhört mycket sämre ljus generellt. Men du har rätt i att dom lyser bredare.. :p

Har du tips på nått annat ljus som lyser brett och ganska långt?

Meldem
4 137 Inlägg
23 juli 2012
joakim89 skrev:
TouchOfRed skrev:
joakim89 skrev:

Förutom 3003, så har jag nog inget tips tyvärr. Kanske om man köpa D2S lampor till NBB. smile

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
23 juli 2012
joakim89 skrev:
TouchOfRed skrev:
joakim89 skrev:

Navigator med 35w xenon konverterat tycker jag har en rätt skön ljusbild. Polarn hade 3 fjärr och de hade mycket bredd nära bilen, men tappade lite längre bort. Kändes som att man saknade något på rakorna.
Senast redigerat av AD_ (23 juli 2012)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

783 Inlägg
23 juli 2012
Jag har 2 pencil och 2 fjärr nbb , och kollat en del i mörker nu och är inte alls nöjd med bredden på fjärren. Och då kör jag med konveterat 75w xenon h1. Så finns de 75w lampor i stocken som ska va? D1 eller va de hette?

214 Inlägg
23 juli 2012
Har testat lite olika konfigurationer; D2S (i både fjärr och pencil), extra brickor för att flytta lampan bakåt, och sedan då "original" H1-xenon. Jag kör nu med H1 eftersom jag tyckte att jag aldrig fick rätt ljusbild med de extra brickorna, och det var för svagt ljus i de D2S jag köpte (dessutom lyste alla 5 med olika färg).

Med D2S fick jag dock lite mer bredd. I mina ögon så fick jag en svagare kärna med starkare ströljus, skillnaderna mellan de två mattades ut. Jag är osäker på om ögat blir lurat, men jag tyckte nog att det blev bättre bredd närmare bilen, men sämre längd. Jag blev helt enkelt inte helt nöjd, så jag bytte tillbaka till H1 och bytte dessutom setup till 4 fjärr istället för 2 fjärr + 3 pencil. Försakade längden för att få bredden.

Jag tycker personligen att det blir riktigt, riktigt bra bredd när de får lysa tillsammans. Med det menar jag att de är justerade så att ljusbilderna går ihop i varandra.

Har tyvärr inte någon ljusbild på detta eftersom det är lite för ljust ute än så länge.

7 481 Inlägg
23 juli 2012
ajokko skrev:
Har testat lite olika konfigurationer; D2S (i både fjärr och pencil), extra brickor för att flytta lampan bakåt, och sedan då "original" H1-xenon. Jag kör nu med H1 eftersom jag tyckte att jag aldrig fick rätt ljusbild med de extra brickorna, och det var för svagt ljus i de D2S jag köpte (dessutom lyste alla 5 med olika färg).

Med D2S fick jag dock lite mer bredd. I mina ögon så fick jag en svagare kärna med starkare ströljus, skillnaderna mellan de två mattades ut. Jag är osäker på om ögat blir lurat, men jag tyckte nog att det blev bättre bredd närmare bilen, men sämre längd. Jag blev helt enkelt inte helt nöjd, så jag bytte tillbaka till H1 och bytte dessutom setup till 4 fjärr istället för 2 fjärr + 3 pencil. Försakade längden för att få bredden.

Jag tycker personligen att det blir riktigt, riktigt bra bredd när de får lysa tillsammans. Med det menar jag att de är justerade så att ljusbilderna går ihop i varandra.

Har tyvärr inte någon ljusbild på detta eftersom det är lite för ljust ute än så länge.

du får visa mig nån gång,, wink har sett din bil ibland på moröhöjden wink vill ju se vetja wink

214 Inlägg
23 juli 2012
granadadr skrev:
ajokko skrev:

du får visa mig nån gång,, wink har sett din bil ibland på moröhöjden wink vill ju se vetja wink

Givetvis. smile

214 Inlägg
23 juli 2012
Hittade faktiskt några bilder som visar skillnaden mellan "original" ljusbild, så som den är tänkt att se ut, och en konverterad. Dock inte xenon-xenon, men väl halogen-xenon:

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171251/171251-71d6d4efa531665b603545f5ba3beff8_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171251/171251-b9bcbdcad2fc4606889b0faa80f4c926_large.jpg

Jag känner mig övertygad om att ni kan räkna ut vilken som är vilken. Det man kan se, även om bilden på xenonet är alldeles för ljus och otydlig, är att det är betydligt mer ströljus uppåt och även åt sidorna på halogenbilden, på xenonbilden är det dock en skarpare kärna. Detta får mig att tro att man faktiskt får ljusbilden strålkastaren är designad för med D2S-lampor, eller åtminstone så nära man kan komma. Se bara till att köpa lampor av bra kvalitet...

Det lustiga är dock att när jag mätte från anliggningsytan på xenonlampan till bulan som genererar ljuset så var det ingen skillnad, det var på millimetern lika. Dock var bulan på D2S-lampan om jag inte minns fel ca. 1 mm mindre, detta kan givetvis påverka ljusbilden.

Edit: tilläggas bör givetvis att den kärna man ser på väggen kommer ju att bredda mångfalt när strålkastaren får lysa längre, det är ju inte bara ströljuset som ger bredden.
Senast redigerat av ajokko (23 juli 2012)

7 481 Inlägg
23 juli 2012
du körde d2s lampor på denna bild eller??
Senast redigerat av granadadr (23 juli 2012)

Sök