3091
Sök

Volvo 740 hackar vid gaspådrag och misständer

olleinchrist
15 augusti 2012
Update:
Har idag uteslutit att felet ligger i reläet vid expansionskärlet (sitter fast vid kylarvätskebehållaren för er som undrar) och kommit fram till att problemet ligger i att det inte kommer någon ström till huvudbränslepumpen whatsoever (tack till multimeter). Således misstänker jag att felet beror på någon glapp/defekt kontakt/kabel mellan strömkällan (batteriet) och huvudbränslepumpen. Prövat BTR med att ta ur 1ans säkring, få på startmotorn, sen slänga i den igen, funkar ej. Prövat skaka om bränslepumpsreläet när jag startar, funkar ej.

Känns nästan som att jag kollar på fel ställe, vad tror ni? Tacksam för alla svar och tips då jag vill få fart i kärran smile

Skumma är att den inte startar på startgas heller..kan det vara nån form av startspärr som hoppat i?

6 740 Inlägg
15 augusti 2012
olleinchrist skrev:
Update:
Har idag uteslutit att felet ligger i reläet vid expansionskärlet (sitter fast vid kylarvätskebehållaren för er som undrar) och kommit fram till att problemet ligger i att det inte kommer någon ström till huvudbränslepumpen whatsoever (tack till multimeter). Således misstänker jag att felet beror på någon glapp/defekt kontakt/kabel mellan strömkällan (batteriet) och huvudbränslepumpen. Prövat BTR med att ta ur 1ans säkring, få på startmotorn, sen slänga i den igen, funkar ej. Prövat skaka om bränslepumpsreläet när jag startar, funkar ej.

Känns nästan som att jag kollar på fel ställe, vad tror ni? Tacksam för alla svar och tips då jag vill få fart i kärran smile

Skumma är att den inte startar på startgas heller..kan det vara nån form av startspärr som hoppat i?

reläet vid expansionskärlet tror ja inte de har o göra med då de reläet styr spridarna och inte huvudbränslepumpen.kolla om jorden till huvudpumpen är bra, om den är det kolla så att pumpen i tanken går vid startläge (pumpen i tanken är ihopkopplad med huvudpumpen eller hur man nu ska säga tongue ) om den går så riv bort mattan på förarsidan o följ + sladden från huvudpumpen. du kan ju ha ett kabelbrott någonstans. wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
15 augusti 2012
testa o koppla direktström på huvudpumpen o se om den startar

Du är liv

olleinchrist
26 augusti 2012
Henkix skrev:
testa o koppla direktström på huvudpumpen o se om den startar

Tjena, har jobbat lite hit och dit och hållt på med andra 740in då, men uppdaterar smile

Prövade göra som du säger, Henkix. Jag hittade ett forum där en sa att man kunde "tjuvköra" pumpen. Tog dän reläet och dess hållare från dess plats och kopplade kablarna direkt på stiften på bränslepumpsreläet. Kopplade sedan en vanlig elkabel mellan 30 och 87/1 och mellan 30 och 87/2, som då alltså ger direktström till pumparna så fort batteriet är ikopplat. Prövade sedan att starta, MEN. Då började det läcka bensin från huvudpumpen..prövade massa gånger och kunde inte begripa varför han inte fick soppa till motorn, tills typ dan efter då jag såg att en kontakt från reläet till huvudpumpen (dvs det var bara förpumpen som hade pumpat) var urtagen av mig i felsökningssyfte [facepalm].
Menmen, hade då lovat bort bilen till en polare som vill ha en förstabil att skruva med. ^^

Iallafall, sa till honom att det troligen bara är att tjuvköra pumpen med kabeln i, så borde bilen kicka igång.

MEN. Om den skjuter fram soppa hela tiden när batteriet är ikopplat, så är väl inte det optimalt kanske, eller?

Får väl återkomma när han får liv i bilen ^^
Se hur mycket han kör slut på den och hur han fixade det =P

6 740 Inlägg
26 augusti 2012
om han vill så kan han ju koppla in pumparna direkt till tändningen (typ något som går igång när man vridit på tändningen typ som radion tongue ). dock är det ju inte så bra o köra utan pumprelä, för ifall man krockar så stänger pumpreläet av pumparna o om man "tjuvkör" pumparna o man krockar så fortsätter dom ju att pumpa fram bensin vilket som kanske inte är så bra wink

Du är liv

olleinchrist
26 augusti 2012
Henkix skrev:
om han vill så kan han ju koppla in pumparna direkt till tändningen (typ något som går igång när man vridit på tändningen typ som radion tongue ). dock är det ju inte så bra o köra utan pumprelä, för ifall man krockar så stänger pumpreläet av pumparna o om man "tjuvkör" pumparna o man krockar så fortsätter dom ju att pumpa fram bensin vilket som kanske inte är så bra wink

Ajuste hehe big_smile
Får hoppas nån pol hoppar ur batteriet om man crashar då =P
Men snubbe ska bara ha den på åkern/sjön verkar det som, så det är nog rätt lugnt..men sant det du säger..kanske man kan koppla den mellan reläet på nåt sätt annars? smile

olleinchrist skrev:
Henkix skrev:

Ajuste hehe big_smile
Men snubbe ska bara ha den på åkern/sjön verkar det som, så det är nog rätt lugnt..men sant det du säger..kanske man kan koppla den mellan reläet på nåt sätt annars? smile

Skulle inte rekommendera smile

Testade att plocka isär ett trasigt relä så jag kunde styra den manuellt (hålla ner en liten brytare = bensin)
Bilen gick inte alls med konstant bensin, utan man fick köra i pulser

B230f -88

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

olleinchrist
27 augusti 2012
RightFront skrev:
olleinchrist skrev:
Henkix skrev:

Ajuste hehe big_smile

Testade att plocka isär ett trasigt relä så jag kunde styra den manuellt (hålla ner en liten brytare = bensin)

B230f -88

Ok hehe smile
Nää, låter lite sådär halvstabilt..finns ju reläer etc av en anledning. Men hur går det med BTR om man tjuvkopplar btw?

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
27 augusti 2012
olleinchrist skrev:
RightFront skrev:
olleinchrist skrev:

Ajuste hehe big_smile

B230f -88

Ok hehe smile
Nää, låter lite sådär halvstabilt..finns ju reläer etc av en anledning. Men hur går det med BTR om man tjuvkopplar btw?

tjuvkoppla en BTR? tongue

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Dixieman skrev:
olleinchrist skrev:
RightFront skrev:

B230f -88

Ok hehe smile

Nej, hur går det med BTR om man tjuvkopplar relät tror jag nog han menar smile

De extra borde ju gå ut via returen tycker jag

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

olleinchrist
27 augusti 2012
RightFront skrev:
Dixieman skrev:
olleinchrist skrev:
Ok hehe smile

Nej, hur går det med BTR om man tjuvkopplar relät tror jag nog han menar smile

De extra borde ju gå ut via returen tycker jag

Exakt, vad säger mister BTR om man då tjuvkopplar pumparna med hjälp av bränslepumpsreläets stift?

Tjaa, känns inte som det borde va så lätt att typ reglera födet om man har konstant ström på? :S "Utan man får köra i pulser".
Undrar vad Besiktningen säger? tongue
"Nää, bränslepumparna dog va, så jag gjorde ett hemmabygge. Men du har en knapp där som du får trycka på. smile" haha tongue
Senast redigerat av olleinchrist (27 augusti 2012)

6 740 Inlägg
17 september 2012
Blivit något liv i bilen än? tongue

Du är liv

olleinchrist
1 oktober 2012
Henkix skrev:

Oj, länge sen man var här. Nej inte vad jag vet, kan återkomma då. Ny ägare nu så vi får se.

Ganska liknande fel hände med min förra 740 dock (FJA, den efter automataren (NTS), men innan MYZ). Den började rycka och gå dåligt och dog till slut (kändes som bränslefiltret, då den bara kunde "hacka till" vid färd). Bytte då säkring 1 som går till huvudbränslepumpen, och startade då (!), men den dog efter nån sek och åt säkringen. Kollade då i motorrummet och såg en kabelhärva som hade smält fast mot grenröret, så en massa kablar låg mot varann. Troligen kortslöt den lambdakablarna. Separerade dem och tog lite eltape, voila! Fixat.

6 740 Inlägg
1 oktober 2012
olleinchrist skrev:
Henkix skrev:

Oj, länge sen man var här. Nej inte vad jag vet, kan återkomma då. Ny ägare nu så vi får se.

Ganska liknande fel hände med min förra 740 dock (FJA, den efter automataren (NTS), men innan MYZ). Den började rycka och gå dåligt och dog till slut (kändes som bränslefiltret, då den bara kunde "hacka till" vid färd). Bytte då säkring 1 som går till huvudbränslepumpen, och startade då (!), men den dog efter nån sek och åt säkringen. Kollade då i motorrummet och såg en kabelhärva som hade smält fast mot grenröret, så en massa kablar låg mot varann. Troligen kortslöt den lambdakablarna. Separerade dem och tog lite eltape, voila! Fixat.

hahaha eltejp är fina grejer!! big_smile

Du är liv

olleinchrist
1 oktober 2012
Henkix skrev:
olleinchrist skrev:
Henkix skrev:

Jajjamen! Eltape och fällkniv är som vinkelslip och silvertape, reparerar mycket!

6 740 Inlägg
1 oktober 2012
olleinchrist skrev:
Henkix skrev:
olleinchrist skrev:

Jajjamen! Eltape och fällkniv är som vinkelslip och silvertape, reparerar mycket!

hehehehe jajjemääään wink

Du är liv

olleinchrist
2 oktober 2012
Update:
Fick idag veta att bilen startade när de kopplade direktström på huvudpumpen, men dog dir när de tryckte till gasen. Logiskt. Således uteslutes kärvning med huvudbränslepumpen och bränsleslangarna i sig.

6 740 Inlägg
25 november 2012
hallå igen hur går de för den nya ägaren?
jag kolla igenom din film precis o ja tror nästan att man ser felet tongue 0.17 får varvräknaren spel o ramlar ner till 0 o sen upp igen. ja tror att det är impulsgivaren på bilen som e kass, det är den som ger varvsignal till varvräknaren och data boxarna. Den måste fungera korrekt för att motorn ska gå bra wink vad är det förresten för insprut system? lh 2,2 elr 2,4?

Du är liv

olleinchrist
1 december 2012
Henkix skrev:
jag kolla igenom din film precis o ja tror nästan att man ser felet tongue 0.17 får varvräknaren spel o ramlar ner till 0 o sen upp igen. ja tror att det är impulsgivaren på bilen som e kass, det är den som ger varvsignal till varvräknaren och data boxarna. Den måste fungera korrekt för att motorn ska gå bra wink vad är det förresten för insprut system? lh 2,2 elr 2,4?

Tjena Henkix big_smile
Jo jag misstänkte impulsgivaren eller hallgivaren innan jag sålde den. Har den inte i min ägo nu då, men kan ju tipsa nuvarande ägare. lh 2.2 har jag för mig det var på den. (ingen felsökningsbox)

6 740 Inlägg
1 december 2012
olleinchrist skrev:
Henkix skrev:

Tjena Henkix big_smile
Jo jag misstänkte impulsgivaren eller hallgivaren innan jag sålde den. Har den inte i min ägo nu då, men kan ju tipsa nuvarande ägare. lh 2.2 har jag för mig det var på den. (ingen felsökningsbox)

okej då e det hallgivare på den o sitter bakom fördelaren. och eftersom du sa att pumparna inte funkade som de skulle så kan de också ha med den där jävla givaren att göra tongue den säger nämligen till boxen att starta pumparna wink

Du är liv

Sök