1939
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
19 april 2014
Jag funderade på en separat dash cam först men jag tycker det fungerar dugligt med en surfplatta i laddningsdocka istället eftersom man (jag) dessutom kör musik och navigation i den. Så tänk surfplatta istället smile
trubbelturbo skrev:
Swedenrockers skrev:
Uppar tråden med en film på en idiot på riksväg 56 norr om Västerås från igår kväll.
https://www.youtube.com/watch?v=_cHNpGC … e=youtu.be

Känner igen det där från förra året på vägen till elmia, någon i en opel astra/vectra opc tyckte det var en bra ide att köra om i 150km/h+ precis när 2+1-väg övergick till enfiligt. Han blev tvungen att köra ute i spärrområdet så att gruset han yrde upp blästrade fronten på min bil, idiot! mad

En såndär kamera måste jag skaffa förövrigt, mycket intressant man skulle fånga på film då smile

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
19 april 2014
64 GB micro-SD så är saken biff. Det går att välja minnesutrymme som appen använder innan den skriver över tidigare film. Sen kan man arkivera 'favoriter' som denna.
Vettemannen skrev:
trubbelturbo skrev:
Swedenrockers skrev:
Uppar tråden med en film på en idiot på riksväg 56 norr om Västerås från igår kväll.

Känner igen det där från förra året på vägen till elmia, någon i en opel astra/vectra opc tyckte det var en bra ide att köra om i 150km/h+ precis när 2+1-väg övergick till enfiligt. Han blev tvungen att köra ute i spärrområdet så att gruset han yrde upp blästrade fronten på min bil, idiot! mad

En såndär kamera måste jag skaffa förövrigt, mycket intressant man skulle fånga på film då smile

Haha!!! Då får du skaffa en jättestor hårddisk om du ska spara det. Det händer mycket ute i trafiken!

/Benny

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

1 938 Inlägg
20 april 2014
Kör lastbil dag in och dag ut, just det på filmen har jag börjat störa mig på rejält.
Där det går ihop till en fil brukar jag lägga mig i mitten och sköra 50/50 i båda filerna ca 100 meter innan.
Många stör sig på det och man får helljus i backspegeln, men jag anser säkerheten först.

För det andra orkar jag inte ringa räddningstjänsten osv för att förklara varför det ligger X antal ton brandfarligt utspritt på vägen ifall lasten skulle börja läcka, skulle det börja brinna så vill inte jag vara där i alla fall.
Varför krångla till det i onödan liksom, så enkelt att undgå en olycka.

En annan modefluga är i storstäder, man kör på 70-80-90 sträckor och har lagom avstånd till bilen framför, då kommer nån och  tränger sig in 2 meter framför en.
Skulle personen behöva bromsa så har han mig i röven hur lite eller mycket han nu vill, det går inte att stanna.

Polisen är också rena skräckexempel, en körde in framför mig på en 70sträcka, han la sig 1-2 meter framför mig och låg där som om inget hade hänt.
Jag tänkte att han skulle stoppa mig för att jag legat för nära honom, när det är han som kört in för nära mig.
Var riktigt sugen på att ta den diskussionen just då, men denne fortsatte i samma takt som inget hänt.

En annan gång skulle jag upp från Bjuv till Göteborg, då står mc-polisen i väggrenen och får för sig att köra ut mitt framför mig när jag kommer in 90. I nått sånär sista sekund så flyger han ut i väggrenen igen, inga blåljus eller något alls.

Glad påsk.

5 846 Inlägg
20 april 2014
Swedenrockers skrev:

Varit med om exakt likadant förra året. Låg i 120 på e4an och helt plötsligt får en fullpackad Saab 9-5 för sig att blåsa om precis där pilarna börjat, hade jag haft en bil jag inte bryr mig om hade jag "råkat" pressa in saab-jäveln i mitträcket.

