2552
Sök

Publiken stoppar Polisen vid streetrace, vad tycker du?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
16 maj 2012
Minister skrev:
FreddeLi skrev:
Att stänga vägen för att skydda förarna tycker jag är rätt självklart. Gör man inte det så är det ingen som vill köra till slut. Jag har själv varit på en del race men aldrig upplevt att polisen blivit direkt hindrad i sitt arbete.

låt säga att två bilar står på line up och väntar på starten. I samma ögonblick glider en polisbil upp bakom. Att publiken då stänger vägen för polisbilen de 20-30sekunderna det tar tills bilarna är utom synhåll ser inte jag som något problem alls. Sen som någon skrev att polisen bara kommer och kollar läget, och sen är det bara att köra igen, det kan jag omöjligt hålla med om. På de race jag varit på så handlar det om punktmarkering hela kvällen från polisens sida. Vart vi än tar vägen så är där en eller två bilar i släptåg som antingen cirkulerar eller parkerar på strategiska platser.

Låt säga att de två bilarna som "skyddats" från polisen får sladd hamnar i diket på väg därifrån, ska då folkmassan fortsätta blockera vägen och skydda de eventuellt skadade förarna från ambulansen också? De är ju där av samma anledning...

Svaret på den frågan säger väl nästan sig självt? Om vi ponerar att det faktiskt skulle inträffa så tror i alla fall jag att publiken prioriterat om och sprungit för att kolla läget med förarna istället, men det är ju jag det.

MVH

1 200 Inlägg
16 maj 2012
FreddeLi skrev:
Minister skrev:
FreddeLi skrev:
Att stänga vägen för att skydda förarna tycker jag är rätt självklart. Gör man inte det så är det ingen som vill köra till slut. Jag har själv varit på en del race men aldrig upplevt att polisen blivit direkt hindrad i sitt arbete.

låt säga att två bilar står på line up och väntar på starten. I samma ögonblick glider en polisbil upp bakom. Att publiken då stänger vägen för polisbilen de 20-30sekunderna det tar tills bilarna är utom synhåll ser inte jag som något problem alls. Sen som någon skrev att polisen bara kommer och kollar läget, och sen är det bara att köra igen, det kan jag omöjligt hålla med om. På de race jag varit på så handlar det om punktmarkering hela kvällen från polisens sida. Vart vi än tar vägen så är där en eller två bilar i släptåg som antingen cirkulerar eller parkerar på strategiska platser.

Låt säga att de två bilarna som "skyddats" från polisen får sladd hamnar i diket på väg därifrån, ska då folkmassan fortsätta blockera vägen och skydda de eventuellt skadade förarna från ambulansen också? De är ju där av samma anledning...

Svaret på den frågan säger väl nästan sig självt? Om vi ponerar att det faktiskt skulle inträffa så tror i alla fall jag att publiken prioriterat om och sprungit för att kolla läget med förarna istället, men det är ju jag det.

MVH

Precis! Det som många inte förstår är dock att polisen är där i samma syfte som ambulansen. Skillnaden är att polisen jobbar förebyggande för att ambulansen inte ska behöva komma dit.

Polisen kommer knappast dit för att "förstöra" eller "tjäna pengar" genom att bötfälla.

457 Inlägg
16 maj 2012
Finns det ngn som har en artikel om ngt känt fall där det har hänt ngt allvarligt inom streetrace världen?

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

1 200 Inlägg
16 maj 2012
XL-Dempa skrev:
Finns det ngn som har en artikel om ngt känt fall där det har hänt ngt allvarligt inom streetrace världen?

Det beror på vad du menar med "inom streetrace världen". Här ett exempel på en person som körde ihjäl två passagerare på väg från ett street race: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14751180.ab

457 Inlägg
16 maj 2012
Visst är sådant tragiskt när det händer men nu menar jag på rakan där dom kör inte utan för området,

Minister skrev:
XL-Dempa skrev:

Det beror på vad du menar med "inom streetrace världen". Här ett exempel på en person som körde ihjäl två passagerare på väg från ett street race: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14751180.ab

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

1 200 Inlägg
16 maj 2012
XL-Dempa skrev:
Visst är sådant tragiskt när det händer men nu menar jag på rakan där dom kör inte utan för området,

Minister skrev:
XL-Dempa skrev:

Det är väldigt ovanligt att det inträffar olyckor i samband med organiserade street race. Det är dock inte skäl nog för polisen att låta dem vara. I så fall skulle polisen frånsäga sig sitt ansvar att hålla vägarna säkra. Vem ansvarar exempelvis för att se till att det omöjligt kan springa in någon framför bilarna när de tävlar?

782 Inlägg
16 maj 2012
Minister skrev:
patrik79 skrev:
Om streetracet inte förstör för någon så ser inte jag att det finns något offer så va ska då polisen där o göra.

Kör man race med kompressormatade jänkare i ett bostadsområde så folk varken kan sova eller vågar gå ut så finns det troligtvis flera "offer" o då är det helt rätt av polisen o avbryta o gärna ta lite körkort.
Körs det race på en nedlagd gatstump långt från civilisationen så tycker jag inte det finns några "offer" då alla som är där har kommit dit frivilligt o får skylla sig själva om dom blir överkörda av en bil, den som ger sig in i leken får leken tåla helt enkelt.

Jag tycker iof det ska va rätt att göra vad som helst om det inte går ut över andra, tex röka på hemma eller binda fast kärringen i sängen om hon är med på det. Skulle man däremot stjäla bilstereo för att ha råd att röka o sätta sig på stan o flumma så får gärna polisen komma o bura in slöddret detsamma gäller om man binder fast någon stackare i sängen mot dennas vilja, då är hXn nog väldigt nöjd om polisen kommer o inte är ute o jagar folk som kör race där det inte finns något offer.

Att där inte finns några "offer" stämmer oftast, men polisen kommer inte dit för att någon störs utan för att förhindra att folk kör ihjäl sig själva eller andra.

Går någon ut och ställer sig på Sergels torg med ett laddat maskingevär finns det inte heller några "offer", men i förebyggande syfte kan det ju vara en smula vettigt att polisen minimerar riskerna genom att avlägsna vapnet från personen.

Jag påstår inte att maskingevär och snabba bilar är lika farliga, absolut inte. Faktum är att olagliga street race ofta är välordnade och förhållandevis säkra, men hur bra arrangerade de än är finns det ingen som kan se till att förarna själva inte kör ihjäl sig.

Nu tänker säkert många "Ja ja, men olyckor kan ju hända var som helst i trafiken." Javisst! Risken är dock en aning större när det tävlas i hög fart, precis som att risken att något går snett är större om du tar med dig en kniv till krogen än om du lämnar kniven hemma. Av den anledningen ser polisen till att gripa beväpnade personer och av samma anledning väljer polisen att försöka stoppa race när de får nys om sådana.
.

Om det står en man på sergels torg med ett laddat maskingevär så finns det visst offer o det är alla dom stackarna som blir livrädda eller allmänt störs att dom inte kan dra genvägen till NK utan får gå runt.

Hade det däremot varit utegångsförbud i stockholm o det va uppgörelse i undre världen så finns det inga oskyldiga offer som inte har gett sig in i "leken" av egen fri vilja. Lite dålig jämförelse iof då det nog finns en o annan som hamnar i undre världen ofrivilligt men hoppas du förstår vad jag menar.

I det första exemplet så är det självklart att polisen ska gripa in då 99 av 100 vill ha bort galningen o bara 1 vill ha kvar gubben med maskingevär.

I det senare fallet är det nog snarare så att 99 av 100 vill ha bort polisen o ev 1 skulle bli nöjd om polisen kom.
Dom har ju gett sig in i leken själva.

I ett väl ordnat streetrace (där alla är av egen vilja) vill nog 100 av 100 att polisen håller sig borta o vad ska dom då där o göra :-/
Givetvis är det tråkigt om någon skulle dö eller bli skadad men jag tycker det är upp till dom som åker på sådana tillställningar o bedöma om risken är värd att ta. Ungefär som med rysk roulett eller fallskärmshoppning, vad gör du där om du inte är villig att ta risken?

1 200 Inlägg
16 maj 2012
patrik79 skrev:
Minister skrev:
patrik79 skrev:
Om streetracet inte förstör för någon så ser inte jag att det finns något offer så va ska då polisen där o göra.

Kör man race med kompressormatade jänkare i ett bostadsområde så folk varken kan sova eller vågar gå ut så finns det troligtvis flera "offer" o då är det helt rätt av polisen o avbryta o gärna ta lite körkort.
Körs det race på en nedlagd gatstump långt från civilisationen så tycker jag inte det finns några "offer" då alla som är där har kommit dit frivilligt o får skylla sig själva om dom blir överkörda av en bil, den som ger sig in i leken får leken tåla helt enkelt.

Jag tycker iof det ska va rätt att göra vad som helst om det inte går ut över andra, tex röka på hemma eller binda fast kärringen i sängen om hon är med på det. Skulle man däremot stjäla bilstereo för att ha råd att röka o sätta sig på stan o flumma så får gärna polisen komma o bura in slöddret detsamma gäller om man binder fast någon stackare i sängen mot dennas vilja, då är hXn nog väldigt nöjd om polisen kommer o inte är ute o jagar folk som kör race där det inte finns något offer.

Att där inte finns några "offer" stämmer oftast, men polisen kommer inte dit för att någon störs utan för att förhindra att folk kör ihjäl sig själva eller andra.

Går någon ut och ställer sig på Sergels torg med ett laddat maskingevär finns det inte heller några "offer", men i förebyggande syfte kan det ju vara en smula vettigt att polisen minimerar riskerna genom att avlägsna vapnet från personen.

Jag påstår inte att maskingevär och snabba bilar är lika farliga, absolut inte. Faktum är att olagliga street race ofta är välordnade och förhållandevis säkra, men hur bra arrangerade de än är finns det ingen som kan se till att förarna själva inte kör ihjäl sig.

Nu tänker säkert många "Ja ja, men olyckor kan ju hända var som helst i trafiken." Javisst! Risken är dock en aning större när det tävlas i hög fart, precis som att risken att något går snett är större om du tar med dig en kniv till krogen än om du lämnar kniven hemma. Av den anledningen ser polisen till att gripa beväpnade personer och av samma anledning väljer polisen att försöka stoppa race när de får nys om sådana.
.

I det senare fallet är det nog snarare så att 99 av 100 vill ha bort polisen o ev 1 skulle bli nöjd om polisen kom.

I ett väl ordnat streetrace (där alla är av egen vilja) vill nog 100 av 100 att polisen håller sig borta o vad ska dom då där o göra :-/
Givetvis är det tråkigt om någon skulle dö eller bli skadad men jag tycker det är upp till dom som åker på sådana tillställningar o bedöma om risken är värd att ta. Ungefär som med rysk roulett eller fallskärmshoppning, vad gör du där om du inte är villig att ta risken?

Jag tvivlar inte en sekund på att mer eller mindre ALLA vill ha bort polisen från dessa spektakel, jag vill bara understryka varför de är där och att folk borde respektera dem.

Street race skiljer sig förstås väldigt mycket, beroende på var de äger rum. Man kan tycka att risken att utomstående far illa vid race i öde industriområden är minimal. Spärrar man däremot av E4 eller E18 för att köra Birka cup samtidigt som man har mötande trafik på andra sidan mitträcket är det betydligt större risk att "oskyldiga" skadas.

Polisen har ju i uppgift att se till att ingen skadar sig i trafiken, oavsett om förarna är med på det eller inte. Därför lägger de sig även i de race som anordnas på platser där man kan tycka att riskerna är minimala.

Som sagt, polisen gör bara sitt jobb. Att hindra dem från det är respektlöst. Om jag kör alldeles för fort och blir stoppad av en polis tycker jag förstås att det är jobbigt att behöva betala böter, men jag tycker inte illa om konstapeln för det. Gör man något som är olagligt tycker jag man får stå för det och acceptera att man kan åka dit för det också.
Senast redigerat av Minister (16 maj 2012)

782 Inlägg
16 maj 2012
Minister skrev:
patrik79 skrev:
Minister skrev:

.

Jag tvivlar inte en sekund på att mer eller mindre ALLA vill ha bort polisen från dessa spektakel, jag vill bara understryka varför de är där och att folk borde respektera dem.

Street race skiljer sig förstås väldigt mycket, beroende på var de äger rum. Man kan tycka att risken att utomstående far illa vid race i öde industriområden är minimal. Spärrar man däremot av E4 eller E18 för att köra Birka cup samtidigt som man har mötande trafik på andra sidan mitträcket är det betydligt större risk att "oskyldiga" skadas.

Polisen har ju i uppgift att se till att ingen skadar sig i trafiken, oavsett om förarna är med på det eller inte. Därför lägger de sig även i de race som anordnas på platser där man kan tycka att riskerna är minimala.

Som sagt, polisen gör bara sitt jobb. Att hindra dem från det är respektlöst. Om jag kör alldeles för fort och blir stoppad av en polis tycker jag förstås att det är jobbigt att behöva betala böter, men jag tycker inte illa om konstapeln för det. Gör man något som är olagligt tycker jag man får stå för det och acceptera att man kan åka dit för det också.

Jag är nog mer av den uppfattningen att kör jag omkring med min 35år gamla bil på sommardäck på isgata utanför en skola där det spelas fotboll o håller den lagliga hastigheten 50km/h utan att ha en chans att stanna så borde jag få något straff då jag inte har anpassat farten efter omständigheterna.

Skulle jag däremot ha en modern bil o köra 140km/h på en öde 120väg kl 04:30 en sommarmorgon så tycker jag däremot inte jag skulle ha några böter.

Tyvärr går polisen på ditt spår o försöker stoppa allt som bryter mot lagen även om absolut ingen tjänar på det, det som är farligt o lagligt och borde stoppas kan o får dom oftast inte göra så mycket åt.

Fram för mer eget tänkande så tror jag faktiskt streetracing upphör fortare än om polisen försöker lägga sig i.
Dom seriösa går vidare o hamnar på banan, dom oseriösa skaffar sig en kombi o bildar familj o publiken kommer inte åka då spänningen försvinner.

Jag har absolut inget emot polisen även fast det kanske låter så :-/ Brukar sluta med att jag snackar skit med dom när jag hamnar med lastbilen i kontroller.

551 Inlägg
16 maj 2012
patrik79 skrev:
Jag är nog mer av den uppfattningen att kör jag omkring med min 35år gamla bil på sommardäck på isgata utanför en skola där det spelas fotboll o håller den lagliga hastigheten 50km/h utan att ha en chans att stanna så borde jag få något straff då jag inte har anpassat farten efter omständigheterna.

Ja, du får ju ett straff. Är det vinterväglag så ska du har vinterdäck. Skulle du köra på en unge oavsett väglag så skulle du troligtvis få ett straff även då. Så vad var problemet?

patrik79 skrev:
Skulle jag däremot ha en modern bil o köra 140km/h på en öde 120väg kl 04:30 en sommarmorgon så tycker jag däremot inte jag skulle ha några böter.

Så du tycker att men ska strunta i gränser och bara gå på "sunt förnuft"? Vem är det då som avgöra om det är lämpligt att köra 140? Är det du eller polisen? Om det är jag som förare som avgör, kan jag även då avgöra att det är lämpligt att köra 100 förbi din villa med dina lekande barn på trädgården? Du tänkte inte så långt va?

patrik79 skrev:
Tyvärr går polisen på ditt spår o försöker stoppa allt som bryter mot lagen även om absolut ingen tjänar på det, det som är farligt o lagligt och borde stoppas kan o får dom oftast inte göra så mycket åt.

Fram för mer eget tänkande så tror jag faktiskt streetracing upphör fortare än om polisen försöker lägga sig i.
Dom seriösa går vidare o hamnar på banan, dom oseriösa skaffar sig en kombi o bildar familj o publiken kommer inte åka då spänningen försvinner.

Vad är det för fel på att köra på alla lagliga race som finns tillgängliga? Är bra om polisen är där så att de som är duktiga kommer till den riktiga racevärlden, där de inte gör någon skada (på oskyldiga), och de som är sämre kan stanna hemma där de inte gör någon skada... eller kolla på de lagliga racen.
Senast redigerat av p12 (16 maj 2012)

Haters gonna hate.

551 Inlägg
16 maj 2012
XL-Dempa skrev:

Ja, google har allt.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/402 … i-botkyrka
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10291835.ab I denna artikel finns även en text om två andra incidenter utöver den som den länkade artikeln handlar om: Den 11 april i år kraschade en 20-årig man i hög fart i centrala Malmö. Olyckan skedde när två bilar körde ikapp. Chauffören försökte väja för att undvika en frontalkrock. Flera hundra personer hade samlats för att titta på racet. Föraren och de två passagerarna klarade sig utan större skador.

Den 12 juni i år omkom en yngre man och en kvinna skadades svårt när
en bil körde in i en mur vid Berga industriområde i Helsingborg. Bilen blev helt ihoptryckt vid krocken
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1854016.ab
http://www.sydsvenskan.se/malmo/tva-kvi … g-i-malmo/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sju-sk … streetrace
http://www.metro.se/nyheter/stolok-kvin … ion_77757/

Några exempel

Haters gonna hate.

782 Inlägg
17 maj 2012
p12 skrev:
patrik79 skrev:

Ja, du får ju ett straff. Är det vinterväglag så ska du har vinterdäck. Skulle du köra på en unge oavsett väglag så skulle du troligtvis få ett straff även då. Så vad var problemet?

patrik79 skrev:

Så du tycker att men ska strunta i gränser och bara gå på "sunt förnuft"? Vem är det då som avgöra om det är lämpligt att köra 140? Är det du eller polisen? Om det är jag som förare som avgör, kan jag även då avgöra att det är lämpligt att köra 100 förbi din villa med dina lekande barn på trädgården? Du tänkte inte så långt va?

patrik79 skrev:

Vad är det för fel på att köra på alla lagliga race som finns tillgängliga? Är bra om polisen är där så att de som är duktiga kommer till den riktiga racevärlden, där de inte gör någon skada (på oskyldiga), och de som är sämre kan stanna hemma där de inte gör någon skada... eller kolla på de lagliga racen.

En bil som är äldre än 30 år behöver inga vinterdäck = inget straff
Om en unge springer ut framför bilen vetifan om man får något straff, polisen kan iaf inte sätta dit mig i förebyggande syfte som det verkar va tal om här.

Japp mitt sunda förnuft säger att det är "vettigt" att hålla 140 km/h på en öde motorväg då den ända som kan bli skadad är jag själv, kommer jag ifatt någon eller det skulle komma upp någon bil på en påfart så har jag inga problem att sakta in till laglig hastighet (hastighetsbegränsningen är uträknad för att man ska kunna hålla den hastigheten då det finns andra bilar i närheten).
Håller någon 100 km/h utanför ett hus i tättbebyggt område med lekande barn så har den inget sunt förnuft o borde inte vistas i trafiken precis som folk som kör race bland kåkar.
Gränser är jag inte mycket för faktiskt, finns jävligt dåligt med logik i att man får hålla 120 km/h bland sjukt många bilar o lastbilar en vardag kl 16:25 men inte får hålla 125 km/h kl 04:30 då vägen är helt öde.

Det är inget fel att köra på dom lagliga racen men när jag stod på mantorp park o ser en promod gå in i räcket så känns inte det helt riskfritt men det är en risk jag tar, detsamma om jag nu skulle åka på ett street race.
Skulle dom köra pro mod på ett street race så hade jag tyckt det va en alldeles för stor risk att kolla på så då hade jag faktiskt åkt därifrån (eller ställt mig långt bakom). Folk är ju på street race frivilligt o jag anser inte att det drabbar oskyldiga om en bil drar ut bland publiken, dom borde veta vilka risker dom utsätter sig för. Detsamma gäller i trafiken o förstår inte folk att man kan dö om man kör i med en bil så tycker jag dom ska ställa bilen.

Mitt tänk går nog mest ut på att polisen inte ska behöva skydda folk från sig själva o lägga energi på att skydda folk som vill/behöver bli beskyddade.

Supraman
2 300 Inlägg
17 maj 2012
Finns ett sätt att slippa polisen.
Anordna lagligt race eller få tillgång till inhängnat område.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

551 Inlägg
17 maj 2012
patrik79 skrev:
p12 skrev:
patrik79 skrev:

patrik79 skrev:

patrik79 skrev:

Om en unge springer ut framför bilen vetifan om man får något straff, polisen kan iaf inte sätta dit mig i förebyggande syfte som det verkar va tal om här.

Japp mitt sunda förnuft säger att det är "vettigt" att hålla 140 km/h på en öde motorväg då den ända som kan bli skadad är jag själv, kommer jag ifatt någon eller det skulle komma upp någon bil på en påfart så har jag inga problem att sakta in till laglig hastighet (hastighetsbegränsningen är uträknad för att man ska kunna hålla den hastigheten då det finns andra bilar i närheten).
Håller någon 100 km/h utanför ett hus i tättbebyggt område med lekande barn så har den inget sunt förnuft o borde inte vistas i trafiken precis som folk som kör race bland kåkar.
Gränser är jag inte mycket för faktiskt, finns jävligt dåligt med logik i att man får hålla 120 km/h bland sjukt många bilar o lastbilar en vardag kl 16:25 men inte får hålla 125 km/h kl 04:30 då vägen är helt öde.

Det är inget fel att köra på dom lagliga racen men när jag stod på mantorp park o ser en promod gå in i räcket så känns inte det helt riskfritt men det är en risk jag tar, detsamma om jag nu skulle åka på ett street race.
Skulle dom köra pro mod på ett street race så hade jag tyckt det va en alldeles för stor risk att kolla på så då hade jag faktiskt åkt därifrån (eller ställt mig långt bakom). Folk är ju på street race frivilligt o jag anser inte att det drabbar oskyldiga om en bil drar ut bland publiken, dom borde veta vilka risker dom utsätter sig för. Detsamma gäller i trafiken o förstår inte folk att man kan dö om man kör i med en bil så tycker jag dom ska ställa bilen.

Mitt tänk går nog mest ut på att polisen inte ska behöva skydda folk från sig själva o lägga energi på att skydda folk som vill/behöver bli beskyddade.

Kör du över ungen i 50 utan chans att stanna (och du själv är medveten om det, vilket man är om man inte har vinterdäck vid vinterväglag) så kommer du garanterat åka på vårdslöshet i trafik.

Jag fattar inte att du fortfarande kör på ditt spår med att man ska straffa efter förarens förnuft. Vem är det då som ska avgöra vems förnuft som är sundast, ditt eller mitt? Då är det väll mer lämpligt att ha gränser och regler man kan förhålla sig till. Det skapar trygghet.

Och varför skulle det bara befinna sig folk på streetrace som vill vara där? Kan väll vara någon gammal kärring på promenad med sin hund som blir överkörd. Eller så kanske jag kommer mötandes? Är ju uppenbarligen olyckor som sker, kolla länkarna jag skickade. Spelar ingen roll om de är där av egen vilja eller av en ren slump. När de sitter i rullstol, eller när du är på din ihjälkörde brors begravning så tror jag att man heldre velat att polisen skulle dykt upp och stoppat allt.

Haters gonna hate.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
17 maj 2012
Stefan Varberg skrev:
Finns ett sätt att slippa polisen.
Anordna lagligt race eller få tillgång till inhängnat område.

Visst går det bra. Men precis som allt annat man inte får göra, är spänningen trots allt en faktor.

Sedan att ordna ett lagligt race handlar om byrokrati och massa arbete för att få mer eller mindre samma säkerhet på ett olagligt (som annordnas rätt) sätt.

1 523 Inlägg
17 maj 2012
patrik79 skrev:

Kan du styrka det på något sätt, utdrag ur lagbok etc.
För det låter förbannat otroligt i så fall!!

Eddy skrev:
Visst går det bra. Men precis som allt annat man inte får göra, är spänningen trots allt en faktor.

Ja om man nu vill ha spänningen så får man ju stå för det när polisen kommer inte försöka smita, dom gör fortfarande sitt jobb.

Om man ska se helheten av allt, så är det här polisens fel också?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14580715.ab

Dom skulle göra en rutinkontroll på natten och bilen drar iväg och dom kör ihjäl sig.
Var det polisens fel?

Jag förstår verkligen inte hur vissa tänker, i vissa fall man hoppas verkligen att vissa av er blir utsatta för inbrott, trafikolyckor mm.

jag har också blivit tagen för fortkörning mm men jag gnäller faan inte om det, JAG har gjort felet INTE polisen..

Muttley
17 maj 2012
Noiseprojekt skrev:
patrik79 skrev:

Kan du styrka det på något sätt, utdrag ur lagbok etc.
För det låter förbannat otroligt i så fall!!

De är så.

http://www.mhrf.se/1105

Vinterdäck

Måste jag ha vinterdäck på min gammelbil?

Nej, fordon som är 30 år eller äldre är undantagna från kravet om vinterdäck vintertid. MHRF rekommenderar dock att man använder vinterdäck vid vinterväglag. Observera att kravet på mönsterdjup gäller för såväl gamla som nya fordon.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
18 maj 2012
Noiseprojekt skrev:
Eddy skrev:

Ja om man nu vill ha spänningen så får man ju stå för det när polisen kommer inte försöka smita, dom gör fortfarande sitt jobb.

Om man ska se helheten av allt, så är det här polisens fel också?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14580715.ab

Dom skulle göra en rutinkontroll på natten och bilen drar iväg och dom kör ihjäl sig.
Var det polisens fel?

Jag förstår verkligen inte hur vissa tänker, i vissa fall man hoppas verkligen att vissa av er blir utsatta för inbrott, trafikolyckor mm.

jag har också blivit tagen för fortkörning mm men jag gnäller faan inte om det, JAG har gjort felet INTE polisen..

Håller med dig. Men precis som en doktor ansvarar över sina patienter så ansvarar polisen över trafikanternas säkerhet. Den artikeln om att två körde ihjäl sig efter polisjakt är dom ansvariga för. Straffbart? Från vad jag förstår hur de uppförde sig: nej. Ska dom straffas? Nej. Men de är fortfarande ansvariga över olyckan precis som doktorn skulle vara ansvarig om en patient dog av okontrollerbara omständigheter.

Det jag vill säga är att dom har en skyldighet att stoppa ALLA olagligheter som sker på vägarna, även om de kan uppfattas som "säkra".
Senast redigerat av Eddy (18 maj 2012)

1 422 Inlägg
19 maj 2012
Är stor skillnad på streetrace och streetrace också. Ta t ex birka cup som körs på motorvägen och de stänger av vägen framåt och folk tillåts inte att stå efter vägen. Det är endast vid dessa och liknande tillställningar jag sett folk blockera polisen faktiskt. Självklart är det ju fel av dem att göra det men är inte direkt så jag känner något hat mot dem för att de gör så. Streetrace som sker på trafikerade vägar med massvis av obevakade korsningar är ju bara ren idioti och det är bara en tidsfråga innan någon blir skadad/dör, ofta någon oskyldig stackare som inte har något med racet att göra heller och då är det mycket viktigare att polisen ska få göra sitt jobb där. Världen är inte svart eller vit, finns gråzoner. Tycker det är "okej" att vid de större, välarrangerade streetracen att polisen blockeras tills förarna lyckats komma vidare. Men som någon sa att om polisen får ett annat larm om något allvarligt brott så är det ju självklart något som kan skapa stora komplikationer men de har ju trots allt högtalare i bilen så de kan säga det. Om polisen sedan ljuger och bara säger det för att ta fast fortkörarna så är det ju ett tjänstefel men jag skulle då iaf flyttat på mig om så vore fallet. Chansen är dock rätt liten att just den polis som står blockerad skulle få det uppdraget utan det skulle nog någon annan relativt närliggande polis få ta. Löser det sig inte för polisen med detta problem får de väl installera plog på bilarna för att knuffa undan folk smile

Visst är det fel att hindra polisen från att göra sitt jobb och jag försvarar inte de som blockerar polisen men kan samtidigt inte säga att de gör världens största fel. Polisen släpps ju fram så fort förarna lyckats komma iväg en bit. Att blockera polisen vid dåligt arrangerade streetrace med låg säkerhet tycker jag dock är jävligt fel, dessa ska stoppas och är ju direkt livsfarliga för alla inblandade och de stackare som bara kan råka komma ivägen. Att sedan börja ta in de folk som blockerar är ju ett alternativ då de faktiskt begår en brottslig handling men det kommer inte hända, de kan inte arrestera 1000 pers och det skulle bli ett jävla liv dessutom även om det egentligen är rätt.

12 086 Inlägg
19 maj 2012
De gånger jag varit på rejs tycker jag det är helt ok att publiken sinkar pollisen till viss del, det är ju för att diverse bilar ska hinna köra undan. De gånger detta hänt är det just en fråga om 10-20s kanske, polisen är sällan sen med att trycka på rätt bra genom folksamlingar ändå.

Streetracing är ju olagligt och är man där för att kolla får man ju räkna med att allt inte görs efter lagboken.

Sök