p12 skrev:
patrik79 skrev:
Jag är nog mer av den uppfattningen att kör jag omkring med min 35år gamla bil på sommardäck på isgata utanför en skola där det spelas fotboll o håller den lagliga hastigheten 50km/h utan att ha en chans att stanna så borde jag få något straff då jag inte har anpassat farten efter omständigheterna.
Ja, du får ju ett straff. Är det vinterväglag så ska du har vinterdäck. Skulle du köra på en unge oavsett väglag så skulle du troligtvis få ett straff även då. Så vad var problemet?
patrik79 skrev:
Skulle jag däremot ha en modern bil o köra 140km/h på en öde 120väg kl 04:30 en sommarmorgon så tycker jag däremot inte jag skulle ha några böter.
Så du tycker att men ska strunta i gränser och bara gå på "sunt förnuft"? Vem är det då som avgöra om det är lämpligt att köra 140? Är det du eller polisen? Om det är jag som förare som avgör, kan jag även då avgöra att det är lämpligt att köra 100 förbi din villa med dina lekande barn på trädgården? Du tänkte inte så långt va?
patrik79 skrev:
Tyvärr går polisen på ditt spår o försöker stoppa allt som bryter mot lagen även om absolut ingen tjänar på det, det som är farligt o lagligt och borde stoppas kan o får dom oftast inte göra så mycket åt.
Fram för mer eget tänkande så tror jag faktiskt streetracing upphör fortare än om polisen försöker lägga sig i.
Dom seriösa går vidare o hamnar på banan, dom oseriösa skaffar sig en kombi o bildar familj o publiken kommer inte åka då spänningen försvinner.
Vad är det för fel på att köra på alla lagliga race som finns tillgängliga? Är bra om polisen är där så att de som är duktiga kommer till den riktiga racevärlden, där de inte gör någon skada (på oskyldiga), och de som är sämre kan stanna hemma där de inte gör någon skada... eller kolla på de lagliga racen.
En bil som är äldre än 30 år behöver inga vinterdäck = inget straff
Om en unge springer ut framför bilen vetifan om man får något straff, polisen kan iaf inte sätta dit mig i förebyggande syfte som det verkar va tal om här.
Japp mitt sunda förnuft säger att det är "vettigt" att hålla 140 km/h på en öde motorväg då den ända som kan bli skadad är jag själv, kommer jag ifatt någon eller det skulle komma upp någon bil på en påfart så har jag inga problem att sakta in till laglig hastighet (hastighetsbegränsningen är uträknad för att man ska kunna hålla den hastigheten då det finns andra bilar i närheten).
Håller någon 100 km/h utanför ett hus i tättbebyggt område med lekande barn så har den inget sunt förnuft o borde inte vistas i trafiken precis som folk som kör race bland kåkar.
Gränser är jag inte mycket för faktiskt, finns jävligt dåligt med logik i att man får hålla 120 km/h bland sjukt många bilar o lastbilar en vardag kl 16:25 men inte får hålla 125 km/h kl 04:30 då vägen är helt öde.
Det är inget fel att köra på dom lagliga racen men när jag stod på mantorp park o ser en promod gå in i räcket så känns inte det helt riskfritt men det är en risk jag tar, detsamma om jag nu skulle åka på ett street race.
Skulle dom köra pro mod på ett street race så hade jag tyckt det va en alldeles för stor risk att kolla på så då hade jag faktiskt åkt därifrån (eller ställt mig långt bakom). Folk är ju på street race frivilligt o jag anser inte att det drabbar oskyldiga om en bil drar ut bland publiken, dom borde veta vilka risker dom utsätter sig för. Detsamma gäller i trafiken o förstår inte folk att man kan dö om man kör i med en bil så tycker jag dom ska ställa bilen.
Mitt tänk går nog mest ut på att polisen inte ska behöva skydda folk från sig själva o lägga energi på att skydda folk som vill/behöver bli beskyddade.