7 486 Inlägg
20 april 2014
trubbelturbo skrev:
Swedenrockers skrev:

håller med ,vart extra  sugen på att skaffa en dashcam igår,, vart prejad av en lastbil när jag skulle köra om på 2-1 väg, stackars hundarna som var med sad  vart ju att tvärnita när jag var halvägs om,,

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 367 Inlägg
20 april 2014
simlar skrev:
Swedenrockers skrev:

Varit med om exakt likadant förra året. Låg i 120 på e4an och helt plötsligt får en fullpackad Saab 9-5 för sig att blåsa om precis där pilarna börjat, hade jag haft en bil jag inte bryr mig om hade jag "råkat" pressa in saab-jäveln i mitträcket.

Nej, så ska du inte göra. Även om du inte tänker på medtrafikanten så får du tänka på dig själv men nu var väl detta lite ironi, eller hur.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 486 Inlägg
20 april 2014
Vettemannen skrev:
simlar skrev:
Swedenrockers skrev:

Nej, så ska du inte göra. Även om du inte tänker på medtrafikanten så får du tänka på dig själv men nu var väl detta lite ironi, eller hur.

/Benny

håller med dig,, är bara dumt att ens tänka tanken,, är inte liv mer värt än att man blir heligt förbannad?? jo det tycker jag

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 367 Inlägg
20 april 2014
granadadr skrev:
Vettemannen skrev:
simlar skrev:

/Benny

håller med dig,, är bara dumt att ens tänka tanken,, är inte liv mer värt än att man blir heligt förbannad?? jo det tycker jag

Javisst, olyckor behöver man inte skapa dom uppstår ändå tyvärr.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

133 Inlägg
20 april 2014
Har mer och mer börjat förundras över hur vissa bilister tänker.
Man ligger och kör på 2-filig väg, sen kommer en som har lite mer bråttom
än vad hastigheten anser och vad en annan har. De kör om, vänsterfilen är tom så
långt bakåt man kan se, men så fort de kommit förbi en så ska de skära in 3-5 meter framför..

Varför inte ligga kvar i vänsterfilen och köra x antal 10 meter innan man svänger in igen ?

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD

Dr. Mörker
211 Inlägg
20 april 2014
trubbelturbo skrev:
Swedenrockers skrev:

Sedan finn idioterna som ska börja köra om när vägen går ihop till en fil som sagt undrar hur faan dom tänker?

164 Inlägg
20 april 2014
Det jag hatar med dessa 2-1-2 vägar är att folk ligger säg i 90 när det är 1 fil och så fort det blir 2 filigt så ökar dessa individer till 100 och då vill man hinna köra ifrån dessa prakt idioter så jag har hamnat i liknande situtationer... Jag har aldrig kört på vägrenen men det var en gång då jag inte var långt ifrån...

sthlm

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 367 Inlägg
20 april 2014
PhR34k skrev:
Det jag hatar med dessa 2-1-2 vägar är att folk ligger säg i 90 när det är 1 fil och så fort det blir 2 filigt så ökar dessa individer till 100 och då vill man hinna köra ifrån dessa prakt idioter så jag har hamnat i liknande situtationer... Jag har aldrig kört på vägrenen men det var en gång då jag inte var långt ifrån...

Anledningen till att vissa kör 90 på enkelfiliga vägar och ökar till låt oss säga 100-110 på dubbelfiliga delen av sträckan är nog att "Holger och Märta" är så in i helvete rädda för att köra bil och för att dom tror att deras lilla 700 kg bil som är 1 meter bred, dom tror att den väger 40 ton och är 5 meter bred. FAN va arg jag blir på dessa personer som nog skulle ha lämnat in sitt körkort för 20 år sedan.

/Benny

Min youtubekanal!

7 486 Inlägg
20 april 2014
Vettemannen skrev:
PhR34k skrev:

Anledningen till att vissa kör 90 på enkelfiliga vägar och ökar till låt oss säga 100-110 på dubbelfiliga delen av sträckan är nog att "Holger och Märta" är så in i helvete rädda för att köra bil och för att dom tror att deras lilla 700 kg bil som är 1 meter bred, dom tror att den väger 40 ton och är 5 meter bred. FAN va arg jag blir på dessa personer som nog skulle ha lämnat in sitt körkort för 20 år sedan.

/Benny

jag citerar min vän som brukar skrika,, TA TAXI!!!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 367 Inlägg
20 april 2014
granadadr skrev:
Vettemannen skrev:
PhR34k skrev:

/Benny

jag citerar min vän som brukar skrika,, TA TAXI!!!

lol

Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 753 Inlägg
20 april 2014
iron_angel skrev:
trubbelturbo skrev:
Swedenrockers skrev:

Sedan finn idioterna som ska börja köra om när vägen går ihop till en fil som sagt undrar hur faan dom tänker?

att dom vill in i räcket..man borde bara ge dom en lätt tryckare i sidan så dom lär sig..

för varje idiot som hamnar i räcket pga idiotkörningar så blir det 1mindre varje gång.

man ska förvisso underlätta för folk.

jag har börjat gå lite mer åt vänster när vägen börjar gå ihop då brukar dom mesta ge upp.  nu menar jag inte att jag går ut till vänster vid 400meters skylten utan när vägbanorna börjar smalna av.

hitils har det fungerat mycket bra. Så slipper man någon idiot som drar i räcket och knockar till mig smile

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
20 april 2014
För er som har bekymmer med att -gemene man- tränger sig "före" på en 2-1 väg när den går ihop.

44 § Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman. Förordning (2007:447).

Det är som de med körkort förmodligen redan är medvetna om inte tillåtet att leka hobbypolis och hindra någon eller försvåra för någon att köra om även om filerna strax går ihop till en, utan då är det var och ens skyldighet att underlätta för den andre, även om det kan tyckas att det är ogenomtänkt att göra en omkörning när filerna går ihop ur trafiksäkerhetssynpunkt.

236 Inlägg
20 april 2014
Evildan skrev:
För er som har bekymmer med att -gemene man- tränger sig "före" på en 2-1 väg när den går ihop.

44 § Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman. Förordning (2007:447).

Det är som de med körkort förmodligen redan är medvetna om inte tillåtet att leka hobbypolis och hindra någon eller försvåra för någon att köra om även om filerna strax går ihop till en, utan då är det var och ens skyldighet att underlätta för den andre, även om det kan tyckas att det är ogenomtänkt att göra en omkörning när filerna går ihop ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Annars kan man använda något som heter "sunt förnuft".
Istället för att hjälpa någon att köra som en idiot, kan man försöka förhindra det.
Om du ligger i 90 och den som kör om ligger i 150 där vägen smalnar av, visst då ska du inte stå i vägen... det är bara riskabelt. Men om det är någon som kommer ikapp i typ 110, då är det likabra att förhindra omkörningen. Risken för en olycka blir mindre då. (situationen är baserad på videon från förra sidan)
Självklart kan omständigheterna variera.

Power is measured in dB

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 april 2014
Jag håller mig mer än gärna undan när folk kommer ångande bakifrån på det sättet. Mycket hellre att de är långt framför mig än 20cm bakom, vilket betyder att jag hade släppt på gasen och hållit mig till höger i situationen som filmen visar. Definitivt.

Jag tror en del av problemet är att folk inte tittar i sina backspeglar och ligger och knorrar på i sin egen värld med farthållaren påslagen. Personligen har jag lika bra koll bakåt som framåt så det drabbar mig ytterst sällan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 198 Inlägg
20 april 2014
Är huvudet dumt får kroppen lida,,,

336 Inlägg
20 april 2014
Dagens idiot är gubbfan som skulle ligga så jävla nära bakom att man kunde tro att han försökte avläsa klockan i min bil. Möjligtvis ville han kroka fast sin front på mitt drag och åka snålskjuts.

Trots flertalet inbromsningar och spolarvätske-stänk samt försök att gestikulera till honom att hålla avstånd så skulle han ligga så nära att jag inte kunde se hans strålkastare i backspegeln. Hur svårt kan det vara att hålla ett rimligt avstånd?

Just turbo power, no real shit.

Sök