4587
Sök

Turbo till sierra2.9a

35 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#1
va rekommenderas för turbo om man ska ha en lågtryks till en 2.9a sierra, en v6a altså, saab 9-5a 2.3as turbo el?
funderar på göra ett väldit enkelt ingrepp, o bara svetsa "rör" på befintliga grenrör, 1 på varje grenrör el koppla ihop till en turbo, behöver inte få ut max effekt på bygget me o måste svetsa grövre grenrör o så.

nån här ute lär ha nå idé & erfarenhet vid provat på d för.

:cool:

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
14 augusti 2012
#2
Denna på youtube har lite spec  sök på: Vebotrim : Ford Sierra 2,9 Turbo


2 126 Inlägg
14 augusti 2012
#3
Skogenracing.com har ju en hel del erfarenhet av att turbokonvertera 2,9:an, kolla på deras forum!


Dr. Turbo
459 Inlägg
14 augusti 2012
#4
Skit i v6:an ... jag har ett komplett turbokitt liggandes hemma till dohc:en bara handla wink


35 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#5
Tack för svaren. få kolla in o se om man blir nå klokare. smile

har ju redan en v6a så lite jobbit o bygga om till en 2.0a wink va ska du ha för kittet o va följer med?

:cool:

1 062 Inlägg
14 augusti 2012
#6
Sitter samma turbo på Saabs 2,3t som 2,0t och den rekommenderas inte...  inte ens Aerons turbo även om den håller riktigt bra till skillnad mot de som sitter på LTT.

En rekommendation beror ju på effektmål!


M.V.H.


35 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#7
okej. tack för d svaret.
hade ba tänkt skrämma upp den lite lätt, 200+ el så. o vill att d ska hända nå direkt man trycker ner gasen så att säga, inte få den där turbokicken sen på registret, där av en lågtrykare.

:cool:

Dr. Turbo
459 Inlägg
14 augusti 2012
#8
Har turbo (t25), grenrör, downpipe, ic, slangar, tryckvakt och spridare på tryckrör. Suttit på en dohc tidigare så är som bara fixa oljan till turbon, soppan till spridarna och montera , 3000:- har ja tänkt mig för det. smile


1 062 Inlägg
14 augusti 2012
#9
Snabb spoolning betyder ofta trångt avgashus. Det ger högre mottryck vid fullgas på högre varvtal och ökar risken för spikning. O-bra på en icke kompsänkt sugmotor.
Du har relativt stor slagvolym så tror inte det blir nåt problem med seg respons...
Jag hade satsat på nån Mit TD04 15t från Volvo med 7cm² hus.

M.V.H.


35 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#10
Big Al. okej, ja d lätt ju som ett vetit pris, synd d inte va på den andra bruksbilen jag tänkte bygga på då som bara står just nu.


A.P snabbspolningen är större spridare o d då el va? nollinsatt i såna här byggen med stressfläkt.
joo d är ju hyfsat stor motor på så viss. o vad är d för turbo då, Mit TD04, vilken volvo har den??
har annars bara byggt ljud o vart nöjd me motoreffekten som vart standard.

:cool:

219 Inlägg
15 augusti 2012
#11
850 T5 har den turbon smile


35 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#12
okej, ja den lär ju inte växa på träd me andra ord sad

:cool:

219 Inlägg
15 augusti 2012
#13
ne svår att få tag i hmm


1 062 Inlägg
15 augusti 2012
#14
16t duger nog också: http://www.blocket.se/vastmanland/Turbo … 11&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Turbo_TD04H … 11&w=3
http://www.blocket.se/vasternorrland/Tu … 11&w=3
Vet inte vad 13t har för avgashus...  Men skulle nog minst vilja ha 7cm²

Mvh


2 126 Inlägg
15 augusti 2012
#15
AndreasPlars skrev:
Snabb spoolning betyder ofta trångt avgashus. Det ger högre mottryck vid fullgas på högre varvtal och ökar risken för spikning. O-bra på en icke kompsänkt sugmotor.


M.V.H.

Fördelen med Cologgne V6:an (2,8 & 2,9 m,m) är att dom har lågt komp till att börja med och går därför bra att överladda.


1 062 Inlägg
15 augusti 2012
#16
Big_JN skrev:
AndreasPlars skrev:
Snabb spoolning betyder ofta trångt avgashus. Det ger högre mottryck vid fullgas på högre varvtal och ökar risken för spikning. O-bra på en icke kompsänkt sugmotor.


M.V.H.

Fördelen med Cologgne V6:an (2,8 & 2,9 m,m) är att dom har lågt komp till att börja med och går därför bra att överladda.

Ändå en Tvåventilad hedenhöskonstruktion med relativt lång "flamfront"/långsam förbränning.
Mer spikningskänslig än en ordinär 4ventils motor från -90talet, säkert därför den alltså har lågt komp original...

Men ös på med E85 och vettig turbo och tändning så kan det nog bli bra wink

M.V.H.



Sök