5707
Sök

Bromskiva

1 938 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Sitter i valet och kvalet att köpa bromsskivor, har hittat 2 intresanta.
Ena är en solid skiva på 345x30 mm, den andra är en flytande skiva med nav på 336x30 mm.
Har 2 st 4 kolvs Brembo bromsok som jag tänkte använda till dom, vilka satt ihop med solida 345x30mm skivor på bilen dom kom ifrån.
336 är ju bara 9 mm mindre, 4.5 mm utstick som skiljer från centrum till ytterkant på skivan, så det bör väl inte vara några problem?

Bilen i fråga väger 1500 kg och har 550-600hk, tänkte bottna turbon och köra ca 700-720 hk till nästa sommar.

Tror ni 336 kommer räcka för gatubruk samt sporadiska banträffar?

Mvh Lennart

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 februari 2012
Är det samma offset på skivorna, o mest av allt passar offseten just din bil? Det blir nog ingen höjdare med 336 skulle jag tippa, beläggen lär hamna en bit (3mm) utanför skivan. Men det kanske går att justera genom att "fila" (fräsa!) lite på adaptrarna?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 938 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Glömde säga att adaptrar kommer göras med hänsyn till den skiva jag kommer använda.

En annan följdfråga är om det finns någon chans i världen att 17" fälgar går över 336skivorna?
Kan bygga så oken hamnar så långt ner som möjligt mot skivan och bygger minimalt på höjden om det krävs.

Mvh Lennart

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 februari 2012
Jag har fått på mina 17" över mina skivor som mäter 355mm, dock ej Brembo ok, rör sig om K-Sport "slimmade" ok där mina bakre 6-kolvsok skall motsvara Brembos 4-kolvs vad gäller "inbyggnadsdjup". Jag behöver ha 30mm/sida bak för att oken skall gå fritt, 20mm/sida fram.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 938 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Får väl anse att dom kommer gå under 17" då med mina ok, blir lite billigare att elda 17" lågbudgetdäck. big_smile

Frågan är ändå, hur långt räcker 336x30 mm skivor tror ni på en 1500kg bil på gatan?
Bilen dom kommer ifrån väger 2.2 ton och har 345x30 mm skivor, så JAG tycker ju det låter som det skall fungera.
Vad tycker ni och hur resonerar ni?

1 938 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
Tog det säkra före det osäkra och köpte 345x30 samt mintexbelägg, hittade inte mycket annat att välja på till Brembo-oken. hmm

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 februari 2012
Nästa gång du tänker starta en tråd, vänligen läs rubriksanvisningarna.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Mvh Tommy, Moderator

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök