Tjena Daniel här, jag har ett stort intresse för bilar och bygger just nu ett spännande bilbygge som jag hoppas står klart till våren 2013.
Det är nu tre år sedan jag köpte min Nissan 200a, och under vintern la jag ner mycket tid på motorn och renoverade den. När våren kom igen och bilen skulle provköras gick oljerituren och motorn skar. Det blev en väldigt kort säsong för min del, och bilen fick stå i garaget tills en dag då en polare kom och tyckte att jag skulle börja på något udda projekt. Jag hade då kommit över de tidigare renoveringarna och jag var sugen på att börja bygga igen. Polaren hade en t5a stående, och det fick bli början på detta galna projektet.
Så här såg bilen ut när jag köpte den, och utsidan av bilen gör det fortfarande. Den största anledningen att jag bygger på denna bilen är karossen, som är näst in till helt rostfri. Jag ska starta bilen och få motorn att fungera innan lackering och styling blir aktuellt.
Här åker den gamla motorn och lådan ut.
Första gången jag lyfter i T5 motorn för att börja måtta.
Märker snabbt att motorn behöver flyttas längre bak.
All inredning och el rensar jag ut för att kunna flytta bak torpedväggen.
Mitt i allt garagearbete hittade jag en omsvetsad bmw zf låda från en 5 serie.
Och självklart får inte den plats, lådan kommer hamnar cirka 20-30 cm högre än orginal.
Bygget rullar på, och jag har kommit betydligt längre än så här och det kommer snart nya uppdateringar. Men nu tar jag en paus från garaget och beger mig till Rudskogen i morgon förmiddag med ett helt gäng biltokiga för att kolla på bilar och drifting hela helgen.
Nu är jag äntligen hemma efter en galet rolig och trevlig helg med gatebil på Rudskogen fortsätter vi med lite uppdatering från mitt bilbygge här hemma.
När jag kapat upp tillräckligt började jag på motorfästena.
Använde dem gamla motor kuddarna i nuläget, senare ska det dit förstärkta kuddar.
Så blev växelådsfästerna.
Kardanen kommer lite högre upp än orginal så fick kapa kardantunneln ända bak till baksätet. Kardanen är färdig byggd, skarvade ihop en volvo 940 kardan med en s13 kardan men har tyvärr ingen bild på den.
Sen var det bara att börja bygga en ny kardan tunnel:)
Nu är även tropedväggen färdig (den är helsvetsad nu men inte på bilderna), så nu ligger all fokus på motorrumet.
Då uppdaterar vi väll lite till så vi kommer ikapp, nu när karossen är klar står grenrörsbygge på listan.
Jag köpte ett kitt från grenrör.se men behövde plus två extra små böjar. Kan rekommendera sidan, de hade väldigt snabb leverans och bra kvalitén på sakerna.
Det finns ganska mycket utrymme till grenröret vilket underlättade mycket.
Det är första gången jag bygger ett grenrör, och jag är helnöjd. Rören blev nästin till lika långa med.
Så hamnade turbon först, jag fick ändra vinklen på flänsen så att det hamnade längre ut.
Jag har även hunnit med att bygga ett insug. Det var inte det lättastet för det kunde varken va större eller mindre för då hade det tagit i på olika ställen. Insuget är byggt i plåt, får se hur det går eller om jag måste bygg om det i aluminium istället. Men jag har inte byggt färdigt det än har bara trycktestat det än så länge.
Bild på ett kortat 960 tråg och motorfästena.
Jag har också hunnit med att riva ner motorn och bytt packningar och lager.
Nu är vi ikapp i tiden. Det som återstår nu är att göra: Insuget helt klart Bränslesystemet All el till motorn (Megasquirt) Bur M.M
för tillfället är det rätt lugnt ute i garaget. har rensat elhärvan som är i motorrumet, fan vad mycket onödig de är i den härvan. det som är kvar att göra inför start är att köpa ett sprut och bränslepump och spridare, självklart lite så givare och dyligt. men just nu väntar en vecka på rhodos åker i mon så bygget får vänta lite:)
ska fixa bilder på det lilla jag har gjort sen sist.
ÄR rätt dålig på att uppdatera, dt händer inte så mycket för till fellet.
det som blev över efter rensningen
Har fått färdigt insuget ska bara på med spjällhuset med.
va och hämtade mitt svänghjul som är lättat vet ej vad original väger men nu väger det 5kg bara iallafal och en tryckplatt sachs 765 så det ska väll palla för min körning kommer en 6-puck lamell senare med
Har även hunnit med att bygga en botten till bränslepumpen och filtret och i framtiden en fuel cell. har bara bile på mallen men den är i durkplår nu.
prövade hur instrumentbrädan skulle passa. va inställd på att få bygga om den en massa men slapp det den sitter bättre nu än vad den gör original .
Nu händer det lite mer saker i garaget, hoppas jag blir bättre på uppdatera men har inte gjort någonting på jätte länge.
Jag lyckas inte hitta något knutkors till 200ans kardan så va inne på industriservice i Osby för ett tag sedan och beställde en adapterplatta mellan bakaxeln och kardanen så jag kan köra med volvo kardan hela vägen.
Stort tack till Peter på industriservice, plattan blev jättebra.
Det är inte den kardanen som jag ska använda ville bara visa resultatet.
Har även fått hem en 50mm wg och en fuelrail.
Har Trillat in mer roligar ssaker men visar det i mongon istället så ni får fler uppdateringar.