3439
Sök

Bensin bästföredatum???

337 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
Hej jag undrar om någon vet om bensin 95 oktan har något "bästföredatum"? Det jag undrar över är om bensin som bara stått säg 3 år är dålig för motorn eller om det tar längre eller kortare tid för bensin att "gå ut"

Mvh Eric

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
22 februari 2012
Köpte en toyota celica gt 4 som stått i 7år. På med startkablar och försökte starta. Å visst fan gjorde den det.

I bruksbilen kör bara. Tanka tanken full med ny bensin så spär det ut sig.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 februari 2012
Eric91 skrev:
Hej jag undrar om någon vet om bensin 95 oktan har något "bästföredatum"? Det jag undrar över är om bensin som bara stått säg 3 år är dålig för motorn eller om det tar längre eller kortare tid för bensin att "gå ut"

Mvh Eric

oktantalet minskar i bensinen efter ett tag .
så länge bilen startar och du kör lugnt på den tanken så är det ingen fara.
men jag skulle tanka i frisk bensin så fort som möjligt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Saabifierad
2 031 Inlägg
22 februari 2012
Det enda är om bensinen sugit åt sig mycket fukt, sker om bilen har lite soppa eller halvtank och har stått ett längre tag. Vattnet lägger sig då på botten i tanken och bilen kan bli svårstartad eller hackig.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

337 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
Okej tack för svar!

Mvh Eric

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 februari 2012
Det beror lite på vad du ska använda bensinen till. I en hyfsat modern bil är det säkert inga problem, eventuellt kan du fylla på med lite färsk bensin om den inte startar för att utesluta det som orsak till startproblem. Däremot i en äldre bil, förgasarbil, så kan bilen bli ostartbar redan efter en säsong.

Bensin ska ju kunna förvaras  länge enligt bensinbolagen men jag tvivlar lite efter egna erfarenheter av avställda maskiner som körts på vanlig blyfri vissa år och Aspen andra år. Är motorn tankad med Aspen är den lättstartad långt senare, men inte om det är vanlig blyfri.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

337 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
Ja det är ju så här jag har en volvo 740 GLE ( insprut ). Och Jag har hittat en gammal dunk med bensin i garaget hemma vet ej hur lång tid den har stått där. Så vet inte riktigt om jag vill släcka bilens törst med "gammal" bensin.

Mvh Eric

2 126 Inlägg
23 februari 2012
Eric91 skrev:
Ja det är ju så här jag har en volvo 740 GLE ( insprut ). Och Jag har hittat en gammal dunk med bensin i garaget hemma vet ej hur lång tid den har stått där. Så vet inte riktigt om jag vill släcka bilens törst med "gammal" bensin.

Mvh Eric

Sila den och spä ut den med ny bensin typ 50/50 så ska det inte vara nån större fara!

337 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
Okej tack! Ska göra detta smile Finns det något särskilt filter man ska använda smile?

Mvh Eric

2 126 Inlägg
23 februari 2012
Eric91 skrev:
Okej tack! Ska göra detta smile Finns det något särskilt filter man ska använda smile?

Mvh Eric

Brukar använda mig av ett fint stålfilter som tar bort det värsta sedan får bränslefiltret ta resten wink
Kanske inte det bästa sättet men det funkar iallafall! smile
Senast redigerat av Big_JN (23 februari 2012)

337 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
Okej då ska jag ge mig på de smile! Tack för snabba svar!

Mvh Eric

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 februari 2012
Det borde funka med ett vanligt kaffefilter faktiskt, annars är rådet med blanda bra. Bara att köra på en insprutare. Du bör inte få några problem. Bara du är säker på att det är bensin etc...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

579 Inlägg
23 februari 2012
En gammal volvo är det ingen fara. Bara att hälla i dunken och köra om det nu är bensin smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 februari 2012
Jag har haft tur med soppa, min -62 amazon hoppade igång fint på 10-årig årgångssoppa. Men vilka jävla rökmoln! big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

337 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
RD_87 skrev:
Jag har haft tur med soppa, min -62 amazon hoppade igång fint på 10-årig årgångssoppa. Men vilka jävla rökmoln! big_smile

Haha en fröjd för ögat wink!

2 117 Inlägg
24 februari 2012
Gamla Vpower-soppan i tanken använder jag till gräsklipparen.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 februari 2012
Eric91 skrev:
RD_87 skrev:

Jo för fan, sen åkte vi & handlade bärs med bromsar på ett hjul. Folk glodde lite... cool

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

337 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
RD_87 skrev:
Eric91 skrev:
RD_87 skrev:

Jo för fan, sen åkte vi & handlade bärs med bromsar på ett hjul. Folk glodde lite... cool

Hahaha ja kan tänka mig det tongue, Men man vet i alla fall att det blir en bra dag i garaget sen wink

Sök