Däck med prestanda närmast R däck.

Lalla78 Drifttekniker VA
1 juli 2012 · 580 Inlägg

Tjena!
Är ute efter gatdäck med prestanda så nära ett R däck som möjligt. Vet att toyos R888 är gatgodkända men finns det andra bra gatdäck med riktigt jäkla bra grepp? Om det är väldigt prisvärt är ett stort plus.
Så tipps om det vore jäkligt nice.

Honda S2000 "AP1" (2000)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Lexus Is250 (2009)
Janneutanb
1 juli 2012 · 7 271 Inlägg

Jag hade yokohama neova AD07 och dom hade jävligt bra grepp enligt mig.
Hade inga problem med vattenplaning heller som R-däck kan ge.
Threadwear låg på 180 tror jag och r-däck är väl egentligen nere omkring 80 om jag har förstått det hela rätt.

Hur som helst är jag oerhört nöjda med dom!

dawwe ...has left the building...
1 juli 2012 · 4 474 Inlägg

Treadwear säger egentligen inget om ett däck då det är tillverkaren som sätter detta index, och inte något oberoende "testinstitut". Treadwear 100 är "standard däcket". Har haft däck med allt från Treadwear på över 400 ner till dryga 200...Har inte märkt nån större skillnad på livslängden, dvs däcken med TWI 400 höll klart längre (ca 6000 mil kontra ca 4000 mil) men ingalunda dubbelt så länge som de med TWI 200...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
NIzmO Ollikkala Racing
2 juli 2012 · 1 724 Inlägg

Kan rekommendera Kumho ku36 ecsta xs, är ett "semi r-däck / trackday däck" och kör med dom på min 200sx.

Skillnaden mot mina Dunlop sp sport maxx i samma dimensioner var ganska stor på banan.
Ovan nämnda Yokohama Neova (nu är det AD08 som finns) är erkänt riktigt bra men Kumho finns till mycket bättre priser.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
FLindgren
2 juli 2012 · 5 089 Inlägg

Alla kör väll med toyo för dom är mest ´prisvärda. Yokahoma är väll dom bästa enligt de flesta testen. Annars finns väll michelin pilot sport (Eller va nu domdära porche-däcken heter).
Sen finns det väll lågbudget också men då kan man lika göra köra på vanliga gatdäck tycker jag personligen.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Lalla78 Drifttekniker VA
2 juli 2012 · 580 Inlägg

NIzmO skrev:
Kan rekommendera Kumho ku36 ecsta xs, är ett "semi r-däck / trackday däck" och kör med dom på min 200sx.

Skillnaden mot mina Dunlop sp sport maxx i samma dimensioner var ganska stor på banan.
Ovan nämnda Yokohama Neova (nu är det AD08 som finns) är erkänt riktigt bra men Kumho finns till mycket bättre priser.

Kumho däcken var riktigt intressanta. Låg väldigt bra i pris tycker jag också, 4224:- för ett helt sett är riktigt prisvärt. Tack så mycket för tipset smile

Lexus Is250 (2009)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Honda S2000 "AP1" (2000)
baltis
15 juli 2012 · 1 948 Inlägg

Michelin Pilot Super Sport är enligt mig det närmaste ett r-däck du kan komma utan att kompromissa alltför mycket... Kör med dessa till vardags jag och ett dom är alldeles underbara, styrningen känns väldigt precis och greppet e nästan lite för bra i bak (var bra mycket lättare att lägga upp långa fina sladdar på min gammla kumho). Även i väta fungerar dom fruktansvärt bra.

Har du däremot tänkt att köra bana, köp riktiga r däck och en extra uppsättning fälgar! Jag köpte min mpss just för att kunna ha både på gata och bana... visst dom funkade på bana, i 5 varv. Men det var ändå inte samma fina grepp som du får med riktiga r däck. Så idag går dom bara till vardags och r-däck på bana.

tjox Däckspert
15 juli 2012 · 298 Inlägg

Vad är de för storlek du är ute efter?
Vissa modeller finns bara i vissa dimensioner.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Lalla78 Drifttekniker VA
15 juli 2012 · 580 Inlägg

Jag har bestämt mig för att köpa mig en extra uppsättning fälgar med R-däck istället. Då kan jag skifta mellan gatdäck och racing däck. Det är ju som du säger baltis att vanliga gat däck mattas ju ut efter några få  varv på bana. Så det får bli äkta R-däck för bana istället. Men tack för alla tips jag har fått.

Lexus Is250 (2009)
Honda S2000 "AP1" (2000)
Honda Prelude "bb6" (1998)
NIzmO Ollikkala Racing
15 juli 2012 · 1 724 Inlägg

Mina Kumho håller varv efter varv på bana och full attack, håller skitbra och mattas inte nämnvärt.
Nu i fredags körde jag ifrån både bilar med R-däck och slicks, då kör jag inte äns kylvarv mellanåt.

Min personliga åsikt är att R-däck är överskattade.

- Time Attack -
Knape
25 juli 2012 · 125 Inlägg

Då lyfter jag tråden lite men en ny fråga. Har tittat på dessa däck (Kumho KU36) till min V40 och tyckte att priset var väldigt intressant. Vad säger ni om dessa som hård körning på gata ink blackrace och liknande. Så ett av kraven är bra grepp rakt fram från 0. För bana har jag slicks så tänk inte på de. Däcken ska bara vara till gata. Bilen har 500hk+ och är framhjulsdriven så de sätter lite krav på däcken.
//Mvh Knape

BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
baltis
26 juli 2012 · 1 948 Inlägg

Knape_V40 skrev:
Då lyfter jag tråden lite men en ny fråga. Har tittat på dessa däck (Kumho KU36) till min V40 och tyckte att priset var väldigt intressant. Vad säger ni om dessa som hård körning på gata ink blackrace och liknande. Så ett av kraven är bra grepp rakt fram från 0. För bana har jag slicks så tänk inte på de. Däcken ska bara vara till gata. Bilen har 500hk+ och är framhjulsdriven så de sätter lite krav på däcken.
//Mvh Knape

När det kommer till grepp-rakt-fram.på-torr-asfalt så är det ingen märkbar skillnad på dom flesta "premium däcken". Har själv kört på dom däcken och dom var helt okej på torrt, däremot tyckte jag att dom slets fruktansvärt fort.
Har svårt att tro att du får mycket bättre raktfram-grepp genom att köpa däck för det dubbla priset typ mpss.

baltis
26 juli 2012 · 1 948 Inlägg

NIzmO skrev:
Mina Kumho håller varv efter varv på bana och full attack, håller skitbra och mattas inte nämnvärt.
Nu i fredags körde jag ifrån både bilar med R-däck och slicks, då kör jag inte äns kylvarv mellanåt.

Min personliga åsikt är att R-däck är överskattade.

Höhö, då finns det bara 2 alternativ här.

1. Dom andra som kör på bana kör antingen väldigt sakta, eller så har du väldigt mycket effekt och drar ifrån på rakorna.

2. Du kör väldigt sakta, eller väldigt korta pass smile

Låter som att du visserligen aldrig provat varken slicks eller r-däck (eller kanske provat med på tok för högt tryck?), prova nu när du kört gatdäck så ska du få se skillnaden. Dom "kunniga" säger att du lätt kapar 3 sec per varv + att det är roligare smile

Själv gått från mpss till mpsc i år, och OJ en sån skillnad, natt och dag. Med gatdäcken (som för övrigt ska vara dom mest "ban-anpassade" gatdäcken så gick det både saktar i kurvorna på att dom inte klarade mycket mer än 5-6 varv på mantorp innan dom började flexa i kurvorna.

Åka bana utan r-däck (eller slicks) är som att knulla med kondom! -visst det är fortfarande roligt, men oj så mycket bättre det kunde varit!

Richtenb
27 juli 2012 · 1 365 Inlägg

+1 det behövs minst 700whp om man ska kunna dra iväg rejält på rakorna utan R däck för problemet är att man måste bromsa betydligt tidigare också om man inte vill slicka staket med fronten. Att säga att R-däck och slicks är överskattat är som att hävda att sommardäck är bra på is. Kul, men det går inte så jävla bra...


baltis skrev:

NIzmO skrev:
Mina Kumho håller varv efter varv på bana och full attack, håller skitbra och mattas inte nämnvärt.
Nu i fredags körde jag ifrån både bilar med R-däck och slicks, då kör jag inte äns kylvarv mellanåt.

Min personliga åsikt är att R-däck är överskattade.

Höhö, då finns det bara 2 alternativ här.

1. Dom andra som kör på bana kör antingen väldigt sakta, eller så har du väldigt mycket effekt och drar ifrån på rakorna.

2. Du kör väldigt sakta, eller väldigt korta pass smile

Låter som att du visserligen aldrig provat varken slicks eller r-däck (eller kanske provat med på tok för högt tryck?), prova nu när du kört gatdäck så ska du få se skillnaden. Dom "kunniga" säger att du lätt kapar 3 sec per varv + att det är roligare smile

Själv gått från mpss till mpsc i år, och OJ en sån skillnad, natt och dag. Med gatdäcken (som för övrigt ska vara dom mest "ban-anpassade" gatdäcken så gick det både saktar i kurvorna på att dom inte klarade mycket mer än 5-6 varv på mantorp innan dom började flexa i kurvorna.

Åka bana utan r-däck (eller slicks) är som att knulla med kondom! -visst det är fortfarande roligt, men oj så mycket bättre det kunde varit!

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
NIzmO Ollikkala Racing
28 juli 2012 · 1 724 Inlägg

Aldrig sagt att slicks är överskattat men visst vill man man lägga ord i mun på folk för att låta duktig så ok kör på!

Har aldrig kört på R-däck eller slicks utan bara gått från vanliga UHP däck till dessa Kumho "trackday däck" och skillnaden var märkbar, det jag reagerar på ang. R-däck är att dom är till att börja med ganska dyra och därför jag aldrig testat då jag helt enkelt inte har råd och mycket jag läser på Rejsa.nu bekräftar att beroende på vilka R-däck och vilken bil o hur den är inställd osv. kan däcken ta slut på en banträff om det inte lirar och det vet du inte fören dagen är slut.
Kul att kasta bort 10.000:- på en dag liksom, då skulle min säsong vara över pga budget (som ni ser är budget mkt medräknat i mina svar då jag inte skiter pengar som vissa som utövar denna hobby verkar göra).

Kommer säkert att testa R-däck vartefter och tror det kommer gå lite fortare men samtidigt är dom mer olämpliga för daglig körning, jag kan ibland ha min några veckor i sträck som bruksbil med allt vad det innebär o det klarar dessa Kumho galant.

Sen så kör jag oftast kompletta ~15min stint som det brukar vara på trackdays och är ganska säker på att jag är en av få som går på hårt hela tiden och inte kör kylvarv emellanåt och jag är även en av dem med minst effekt och kör inte ifrån många på rakorna utan jakten kommer i kurvor och inbromsningar.
Sen om dom andra kör sakta är svårt att svara på då jag inte vet vad dom har under skalet eller hur duktiga dom är på att köra

Kan tillägga att jag inte orkar med massa diskussioner på forum så detta är bara min åsikt och kommer inte hålla på och skriva till alla som tycker annorlunda.

- Time Attack -
Mickius
28 juli 2012 · 4 670 Inlägg

Istället för att starta en ny tråd, Vilka däck skulle ni rekommendera att ha fram på en drifitng bil? Vet att väldigt många kör R däck fram men borde kanske finnas något likvärdigt som är billigare?

baltis
28 juli 2012 · 1 948 Inlägg

NIzmO skrev:
Aldrig sagt att slicks är överskattat men visst vill man man lägga ord i mun på folk för att låta duktig så ok kör på!

Har aldrig kört på R-däck eller slicks utan bara gått från vanliga UHP däck till dessa Kumho "trackday däck" och skillnaden var märkbar, det jag reagerar på ang. R-däck är att dom är till att börja med ganska dyra och därför jag aldrig testat då jag helt enkelt inte har råd och mycket jag läser på Rejsa.nu bekräftar att beroende på vilka R-däck och vilken bil o hur den är inställd osv. kan däcken ta slut på en banträff om det inte lirar och det vet du inte fören dagen är slut.
Kul att kasta bort 10.000:- på en dag liksom, då skulle min säsong vara över pga budget (som ni ser är budget mkt medräknat i mina svar då jag inte skiter pengar som vissa som utövar denna hobby verkar göra).

Kommer säkert att testa R-däck vartefter och tror det kommer gå lite fortare men samtidigt är dom mer olämpliga för daglig körning, jag kan ibland ha min några veckor i sträck som bruksbil med allt vad det innebär o det klarar dessa Kumho galant.

Sen så kör jag oftast kompletta ~15min stint som det brukar vara på trackdays och är ganska säker på att jag är en av få som går på hårt hela tiden och inte kör kylvarv emellanåt och jag är även en av dem med minst effekt och kör inte ifrån många på rakorna utan jakten kommer i kurvor och inbromsningar.
Sen om dom andra kör sakta är svårt att svara på då jag inte vet vad dom har under skalet eller hur duktiga dom är på att köra

Kan tillägga att jag inte orkar med massa diskussioner på forum så detta är bara min åsikt och kommer inte hålla på och skriva till alla som tycker annorlunda.

"Min personliga åsikt är att R-däck är överskattade." så skrev du några inlägg längre upp smile

Ne slänga ur sig löjliga åsikter om saker man inte har en aning om verkar vara just vad vissa forum handlar om big_smile

Och det med r-däck som körs slut på en dag - ja det är inga problem, men med samma körsätt kör du även slut på ett par "vanliga" däck. Gäller bara att hålla koll på tempen, sen kan du alltid få dom att "tugga" men det hörs och kännas väl.

Rent generellt så är det BILLIGARE att åka på r-däck än vanliga "premium" däck på bana, slits inte lika mycket samt oftast mindre fälgar än till dom "vanliga" däcken. Att det sen är 10ggr roligare är ju bara en bonus smile.

Kylvarv är ivarjefall i mitt fall till för bromsarna och chauffören, inte däcken big_smile

Och håller fullständigt med om att r-däck är inget "vardagsdäck", körde min mpsc i några veckor till vardags... var läskigt när det regna, men jäääääävligt skojj både när dom var kalla och galet hala samt varma och galet kletiga big_smile

baltis
28 juli 2012 · 1 948 Inlägg

mickius skrev:
Istället för att starta en ny tråd, Vilka däck skulle ni rekommendera att ha fram på en drifitng bil? Vet att väldigt många kör R däck fram men borde kanske finnas något likvärdigt som är billigare?

Slicks? Kostar typ inget.

NIzmO Ollikkala Racing
29 juli 2012 · 1 724 Inlägg

Jag skrev R-däck är överskattat INTE slicks, LÄS för tusan!!!!!!!

Inte dig jag kommenterade heller!

Senast redigerat av NIzmO (29 juli 2012)

- Time Attack -
Richtenb
29 juli 2012 · 1 365 Inlägg

förutom slicks som rekommenderats så säger jag Federal 595-RS-R. svårt att hitta ett mer prisvärt däck som funkar både på bana och till vardags. Betydligt bättre än de värsta "vanliga däcken" som sportcontact 5 osv på bana och helt ok i regn. Högt vägljud medföljer.

Semi R överlag funkar riktigt dugligt på bana.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang