All privat demontering av bilar kan bli olaglig

JFfoto
25 juni 2012 ·

Jaja, klart det kommer bli värre, jag tänker då inte lyssna på deras skit, om jag vill skruva med en bil så ska jag få göra det också.

Kommer bli fler bilar i gruvhålen isåfall.

Pierre_r Lastbilsmekaniker
25 juni 2012 · 729 Inlägg

Dom kan ju försöka tvinga mig att göra av med mina reservdelsbilar.

Men visst enligt miljömuppars logik så är det bättre att tillverka nya grejer och ta ännumer material från jorden, än att återvinna gamla saker och kanske tillochmed föröka reparera det som rök sönder när man är uttråkad.

Enligt miljömupparna dyker ju nya saker upp från yttre rymden och då man behöver inte gräva upp vad det nu är man behöver från jorden...

Det absolut dummaste jag har hört från en mupp är att det är bättre att dricka från plastmuggar än en riktig kopp "för dom tar mindre energi att tillverka" jaha sen då?  koppen håller i flera år, en plastmugg i någon dag om man har tur...

it_mutt Avstängd
25 juni 2012 · 10 388 Inlägg

joakim89 skrev:
Dom borde ju fixa skrotpremie på 2000kr då försvinner bilarna på en gång.
Ingen vill ju plocka isär en bil som man får 2000kr för. alltså ingen krav på besiktning

Ja, det är ju bara att se hur det var när dom hade sitt ryck på 4000:-/bil för några år sen...folk köade ju för att bli av med sina gamla skrotbilar

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juni 2012 · 14 055 Inlägg

Big_JN skrev:
Läste precis om detta i tidningen Wheels och blev jävligt förbannad!

Tagit ifrån Wheels Magazine hemsida/facebooksida

"Just nu finns det ett liggande förslag om skrotbilar från Naturvårsverket som om det klubbas igenom kommer att innebära att det kan bli omöjligt att ha en reservdelsbil -eller för den delen ett nedplockat projekt stående i mer än ett år. Följ länken så kan du läsa hela förslaget samt MHRF:s remissvar. http://www.mhrf.se/M2011/2459/KeRedovisning
Kan läsa mer här: http://www.mhrf.se/uttjanta_bilar

Hoppas fler än jag reagerar och tar kontakt med dom skyldiga personerna!

Sofia Tingstorp, Miljödepertementet
tel: 08-4052176 Mail kan skickas via regeringen.se

Kjell-Åke Sjödin, Transportstyrelsen
Kjell-Ake.sjodin@transportstyrelsen.se

Helen Lindqvist, Naturvårdsverket
helen.linqvist@naturvardsverket.se
Telefonväxel 010-6981000

Hoppas någon som kan uttrycka sig bättre än jag, kan skriva ihop ett brev/mall som garagets medlemmar kan använda för att stoppa denna idioti!

En mall vore bra så att måååååånga kan säga sin mening.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
joakim89
25 juni 2012 · 1 265 Inlägg

it_mutt skrev:

joakim89 skrev:
Dom borde ju fixa skrotpremie på 2000kr då försvinner bilarna på en gång.
Ingen vill ju plocka isär en bil som man får 2000kr för. alltså ingen krav på besiktning

Ja, det är ju bara att se hur det var när dom hade sitt ryck på 4000:-/bil för några år sen...folk köade ju för att bli av med sina gamla skrotbilar

Jag kör min volvo 240 -76 på skroten samma dag som de kommer att man får 4000kr.
den är besiktad och körklar iofs men lika de. går inte att sälja nu så

Pettzon88
25 juni 2012 · 295 Inlägg

Hatart. Hoppas någon kan skriva ihop en mall och sen någon slags underskrift funktion så delar vi ut och upp överallt sen skickar vi alla den till någon som vill vara huvudperson som tar kontakt med dessa personer och överlämnar skiten smile

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
joakim89
25 juni 2012 · 1 265 Inlägg

bättre med en namnlista på att sjukta partiledarna i skallen

it_mutt Avstängd
25 juni 2012 · 10 388 Inlägg

joakim89 skrev:
bättre med en namnlista på att sjukta partiledarna i skallen

Klart vi ska skjuta dessa...eller...hmm...varför?

Dock skulle nog inte ett generationsskifte skada inom de flesta partier, men, det är nog något som inte hör hemma i någon tråd alls på gorg wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
breesladd SKÅNING
25 juni 2012 · 1 215 Inlägg

joakim89 skrev:

it_mutt skrev:

joakim89 skrev:
Dom borde ju fixa skrotpremie på 2000kr då försvinner bilarna på en gång.
Ingen vill ju plocka isär en bil som man får 2000kr för. alltså ingen krav på besiktning

Ja, det är ju bara att se hur det var när dom hade sitt ryck på 4000:-/bil för några år sen...folk köade ju för att bli av med sina gamla skrotbilar

Jag kör min volvo 240 -76 på skroten samma dag som de kommer att man får 4000kr.
den är besiktad och körklar iofs men lika de. går inte att sälja nu så

varför går den ej att sälja?

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvofarfar
25 juni 2012 · 1 312 Inlägg

Ska bli kul och se om dom får igenom det, och lyckas dom, ja lycka till säger jag bara.. jag kommer då fan aldrig gå med på det..

Snart kommer väl lag på lambdasond och katalysator i röven med.....'

Jävla fjolliga stockholmare som inte vet ett skit om gamla klenoder.. och har inte en aning om vad vi motorintresserade sysslar med..

Nä ta bort deras feta lön för det är inte bra för miljon..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
joakim89
25 juni 2012 · 1 265 Inlägg

it_mutt skrev:

joakim89 skrev:
bättre med en namnlista på att sjukta partiledarna i skallen

Klart vi ska skjuta dessa...eller...hmm...varför?

Dock skulle nog inte ett generationsskifte skada inom de flesta partier, men, det är nog något som inte hör hemma i någon tråd alls på gorg wink

Kanske skulle funka, dom gör då inget vettigt dom vi har idag.

B20B230f skrev:

joakim89 skrev:

it_mutt skrev:

Ja, det är ju bara att se hur det var när dom hade sitt ryck på 4000:-/bil för några år sen...folk köade ju för att bli av med sina gamla skrotbilar

Jag kör min volvo 240 -76 på skroten samma dag som de kommer att man får 4000kr.
den är besiktad och körklar iofs men lika de. går inte att sälja nu så

varför går den ej att sälja?

Kryllar av dom här uppe

breesladd SKÅNING
25 juni 2012 · 1 215 Inlägg

joakim89 skrev:

it_mutt skrev:

joakim89 skrev:
bättre med en namnlista på att sjukta partiledarna i skallen

Klart vi ska skjuta dessa...eller...hmm...varför?

Dock skulle nog inte ett generationsskifte skada inom de flesta partier, men, det är nog något som inte hör hemma i någon tråd alls på gorg wink

Kanske skulle funka, dom gör då inget vettigt dom vi har idag.

B20B230f skrev:

joakim89 skrev:

Jag kör min volvo 240 -76 på skroten samma dag som de kommer att man får 4000kr.
den är besiktad och körklar iofs men lika de. går inte att sälja nu så

varför går den ej att sälja?

Kryllar av dom här uppe

okok, och här nere är dom nästan sällsynta sad

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Big_JN
25 juni 2012 · 2 126 Inlägg

Vettemannen skrev:

Big_JN skrev:
Läste precis om detta i tidningen Wheels och blev jävligt förbannad!

Tagit ifrån Wheels Magazine hemsida/facebooksida

"Just nu finns det ett liggande förslag om skrotbilar från Naturvårsverket som om det klubbas igenom kommer att innebära att det kan bli omöjligt att ha en reservdelsbil -eller för den delen ett nedplockat projekt stående i mer än ett år. Följ länken så kan du läsa hela förslaget samt MHRF:s remissvar. http://www.mhrf.se/M2011/2459/KeRedovisning
Kan läsa mer här: http://www.mhrf.se/uttjanta_bilar

Hoppas fler än jag reagerar och tar kontakt med dom skyldiga personerna!

Sofia Tingstorp, Miljödepertementet
tel: 08-4052176 Mail kan skickas via regeringen.se

Kjell-Åke Sjödin, Transportstyrelsen
Kjell-Ake.sjodin@transportstyrelsen.se

Helen Lindqvist, Naturvårdsverket
helen.linqvist@naturvardsverket.se
Telefonväxel 010-6981000

Hoppas någon som kan uttrycka sig bättre än jag, kan skriva ihop ett brev/mall som garagets medlemmar kan använda för att stoppa denna idioti!

En mall vore bra så att måååååånga kan säga sin mening.

/Benny

Hade varit perfekt om någon kunde skrivit ihop en mall - Ingen som känner sig manad?

Detta är ännu en lag som kommer till att göra tusentals privatpersoner till brottslingar! Vart fan är Sverige på väg...?

Delta_Rebel
3 juli 2012 ·

Detta förslag visar återigen att vårt land styrs av imbeciller och jubelåsnor.

Woojen
3 juli 2012 · 1 101 Inlägg

Dags att köra oreggat?

Tror dock inte detta kommer bli något som slår igenom?

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Subaru Impreza "ost" (2000)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
trippelturbo Trucker
4 juli 2012 · 2 710 Inlägg

Så jävla UNDERBART!!!

Som tradarchaufför är jag van o ta skit om dagarna pga att dessa förbannade kontorsmännsikor inte ser/vägrar se verkligheten!

Svenskarna bara nickar o ler!! Aldrig har jag sett demonstrationer/strejk. Tom Grekland som sitter i en sån kris har strejkat.. då borde svenskarna skämmas! wink

Fart missbrukare
dawwe ...has left the building...
4 juli 2012 · 4 474 Inlägg

Hm...En bil kan vara avställd i längre tid än 1 år utan att för den sakens skull vara en skrotbil. Min "fina" E34 har som längst inte rullat en meter på nästan 3 år, en bil i felfritt skick, inte fan kan de tvinga en att SKROTA den? Hur blir det med gamla fina bilar som står utställda på nåt museum eller liknande? De brukar väl vara avställda, ska de oxå skrotas då????

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Besserwisser
4 juli 2012 ·

Jag har skrivit ihop ett litet förslag till mall. Kom gärna med respons eller vidarebefordra det till berörda makthavare/myndighetspersoner.



Bäste förespråkare för bilhobbyns utdöende.

Det är med stor oro vi tagit del av ert förslag gällande inskränkningar i privatpersoners rätt till en så kallad reservdelsbil eller nedplockad projektbil.

Förslaget innebär att ni vill bli av med de bilar som stått stilla i över ett år, då ni betraktar dessa som naturvådliga. Syftet är gott, men dessvärre helt fel utformat.

Då vi som undertecknar detta, kanske till skillnad från er, ser bilhobbyn som en tillgång och ett intresse vi lever för vill vi ta tillfället i akt att på ett övergripande plan redogöra för hur orättvist och fel det här förslaget kan komma att slå.

Till att börja med är Sverige på många sätt ett mycket framstående land sett till möjligheterna att kunna ha bilar som hobby. Trots att förordningar, förbud, regler och lagar gärna fått vara färre i flera avséenden så är situationen uthärdlig. I alla fall om man jämför med hur det kan komma att bli.

Sverige har levererat, och hyser än idag, många profiler inom bilhobbyn. Intresset, passionen och kunskapen här är större än på många andra ställen runt om i världen. Det handlar om allt från att amerikaner som vill se riktigt fina amerikanare åker till Sverige och Power Big Meet i Västerås, till att de vill imponeras av europeiska custombyggen på Custom Motor Show i Jönköping.

Som sagt, det är dels tack vare att vi i lagboken fått gehör för vårt intresse men även att vi själva som representerar bilhobbyn har ett brinnande intresse som vi kunnat uppnå detta.

Vi har viss förståelse för att det, sett ur ett miljöfrämjande perspektiv, kan övervägas huruvida det ska vara tillåtet att ställa oljeläckande rishögar till bilar ute i skogen. I synnerhet ifall dessa aldrig mer kommer rulla på vägarna igen.

Men det är orimligt att i samma andetag försöka ta död på vår bilhobby. Dessutom skulle det missgynna den miljö ni, och vi också för den delen, håller varmt om hjärtat. I det här fallet funderar vi exempelvis på varför ni tycks föredra att tillverka nya grejer och därmed slösa på jordens resurser, än att återvinna och reparera det gamla.

Ett konkret förslag är att höja skrotpremien. Det skulle med all sannolikhet resultera i att en hel del, till och med av ägarna själva, mindre önskvärda renoveringsobjekt lämnade sina liv som bilar och därigenom inte längre kunde orsaka miljön någon större skada.

Kompromisser är ofta den bästa lösningen och där är vi nu. Den nuvarande situationen har förhandlats fram av båda parter. Risken om bara den ena sidan får sin vilja igenom blir ju också att vissa, tyvärr, överväger att utmana lagen  och "köra sitt eget race" som de alltid gjort (så kallad civil olydnad). Detta skulle ingen vinna på.

Jag hoppas och tror vi tillfört er ytterliggare en dimension att ta med i bedömningen. Det bör vara en självklarhet att få renovera och arbeta med en bil under en längre period. Det anser vi vara ett väldigt rimligt krav.

MVH
En av Sveriges fordonsentusiaster

Senast redigerat av Mannenmyten (4 juli 2012)

Glenn9K Montör
4 juli 2012 · 664 Inlägg

Mannenmyten skrev:
Jag har skrivit ihop ett litet förslag till mall. Kom gärna med respons eller vidarebefordra det till berörda makthavare/myndighetspersoner.



Bäste förespråkare för bilhobbyns utdöende.

Det är med stor oro vi tagit del av ert förslag gällande inskränkningar i privatpersoners rätt till en så kallad reservdelsbil eller nedplockad projektbil.

Förslaget innebär att ni vill bli av med de bilar som stått stilla i över ett år, då ni betraktar dessa som naturvådliga. Syftet är gott, men dessvärre helt fel utformat.

Då vi som undertecknar detta, kanske till skillnad från er, ser bilhobbyn som en tillgång och ett intresse vi lever för vill vi ta tillfället i akt att på ett övergripande plan redogöra för hur orättvist och fel det här förslaget kan komma att slå.

Till att börja med är Sverige på många sätt ett mycket framstående land sett till möjligheterna att kunna ha bilar som hobby. Trots att förordningar, förbud, regler och lagar gärna fått vara färre i flera avséenden så är situationen uthärdlig. I alla fall om man jämför med hur det kan komma att bli.

Sverige har levererat, och hyser än idag, många profiler inom bilhobbyn. Intresset, passionen och kunskapen här är större än på många andra ställen runt om i världen. Det handlar om allt från att amerikaner som vill se riktigt fina amerikanare åker till Sverige och Power Big Meet i Västerås, till att de vill imponeras av europeiska custombyggen på Custom Motor Show i Jönköping.

Som sagt, det är dels tack vare att vi i lagboken fått gehör för vårt intresse men även att vi själva som representerar bilhobbyn har ett brinnande intresse som vi kunnat uppnå detta.

Vi har viss förståelse för att det, sett ur ett miljöfrämjande perspektiv, kan övervägas huruvida det ska vara tillåtet att ställa oljeläckande rishögar till bilar ute i skogen. I synnerhet ifall dessa aldrig mer kommer rulla på vägarna igen.

Men det är orimligt att i samma andetag försöka ta död på vår bilhobby. Dessutom skulle det missgynna den miljö ni, och vi också för den delen, håller varmt om hjärtat. I det här fallet funderar vi exempelvis på varför ni tycks föredra att tillverka nya grejer och därmed slösa på jordens resurser, än att återvinna och reparera det gamla.

Ett konkret förslag är att höja skrotpremien. Det skulle med all sannolikhet resultera i att en hel del, till och med av ägarna själva, mindre önskvärda renoveringsobjekt lämnade sina liv som bilar och därigenom inte längre kunde orsaka miljön någon större skada.

Kompromisser är ofta den bästa lösningen och där är vi nu. Den nuvarande situationen har förhandlats fram av båda parter. Risken om bara den ena sidan får sin vilja igenom blir ju också att vissa, tyvärr, överväger att utmana lagen  och "köra sitt eget race" som de alltid gjort (så kallad civil olydnad). Detta skulle ingen vinna på.

Jag hoppas och tror vi tillfört er ytterliggare en dimension att ta med i bedömningen. Det bör vara en självklarhet att få renovera och arbeta med en bil under en längre period. Det anser vi vara ett väldigt rimligt krav.

MVH
En av Sveriges fordonsentusiaster

Mycket välformulerat. Alla viktiga punkter och poänger verkar finnas med dessutom. Om ingen postar en bättre mall så tycker jag att den där är en vi absolut kan köra på.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
sonaxvax
4 juli 2012 · 490 Inlägg

instämmer.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang