1410
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

1 020 Inlägg
11 december 2014
#4161
it_mutt skrev:
MammDiin skrev:
swebooy skrev:
Det där med helljus i röven har jag märkt av också en gång.

Jag var på väg från Nyköping mot Norrköping på motorvägen, kommer ifatt en bil som ligger ca. 100, jag ligger väl runt 110-115 och glider snällt förbi (klockan var typ 01.00 på en midsommar natt) Den personen bländar inte av, tänkte först att den kanske glömde men även med bromsljus och dimljus blink så fortsätter denna förare att använda helljus, sen att den personen också ökar tempot gör mig mer frustrerande.

Rätt snart möter vi en bil som blinkar, då bländar personen av för att sedan direkt blända på igen när bilen passerat. Och så fortsätter det i ca. 4,5mil tills denna bil svänger av. Jag ville tvärnita och lägga mig i röven och köra på helljuset men min flickvän tyckte inte det var så moget gjort... big_smile


Något "nytt" fenomen som jag märkt är att 75% av alla bilar man möter när det är mörkt bländar på en sekund förtidigt. Visst. jag kan förstå om just min bil kanske skulle ha bländande halvljus och man vill jävlas lite. Men det här händer vilken bil jag än kör. Är det verkligen så jobbigt att vänta tills man har passerat helt?

Bilskolan lär ut att man ska sätta på helljuset strax innan möte.
Brukar ibland tycka man blir bländad av såna som gör det men ibland så tycker jag inte det bländar fastän de lägger på riktigt tidigt.
Fördelen med det är ju att man tidigare ser vad som är framför sig på vägen efter mötet.

Det är den "gamla skolan", nu är det som Mervolic säger, i "mötesögonblicket".

Jag tror knappt problemet är att om man gör det "precis innan", saken är väl snarare att det där "precis innan" har vuxit från att vara en meter eller något till "ett par billängder innan"..typ.

Men jag personligen anser att man gott kan vänta tills ens nos passerat hela bilen, de metrarna gör ingen (o)lycka

Tog körkort 98 och då skulle man blända på när min front var vid mötande bilens b stolpe.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 365 Inlägg
11 december 2014
#4162
andreas1 skrev:
it_mutt skrev:
MammDiin skrev:

Bilskolan lär ut att man ska sätta på helljuset strax innan möte.
Brukar ibland tycka man blir bländad av såna som gör det men ibland så tycker jag inte det bländar fastän de lägger på riktigt tidigt.
Fördelen med det är ju att man tidigare ser vad som är framför sig på vägen efter mötet.

Det är den "gamla skolan", nu är det som Mervolic säger, i "mötesögonblicket".

Jag tror knappt problemet är att om man gör det "precis innan", saken är väl snarare att det där "precis innan" har vuxit från att vara en meter eller något till "ett par billängder innan"..typ.

Men jag personligen anser att man gott kan vänta tills ens nos passerat hela bilen, de metrarna gör ingen (o)lycka

Tog körkort 98 och då skulle man blända på när min front var vid mötande bilens b stolpe.

-74 var det strax före mötet som man skulle sätta på helljuset.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 020 Inlägg
11 december 2014
#4163
Vettemannen skrev:
andreas1 skrev:
it_mutt skrev:

Det är den "gamla skolan", nu är det som Mervolic säger, i "mötesögonblicket".

Jag tror knappt problemet är att om man gör det "precis innan", saken är väl snarare att det där "precis innan" har vuxit från att vara en meter eller något till "ett par billängder innan"..typ.

Men jag personligen anser att man gott kan vänta tills ens nos passerat hela bilen, de metrarna gör ingen (o)lycka

Tog körkort 98 och då skulle man blända på när min front var vid mötande bilens b stolpe.

-74 var det strax före mötet som man skulle sätta på helljuset.
Skulle jag göra det blir det nog tråkigt. 3 xenonextrljus i fronten o 3 på taket, bländar du på innan mötet blir mötande bländad även om det bara är nån sekund sjukt irriterande på en mörk våt landsväg
/Benny

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Evildan
11 december 2014
#4164
Vettemannen skrev:
andreas1 skrev:
it_mutt skrev:

Det är den "gamla skolan", nu är det som Mervolic säger, i "mötesögonblicket".

Jag tror knappt problemet är att om man gör det "precis innan", saken är väl snarare att det där "precis innan" har vuxit från att vara en meter eller något till "ett par billängder innan"..typ.

Men jag personligen anser att man gott kan vänta tills ens nos passerat hela bilen, de metrarna gör ingen (o)lycka

Tog körkort 98 och då skulle man blända på när min front var vid mötande bilens b stolpe.

-74 var det strax före mötet som man skulle sätta på helljuset.

/Benny

Elektroniken var långsammare på den tidens fordon.
Jag tog mitt -93 och blev lärd samma sak som du.

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
11 december 2014
#4165
it_mutt skrev:
MammDiin skrev:
swebooy skrev:
Det där med helljus i röven har jag märkt av också en gång.

Jag var på väg från Nyköping mot Norrköping på motorvägen, kommer ifatt en bil som ligger ca. 100, jag ligger väl runt 110-115 och glider snällt förbi (klockan var typ 01.00 på en midsommar natt) Den personen bländar inte av, tänkte först att den kanske glömde men även med bromsljus och dimljus blink så fortsätter denna förare att använda helljus, sen att den personen också ökar tempot gör mig mer frustrerande.

Rätt snart möter vi en bil som blinkar, då bländar personen av för att sedan direkt blända på igen när bilen passerat. Och så fortsätter det i ca. 4,5mil tills denna bil svänger av. Jag ville tvärnita och lägga mig i röven och köra på helljuset men min flickvän tyckte inte det var så moget gjort... big_smile


Något "nytt" fenomen som jag märkt är att 75% av alla bilar man möter när det är mörkt bländar på en sekund förtidigt. Visst. jag kan förstå om just min bil kanske skulle ha bländande halvljus och man vill jävlas lite. Men det här händer vilken bil jag än kör. Är det verkligen så jobbigt att vänta tills man har passerat helt?

Bilskolan lär ut att man ska sätta på helljuset strax innan möte.
Brukar ibland tycka man blir bländad av såna som gör det men ibland så tycker jag inte det bländar fastän de lägger på riktigt tidigt.
Fördelen med det är ju att man tidigare ser vad som är framför sig på vägen efter mötet.

Det är den "gamla skolan", nu är det som Mervolic säger, i "mötesögonblicket".

Jag tror knappt problemet är att om man gör det "precis innan", saken är väl snarare att det där "precis innan" har vuxit från att vara en meter eller något till "ett par billängder innan"..typ.

Men jag personligen anser att man gott kan vänta tills ens nos passerat hela bilen, de metrarna gör ingen (o)lycka

bländar som fan... svårt att se vilka jävlar det är men man  funderar på att vända och blända tillbaka..  störigt som fan för allt mörkerseende
försvinner direkt..

Kör fort så hinner inget hända...

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 december 2014
#4166
MammDiin skrev:
Djo skrev:
Hade en gång en golf 4a som slickade röv under tiden han detalj studerade röven på min 240 körde jag förbi 4 rådjur och 2 älgar sen ytterligare ett rådjur då bestämmer han sig för att köra om. Jag ville ej riskera att få in bambi rakt in i fronten på min bil eller något annat djur så där bländade jag ej av var en kolsvart vägg med många krön och svängar och åkrar skog bredvid vägen hela tiden.

Dumt kanske men hellre att han får riskera sitt egna liv än mitt också. Och denna eminenta golf förare blåser vidare i dubbla hastighets gränsen med halvljus enbart. Var glad för djurens skull att jag slapp se ett slaktat djur efter vägen.

Ja, står det en älg på vägen när man kör 100 och det är mörkt, och man endast kör med halvljus så ska man troligen ha mera tur en skicklighet för att klara sig utan större skador. Halvljus lyser väl kanske runt 80 meter vanligtvis, så då har man tre sekunder på sig, men misstänker ingen reagerar direkt så troligen smäller man in i älgen i ganska bra fart, om man inte lyckas svänga undan eller bromsa.

Man kan väl säga att om man har otur att en älg springer ut på vägen framför en vid möte eller om man är dum nog att köra på halvljus (visst helljus och extraljus behöver inte alltid hjälpa exempelvis ifall det är tätt buskage eller man har ögonen på något annat) så är man mer eller mindre död.

Man kan ju tycka att någon som smäller in i en älg eller annat djur är en dålig chaufför, men hade man varit i samma situation själv så hade det troligen slutat likadant för en själv.

Jag körde om på 2+1-väg för ett par år sedan när det i princip var nermörkt. Direkt efter omkörningen fick jag möte och var tvungen att dröja med att slå på helljuset. Hastighet kanske 110 km/h. Rätt som det är ser det ut som om någon placerat ett par gärdesgårdsstörar upprätt på vägen, precis i randen av det tillfredsställande belysta området med halvljus. Mycket märkligt.
Men efter någon halvsekund kopplade det, och jag pallnitade, liksom bilen som nu låg bakom. Jag stannade ca 20 m framför en stor älgko och en rätt stor kalv, på fel sida viltstängslet. "Störarna" var de gråvita benen, det var det enda av älgarna som syntes. Ett samtal till trafikupplysningen senare gick resten av resan i rätt maklig takt...


Rumpmas
3 860 Inlägg
11 december 2014
#4167
MammDiin skrev:
swebooy skrev:
Det där med helljus i röven har jag märkt av också en gång.

Jag var på väg från Nyköping mot Norrköping på motorvägen, kommer ifatt en bil som ligger ca. 100, jag ligger väl runt 110-115 och glider snällt förbi (klockan var typ 01.00 på en midsommar natt) Den personen bländar inte av, tänkte först att den kanske glömde men även med bromsljus och dimljus blink så fortsätter denna förare att använda helljus, sen att den personen också ökar tempot gör mig mer frustrerande.

Rätt snart möter vi en bil som blinkar, då bländar personen av för att sedan direkt blända på igen när bilen passerat. Och så fortsätter det i ca. 4,5mil tills denna bil svänger av. Jag ville tvärnita och lägga mig i röven och köra på helljuset men min flickvän tyckte inte det var så moget gjort... big_smile


Något "nytt" fenomen som jag märkt är att 75% av alla bilar man möter när det är mörkt bländar på en sekund förtidigt. Visst. jag kan förstå om just min bil kanske skulle ha bländande halvljus och man vill jävlas lite. Men det här händer vilken bil jag än kör. Är det verkligen så jobbigt att vänta tills man har passerat helt?

Bilskolan lär ut att man ska sätta på helljuset strax innan möte.
Brukar ibland tycka man blir bländad av såna som gör det men ibland så tycker jag inte det bländar fastän de lägger på riktigt tidigt.
Fördelen med det är ju att man tidigare ser vad som är framför sig på vägen efter mötet.

Stämmer, de började med det för typ 20 år sedan tror jag. Jag gör inte så kan jag säga.

Funderar lite på om det här fenomenet med helljus på när man ligger nära bilen framför också är trafikskolans fel på något vis, typ "det är viktigt att jag ser något själv".
Någon som tagit kortet nyligen eller har ungar som nyss gjort det som kan bekräfta eller dementera?

Själv tog jag kortet på en sådan årstid att jag aldrig körde mörkerkörning med vare sig trafikskolan eller inspektören. Bara privat övningskörning. En del kanske aldrig kör i mörker förrän de sitter där själva bakom ratten med kortet i näven. Tycker att det borde vara ett obligatoriskt moment, men det kan ju vara svårt att ordna på sommarhalvåret. Och många gillar ju verkligen inte mörkerkörning. Det är ju tre gånger jobbigare än att köra i dagsljus, men va fan, ställ bilen då eller låt någon som kan köra istället.

Morsan gör så. Hennes ögonläkare sade till henne när hon fick glasögon: "Jag skulle inte sitta i passagerarsätet bredvid dig i mörkret om du så körde 50 km/h på en bred 90-väg." Alltså får hennes karl köra när det är mörkt.
Senast redigerat av Andromeda (11 december 2014)


Rumpmas
3 860 Inlägg
11 december 2014
#4168
MammDiin skrev:
Vettemannen skrev:
Jag har uppträtt passivt och läst det ni skrivit en tid tillbaks och blir orolig för folks uppträdande när det gäller användandet av dimljus fram/bak och helljus. Hur folk är helt respektlösa mot medtrafikanter. Så ja, jag håller med er i det mesta ni skriver i detta ämne och jag blir tvärilsk jag med över hur folk är totalt omedvetna (som det verkar) om hur reglerna är med användandet av dimljus/helljus.

/Benny

Ett problem är att de flesta endast tänker på sig själv.
Exempelvis om någon ser bra med både halv- och dimljus på så varför skulle de då släcka dimljusen för att det bländar andra.

Vill minnas det var någon som hade en tråd där han behövde hjälp vid xenonkonvertering av H4 och alla sa att det kommer blända andra bilister. Och då skrev han något i stil med att, det är inte något problem för han ser i alla fall bättre.

Ja, dimljus är ett elände. De gånger jag behövt dimljus fram har jag aldrig stött på. Det skulle vara om jag kör 20 km/h och letar efter något i diket i en sådan vinkel att halvljuset skulle missa det. För det ger ju bara lite mer ljus åt sidorna omedelbart framför bilen. Testar man att åka lite sakta med bara dimljusen en liten stund när det är mörkt märker man fort att man ser max 20 m. Man kan nästan lika gärna åka på P-ljusen. De bidrar ingenting och bländar och irriterar mötande. Bak är ju inget snack om att det är bra, även om folk gärna kör runt med det ilsket lysande flera mil efter att de passerat dimman.


Avstängd
10 388 Inlägg
11 december 2014
#4169
Andromeda skrev:
MammDiin skrev:
swebooy skrev:
Det där med helljus i röven har jag märkt av också en gång.

Jag var på väg från Nyköping mot Norrköping på motorvägen, kommer ifatt en bil som ligger ca. 100, jag ligger väl runt 110-115 och glider snällt förbi (klockan var typ 01.00 på en midsommar natt) Den personen bländar inte av, tänkte först att den kanske glömde men även med bromsljus och dimljus blink så fortsätter denna förare att använda helljus, sen att den personen också ökar tempot gör mig mer frustrerande.

Rätt snart möter vi en bil som blinkar, då bländar personen av för att sedan direkt blända på igen när bilen passerat. Och så fortsätter det i ca. 4,5mil tills denna bil svänger av. Jag ville tvärnita och lägga mig i röven och köra på helljuset men min flickvän tyckte inte det var så moget gjort... big_smile


Något "nytt" fenomen som jag märkt är att 75% av alla bilar man möter när det är mörkt bländar på en sekund förtidigt. Visst. jag kan förstå om just min bil kanske skulle ha bländande halvljus och man vill jävlas lite. Men det här händer vilken bil jag än kör. Är det verkligen så jobbigt att vänta tills man har passerat helt?

Bilskolan lär ut att man ska sätta på helljuset strax innan möte.
Brukar ibland tycka man blir bländad av såna som gör det men ibland så tycker jag inte det bländar fastän de lägger på riktigt tidigt.
Fördelen med det är ju att man tidigare ser vad som är framför sig på vägen efter mötet.

Stämmer, de började med det för typ 20 år sedan tror jag. Jag gör inte så kan jag säga.

Funderar lite på om det här fenomenet med helljus på när man ligger nära bilen framför också är trafikskolans fel på något vis, typ "det är viktigt att jag ser något själv".
Någon som tagit kortet nyligen eller har ungar som nyss gjort det som kan bekräfta eller dementera?

Själv tog jag kortet på en sådan årstid att jag aldrig körde mörkerkörning med vare sig trafikskolan eller inspektören. Bara privat övningskörning. En del kanske aldrig kör i mörker förrän de sitter där själva bakom ratten med kortet i näven. Tycker att det borde vara ett obligatoriskt moment, men det kan ju vara svårt att ordna på sommarhalvåret. Och många gillar ju verkligen inte mörkerkörning. Det är ju tre gånger jobbigare än att köra i dagsljus, men va fan, ställ bilen då eller låt någon som kan köra istället.

Morsan gör så. Hennes ögonläkare sade till henne när hon fick glasögon: "Jag skulle inte sitta i passagerarsätet bredvid dig i mörkret om du så körde 50 km/h på en bred 90-väg." Alltså får hennes karl köra när det är mörkt.

Tittade för "något år sen" (4-5-6) i en polares systers teoribok. Det den sa var (dock inte ordagrant);

Blända på i mötesögonblicket (nos mot nos, inte innan)

Blända av när ditt helljus "når" bilen framför (om du ligger bakom) och när din och "mötandes ljus" möts (ljuskäglorna då)
Senast redigerat av it_mutt (11 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 december 2014
#4170
it_mutt skrev:
Andromeda skrev:
MammDiin skrev:

Bilskolan lär ut att man ska sätta på helljuset strax innan möte.
Brukar ibland tycka man blir bländad av såna som gör det men ibland så tycker jag inte det bländar fastän de lägger på riktigt tidigt.
Fördelen med det är ju att man tidigare ser vad som är framför sig på vägen efter mötet.

Stämmer, de började med det för typ 20 år sedan tror jag. Jag gör inte så kan jag säga.

Funderar lite på om det här fenomenet med helljus på när man ligger nära bilen framför också är trafikskolans fel på något vis, typ "det är viktigt att jag ser något själv".
Någon som tagit kortet nyligen eller har ungar som nyss gjort det som kan bekräfta eller dementera?

Själv tog jag kortet på en sådan årstid att jag aldrig körde mörkerkörning med vare sig trafikskolan eller inspektören. Bara privat övningskörning. En del kanske aldrig kör i mörker förrän de sitter där själva bakom ratten med kortet i näven. Tycker att det borde vara ett obligatoriskt moment, men det kan ju vara svårt att ordna på sommarhalvåret. Och många gillar ju verkligen inte mörkerkörning. Det är ju tre gånger jobbigare än att köra i dagsljus, men va fan, ställ bilen då eller låt någon som kan köra istället.

Morsan gör så. Hennes ögonläkare sade till henne när hon fick glasögon: "Jag skulle inte sitta i passagerarsätet bredvid dig i mörkret om du så körde 50 km/h på en bred 90-väg." Alltså får hennes karl köra när det är mörkt.

Tittade för "något år sen" (4-5-6) i en polares systers teoribok. Det den sa var (dock inte ordagrant);

Blända på i mötesögonblicket (nos mot nos, inte innan)

Blända av när ditt helljus "når" bilen framför (om du ligger bakom) och när din och "mötandes ljus" möts (ljuskäglorna då)

Fortfarande som jag minns då.


5 844 Inlägg
12 december 2014
#4171
Andromeda skrev:
it_mutt skrev:
Andromeda skrev:

Stämmer, de började med det för typ 20 år sedan tror jag. Jag gör inte så kan jag säga.

Funderar lite på om det här fenomenet med helljus på när man ligger nära bilen framför också är trafikskolans fel på något vis, typ "det är viktigt att jag ser något själv".
Någon som tagit kortet nyligen eller har ungar som nyss gjort det som kan bekräfta eller dementera?

Själv tog jag kortet på en sådan årstid att jag aldrig körde mörkerkörning med vare sig trafikskolan eller inspektören. Bara privat övningskörning. En del kanske aldrig kör i mörker förrän de sitter där själva bakom ratten med kortet i näven. Tycker att det borde vara ett obligatoriskt moment, men det kan ju vara svårt att ordna på sommarhalvåret. Och många gillar ju verkligen inte mörkerkörning. Det är ju tre gånger jobbigare än att köra i dagsljus, men va fan, ställ bilen då eller låt någon som kan köra istället.

Morsan gör så. Hennes ögonläkare sade till henne när hon fick glasögon: "Jag skulle inte sitta i passagerarsätet bredvid dig i mörkret om du så körde 50 km/h på en bred 90-väg." Alltså får hennes karl köra när det är mörkt.

Tittade för "något år sen" (4-5-6) i en polares systers teoribok. Det den sa var (dock inte ordagrant);

Blända på i mötesögonblicket (nos mot nos, inte innan)

Blända av när ditt helljus "når" bilen framför (om du ligger bakom) och när din och "mötandes ljus" möts (ljuskäglorna då)

Fortfarande som jag minns då.

Så minns jag det också (var just över 3år sedan).

Och när helljuset når bilen framför är för mig när man ser att det reflekterar i nummerplåten.
Däremot verkar ju vissa trafikanter tro att det betyder att man inte bländar av förrän hela bilen är upplyst hmm


Muttley
12 december 2014
#4172
Andromeda skrev:
MammDiin skrev:
Vettemannen skrev:
Jag har uppträtt passivt och läst det ni skrivit en tid tillbaks och blir orolig för folks uppträdande när det gäller användandet av dimljus fram/bak och helljus. Hur folk är helt respektlösa mot medtrafikanter. Så ja, jag håller med er i det mesta ni skriver i detta ämne och jag blir tvärilsk jag med över hur folk är totalt omedvetna (som det verkar) om hur reglerna är med användandet av dimljus/helljus.

/Benny

Ett problem är att de flesta endast tänker på sig själv.
Exempelvis om någon ser bra med både halv- och dimljus på så varför skulle de då släcka dimljusen för att det bländar andra.

Vill minnas det var någon som hade en tråd där han behövde hjälp vid xenonkonvertering av H4 och alla sa att det kommer blända andra bilister. Och då skrev han något i stil med att, det är inte något problem för han ser i alla fall bättre.

Ja, dimljus är ett elände. De gånger jag behövt dimljus fram har jag aldrig stött på. Det skulle vara om jag kör 20 km/h och letar efter något i diket i en sådan vinkel att halvljuset skulle missa det. För det ger ju bara lite mer ljus åt sidorna omedelbart framför bilen. Testar man att åka lite sakta med bara dimljusen en liten stund när det är mörkt märker man fort att man ser max 20 m. Man kan nästan lika gärna åka på P-ljusen. De bidrar ingenting och bländar och irriterar mötande. Bak är ju inget snack om att det är bra, även om folk gärna kör runt med det ilsket lysande flera mil efter att de passerat dimman.

Senaste 6 åren har jag kört över 60,000 mil.  Haft körkort snart 11 år.  Har inte haft nytta av dimljus under någon enstaka mil.
De borde nästan bli förbjudet att tillverka bilar med sådant ljus och istället läggas mer krut på att förbättra halljus på nytillverkade bilar.

Alltså är de för tillfället de jag stör mig på.

3 151 Inlägg
12 december 2014
#4173
Jag har ansett mig behöva dimljusen en gång. Det var i riktigt tät dimma långt ute i skogen på en smal och ringlande väg, det var mörkt och nästan ingen trafik. Med bara halvljus såg man inte vägen ens precis framför huven, med dimljusen på blev det tillräckligt starkt för att man skulle kunna se dikeskanten. Kunde bara köra max 20 km/h men jag tog mig fram i alla fall.

Forummoderator
26 471 Inlägg
12 december 2014
#4174
Mervolic skrev:
Jag har ansett mig behöva dimljusen en gång. Det var i riktigt tät dimma långt ute i skogen på en smal och ringlande väg, det var mörkt och nästan ingen trafik. Med bara halvljus såg man inte vägen ens precis framför huven, med dimljusen på blev det tillräckligt starkt för att man skulle kunna se dikeskanten. Kunde bara köra max 20 km/h men jag tog mig fram i alla fall.

Många inne i städerna som uppenbarligen tror dom kör runt på ensliga skogsvägar..haha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 365 Inlägg
12 december 2014
#4175
Mack skrev:
Mervolic skrev:
Jag har ansett mig behöva dimljusen en gång. Det var i riktigt tät dimma långt ute i skogen på en smal och ringlande väg, det var mörkt och nästan ingen trafik. Med bara halvljus såg man inte vägen ens precis framför huven, med dimljusen på blev det tillräckligt starkt för att man skulle kunna se dikeskanten. Kunde bara köra max 20 km/h men jag tog mig fram i alla fall.

Många inne i städerna som uppenbarligen tror dom kör runt på ensliga skogsvägar..haha..

Dom tror även att stadens gator är som en djungel om man ser till antalet SUV:ar som finns i städerna där de definitivt INTE behövs.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
26 471 Inlägg
12 december 2014
#4176
Vettemannen skrev:
Mack skrev:
Mervolic skrev:
Jag har ansett mig behöva dimljusen en gång. Det var i riktigt tät dimma långt ute i skogen på en smal och ringlande väg, det var mörkt och nästan ingen trafik. Med bara halvljus såg man inte vägen ens precis framför huven, med dimljusen på blev det tillräckligt starkt för att man skulle kunna se dikeskanten. Kunde bara köra max 20 km/h men jag tog mig fram i alla fall.

Många inne i städerna som uppenbarligen tror dom kör runt på ensliga skogsvägar..haha..

Dom tror även att stadens gator är som en djungel om man ser till antalet SUV:ar som finns i städerna där de definitivt INTE behövs.

/Benny

Säg inte det..jag har då hört att gatorna på Södermalm kan vara riktigt bråkiga att ta sig igenom..(ironi)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 365 Inlägg
12 december 2014
#4177
Mack skrev:
Vettemannen skrev:
Mack skrev:

Många inne i städerna som uppenbarligen tror dom kör runt på ensliga skogsvägar..haha..

Dom tror även att stadens gator är som en djungel om man ser till antalet SUV:ar som finns i städerna där de definitivt INTE behövs.

/Benny

Säg inte det..jag har då hört att gatorna på Södermalm kan vara riktigt bråkiga att ta sig igenom..(ironi)

Jaa......du kan fan ha rätt. wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Dr. Mörker
211 Inlägg
12 december 2014
#4178
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:
MammDiin skrev:

Ett problem är att de flesta endast tänker på sig själv.
Exempelvis om någon ser bra med både halv- och dimljus på så varför skulle de då släcka dimljusen för att det bländar andra.

Vill minnas det var någon som hade en tråd där han behövde hjälp vid xenonkonvertering av H4 och alla sa att det kommer blända andra bilister. Och då skrev han något i stil med att, det är inte något problem för han ser i alla fall bättre.

Ja, dimljus är ett elände. De gånger jag behövt dimljus fram har jag aldrig stött på. Det skulle vara om jag kör 20 km/h och letar efter något i diket i en sådan vinkel att halvljuset skulle missa det. För det ger ju bara lite mer ljus åt sidorna omedelbart framför bilen. Testar man att åka lite sakta med bara dimljusen en liten stund när det är mörkt märker man fort att man ser max 20 m. Man kan nästan lika gärna åka på P-ljusen. De bidrar ingenting och bländar och irriterar mötande. Bak är ju inget snack om att det är bra, även om folk gärna kör runt med det ilsket lysande flera mil efter att de passerat dimman.

Senaste 6 åren har jag kört över 60,000 mil.  Haft körkort snart 11 år.  Har inte haft nytta av dimljus under någon enstaka mil.
De borde nästan bli förbjudet att tillverka bilar med sådant ljus och istället läggas mer krut på att förbättra halljus på nytillverkade bilar.

Alltså är de för tillfället de jag stör mig på.

Dimljus är bra att ha men en del vet inte när man ska använda dom. Lika illa är det väll att folk inte vet vad Blinkerslamporna är till för på bilen.


och Dupont
581 Inlägg
12 december 2014
#4179
iron_angel skrev:
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:

Ja, dimljus är ett elände. De gånger jag behövt dimljus fram har jag aldrig stött på. Det skulle vara om jag kör 20 km/h och letar efter något i diket i en sådan vinkel att halvljuset skulle missa det. För det ger ju bara lite mer ljus åt sidorna omedelbart framför bilen. Testar man att åka lite sakta med bara dimljusen en liten stund när det är mörkt märker man fort att man ser max 20 m. Man kan nästan lika gärna åka på P-ljusen. De bidrar ingenting och bländar och irriterar mötande. Bak är ju inget snack om att det är bra, även om folk gärna kör runt med det ilsket lysande flera mil efter att de passerat dimman.

Senaste 6 åren har jag kört över 60,000 mil.  Haft körkort snart 11 år.  Har inte haft nytta av dimljus under någon enstaka mil.
De borde nästan bli förbjudet att tillverka bilar med sådant ljus och istället läggas mer krut på att förbättra halljus på nytillverkade bilar.

Alltså är de för tillfället de jag stör mig på.

Dimljus är bra att ha men en del vet inte när man ska använda dom. Lika illa är det väll att folk inte vet vad Blinkerslamporna är till för på bilen.

Och när de väl använder dem så svänger de inte iallafall...

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Muttley
12 december 2014
#4180
iron_angel skrev:
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:

Ja, dimljus är ett elände. De gånger jag behövt dimljus fram har jag aldrig stött på. Det skulle vara om jag kör 20 km/h och letar efter något i diket i en sådan vinkel att halvljuset skulle missa det. För det ger ju bara lite mer ljus åt sidorna omedelbart framför bilen. Testar man att åka lite sakta med bara dimljusen en liten stund när det är mörkt märker man fort att man ser max 20 m. Man kan nästan lika gärna åka på P-ljusen. De bidrar ingenting och bländar och irriterar mötande. Bak är ju inget snack om att det är bra, även om folk gärna kör runt med det ilsket lysande flera mil efter att de passerat dimman.

Senaste 6 åren har jag kört över 60,000 mil.  Haft körkort snart 11 år.  Har inte haft nytta av dimljus under någon enstaka mil.
De borde nästan bli förbjudet att tillverka bilar med sådant ljus och istället läggas mer krut på att förbättra halljus på nytillverkade bilar.

Alltså är de för tillfället de jag stör mig på.

Dimljus är bra att ha men en del vet inte när man ska använda dom. Lika illa är det väll att folk inte vet vad Blinkerslamporna är till för på bilen.

Berätta väldigt gärna när och var.  Kört långt ut i skogarna där knappt människor kör, i alla väder. De har aldrig gjort nytta.
Kör man på en landsväg som de flesta människor gör så finns de absolut ingen annan anledning än att blända andra människor.   4 ljuspunkter istället för 2. Kvittar faktiskt hur välinställda de där dimljusen är.


Sök