4623
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Caffe skrev:
RightFront skrev:
Caffe skrev:

Det där får du förklara närmare, låter ju som om de behöver ordentligt med stryk om de går ut och blockar utan anledning?!?

/C

Jag tolkar det som att det är stillastående/långsamtgående kö, och husvagnen blockerar båda körfälten för att förhindra att folk tränger sig?

Ett vanligt fenomen i Sommarsverige

Ahh, okej. Då kanske de slipper stryk. tongue Trodde det var trafik i mer rörelse.

Jag kanske har fel, får se när Zoopåse förklarar lite bättre smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

1 171 Inlägg
6 augusti 2012
Ja, när det är långsamtgående kö och en husvagn inte vill släppa in bilar i andra filen utan kör över båda körfälten. Hände så sent som igår. Fattar de inte att det blir kö bakom när inte andra filen får fyllas på så länge det går?

zoopåse skrev:
Ja, när det är långsamtgående kö och en husvagn inte vill släppa in bilar i andra filen utan kör över båda körfälten. Hände så sent som igår. Fattar de inte att det blir kö bakom när inte andra filen får fyllas på så länge det går?

Men när det vänstra körfältet upphör måste ju ändå alla ligga i samma fil, så varför inte lägga sig där från början? smile

För Volvo i tiden
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.

1 171 Inlägg
6 augusti 2012
För att det blir kö bakom när folk måste stanna efter varandra istället för att det flyter på när västerfilen fylls i. Det får plats fler bilar och bilarna bakom behöver inte köra lika sakta = mindre risk för att kön förlängs.

91 Inlägg
6 augusti 2012
Folk som inte fattar hur en 3-filig motorväg ska användas. Vafan, du behöver inte ligga i mittenfilen och blockera när högerfilen är helt fri!!

91 Inlägg
6 augusti 2012
zoopåse skrev:
För att det blir kö bakom när folk måste stanna efter varandra istället för att det flyter på när västerfilen fylls i. Det får plats fler bilar och bilarna bakom behöver inte köra lika sakta = mindre risk för att kön förlängs.

Jag är relativt säker på att det flyter på bättre om alla håller sig i rätt fil från början, istället för att man ska tillämpa blixtlåsprincipen där två filer blir en och alla bilar måste stanna upp och invänta den bredvid.

KHRacing
6 augusti 2012
De två idioterna i HBG som idag med mindre än en minuts mellanrum i 2 olika rondeller,
som jag höll på att köra rakt i sidan på när jag var inne i rondellen. de trodde båda två att jag
skulle av vid utfarten innan de stod, för att jag inte blinkade vänster när jag körde just inne i rondellen.

mig veterligen har vi inte & har aldrig haft en trafiklag som säger att man skall blinka
vänster inne i en rondell

SUCKA
Senast redigerat av KHRacing (6 augusti 2012)

Evildan
6 augusti 2012
zoopåse skrev:

Känner igen denna diskussion sedan tidigare i tråden...vissa har inte fattat att bägge filer får/ska/bör användas tills dess att det går ihop till en fil och där används kugghjulsprincipen.

Att köra i vänster "fil" är inte att tränga sig som så många felaktigt inbillat sig utan det är att utnyttja bägge körfält då det är så det är tänkt (annars hade det givetvis bara varit ett körfält), kan/förstår man inte detta bör vederbörande uppsöka sin körskola igen för fortbildning alternativt uppsöka trafikverket för återlämnande utav sitt bevis att få framföra fordon.

Evildan skrev:
zoopåse skrev:

Känner igen denna diskussion sedan tidigare i tråden...vissa har inte fattat att bägge filer får/ska/bör användas tills dess att det går ihop till en fil och där används kugghjulsprincipen.

Att köra i vänster "fil" är inte att tränga sig som så många felaktigt inbillat sig utan det är att utnyttja bägge körfält då det är så det är tänkt (annars hade det givetvis bara varit ett körfält), kan/förstår man inte detta bör vederbörande uppsöka sin körskola igen för fortbildning alternativt uppsöka trafikverket för återlämnande utav sitt bevis att få framföra fordon.

Vi kanske pratar om olika situationer, men kan ta ett exempel

E22 strax norr om Söderköping, i riktning mot Söderköping, kö varenda sommar p.g.a. broöppning och staden har inte kapacitet för så många fordon = flaskhals (inget ont om Söderköping, riktigt fin stad smile )

E22 är delvis 2+1 väg. Kön sträcker sig många kilometer, majoriteten av alla trafikkanter ligger i höger fil även vid tvåfiligt (och borde då enligt dig lämna tillbaka sitt körkort), men de tvåfiliga området sträcker sig inte långt, dock så ska det alltid vara några som ska åka ut i vänster fil och försöka köra om hela kön. Det är skyltat att vänster går in i höger men det skiter dem i.

Utnyttja bägge körfälten? Visst de som tränger sig tjänar på det, men varför inte bara vänta på sin tur? För det kommer att gå ihop till ett körfält, det kommer bara hinna över X-antal bilar över bron, det kommer bara hinna förbi Y-antal bilar innan det blir rött i korsningen... Är det så att man är dum i huvudet och inte förstår sig på köande, eller är man bara egoistisk?

Anledningen till 2+1 väg är inte som du verkar tror, utan för att minska mötesolyckorna utan att behöva bygga en "riktigt" motorväg, genom att underlätta omkörningar.

Vi kan ta lite ur lagen "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik"
-
"En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter."

Medvetet åka ut i vänsterfil, för att sedan tränga sig tillbaka i höger = onödigt hinder
Självklart gäller inte det vid Sammanvävning (eller kugghjulsprincipen som du kallar det), men då är det två körfält som löper samman, och inte att vänster körfält upphör, det är dessutom skyltat
Senast redigerat av RightFront (6 augusti 2012)

För Volvo i tiden

1 171 Inlägg
6 augusti 2012
a7x skrev:
zoopåse skrev:

Jag är relativt säker på att det flyter på bättre om alla håller sig i rätt fil från början, istället för att man ska tillämpa blixtlåsprincipen där två filer blir en och alla bilar måste stanna upp och invänta den bredvid.

Den 2-filiga delen fungerar som en "glättning" med sin ökade fordonskapacitet och förhindrar att köer bildas jämfört med om där bara fanns en fil hela vägen. Det gör att hastigheten på fordonen bakom inte sänks/påverkas lika mycket och förhindrar längre köbildning. Ställer det sig däremot en svagt begåvad husvagn på tvären i något missriktat försök att skapa absolut rättvisa så blir det tvärstopp för alla bakom.
Senast redigerat av zoopåse (6 augusti 2012)

Muttley
6 augusti 2012
zoopåse skrev:
a7x skrev:
zoopåse skrev:

Den 2-filiga delen fungerar som en "glättning" med sin ökade fordonskapacitet och förhindrar att köer bildas jämfört med om där bara fanns en fil hela vägen. Det gör att hastigheten på fordonen bakom inte sänks/påverkas lika mycket och förhindrar längre köbildning. Ställer det sig däremot en svagt begåvad husvagn på tvären i något missriktat försök att skapa absolut rättvisa så blir det tvärstopp för alla bakom.

MMM nej.  Eftersom de inte funkar i praktiken med "sammanvävning" iallafall malmö hbg lund eller var du nu vill komma. Så om de rör sig i 30km/h som exempel så flyter de på lättare om bilarna i de vänstra fältet börjar på sitt byte 2-500 meter INNAN 1 fil.  Nu är verkligheten att de som går ut i vänster och blåser på ska alla gå över till högerfältet utan sammanvävning utan de tror att de har företräde för alla i högra fältet.

Och så är de ALLTID i rusning när E22 går över till 1 fil vid hurva. Hur lite du än vill få de till och de är några jävulska köer de blir där. Om alla håller lagom avstånd och försöker få de att flyta i 60-70 km/h så hade köerna inte funnits där. Men de är i teorin.  Praktiken funkar inte i Sverige. Finns för många oerfarna pack på vägarna.

Varenda gång jag kommit i rusningen vid vägarbetet i Hurva så har man fått stå helt still pga vänsterfilarna.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 augusti 2012
tkd_rille skrev:
zoopåse skrev:
a7x skrev:

MMM nej.  Eftersom de inte funkar i praktiken med "sammanvävning" iallafall malmö hbg lund eller var du nu vill komma. Så om de rör sig i 30km/h som exempel så flyter de på lättare om bilarna i de vänstra fältet börjar på sitt byte 2-500 meter INNAN 1 fil.  Nu är verkligheten att de som går ut i vänster och blåser på ska alla gå över till högerfältet utan sammanvävning utan de tror att de har företräde för alla i högra fältet.

Och så är de ALLTID i rusning när E22 går över till 1 fil vid hurva. Hur lite du än vill få de till och de är några jävulska köer de blir där. Om alla håller lagom avstånd och försöker få de att flyta i 60-70 km/h så hade köerna inte funnits där. Men de är i teorin.  Praktiken funkar inte i Sverige. Finns för många oerfarna pack på vägarna.

Varenda gång jag kommit i rusningen vid vägarbetet i Hurva så har man fått stå helt still pga vänsterfilarna.

Det problemet "vi" hade när jag drog upp det förra gången också, att vänsterfilarna verkligen såg till att "slå sig in" vid filihopslagningen vilket gjorde att högerfilen stod helt still. Varpå jag uppmuntrade de som "låste" vänsterfilen så att båda filerna rörde på sig.

Men, uppmuntrade man det så var man vid den tiden mer eller mindre dum i huvudet. För, det är tydligen bättre att en fil rör sig "fort" och en står helt still, istället för att båda filerna rör sig (fick jag reda på då).

(funderar lite på om det var i denna eller "bästa"-tråden dock)

Och sen är det bara att hålla med...det ska fungera, men det gör det sällan, som med så mycket annat

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 171 Inlägg
7 augusti 2012
Det ni pratar om beror på för litet avstånd mellan bilarna. Om folk kunde fylla i vänsterfilen och hålla ett snyggt avstånd till bilen framför så är det ingen som behöver tvärnita och slå sig in.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 augusti 2012
zoopåse skrev:
Det ni pratar om beror på för litet avstånd mellan bilarna. Om folk kunde fylla i vänsterfilen och hålla ett snyggt avstånd till bilen framför så är det ingen som behöver tvärnita och slå sig in.

Det jag pratar om var iaf när folk skulle hem från SRF.

Antar att det började med (då jag inte var med från början) att högerfilen började rulla mer långsamt för att man från början körde "varannan bil", då tröttnade folk och lämnade högerfilen "längre bak" och helt sonika pressade sig in vid ihopslagningen, vilket fick högerfilen att röra sig än mer långsamt, vilket fick mer folk" längre bak" att dra vänsterfilen för att "slå sig in" och så vidare. Detta resulterade till sist i att högerfilen stod mer eller mindre stilla, och vänsterfilen fylldes på med folk bakifrån. Säkerligen tänkte många i vänsterfilen "ja men jag kör jag också innan hen från högerfilen" och vips så stod då som sagt högerfilen still.

Det som hände då var att två vanar som låg bakom varandra tröttnade, den ena gick ut och la sig som "vägblock" i vänsterfilen och helt plötsligt började högerfilen också rulla (vänsterfilen bakom den vanen som rullade rörde givetvis sig i samma takt, så helt plötsligt rullade då alltså båda filerna istället för bara den ena).

Det jag sa då var att jag ansåg det vara genialt. INGEN tutade på vanen som agerade rullande vägstopp, ingen blinkade, eller liknande. Och det var jag ju då som sagt mer eller mindre dum i huvudet för att jag tyckte.

Saken är att jag är fullt medveten om hur det -ska- fungera, men, det gjorde uppenbarligen inte det.

(och jag berättade då mest för att visa vad det är jag pratar om)

Evildan
7 augusti 2012
RightFront skrev:
Evildan skrev:
zoopåse skrev:

Vi kanske pratar om olika situationer, men kan ta ett exempel

E22 strax norr om Söderköping, i riktning mot Söderköping, kö varenda sommar p.g.a. broöppning och staden har inte kapacitet för så många fordon = flaskhals (inget ont om Söderköping, riktigt fin stad smile )

E22 är delvis 2+1 väg. Kön sträcker sig många kilometer, majoriteten av alla trafikkanter ligger i höger fil även vid tvåfiligt (och borde då enligt dig lämna tillbaka sitt körkort), men de tvåfiliga området sträcker sig inte långt, dock så ska det alltid vara några som ska åka ut i vänster fil och försöka köra om hela kön. Det är skyltat att vänster går in i höger men det skiter dem i.

Utnyttja bägge körfälten? Visst de som tränger sig tjänar på det, men varför inte bara vänta på sin tur? För det kommer att gå ihop till ett körfält, det kommer bara hinna över X-antal bilar över bron, det kommer bara hinna förbi Y-antal bilar innan det blir rött i korsningen... Är det så att man är dum i huvudet och inte förstår sig på köande, eller är man bara egoistisk?

Anledningen till 2+1 väg är inte som du verkar tror, utan för att minska mötesolyckorna utan att behöva bygga en "riktigt" motorväg, genom att underlätta omkörningar.

Vi kan ta lite ur lagen "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik"
-
"En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter."

Medvetet åka ut i vänsterfil, för att sedan tränga sig tillbaka i höger = onödigt hinder
Självklart gäller inte det vid Sammanvävning (eller kugghjulsprincipen som du kallar det), men då är det två körfält som löper samman, och inte att vänster körfält upphör, det är dessutom skyltat

Här är ett strålande exempel på en person som tror sig veta hur man får eller inte får bete sig i trafiken.

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article12091483.ab

Blockerade vägen – döms till böter
17 jan 2010 Långtradarchauffören Sven-Åke Sörensen tröttnade på att folk försökte tränga sig före i kön genom att strunta i att köra enligt blixtlåsprincipen vid vägarbeten.

Så han valde att blockera dem.

Men han åkte fast – och har blivit dömd till böter.

Sven-Åke Sörensen från Påarp utanför Helsingborg har varit yrkeschaufför sedan 1976.

Den 1 september i fjol fick han nog av sina störiga medtrafikanter på E6 norr om Malmö, rapporterar Sydsvenska dagbladet.

Han närmade sig ett vägarbete. En orange skylt upplyste om att två körfält snart skulle gå ihop till ett på grund av vägarbete. Och förarna skulle gå ihop enligt blixtlåsprincipen.

Men det var det inte alla som gjorde.

Så Sven-Åke Sörensen styrde ut sin sjutton meter långa trailer och lade sig i det vänstra omkörningsfältet för att blockera. Men han körde 20-30 kilometer i timmen precis som de som körde i det högra. I 900 meter.

– Jag bevakade bara min plats i kön, eftersom andra bilister inte följde blixtlåsprincipen utan försökte köra förbi hela kön. Jag anser att blixtlåsprincipen ska tillämpas vid skylten, inte ända framme där två körfält blir ett, säger han till Sydsvenskan.

Tycker det är fel att han fick böter
Men han upptäcktes av en motorcykelpolis och blev rapporterad.

Strax innan jul dömdes han att betala 30 dagsböter a 190 kronor för hindrande av trafiken. Vilket han själv tycker är helt fel.

Erling Andersson, trafikpolischef i Skåne, menar att det blivit vanligare att folk försöker blockera för andra trafikanter.

– Vi ser allt oftare att tunga fordon, men även en del personbilar, lägger sig i vänster körfält på det här sättet, ibland också att de blockerar båda körfälten med sina bilar. Det har till och med hänt att tunga fordon tränger sig ut för att förhindra omkörningar. Rent livsfarligt, säger han till Sydsvenskan.

”Ingen har rätt att leka sheriff”
Man får alltså inte göra som Sven-Åke Sörensen.
Enligt Erling Andersson ska man cirka hundra meter innan det blir ett körfält glida in i höger körfält enligt blixtlåsprincipen.

Han hoppas nu att hovrätten gör samma bedömning som tingsrätten.
– Det måste bli ett slut på det här körsättet. Ingen har rätt att leka sheriff på vägen.

Här i texten ovan säger en utbildad trafikpolis att det är tillåtet att göra det som kallas "tränga sig" i tråden, däremot kan den som vill in i höger körfält bli nekad tillträde av någon likasinnad sheriff som den bötfällda yrkesföraren artikeln handlade om och då brister principen då denna får fortsätta i vänster körfält ända fram till där körfälten går ihop och då blir det kaotiskt och stopp.
Ang vägen utanför sörping:
Det är även 2-1 väg i riktning mot peking för att underlätta bla i den branta backen, men med det resonemanget som förs ang 2-1 väg innebär det alltså att man inte får köra om fordon i uppförsbacken eftersom vägen strax efter krönet går ihop till ett körfält utan man ska helt enkelt ligga kvar i höger fil och "vänta på sin tur".

Istället för att sitta och länka text tycker jag att du som blir så engagerad av detta fenomen ska kontakta en trafikskola och fråga gärna vad som gäller och sedan skriva ut det här.
Nu tänker jag inte älta detta ytterligare tills någon "opponent" kommer med riktiga verifierbara fakta ang 2-1väg eller sammangående filer istället för lösrykta stycken som inte har med saken att göra då det alltid finns undantag i regelverket.
Senast redigerat av Evildan (7 augusti 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
7 augusti 2012
Evildan skrev:
Tonvis med text

Länka gärna till friande dom i hovrätten också?

http://www.trailer.se/news.php?id=6466

eller

http://www.sydsvenskan.se/sverige/lastb … ilkorning/

Evildan
7 augusti 2012
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Tonvis med text

Länka gärna till friande dom i hovrätten också?

http://www.trailer.se/news.php?id=6466

eller

http://www.sydsvenskan.se/sverige/lastb … ilkorning/

Betydligt mer intressant att läsa texten ur sydsvenskan och inte bara att han blev friad, det blir ju även fortkörare som drar sin sak till tinget trots att dom bevisligen kört för fort.
Jag kopierade även in hela texten då enstaka meningar utan sammanhang kan misstolkas.

Står tydligt att han " hindrat trafiken, men inte i ”väsentlig mån”."
(att hindra trafiken är ett brott har vi tidigare i tråden konstaterat)

Läser man vidare: Erling Andersson, trafikpolischef i Skåne, är besviken över domen, men säger samtidigt att det rör sig om ”ett specifikt fall”.
– Den innebär inte att det rent allmänt är okej att spärra vägen för övriga trafikanter. Och vi kommer att fortsätta övervaka det här beteendet, säger han.

LUND. Det var den 1 september i fjol som långtradarföraren Sven-Åke Sörensen från Påarp utanför Helsingborg la sig i vänsterfilen innan ett stort vägarbete på E 6 vid Flädie utanför Lund, där två körfält blev ett.

– Jag bevakade bara min plats i kön, eftersom andra bilister inte följde blixtlåsprincipen utan försökte tränga sig förbi hela kön. Jag anser att blixtlås ska tillämpas vid den orange skylten, inte ända framme där två körfält blir ett. Då flyter trafiken bättre, säger Sven-Åke Sörensen.

En mc-polis såg körningen och rapporterade att Sven-Åke Sörensen legat i 900 meter i vänster­filen med sin sjuttonmeterstrailer i samma fart, 20–50 kilometer i timmen, som i den andra filen.

Tingsrätten i Lund gick på trafikpolisens linje – att blixtlåsprincipen ska tillämpas närmare vägarbetet – och dömde honom till 30 dagsböter à 190 kronor, totalt 5 700 kronor, för ”hind­rande av trafik” enligt trafikbrottslagen.

Nu har hovrätten i Malmö friat Sven-Åke Sörensen.

Rätten anser visserligen att han hindrat trafiken, men inte i ”väsentlig mån”.
(att hindra trafiken är ett brott har vi tidigare i tråden konstaterat)

Erling Andersson, trafikpolischef i Skåne, är besviken över domen, men säger samtidigt att det rör sig om ”ett specifikt fall”.

– Den innebär inte att det rent allmänt är okej att spärra vägen för övriga trafikanter. Och vi kommer att fortsätta övervaka det här beteendet, säger han.

Han menar att det inte är lastbilsförare och andra bilister som ska agera polis på vägarna på det sätt som Sven-Åke Sörensen gjorde.

– Det riskerar att skapa kilometerlånga köer som blockerar på- och avfarter, ger upphov till irritation, farliga omkörningar på vägrenen och risk för kö­krockar.
Senast redigerat av Evildan (7 augusti 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
7 augusti 2012
Evildan skrev:
Massa text igen...

Och så blev han friad iaf. Antar att du länkade till det första för att påvisa att han fick böter för sitt tilltag, vilket han i slutändan slapp.

Tror nog de flesta är kapabla att klicka på en länk själv dock, OM de nu känner att de vill läsa.

Evildan skrev:
...

Det riskerar att skapa kilometerlånga köer som blockerar på- och avfarter, ger upphov till irritation, farliga omkörningar på vägrenen och risk för kö­krockar.

Ska vi se till din inställning tidigare i tråden (då mitt exempel var uppe sen innan) så tycker ju du att det är helt ok, för, i mitt exempel skapade egoisterna som bokstavligt talat pressade sig fram vid ihopslagningen, långa köer i högerfilen. Men, det gjorde inget, det var helt ok enligt dig. Men att agera rullande vägblock är minsann puckat så det räcker och blir över. Speciellt då det innebär att all trafik rör sig, istället för att högerfilen står still. Dumt dumt

(och nej, jag säger inget om hur det -ska- fungera, men praktik och teori är uppenbarligen helt olika saker emellanåt)
Senast redigerat av it_mutt (7 augusti 2012)

Evildan
7 augusti 2012
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Massa text igen

Och så blev han friad iaf. Antar att du länkade till det första för att påvisa att han fick böter för sitt tilltag, vilket han i slutändan slapp.

Tror nog de flesta är kapabla att klicka på en länk själv dock, OM de nu känner att de vill läsa.

Ja, han blev friad från bötesstraff.
Kopierade hela texten för att det skulle bli lättillgängligt för de som inte ids trycka på länken men ändå brukar ha en massa åsikter eller inte kan tillgodogöra sig texten (du vet som detta med naturvårdverkets förslag ang bilskrotning)

Avstängd
10 388 Inlägg
7 augusti 2012
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Massa text igen

Ja, han blev friad från bötesstraff.
Kopierade hela texten för att det skulle bli lättillgängligt för de som inte ids trycka på länken men ändå brukar ha en massa åsikter eller inte kan tillgodogöra sig texten (du vet som detta med naturvårdverkets förslag ang bilskrotning)

Ok, DEN texten hoppas jag inte att du har lagt in i tråden...vad är den? +80 sidor? tongue

- - Edit - -

Ja, jag orkar inte ta flera sidor med 2+1 väg igen. Vi (du och jag åtminstone) har olika åsikter om respektive fall. När det fungerar som det ska ser jag ingen anledning att låsa upp en fil, men i mitt exempel ser jag det som "helt ok" (och det verkade de flesta andra också göra).

Så, än en gång överger jag den biten
Senast redigerat av it_mutt (7 augusti 2012)

Sök